Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Peter Watts
‹Wir›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWir
Tytuł oryginalnyMaelstrom
Data wydania16 listopada 2011
Autor
PrzekładDominika Rycerz-Jakubiec
Wydawca Ars Machina
CyklRyfterzy
ISBN978-83-932319-2-8
Format380s. 125×195mm
Cena37,80
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Wypełnianie wirem
[Peter Watts „Wir” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Kiedy kończyłem czytać „Rozgwiazdę”, której „Wir” stanowi kontynuację, przeszło mi przez myśl, że zarysowana w końcówce wizja jest na tyle imponująca, by przy pisaniu kolejnej części cyklu Peter Watts miał cholernie trudne zadanie. Obawa okazała się słuszna – środkowy tom „Ryfterów” rozczarowuje.

Daniel Markiewicz

Wypełnianie wirem
[Peter Watts „Wir” - recenzja]

Kiedy kończyłem czytać „Rozgwiazdę”, której „Wir” stanowi kontynuację, przeszło mi przez myśl, że zarysowana w końcówce wizja jest na tyle imponująca, by przy pisaniu kolejnej części cyklu Peter Watts miał cholernie trudne zadanie. Obawa okazała się słuszna – środkowy tom „Ryfterów” rozczarowuje.

Peter Watts
‹Wir›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWir
Tytuł oryginalnyMaelstrom
Data wydania16 listopada 2011
Autor
PrzekładDominika Rycerz-Jakubiec
Wydawca Ars Machina
CyklRyfterzy
ISBN978-83-932319-2-8
Format380s. 125×195mm
Cena37,80
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
„Rozgwiazda”, przypomnę, kończyła się w momencie, gdy cała planeta znajdowała się w stanie zagrożenia. „Wir” skupia się na reakcji, próbie obrony przed pradawnymi mikrobami, mogącymi potencjalnie zniszczyć całkowicie rodzaj ludzki. I to największe plusy tej książki – pokazanie, w jaki sposób rozprzestrzenia się zaraza oraz to, do jakich środków sięgają włodarze naszego świata, by zażegnać niebezpieczeństwo. W sytuacji kryzysowej prym wiodą prawołamacze, czyli jednostki tak zmodyfikowane przez genetykę i chemię, że będące w stanie (bez wyrzutów sumienia), dajmy na to, podjąć decyzję o zabiciu kilku osób po to, by uratować kilkanaście. Ten nowy wątek, przemycający przy okazji nieco rozważań z zakresu moralności, a także przenikania się dobra ze złem, przedstawia się ciekawie i szkoda, że nie został wykorzystany nieco bardziej.
Niestety to koniec pozytywnych zaskoczeń. Wygląda na to, że Watts zdążył wypstrykać się z pomysłów w pierwszej części i „Wir” jest już tylko odbiciem koncepcji z „Rozgwiazdy”, niespecjalnie rozwijanych czy zaskakujących sposobem wykorzystania. Powieści nie przysłużyła się też zmiana otoczenia. Można zażartować, że akcja przeniosła się z wody do sieci, tyle, że komputerowej. W tytułowym „Wirze” rozgrywają się wprawdzie jedynie niewielkie fragmenty książki, ale za to należą one do najbardziej interesujących. Całość zbudowana jest na motywie ucieczki Lennie Clark, która może okazać się dla świata tym, czym paczka zapałek dla składu fajerwerków. Tyle, że Watts owych fajerwerków nie odpala.
Trochę lepiej jest z postaciami. Ich psychologia skupia się na dwójce znanych już ryfterów, co po pierwsze – daje na prezentację bohaterów więcej miejsca, po drugie – pozwala dobudowywać nowe konteksty do tego, co już znamy z pierwszej części. Wypada to wszystko całkiem nieźle, zwłaszcza w końcówce. A raczej: oczywiście w końcówce. „Wir” jest bowiem skonstruowany, przynajmniej pod względem rozłożenia emocji, podobnie do „Rozgwiazdy”. Przez kilkaset stron mamy trochę zajmujących wstawek teoretyzujących, trochę dłużyzn, natomiast w finale akcja przyspiesza i Watts zarysowuje coraz szerszy obraz, przygotowując się do przeskoczenia w kolejną część cyklu. Niby ciężko się czepiać, że napięcie rośnie w ostatnich rozdziałach, ale jednak chciałoby się, żeby wcześniej temperatura była nieco wyższa niż letnia.
W polskim internecie pojawiło się już kilka recenzji drugiej części „Ryfterów” i jestem mocno zdziwiony ich przesadnie pozytywnym wydźwiękiem. O ile zgadzam się, że Watts to pisarz pomysłowy, garściami czerpiący z osiągnięć nauki, psychologii, dorzucający do tego sprawny styl i humor, o tyle akurat w tym wypadku żadne z powyższych nie osiąga odpowiednio dużego rozmachu i jest znakomitym przykładem książki będącej środkiem cyklu, bardziej wypełniaczem niż dziełem aspirującym do miana wybitnego. Mnie ten „Wir” nie wciągnął, a maksymalne oceny wolę zostawić dla tytułów pokroju „Ślepowidzenia”.
koniec
21 grudnia 2011

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

UWAGA, MILICJA!: Jak własowiec, to musi być bydlę
Sebastian Chosiński

20 V 2024

Milicyjna kariera Władysława Kostienki zaczęła się w 1963 roku od powieści „Trzech z wydziału śledczego”. W swoim debiucie pojawił się on jako oficer w stopniu majora, będący podwładnym pułkownika Sadczikowa. Julian Siemionow postawił przed nimi arcytrudne zadanie: mają dopaść i unieszkodliwić grasującą po Moskwie bandę, która napada, kradnie, a nawet zabija. I oczywiście planuje kolejne „skoki”.

więcej »

Perły ze skazą: Los bezprizornego człowieka
Sebastian Chosiński

18 V 2024

Choć kilka książek Władimira Maksimowa ukazało się w Polsce (także Ludowej), nie jest on nad Wisłą postacią szczególnie znaną. Co zrozumiałe o tyle, że od początku lat 70. istniał na niego w ZSRR zapis cenzorski. Wczesna nowela „A człowiek żyje…”, w dużej mierze eksplorująca osobiste przeżycia pisarza, to jeden z najbardziej wstrząsających opisów losu człowieka „bezprizornego”.

więcej »

PRL w kryminale: Pecunia non olet
Sebastian Chosiński

17 V 2024

Za najohydniejsze dzieło w dorobku Romana Bratnego uznaje się opublikowany po wprowadzeniu w Polsce stanu wojennego „Rok w trumnie”. Siedem lat wcześniej autor „Kolumbów” wydał jednak inną książkę. W kontekście tego, czym inspirował się pisarz, być może nawet ohydniejszą. To „Na bezdomne psy”, w której, aby zdyskredytować postać okrutnie zamordowanego Jana Gerharda, Bratny posłużył się kostiumem „powieści milicyjnej”.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Krótko o książkach: W ciemnych barwach
— Miłosz Cybowski

Obcość jest w nas
— Miłosz Cybowski

Rozgrywki bogów
— Anna Kańtoch

Okiem biologa
— Beatrycze Nowicka

Ponurość w koncentracie
— Anna Kańtoch

Po sznurku
— Daniel Markiewicz

Szlamowidzenie
— Daniel Markiewicz

Esensja czyta: Październik-listopad 2009
— Jędrzej Burszta, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Michał Kubalski, Marcin T.P. Łuczyński, Joanna Słupek, Mieszko B. Wandowicz, Konrad Wągrowski, Krzysztof Wójcikiewicz

Esensja czyta: III kwartał 2008
— Michał Foerster, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Michał Kubalski, Daniel Markiewicz, Paweł Sasko, Konrad Wągrowski, Marcin T. P. Łuczyński

Świetność widzę, świetność
— Daniel Markiewicz

Tegoż autora

Zapomną o nas
— Daniel Markiewicz

Mistrzostwo formy
— Daniel Markiewicz

Walc nasz (zbyt) powszedni
— Daniel Markiewicz

Odmienne stany moralności
— Daniel Markiewicz

Czytając (dobre) science fiction
— Daniel Markiewicz

Całodobowe szczęście
— Daniel Markiewicz

Nieustające wakacje
— Daniel Markiewicz

Trudna miłość
— Daniel Markiewicz

Szeptanie traumy
— Daniel Markiewicz

Magiczna apokalipsa
— Daniel Markiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.