Zdrowaśka, Byłam i jestem w OlsztynieBWA Olsztyn Sala Główna | Maya Gordon „Byłam i jestem” | Kurator: Sarmen Beglarian | Wystawa potrwa do 7 kwietnia || Sala Kameralna | Kle Mens „Zdrowaśka” | Wystawa potrwa do 31 marca || Wernisaże 7 marca
BWA OlsztynZdrowaśka, Byłam i jestem w OlsztynieSala Główna | Maya Gordon „Byłam i jestem” | Kurator: Sarmen Beglarian | Wystawa potrwa do 7 kwietnia || Sala Kameralna | Kle Mens „Zdrowaśka” | Wystawa potrwa do 31 marca || Wernisaże 7 marca Wystawa prac Mai Gordon w Galeria Sztuki BWA w Olsztynie odnosi się do jej przeszłości i teraźniejszości. Artystka nieustannie tęskni za Polską, gdzie się urodziła i spędziła dzieciństwo. Tęskni także za Izraelem, gdzie mieszkała od 10 do 24 roku życia, kończąc z wyróżnieniem Akademię Sztuk Pięknych i Rzemiosł Artystycznych Bezalel w Jerozolimie. W pracach powstałych w Holandii, gdzie aktualnie żyje, ta tęsknota została ujęta poprzez powtarzające się motywy – dom, cyprysy, górę i błękitne niebo. Pojawia się na nich również i Maya – mała dziewczynka bądź młoda kobieta, pełna nadziei, a czasem z poczuciem niepewności i strachu. O jednym z istotnych motywów w swojej twórczości Maya Gordon mówi: „Cyprysy są jak moje autoportrety – jak się patrzy na nie z daleka, wyglądają na silne i pełne mocy, a jak się zbliża, to można zauważyć, że są kruche i delikatne”. Przeszłość, nieobecność jej rodziny, są równie ważnymi elementami życia i twórczości, jak i nieustanna walka z szybko przemijającym czasem oraz trud przyjęcia zmian własnej twarzy. Praca nad sobą przeplata się z pracą nad dziełami, w których artystka odzyskuje siebie i swoją pamięć. Maya Gordon urodziła się w Chorzowie w 1947 roku. W 1957 roku wyemigrowała do Izraela, gdzie studiowała na Akademii Sztuk Pięknych i Wzornictwa w Jerozolimie (Bezalel Academy of Arts and Design). W latach 70. wyjechała do Holandii i podjęła studia w Atelier 63 w Haarlemie, a następnie na Jan van Eyck Academie w Maastricht. Mieszka i pracuje w Amsterdamie, Tel Awiwie oraz Warszawie. • • • Tytułowa „Zdrowaśka” to słowo symbolizujące zetknięcie dwóch przestrzeni – sfery sacrum i profanum. Kle Mens w swoich pracach, tropi współistnienie, a czasem przenikanie się tych obszarów. Do sfery boskości nawiązuje również rola pustej przestrzeni, która odgrywa ważną funkcję w prezentowaniu prac artystki. Z jeden strony dopełnia ona obraz i współtworzy go, z drugiej zaś sama staje się obiektem, łączącym wszystkie inne elementy, które składają się na całość prezentacji. Artystka wcielając się w znane z katolickiego kanonu postaci jak św. Rita, czy Matka Boska w realizacji „Pieta”, próbuje rozprawić się z kobiecością i jej seksualnością, która nie mieści się w ramach aktualnego dyskursu religijnego. Nadając osobisty charakter swoim pracom Kle Mens stawia również pytanie o rolę religii w kształtowaniu jej własnej tożsamości, a także eksploruje konsekwencje tego wpływu. Prezentowana wystawa stanowi ostateczną próbę przepracowania własnego doświadczenia z wczesnej młodości, tym samym zamyka pierwszy etap w twórczości artystki skupiający się głównie na autoanalizie. Kle Mens (Klementyna Stępniewska). Urodziła się w 1985 r. Warszawska artystka, pracująca w różnych mediach (malarstwo, obiekty, video art). Ukończyła malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w 2014 roku pod kierunkiem prof. Jarosława Modzelewskiego i Igora Przybylskiego. Autorka wystaw indywidualnych i zbiorowych. Laureatka głównej nagrody na XII edycji Konkursu Gepperta w 2016 roku. 10 marca 2019 10-450 Olsztyn, Al. Marsz.J. Piłsudskiego 38 tel. (89) 527 94 66, (89) 533 51 08 fax (89) 534 35 88 Czynne: codziennie oprócz poniedziałków w godz. 10.00 - 17.00 Wstęp: 6 zł normalny, 3 zł ulgowy, opiekunowie grup bezpłatnie |
Lubisz otaczać się oryginalnymi przedmiotami? A może zbierasz znaczki lub kolekcjonujesz monety? Jeśli tak, to mamy dla Ciebie propozycję: odwiedź targi staroci, które cyklicznie odbywają się w podwarszawskim Ożarowie Mazowieckim. Znajdziesz tam stare meble oraz przedmioty stanowiące gratkę dla kolekcjonerów. Sprawdź, co jeszcze możesz tam kupić.
więcej »Wystawa czasowa „Spirala zbrodni. Krakowianie na afiszach śmierci”
Fabryka Emalia Oskara Schindlera, ul. Lipowa 4
Czas trwania wystawy: 25.05.2024 - 01.06.2025
Co możesz zrobić dla skóry swojej twarzy, by spowolnić procesy starzenia?
więcej »GSB – Etap 21: Stożek - Ustroń
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 20: Węgierska Górka – Stożek
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 19: Hala Miziowa – Węgierska Górka
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 18: Markowe Szczawiny – Hala Miziowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 17: Hala Krupowa – Markowe Szczawiny
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 16: Skawa – Hala Krupowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 15: Turbacz – Skawa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 14: Krościenko nad Dunajcem - Turbacz
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 13: Przehyba – Krościenko nad Dunajcem
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 12: Hala Łabowska - Przehyba
— Marcin Grabiński
BWA Olsztyn
— Przydrożne kapliczki w Olsztynie
BWA Olsztyn
— Jeden organizm w Olsztynie
BWA Olsztyn
— Esencja Zgrzytu w Olsztynie
BWA Olsztyn
— Wieliczko w Olsztynie
BWA Olsztyn
— W cieniu feminizmu w Olsztynie
BWA Olsztyn
— Roszkowski i Zero, Jeden w Olsztynie
BWA Olsztyn
— Auto-Niebyt i Patrząc na Tokio w Olsztynie
BWA Olsztyn
— Na 275. kilometrze w Olsztynie
BWA Olsztyn
— Po śladach w Olsztynie
BWA Olsztyn
— Odłamki snu w Olsztynie