Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Rafał A. Ziemkiewicz
‹Jakie piękne samobójstwo›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułJakie piękne samobójstwo
Data wydania21 maja 2014
Autor
Wydawca Fabryka Słów
ISBN978-83-7574-105-6
Format420s. 125×195mm
Cena44,90
Gatuneknon‑fiction
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Krótko o książkach: Esej o realizmie
[Rafał A. Ziemkiewicz „Jakie piękne samobójstwo” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Osobiście nie widzę wiele sensu w dyskutowaniu o gdyby” pisze w podsumowaniu swojej książki Ziemkiewicz. I może nie jest „Jakie piękne samobójstwo” pełnym alternatyw dziełem pokroju tworów Zychowicza, ale autor daje się ponieść fantazji i gdybaniu.

Miłosz Cybowski

Krótko o książkach: Esej o realizmie
[Rafał A. Ziemkiewicz „Jakie piękne samobójstwo” - recenzja]

„Osobiście nie widzę wiele sensu w dyskutowaniu o gdyby” pisze w podsumowaniu swojej książki Ziemkiewicz. I może nie jest „Jakie piękne samobójstwo” pełnym alternatyw dziełem pokroju tworów Zychowicza, ale autor daje się ponieść fantazji i gdybaniu.

Rafał A. Ziemkiewicz
‹Jakie piękne samobójstwo›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułJakie piękne samobójstwo
Data wydania21 maja 2014
Autor
Wydawca Fabryka Słów
ISBN978-83-7574-105-6
Format420s. 125×195mm
Cena44,90
Gatuneknon‑fiction
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
„Gdyby mnie ‘gdyby′ interesowało, napisałbym powieść” konkluduje Ziemkiewicz (dość dużo w tym podsumowaniu odżegnywania się zresztą od tworzenia historii alternatywnych – jak gdyby sam autor czuł, że go trochę poniosło tu i ówdzie, ale nie chciał tego poprawiać). Może i dobrze, że powieści nie napisał. Ale mimo to w tej publicystycznej książce wskazywanie na rozmaite opcje, jakie mieli Polacy w przededniu II wojny światowej, bardzo silnie zahacza właśnie o jeśli nie tworzenie, to na pewno wskazywanie potencjalnych alternatyw.
Osobną kwestią (i ta faktycznie może zasługiwać na czytelniczą uwagę) jest podkreślanie tego, jak odmienne były losy innych narodów w trudnym wieku XX. I to zupełnie niezależnie od ich politycznych decyzji. Belgowie, którzy przez lata dopuszczali się ludobójstwa w Kongo Belgijskim, stanowili oficjalny powód do dołączenia do pierwszej wojny światowej przez Wielką Brytanię. Francja, choć przecież bez zbędnych ceregieli zgodziła się na współpracę z III Rzeszą po krótkotrwałej wojnie, zdołała utrzymać swoją mocarstwową pozycję wśród Aliantów. Węgry czy Rumunia, choć aktywnie wspierały Hitlera, nie zostały potraktowane przez Wielką Trójkę w gorszy sposób niż Polska. Dlatego, sugeruje Ziemkiewicz (podobnie jak przed nim Wieczorkiewicz i Zychowicz), sojusz z Hitlerem nie był wcale tak złym pomysłem, jak się dziś uważa.
„Jakie piękne samobójstwo” to coś pomiędzy książką historyczną, publicystyką oraz (co stanowi jej największą wadę) prezentacją politycznych poglądów samego autora. Choć łatwa w lekturze, nie należy ona do łatwych w ocenie. Z tezami stawianymi przez Ziemkiewicza można się zgadzać lub też nie, ale przeczytać mimo wszystko warto.
koniec
10 grudnia 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

UWAGA, MILICJA!: Jak własowiec, to musi być bydlę
Sebastian Chosiński

20 V 2024

Milicyjna kariera Władysława Kostienki zaczęła się w 1963 roku od powieści „Trzech z wydziału śledczego”. W swoim debiucie pojawił się on jako oficer w stopniu majora, będący podwładnym pułkownika Sadczikowa. Julian Siemionow postawił przed nimi arcytrudne zadanie: mają dopaść i unieszkodliwić grasującą po Moskwie bandę, która napada, kradnie, a nawet zabija. I oczywiście planuje kolejne „skoki”.

więcej »

Perły ze skazą: Los bezprizornego człowieka
Sebastian Chosiński

18 V 2024

Choć kilka książek Władimira Maksimowa ukazało się w Polsce (także Ludowej), nie jest on nad Wisłą postacią szczególnie znaną. Co zrozumiałe o tyle, że od początku lat 70. istniał na niego w ZSRR zapis cenzorski. Wczesna nowela „A człowiek żyje…”, w dużej mierze eksplorująca osobiste przeżycia pisarza, to jeden z najbardziej wstrząsających opisów losu człowieka „bezprizornego”.

więcej »

PRL w kryminale: Pecunia non olet
Sebastian Chosiński

17 V 2024

Za najohydniejsze dzieło w dorobku Romana Bratnego uznaje się opublikowany po wprowadzeniu w Polsce stanu wojennego „Rok w trumnie”. Siedem lat wcześniej autor „Kolumbów” wydał jednak inną książkę. W kontekście tego, czym inspirował się pisarz, być może nawet ohydniejszą. To „Na bezdomne psy”, w której, aby zdyskredytować postać okrutnie zamordowanego Jana Gerharda, Bratny posłużył się kostiumem „powieści milicyjnej”.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Z tego cyklu

Komu mogłoby zależeć?
— Joanna Kapica-Curzytek

Głęboki rozdźwięk
— Joanna Kapica-Curzytek

Fenomenalna
— Joanna Kapica-Curzytek

Miłość i …
— Joanna Kapica-Curzytek

Trudne decyzje i wybory
— Joanna Kapica-Curzytek

Lodowa archeologia
— Miłosz Cybowski

Drugie dno
— Joanna Kapica-Curzytek

Dojrzewanie
— Joanna Kapica-Curzytek

Ludzie i ich problemy
— Miłosz Cybowski

Jak dwie krople wody
— Joanna Kapica-Curzytek

Tegoż twórcy

Seks, Smoleńsk i kryzys wieku średniego
— Mieszko B. Wandowicz

Za mało na powieść
— Artur Chruściel

Pryzmat
— Wojciech Gołąbowski

Szare ognie
— Eryk Remiezowicz

Ciało do bólu współczesne
— Wojciech Gołąbowski

Polaków portret podły
— Marcin Łuczyński

Tysiąc wierszy o sadzeniu grochu
— Wojciech Gołąbowski

Cała kupa cytatów
— Wojciech Gołąbowski

Rój lemingów
— Wojciech Gołąbowski

Wszyscy przegrywają
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.