Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 czerwca 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXVI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Duncan Fegredo, Mark Millar
‹KM/H›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKM/H
Tytuł oryginalnyMPH
Scenariusz
Data wydania10 lipca 2018
RysunkiDuncan Fegredo
Wydawca Mucha Comics
ISBN9788365938176
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Spiesz się szybko. Jak najszybciej!
[Duncan Fegredo, Mark Millar „KM/H” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Pięcioczęściowa miniseria wymyślona przez Marka Millara to superbohterska opowieść z pogranicza sensacji i fantastyki, w której jednak nadzwyczaj ważną rolę odgrywa również wątek społeczny. Równorzędnym – z ludzkimi – bohaterem „KM/H” jest bowiem ogarnięte recesją gospodarczą na niespotykaną wcześniej skalę w dziejach Stanów Zjednoczonych Detroit.

Sebastian Chosiński

Spiesz się szybko. Jak najszybciej!
[Duncan Fegredo, Mark Millar „KM/H” - recenzja]

Pięcioczęściowa miniseria wymyślona przez Marka Millara to superbohterska opowieść z pogranicza sensacji i fantastyki, w której jednak nadzwyczaj ważną rolę odgrywa również wątek społeczny. Równorzędnym – z ludzkimi – bohaterem „KM/H” jest bowiem ogarnięte recesją gospodarczą na niespotykaną wcześniej skalę w dziejach Stanów Zjednoczonych Detroit.

Duncan Fegredo, Mark Millar
‹KM/H›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKM/H
Tytuł oryginalnyMPH
Scenariusz
Data wydania10 lipca 2018
RysunkiDuncan Fegredo
Wydawca Mucha Comics
ISBN9788365938176
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W pierwszej połowie XX wieku Detroit było jednym z największych ośrodków przemysłowych w USA, nade wszystko zaś chlubą przemysłu motoryzacyjnego. Swoje siedziby stworzyli tam nie tylko producenci Forda, Buicka, Chevroleta czy Chryslera, ale też liczne korporacje finansowe i banki. Niestety, po drugiej wojnie światowej miasto powoli zaczęło tracić na znaczeniu – drastycznie spadła liczba ludności (z niemal 1,9 miliona w latach 50. do niespełna 700 tysięcy w 2015 roku), co pociągnęło za sobą upadek zakładów, wzrost bezrobocia i tym samym przestępczości. Biali w zdecydowanej większości wyprowadzili się na przedmieścia, centrum pozostawiając Afroamerykanom, co jedynie utrwaliło podziały rasowe. W takim świecie urodzili się, wychowali i weszli w dorosłość bohaterowie „KH/M” – jednego z najnowszych komiksów autorstwa Marka Millara.
Millar – Brytyjczyk z pochodzenia – to w światku komiksowym człowiek-instytucja, który pisał scenariusze zarówno dla DC Comics („Swamp Thing”, „Liga Sprawiedliwości”, „Flash”, „Superman: Czerwony syn”) oraz Marvela („X-Men”, „Ultimates”, „Spider-Man”, „Fantastic Four”), jak i wydawnictw – umownie – niszowych (kultowy „Kick-Ass”, „Chrononauci”, „Cesarzowa”). „KH/M” powstał dla mającego siedzibę w Portland w Oregonie Image Comics i pierwotnie ukazał się w pięciu zeszytach na przełomie 2014 i 2015 roku. Fabuła zaczyna się od skoku w przeszłość, w rok 1986, kiedy to poznajemy Mister Springfielda – nadczłowieka potrafiącego poruszać się z niezwykłą wprost prędkością. Nie do końca posiadł on jednak swoją moc, ponieważ powoduje wypadek i ląduje pod gruzami budynku, w jaki z potężnym impetem uderzył. Na miejscu zdarzenia natychmiast pojawia się policja; miejscowy szeryf ze sporym zdziwieniem konstatuje, że wyciągnięty spod zwałów cegieł i kamieni mężczyzna nie ma nawet jednego zadrapania. Znajduje przy nim jedynie niewielką buteleczkę z naklejką „KH/M”. Co w niej jest?
Na odpowiedź na to pytanie trzeba poczekać niemal trzy dekady. Detroit w 2014 roku to już zupełnie inne miejsce; całe dzielnice opanowane są przez gangi i handlarzy narkotyków. Młodzi, którzy nie mogą znaleźć uczciwej pracy, zarabiają na życie, sprzedając niedozwolone substancje. Jak Roscoe Rodriguez, który na przestępczą drogę wszedł, mając zaledwie dwanaście lat. Pracuje dla niejakiego Samuraja Hala, który powierza mu odpowiedzialne zadanie – ma przekazać klientowi paczkę z dziesięcioma kilogramami drugów. Na nieszczęście chłopaka, klient – zamiast muzykiem rockowym – okazuje się tak naprawdę agentem federalnym. W efekcie wpadki Roscoe ląduje za kratkami z piętnastoletnim wyrokiem. Na wolności pozostają jego przyjaciele, Chevy i czarnoskóry Baseball, którego siostra, Rosa, jest dziewczyną Rodrigueza. Wkrótce do więźnia docierają informacje, że został wystawiony przez szefa, który postanowił pozbyć się go, aby zdobyć Rosę. Załamany chłopak sięga po prochy zaoferowane mu przez Cedrika, kolegę z celi, choć ten nie potrafi mu nawet powiedzieć, co to za środek ani jak działa. Nazwa na opakowaniu – „KH/M” – też jest enigmatyczna.
W tym momencie historia zaczyna zataczać koło. Roscoe zażywa środek i nagle świat wokół niego diametralnie się zmienia. Czas spowalnia do granic (nie)możliwości, to zaś ułatwia Rodriguezowi ucieczkę z zakładu karnego. Profilaktycznie z zapasem „KH/M” zabranym Cedrikowi. Zyskawszy niezwykłą moc, Roscoe nie tylko mści się na tych, którzy go skrzywdzili, ale też dzieli się nią z przyjaciółmi – Chevym, Baseballem i Rosą. Wspólnie wypowiadają wojnę kapitalistycznym wyzyskiwaczom, postanawiają bowiem okradać banki i bogaczy. Tym sposobem „biegacze” – tak ich ochrzciła policja – stają się wrogami publicznymi numer jeden (a w zasadzie od jeden do czterech). Z czasem ich poglądy ewoluują, ale też, co nieuniknione, pojawiają się pierwsze niesnaski w grupie. Pamiętajmy bowiem, że nie mamy przecież do czynienia z chłopcami i dziewczyną z dobrych domów! Mark Millar ma jednak do swoich bohaterów sporo sympatii, dlatego też sprawia, że ich poglądy ewoluują, w efekcie czego „biegacze” wyrastają niemal na bohaterów narodowych. Chociaż stosunek władz i policji do nich wcale się nie zmienia…
Millar eksponuje wątek społeczny, nawiązując otwarcie do upadku Detroit. Fantastyczno-sensacyjna, do pewnego momentu dość sztampowa, opowieść nabiera tym sposobem zupełnie nowego blasku, a postępowanie głównych postaci zyskuje dodatkowy wymiar. Czytelnik coraz bardziej angażuje się w ich przygody, kibicuje im, ale jednocześnie zadaje sobie – podszyte niepokojem – pytanie: do czego to ostatecznie doprowadzi? Bo że finał tej historii musi być dramatyczny, nie ma co do tego najmniejszych wątpliwości. Tyle że brytyjski scenarzysta i w takiej sytuacji potrafi mile zaskoczyć, serwując w ostatnim rozdziale opowieści zdroworozsądkową porcję patosu i wzruszeń. Mimo sporych zawirowań fabularnych, niemal wszystko udaje mu się logicznie powiązać. Tylko jedna kwestia pozostaje nie do końca jasna: w jaki sposób Cedric wszedł w posiadanie KH/M? Da się to wprawdzie wyjaśnić, ale „poza protokołem”, bo w samym komiksie – chyba że coś przeoczyłem – nie ma o tym mowy.
Stroną graficzną miniserii zajął się rodak Marka Millara, Duncan Fegredo, w Polsce znany głównie z komiksów o Hellboyu. Tym razem jednak podszedł do tematu zupełnie inaczej. „KH/M” narysowane jest bardzo po amerykańsku, „młodzieżowo”, z pewną – zastosowaną jak najbardziej świadomie – dezynwolturą. Jeżeli coś sprawia wrażenie niedopracowanego, to oznacza tyle, że rzeczywiście „sprawia wrażenie”, bo jest dopracowane w najdrobniejszych szczegółach. Fegredo dołożył wszelkich starań, aby oddać rebeliancki klimat współczesnego Detroit, ale – dzięki pomysłowości Millara – miał też okazję w paru drobnych epizodach rysować Amerykę lat 80., a nawet lat 30. ubiegłego wieku. Tym samym walnie przyczynił się do sukcesu artystycznego „KH/M”. Żałować tylko należy, że komiks ten nie doczekał się – przynajmniej jak do tej pory – kontynuacji. Ale może kiedyś…
koniec
7 września 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Normanie, powtarzasz się
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

2 VI 2024

„Zielony Goblin powraca” to oryginalnie 850 numer „Amazing Spider-Man”. U nas wszedł w skład dziesiątego tomu serii ukazującej się w ramach linii Marvel Fresh.

więcej »

Galaktyczny syndrom sztokholmski
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

1 VI 2024

Marvel to mistrz rozmieniania się na drobne. Jeśli jakiś pomysł zaskoczył, możemy być pewni, że za chwilę powstanie milion kopiujących go komiksów. Tak właśnie stało się z Mroczną Phoenix, której potęga przez kolejne pokolenia scenarzystów jest uszczuplana. Na przykład w takich historiach jak „Avengers: Wejście Feniksa”.

więcej »

Góra, czyli punkt kulminacyjny
Marcin Osuch

31 V 2024

Makoto Fukamachi, japoński fotograf uczestniczący w wyprawach wysokogórskich, podąża śladami Habu Jojiego, jednego z najwybitniejszych himalaistów z Kraju Kwitnącej Wiśni. Spotykając się z kolejnymi osobami, które miały do czynienia z Jojim, Fukamachi odkrywa przed czytelnikami historię tego tajemniczego człowieka. Tom pierwszy „Szczytu bogów” kończy się, gdy wspinacz wchodzi na arenę międzynarodową.

więcej »

Polecamy

Ambasadorka pokoju

Niekoniecznie jasno pisane:

Ambasadorka pokoju
— Marcin Knyszyński

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

See you in hell, boy!
— Sebastian Chosiński

Chłopiec z piekła rodem
— Paweł Sasko

Tegoż autora

Nad piękną i modrą Odrą
— Sebastian Chosiński

Braterski hołd
— Sebastian Chosiński

Jazzowe oblicze noise’u i post-rocka
— Sebastian Chosiński

Kto nie ryzykuje, ten… w spokoju nie żyje
— Sebastian Chosiński

W starym domu nie straszy
— Sebastian Chosiński

Czas zatrzymuje się dla jazzmanów
— Sebastian Chosiński

Płynąć na chmurach
— Sebastian Chosiński

Ptaki wśród chmur
— Sebastian Chosiński

„Czemu mi smutno i czemu najsmutniej…”
— Sebastian Chosiński

Pieśni wędrujące, przydrożne i roztańczone
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.