Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 czerwca 2024
w Esensji w Esensjopedii

Piotr Mańkowski
‹Cyfrowe marzenia. Historia gier komputerowych i wideo›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCyfrowe marzenia. Historia gier komputerowych i wideo
Data wydania11 sierpnia 2010
Autor
Wydawca Trio
ISBN978-83-7436-228-3
Format376s.
Cena36,—
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Gry i ludzie
[Piotr Mańkowski „Cyfrowe marzenia. Historia gier komputerowych i wideo” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Cyfrowe marzenia”, dzieło prekursorskie na naszym rynku, nie tylko dostarcza rozległej wiedzy o dziejach gier komputerowych, ale i przywołuje całkiem miłe osobiste wspomnienia.

Konrad Wągrowski

Gry i ludzie
[Piotr Mańkowski „Cyfrowe marzenia. Historia gier komputerowych i wideo” - recenzja]

„Cyfrowe marzenia”, dzieło prekursorskie na naszym rynku, nie tylko dostarcza rozległej wiedzy o dziejach gier komputerowych, ale i przywołuje całkiem miłe osobiste wspomnienia.

Piotr Mańkowski
‹Cyfrowe marzenia. Historia gier komputerowych i wideo›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCyfrowe marzenia. Historia gier komputerowych i wideo
Data wydania11 sierpnia 2010
Autor
Wydawca Trio
ISBN978-83-7436-228-3
Format376s.
Cena36,—
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Zacznijmy od oczywistości – książka Piotra Mańkowskiego to na naszym rynku nowość absolutna. Do tej pory o historii gier komputerowych pisała wyrywkowo prasa, pojawiały się pojedyncze książki dotykające tematu, zwykle jednak pisząc o grach komputerowych jako o zjawisku społecznym, nie historycznym. „Cyfrowe marzenia” to – jak podtytuł wskazuje – obszerna opowieść o dziejach gier od pierwszych zabaw na oscyloskopach do tegorocznego „Heavy Rain” na PlayStation 3. Opowieść silnie osadzona w faktach – autor podpierał się nie tylko książkami na te tematy, informacjami z Internetu, ale też sam odbył szereg rozmów z istotnymi postaciami z branży. Historia płynnie przechodzi od epoki do epoki, ukazując ewolucję gier i przyczyny takich, a nie innych kierunków ich rozwoju. Nie zabraknie też ciekawostek (na przykład o jednej z najsłynniejszych klap w historii gier – wypuszczeniu na rynek niesławnego „E.T.” „opartego” na filmie Stevena Spielberga), ale skłamałbym, stwierdzając, że książka jest ich pełna. Liczą się fakty, decyzje, reakcje. Liczy się ewolucja technologii. Liczą się konkretne tytuły gier i ich wpływ na rynek.
Piotr Mańkowski rozpoczyna od pierwszych elektronicznych rozrywek, które były czymś na pograniczu gry, ale na szczęście długo się nad nim nie rozwodzi. Szybko przechodzi do tematów dużo lepiej znanych (przynajmniej starszemu pokoleniu) – pierwszych automatów (z grami w stylu nieśmiertelnego „Ponga”1) i „Space Invaders”), pierwszych konsoli, komputerów ośmio- i szesnastobitowych i tym, co bawiło nas na tamtych maszynkach. Potem oczywiście historia gier staje się historią wielkich firm i powiązanych z nimi ludzi. Część wymienionych nazwisk zapewne będzie czytelnikom doskonale znana (Clive Sinclair, Jack Tramiel), część dużo mniej, ale z pewnością złożone losy wielu bohaterów są tematem nie na jedną książkę. Pasjonująco brzmi historia samego Tramiela, sensacyjne wręcz są losy Matthew Smitha, twórcy „Manic Miner” i „Jet Set Willy”, samorodnego geniusza, który w dziwaczny sposób zaprzepaścił swój talent.
Darkseed
Darkseed
Najważniejsze są jednak same gry – ich tytułów w książce znajdziecie mnóstwo i z pewnością nie zabraknie wśród nich takich, które sami darzycie sporym sentymentem. I tutaj rozpoczyna się lektura przez pryzmat własnych doświadczeń – bo wiadomo przecież, że praktycznie każdy, kto sięga po „Cyfrowe marzenia”, ma swoje własne sympatie i antypatie. Dla mnie osobiście niezwykłą przyjemnością była lektura rozdziałów poświęconych latom 80., w szczególności grom na ZX Spectrum. Takie tytuły jak wspomniany genialny „Jet Set Willy”, „Beach Head”, „Saboteur”, „Knightlore”, „Silent Service”, „The Hobbit”, klimatyczne „Movie” to bardzo istotna część mojego dzieciństwa. Trudno się dziwić, że te fragmenty książki wzbudziły me szczere wzruszenie. Autor ma także ogromnego plusa za wspomnienie o niesamowitym, już PC-towskim „Darkseed” z makabryczną grafiką samego H. R. Gigera (twórcy Obcego). Ale oczywiście nie brakuje też opowieści o hitach wszech czasów – „Mario Bros”, „Tomb Raider”, „Fallout”, „Prince of Persia” etc. etc. Szkoda tylko, że temat komputerowych piłek nożnych został pominięty, ale nie można mieć wszystkiego.
Piotr Mańkowski nie unika też pewnego społecznego spojrzenia na gry. Pojawiają się tematy śmierci w grze, gry jako sztuki, motywów homoseksualnych, krwi i przemocy. Ciekawie jednak patrzy się na samą ewolucję rynku – najpierw naukowe zabawy, potem szansa dla genialnych szaleńców (niektóre megahity były pisane przez kilkunastoletnich programistów), potem coraz większe uprzemysłowienie i wielkie przedsięwzięcia produkcyjne na potrzeby współczesnych przebojów. Czasy romantyczne za nami – ale co przed nami?
W sumie bardzo ciekawa lektura, dostarczająca nie tylko wiedzy, ale i sentymentalnej wyprawy w przeszłość. Optuję za tym, by – wzorem Jerzego Płażewskiego i jego „Historii filmu” co kilka lat wypuszczać na rynek zaktualizowaną wersję książki.
koniec
8 października 2010
1) Przyznam się, że dopiero z „Cyfrowych marzeń” dowiedziałem się, jak ta niezwykle popularna na początku lat 80. gra z dwoma białymi kreseczkami odbijającymi biały kwadracik się nazywała.

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Marzenia skrojone na miarę
Joanna Kapica-Curzytek

3 VI 2024

„Odlecieć jak najdalej” jest powieścią obyczajową, której akcja rozgrywa się w latach 60. XX wieku. Młodzieńcze marzenia boleśnie konfrontują się tutaj z twardymi realiami Polski za żelazną kurtyną.

więcej »

Mała Esensja: Wspaniałe czasy, które warto lepiej poznać
Marcin Mroziuk

1 VI 2024

W „Od morza do morza” autorzy przedstawiają młodym czytelnikom najważniejsze wydarzenia i osiągnięcia epoki Jagiellonów. Co istotne, większość opowiadań jest na jeszcze wyższym poziomie literackim niż w pierwszym tomie cyklu „Zdarzyło się w Polsce”.

więcej »

PRL w kryminale: Geniusz prowokacji
Sebastian Chosiński

31 V 2024

Skoro nowelę „Cień” Aleksandra Ścibora-Rylskiego postanowił sfilmować Jerzy Kawalerowicz, mający już wówczas znaczącą pozycję w peerelowskiej kinematografii dzięki ekranizacji „Pamiątki z Celulozy” Igora Newerlego, musiało być w niej coś intrygującego. I rzeczywiście: ta historia, rozpięta pomiędzy wydarzeniami czasu okupacji i współczesnością (w kontekście połowy lat 50. XX wieku), zaskakuje dramatyzmem i czyhającą za każdym załomem zagadką.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja czyta: Grudzień 2010
— Jędrzej Burszta, Miłosz Cybowski, Michał Foerster, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Joanna Słupek, Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Kac Vegas w Zakopanem
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.