Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Chan-wook Park
‹Podejrzana›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPodejrzana
Tytuł oryginalny헤어질 결심 [Heojil kyolshim]
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery3 lutego 2023
ReżyseriaChan-wook Park
ZdjęciaJi-yong Kim
Scenariusz
ObsadaPark Hae-il, Wei Tang, Jung-hyun Lee, Kyung-pyo Go, Shin-Young Kim, Jung Young Sook, Seung-mok Yoo, Teo Yoo
MuzykaYeong-wook Jo
Rok produkcji2022
Kraj produkcjiKorea Południowa
Czas trwania138 min
Gatunekdramat, kryminał
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Śladami Hitchcocka
[Chan-wook Park „Podejrzana” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Sześć lat po znakomitej „Służącej” przyszedł czas na kolejne dzieło Park Chan-wooka. „Podejrzana” wyraźnie ustępuje poprzedniczce, ale i tak warto ją zobaczyć.

Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
[Chan-wook Park „Podejrzana” - recenzja]

Sześć lat po znakomitej „Służącej” przyszedł czas na kolejne dzieło Park Chan-wooka. „Podejrzana” wyraźnie ustępuje poprzedniczce, ale i tak warto ją zobaczyć.

Chan-wook Park
‹Podejrzana›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPodejrzana
Tytuł oryginalny헤어질 결심 [Heojil kyolshim]
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery3 lutego 2023
ReżyseriaChan-wook Park
ZdjęciaJi-yong Kim
Scenariusz
ObsadaPark Hae-il, Wei Tang, Jung-hyun Lee, Kyung-pyo Go, Shin-Young Kim, Jung Young Sook, Seung-mok Yoo, Teo Yoo
MuzykaYeong-wook Jo
Rok produkcji2022
Kraj produkcjiKorea Południowa
Czas trwania138 min
Gatunekdramat, kryminał
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Park Chan-wook to z pewnością od czasów „Oldboya” jeden z najgłośniejszych reżyserów koreańskiego kina. „Trylogia zemsty” zyskała uznanie zarówno krytyków, jak i widzów i choć późniejszych kilka obrazów (w tym nakręcony po angielsku „Stoker”) Parka zbierało różne oceny, to w przypadku „Służącej” z 2016 roku opinie były jednoznaczne – to dzieło znakomite. Aż sześć lat kazał reżyser czekać na swój kolejny film pełnometrażowy i choć „Podejrzana” zebrała dobre opinie i filmowe nagrody, to jednak należy przyznać, że „Służącej” wyraźnie ustępuje.
Park Chan-wook twierdzi, że pomysł na film wyniósł z kryminalnych powieści szwedzkiego duetu Maj Sjöwall i Per Wahlöö, wyobrażając sobie sytuację, gdy wzorowany na bohaterze książek tych autorów zgorzkniałym detektywie Martinie Becku policjant zakochuje się w śledzonej przez siebie kobiecie. Przyznać jednak należy, że po raz kolejny widać w dziele Parka przede wszystkim inspirację twórczością Alfreda Hitchcocka. Tak jak wcześniejszy „Stoker” (2013) w dużej mierze nawiązywał do fabuły „Cienia wątpliwości” (1943), tak „Podejrzana” czerpie inspirację z jednego z najsłynniejszych dzieł mistrza suspensu – „Zawrotu głowy”. Podobnie jak u Hitchocka, tematem filmu Parka będzie niebezpieczna fascynacja tajemniczą kobietą zamieszaną w popełnione przestępstwo.
Detektyw Hae-joon, pracujący w Busan, po tym jak był świadkiem samobójstwa ściganego przez siebie podejrzanego zmaga się ze stanami depresyjnymi i bezsennością. Mimo tego, będąc legendą lokalnej policji, nie przerywa pracy. Kolejna sprawa dotyczy zwłok urzędnika imigracyjnego, które zostają znalezione u podnóża szczytu, na który mężczyzna podejmował próbę podejścia. Wypadek czy morderstwo? Na tę drugą ewentualność naprowadza policjanta rozmowa z żoną (a właściwie już wdową) po urzędniku, Seo-Rae, emigrantki z Chin, która zajmuje się opieką nad starszymi osobami. Kobieta nie ukrywa, że jej związek z mężem nie był szczęśliwy, że ten nie stronił od przemocy w kontaktach z żoną. Motyw więc jest, ale jest też silne alibi, bo gdy ofiara rozpoczynała swą wspinaczkę, Seo-Rae zajmowała się jedną ze swych podopiecznych, co potwierdza nie tylko ona sama, ale i informacje o lokalizacji pobrane z telefonu podejrzanej. Hae-joon, który i tak nie może spać, rozpoczyna nocną inwigilację Seo-Rae, licząc na to, że znajdzie jakieś poszlaki, dzięki którym będzie można udowodnić winę. Zmęczony i rozbity policjant, tkwiący w monotonnym związku z żoną zafascynowaną głownie kwestiami zdrowego żywienia, zacznie coraz mocniej fascynować się śledzoną przez siebie tajemniczą kobietą. Co zrobi, gdy znajdzie dowody wskazujące na to, że Seo-Rae jest morderczynią?
„Podejrzana” nie ma z pewnością tego kalibru możliwych znaczeń i interpretacji co roztrząsające moralne aspekty odwetu filmy Trylogia Zemsty, nie mówiąc już o przepełnionej tematami różnic klasowych i genderowych wybitnej „Służącej”. Nie ma też tak misternej konstrukcji jak wspomniane wyżej filmy. Obsesja bohatera na punkcie podejrzanej nie ma także głębokich podtekstów arcydzieła Hitchcocka, nie rozwinie się też w tak wieloznacznym kierunku. „Podejrzana” to po prostu sprawnie nakręcony thriller z wątkiem romantyczny i z wyraziście nakreślonymi bohaterami. Fascynacja Hae-joo jest solidnie uzasadniona przeszłością detektywa, tajemnice Seo-Rae są stopniowo odkrywane przed widzem. Jak przystało na opowieść kryminalną, nie zabraknie też dosyć zaskakujących zwrotów akcji, ale też, co ciekawe, również specyficznego humoru. „Podejrzana” to też kino pięknie sfilmowane, z ujęciami mocno zapadającymi w pamięć, w szczególności w dramatycznym finale. Ale też z pewnością nie będzie to kino, które na długo wbije się w pamięć.
koniec
9 lutego 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Pięciokąt miłosny
Sebastian Chosiński

19 V 2024

Kiedy na ekrany trafiają melodramaty, najczęściej mamy do czynienia z historiami, które zajmują się miłosnymi trójkątami. Tymczasem w uzbeckim dramacie „Wybacz mi” jego scenarzystka i reżyserka Durdona Tulaganowa pokazała… pięciokąt miłosny. Składają się na niego dwie pary małżeńskie oraz samotna kobieta, która stara się owinąć sobie wokół palca młodych mężów.

więcej »

Co nam w kinie gra: Monster
Kamil Witek

17 V 2024

„Czy przeszczepiając człowiekowi mózg świni, będzie on jeszcze człowiekiem czy już świnią?” – zdanie wypowiedziane przez jednego z nastoletnich bohaterów „Monstera” spokojnie mogłoby posłużyć za oś scenariusza w filmie Davida Cronenberga.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Co tam dolary, gdy można zarabiać ruble!
Sebastian Chosiński

15 V 2024

Przyznaję, że filmowymi ekranizacjami powieści Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” zająłem się nie „po bożemu”, bo od końca. Najpierw przedstawiłem pięcioodcinkowy miniserial z 1978 roku, a dopiero teraz zabieram się za nakręconą dwie dekady wcześniej dwuczęściową kinową epopeję autorstwa Rafaiła Perelsztejna.

więcej »

Polecamy

Nurkujący kopytny

Z filmu wyjęte:

Nurkujący kopytny
— Jarosław Loretz

Latająca rybka
— Jarosław Loretz

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Grudzień 2016 (6)
— Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Jarosław Robak

16. T-Mobile Nowe Horyzonty: Nie wierz nigdy kobiecie, dobrą radę ci dam…
— Kamil Witek

Esensja ogląda: Sierpień 2013 (1)
— Sebastian Chosiński, Jakub Gałka, Jarosław Loretz, Joanna Pienio, Małgorzata Steciak

Esensja ogląda: Lipiec 2013 (2)
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Jarosław Loretz, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski

Sen o przebudzeniu
— Ewa Drab

Esensja ogląda: Maj 2013 (3)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Jakub Gałka, Kamil Witek

Malowana lala
— Przemysław Ćwik

Kafka, ale bez papierosa
— Bartosz Sztybor

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Kac Vegas w Zakopanem
— Konrad Wągrowski

Żyje się tylko dziewięć razy
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.