Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 czerwca 2024
w Esensji w Esensjopedii

Andrew Edney
‹Kot. Koty dzikie i rozpieszczani pupile›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKot. Koty dzikie i rozpieszczani pupile
Tytuł oryginalnyCat. Wild Cats and Pampered Pets.
Data wydania16 maja 2008
Autor
PrzekładEwa Gorządek
Wydawca Arkady
ISBN978-83-213-4539-0
Format400s. 185×130mm
Cena39,90 zł
Gatuneknon‑fiction
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Kociarnia
[Andrew Edney „Kot. Koty dzikie i rozpieszczani pupile” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Andrew Edney w albumie „Kot” zebrał ponad trzysta reprodukcji obrazów, grafik i rzeźb przedstawiających koty domowe i dzikie. Publikacja ta jest interesująca zarówno z punktu widzenia miłośników sztuki, jak i wielbicieli mruczących futrzaków.

Agnieszka ‘Achika’ Szady

Kociarnia
[Andrew Edney „Kot. Koty dzikie i rozpieszczani pupile” - recenzja]

Andrew Edney w albumie „Kot” zebrał ponad trzysta reprodukcji obrazów, grafik i rzeźb przedstawiających koty domowe i dzikie. Publikacja ta jest interesująca zarówno z punktu widzenia miłośników sztuki, jak i wielbicieli mruczących futrzaków.

Andrew Edney
‹Kot. Koty dzikie i rozpieszczani pupile›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKot. Koty dzikie i rozpieszczani pupile
Tytuł oryginalnyCat. Wild Cats and Pampered Pets.
Data wydania16 maja 2008
Autor
PrzekładEwa Gorządek
Wydawca Arkady
ISBN978-83-213-4539-0
Format400s. 185×130mm
Cena39,90 zł
Gatuneknon‑fiction
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
W niedużej, ale za to grubej – czterysta stron – książeczce każdy wielbiciel kotów i malarstwa znajdzie prawdziwą ucztę dla oczu. Andrew Endney ukazuje nam obrazy (rzeźb jest tylko kilka) z różnych epok i nurtów: znajdziemy tu reprodukcje dzieł Rembrandta, Renoira i Gauguina, angielskie XIX-wieczne pocztówki i niemieckie plakaty, obrazy kubistów, malunki indyjskie i chińskie. Większość autorów to artyści zupełnie w Polsce obcy – czy komuś mówi coś nazwiska: Clemence Nielssen lub Julius Adam? Jonathan Burke? Ed Musante? Obecność nieznanych nazwisk sprawia, że album jest bardzo interesujący.
Osoby, które nie interesują się sztuką, ale za to kochają koty, również znajdą tu dla siebie wiele interesujących rzeczy, choćby z powodu niezwykle urozmaiconych przedstawień tych zwierząt: oglądamy je w zabawie, przy polowaniu, w trakcie drzemki – a wiele obrazów naprawdę zachwyca realistycznym oddaniem zwierzęcych póz i mimiki. Jak choćby wygląd nastroszonego kocięcia z „Przybysza” Couldery’ego (niemal słychać prychanie i syczenie!) czy wyraz szczęścia malujący się na pyszczku pręgowanego futrzaka na obrazie Renoira „Julie Manet z kotem”.
Album jest podzielony na rozdziały: „Igraszki kotów”, „Koty polujące (odpoczywające, ciekawskie, opiekuńcze, towarzyskie…)”, „Koty samotnicy”, „Koty to dranie”, „Koty dzikie”, „Koty symboliczne”. Każdy z nich rozpoczyna się trzy-czterostronicowym opisem zachowania i zwyczajów kotów w danej dziedzinie. Szczerze mówiąc, teksty te są dość banalne i osoby mające choć trochę do czynienia z kotami nie znajdą w nich zbyt odkrywczych informacji. Reprodukcje w poszczególnych działach są dobrane tematycznie, choć czasami trudno powiedzieć, na jakiej zasadzie – na przykład obrazek de Satura z kotami bawiącymi się w ogrodzie z rozdziału „Koty opiekuńcze” mógłby równie dobrze znaleźć się w „Igraszkach kotów”. Co ciekawe, są też reprodukcje dzieł, na których kot nie tylko nie jest głównym tematem, ale wręcz trzeba dobrze wysilić wzrok, żeby w ogóle go dostrzec – jak choćby na obrazie Gauguina „Nocna kawiarnia w Arles”, gdzie mały, łaciaty kiciuś schowany jest za nogą od stołu.
Każdy obraz, oprócz tytułu, nazwiska artysty i daty powstania, jest opatrzony krótkim komentarzem dotyczącym zawartości. Są one utrzymane na różnym poziomie: jedne przekazują interesujące informacje o twórcy dzieła i sposobach jego interpretacji, inne są nieco naiwnymi streszczeniami tego, co dzieje się na ilustracji. Miłym dodatkiem są umieszczone tu i ówdzie fragmenty wierszy i prozy dotyczące kotów – od Szekspira do Twaina. Szkoda tylko, że niektóre zostały umieszczone w dobrych tłumaczeniach (na przykład Stanisława Barańczaka), a inne ewidentnie spolszczone przez tłumaczkę albumu, choć w wielu przypadkach istnieje „oficjalna” polska wersja (choćby uroczo absurdalnego wiersza Leara o Puchaczu i Kici). Tłumaczenie całości zresztą też miejscami odbiega od ideału: w rozdziale „Koty towarzyskie” czytamy, że każdy przybysz zostaje przez koty dokładnie przeegzaminowany. Na szczęście książka przeznaczona jest zdecydowanie do oglądania raczej niż do czytania, więc na drobne niedociągnięcia można przymknąć oko.
koniec
18 lutego 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Mała Esensja: Wspaniałe czasy, które warto lepiej poznać
Marcin Mroziuk

1 VI 2024

W „Od morza do morza” autorzy przedstawiają młodym czytelnikom najważniejsze wydarzenia i osiągnięcia epoki Jagiellonów. Co istotne, większość opowiadań jest na jeszcze wyższym poziomie literackim niż w pierwszym tomie cyklu „Zdarzyło się w Polsce”.

więcej »

PRL w kryminale: Geniusz prowokacji
Sebastian Chosiński

31 V 2024

Skoro nowelę „Cień” Aleksandra Ścibora-Rylskiego postanowił sfilmować Jerzy Kawalerowicz, mający już wówczas znaczącą pozycję w peerelowskiej kinematografii dzięki ekranizacji „Pamiątki z Celulozy” Igora Newerlego, musiało być w niej coś intrygującego. I rzeczywiście: ta historia, rozpięta pomiędzy wydarzeniami czasu okupacji i współczesnością (w kontekście połowy lat 50. XX wieku), zaskakuje dramatyzmem i czyhającą za każdym załomem zagadką.

więcej »

Ten okrutny XX wiek: Polityka masowych mordów
Miłosz Cybowski

29 V 2024

„Imperium zniszczenia” Alexa J. Kaya ukazuje ogromną skalę nazistowskiej masowej zagłady, a jednocześnie pokazuje szeroki kontekst morderczej polityki.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

I gwiazdka z nieba nie pomoże, kiedy brak natchnienia
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Tajemnica beczki z solą
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Serializacja MCU
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Od Lukrecji Borgii do bitew kosmicznych
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Półelfi łotrzyk w kanale burzowym
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zwariowane studentki znów atakują
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Transformersy w krainie kucyków?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Płomykówki i gadzinówki
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Jedyna nadzieja w lisiczce?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Ken odkrywa patriarchat, czyli bunt postaci drugoplanowych
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.