Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Philip Pullman
‹Zorza Polarna›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZorza Polarna
Tytuł oryginalnyNorthern Lights
Data wydania2 września 2019
Autor
PrzekładWojciech Szypuła
Wydawca MAG
CyklMroczne materie
ISBN978-83-7480-564-3
Formatoprawa twarda
Cena35,—
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Krótko o książkach: Traumatyczne dzieciństwo
[Philip Pullman „Zorza Polarna” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Zorza Polarna”, pierwszy tom serii „Mroczne materie” Philipa Pullmana, to dziwna książka. Mimo uczynienia główną bohaterką kilkunastoletniej dziewczynki, powieść porusza dość dojrzałe tematy jak na literaturę dla młodszych czytelników. Natomiast dla tych starszych może okazać się miejscami drażniąca.

Miłosz Cybowski

Krótko o książkach: Traumatyczne dzieciństwo
[Philip Pullman „Zorza Polarna” - recenzja]

„Zorza Polarna”, pierwszy tom serii „Mroczne materie” Philipa Pullmana, to dziwna książka. Mimo uczynienia główną bohaterką kilkunastoletniej dziewczynki, powieść porusza dość dojrzałe tematy jak na literaturę dla młodszych czytelników. Natomiast dla tych starszych może okazać się miejscami drażniąca.

Philip Pullman
‹Zorza Polarna›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZorza Polarna
Tytuł oryginalnyNorthern Lights
Data wydania2 września 2019
Autor
PrzekładWojciech Szypuła
Wydawca MAG
CyklMroczne materie
ISBN978-83-7480-564-3
Formatoprawa twarda
Cena35,—
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Wszelkie porównania „Mrocznych materii” z, powstałym później, cyklem o Harrym Potterze mają sens o tyle, o ile chodzi o głównego bohatera obu serii: tu i tu mamy do czynienia z dzieckiem-wybrańcem. Tak się jednak składa, że Pullman nie potrzebuje kilku tomów, żeby wprowadzić w swoją historię poważne i dojrzałe wątki. Są one w powieści widoczne praktycznie od pierwszych scen, gdy Lyra obserwuje próbę otrucia swojego opiekuna i ratuje mu życie. Później wcale nie jest lepiej – wątki dziecięcej beztroski w Oxfordzie pod opieką zamieszkujących go akademików bardzo szybko zostają zastąpione ucieczką przed prześladowcami i kontaktami z bardzo niejednoznacznymi postaciami dorosłych.
Pullman sporo miejsca poświęca na podkreślenie bardzo ścisłego związku każdego człowieka z jego daimonem – zwierzęcym towarzyszem, bez którego nikt nie wyobraża sobie życia. Kontakty miedzy ludźmi a daimonami są bardzo ściśle określone i rządzą się swoją własną etykietą. Tym bardziej szokuje zwrot akcji, który poznajemy w drugiej części książki i eksperymenty prowadzone na dalekiej północy na dzieciach i ich zwierzęcych towarzyszach (na myśl przychodzą badania prowadzone w niemieckich obozach koncentracyjnych nad bliźniętami).
Na plus zdecydowanie wypada kreacja świata przedstawionego, ale, jak już zauważyła Agnieszka Szady, znacząca większość innych kwestii (w tym fabuła, bohaterowie i dialogi) wypada zdecydowanie poniżej przeciętnej. A przebrnięcie przez „Zorzę…” wcale nie zachęca do lektury kolejnych części, mimo całkiem ciekawego zwrotu akcji pod sam koniec.
koniec
31 stycznia 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

UWAGA, MILICJA!: Jak własowiec, to musi być bydlę
Sebastian Chosiński

20 V 2024

Milicyjna kariera Władysława Kostienki zaczęła się w 1963 roku od powieści „Trzech z wydziału śledczego”. W swoim debiucie pojawił się on jako oficer w stopniu majora, będący podwładnym pułkownika Sadczikowa. Julian Siemionow postawił przed nimi arcytrudne zadanie: mają dopaść i unieszkodliwić grasującą po Moskwie bandę, która napada, kradnie, a nawet zabija. I oczywiście planuje kolejne „skoki”.

więcej »

Perły ze skazą: Los bezprizornego człowieka
Sebastian Chosiński

18 V 2024

Choć kilka książek Władimira Maksimowa ukazało się w Polsce (także Ludowej), nie jest on nad Wisłą postacią szczególnie znaną. Co zrozumiałe o tyle, że od początku lat 70. istniał na niego w ZSRR zapis cenzorski. Wczesna nowela „A człowiek żyje…”, w dużej mierze eksplorująca osobiste przeżycia pisarza, to jeden z najbardziej wstrząsających opisów losu człowieka „bezprizornego”.

więcej »

PRL w kryminale: Pecunia non olet
Sebastian Chosiński

17 V 2024

Za najohydniejsze dzieło w dorobku Romana Bratnego uznaje się opublikowany po wprowadzeniu w Polsce stanu wojennego „Rok w trumnie”. Siedem lat wcześniej autor „Kolumbów” wydał jednak inną książkę. W kontekście tego, czym inspirował się pisarz, być może nawet ohydniejszą. To „Na bezdomne psy”, w której, aby zdyskredytować postać okrutnie zamordowanego Jana Gerharda, Bratny posłużył się kostiumem „powieści milicyjnej”.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Z tego cyklu

Komu mogłoby zależeć?
— Joanna Kapica-Curzytek

Głęboki rozdźwięk
— Joanna Kapica-Curzytek

Fenomenalna
— Joanna Kapica-Curzytek

Miłość i …
— Joanna Kapica-Curzytek

Trudne decyzje i wybory
— Joanna Kapica-Curzytek

Lodowa archeologia
— Miłosz Cybowski

Drugie dno
— Joanna Kapica-Curzytek

Dojrzewanie
— Joanna Kapica-Curzytek

Ludzie i ich problemy
— Miłosz Cybowski

Jak dwie krople wody
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.