Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 czerwca 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXVI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Paul Jimenez, Michael Lark, Grant Morrison, John Stokes
‹Niewidzialni #3›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNiewidzialni #3
Scenariusz
Data wydania12 lipca 2023
RysunkiMichael Lark, Paul Jimenez, John Stokes
PrzekładPaulina Braiter
Wydawca Egmont
ISBN9788328155961
Format336s. 170x260mm
Cena119,99
Gatuneksuperhero
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Rzeczywistość to kwestia języka
[Paul Jimenez, Michael Lark, Grant Morrison, John Stokes „Niewidzialni #3” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Niewidzialni” to chyba najlepszy komiks Granta Morrisona i na pewno jeden z najlepszych w całej historii DC Comics. Bardzo odważne stwierdzenie, zwłaszcza że raczej niepopularne. Grant Morrison jest w przypadku „The Invisibles” komiksowym odpowiednikiem Thomasa Pynchona – twórcy często niezrozumianego (bo czytelnik nie nadąża), ale i również niezrozumiałego (bo sam autor gubi się w zeznaniach). A nawet, według niektórych opinii, zarozumiałego. Nie ma co zaprzeczać, trochę prawdy w tym jest – a i tak „Niewidzialni” to arcydzieło.

Marcin Knyszyński

Rzeczywistość to kwestia języka
[Paul Jimenez, Michael Lark, Grant Morrison, John Stokes „Niewidzialni #3” - recenzja]

„Niewidzialni” to chyba najlepszy komiks Granta Morrisona i na pewno jeden z najlepszych w całej historii DC Comics. Bardzo odważne stwierdzenie, zwłaszcza że raczej niepopularne. Grant Morrison jest w przypadku „The Invisibles” komiksowym odpowiednikiem Thomasa Pynchona – twórcy często niezrozumianego (bo czytelnik nie nadąża), ale i również niezrozumiałego (bo sam autor gubi się w zeznaniach). A nawet, według niektórych opinii, zarozumiałego. Nie ma co zaprzeczać, trochę prawdy w tym jest – a i tak „Niewidzialni” to arcydzieło.

Paul Jimenez, Michael Lark, Grant Morrison, John Stokes
‹Niewidzialni #3›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNiewidzialni #3
Scenariusz
Data wydania12 lipca 2023
RysunkiMichael Lark, Paul Jimenez, John Stokes
PrzekładPaulina Braiter
Wydawca Egmont
ISBN9788328155961
Format336s. 170x260mm
Cena119,99
Gatuneksuperhero
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Od tysiącleci tajemnicze siły próbują zniewolić ludzkość. Wykorzystują do tego wysoko postawione osoby – polityków, sędziów, kaznodziejów, gwiazdy filmowe. Ale przeciwko nim stają anarchiści absolutni – „Niewidzialni”, tajne stowarzyszenie rebeliantów wobec zastałej rzeczywistości, podzielone na pięcioosobowe (zgonie z zasadą piątek z „Trylogii Illuminatus” Roberta Antona Wilsona) komórki rozsiane po całym świecie. Poznaliśmy już dzieje jednej z nich – w jej skład wchodzą dowódca King Mob, mistrzyni sztuk walki Boy, ludzka lalka Raggedy Robin, transseksualna Lord Fanny i Jack Frost, czyli nowy nabytek – zbuntowany, niepokorny i niedoświadczony Dane McGowan.
To tylko tak banalnie brzmi. Pierwsze dwa zbiorcze tomy zawierają całą pierwszą serię „The Invisibles” z lat 1994-1996. Jest to rzecz bardzo skomplikowana, nieoczywista, czasem pretensjonalna, odzwierciedlająca osobiste poglądy autora i wymagająca przynamniej dwukrotnej lektury. Gdy kończymy tom drugi jesteśmy po wielkiej, na szczęście wygranej, bitwie z wielkim Archontem Zewnętrznego Kościoła, ale do zwycięstwa w wojnie droga daleka. Dane McGowan, bohater wrzucony w sam środek dziwacznych wydarzeń, a więc ten, z którym najłatwiej utożsamić się czytelnikowi, odkrywa w sobie nadludzkie moce i dowiaduje się, że 22 grudnia 2012 roku doprowadzi do armagedonu. „Niewidzialni” nie mają zbyt wiele czasu na odpoczynek – właśnie pojawiła się kolejna zmienna w równaniu, którego nie potrafią jeszcze (a my tym bardziej) rozwiązać.
Omawiany dziś tom trzeci zawiera ponad połowę serii drugiej rozpoczętej w roku 1997 – od ostatnich wypadków minął dokładnie rok. Od razu zaznaczę, że nie można zacząć lektury „Niewidzialnych” od tego albumu. Dlatego wszystkich zainteresowanych, ale niezdecydowanych, odsyłam do recenzji pierwszego tomu, a tych znających dotychczasowe wydarzenia informuję, że – nie jestem pewien czy to dobrze, czy źle – Grant Morrison uprościł swój przekaz. Spowodowane było to spadającą sprzedażą („Niewidzialni” i tak wystartowali w czasach wielkiego kryzysu branży, więc, jako rzecz totalnie nie mainstreamowa, od początku mieli pod górkę) – bardzo trudne, psychodeliczne fabuły, takie jak „Arkadia” czy „Entropia w UK”, również nie przyczyniły się do wzrostu wyników finansowych. A więc nowe odcinki serii musiały dotrzeć do szerszego grona bez utraty ciężaru ideowego – Morrison przeniósł akcję z Wielkiej Brytanii do Stanów Zjednoczonych, osadził ją w tamtym obszarze popkulturowym i uczynił fabułę bardziej płynną. Ale nie zrezygnował z filozoficznych, nieoczywistych i wymagających elementów – „Niewidzialni” są bowiem komiksem zaprojektowanym do kilkukrotnej lektury i głębokiej analizy. Ciekawostka – osoby znające superbohaterską serię Morrisona pod tytułem „JLA” (o której opowiem w „Niekoniecznie jasno pisane” w październiku) zauważą ciekawe analogie między nią a trzecim tomem „Niewidzialnych”. W sumie nic dziwnego – obydwie historie pisane były dokładnie w tym samym czasie.
King Mob i jego ekipa postanawiają pomóc jednej z amerykańskich komórek w infiltracji tajnego laboratorium, prowadzonego – co nie jest niczym zaskakującym – przez siły ciemności. Zgodnie z przyjętymi zasadami przyszedł czas na zmianę dowództwa – teraz to Raggedy Robin wydaje rozkazy i przy okazji romansuje z Kingiem. Morrison cofa tak bardzo faworyzowanych w pierwszej serii Lorda Fanny i Jacka Frosta na drugi plan, dając dojść do głosu właśnie Raggedy Robin i policjantce Boy – to głównie ich oczyma obserwujemy teraz świat komiksu. Świat rozrastający się coraz szybciej – dochodzą podróże w czasie, dzieje innych komórek z różnych miejsc, a nawet epok, rozbudowa kosmogonii całego uniwersum, pojawienie się Niewidzialnego Kolegium, nakładające się metawszechświaty, powrót „Barbelith” i teorii Terrence’a McKennego, które stają się niebywale istotne dla zrozumienia idei komiksu.
Grant Morrison zaczyna też zasiewać kolejne (oby tylko jedno!) ziarno wątpliwości w umyśle czytelnika. Już w ostatnim odcinku drugiego tomu dowiedzieliśmy się, że „Niewidzialni to tajny okultystyczny spisek zmierzający do zniszczenia świata poprzez otwarcie bram do innego wymiaru. Albo próbujący to powstrzymać”. Czyli nie wiadomo. Wiemy tyle, że są anarchistami ostatecznymi, agentami chaosu narzucającymi wszystkim ideę „wolności, o jakiej nigdy się jeszcze nikomu nie śniło”. A co z tymi ludźmi, którzy potrzebują jakiegoś przewodnika, bo nie odnajdują się w świecie bez autorytetów i religii? I wolą żyć w swych niewidocznych, metaforycznych kajdanach? Dwa wielkie światy, dwa wielkie zestawy idei walczą na arenie „Niewidzialnych”, a my musimy zdecydować – zgodnie z hasłem pojawiającym się regularnie co kilka odcinków – po której jesteśmy stronie? Łatwo nie jest, spiski się zapętlają, interpretacje przeczą sobie wzajemnie, a rozróżnienie na „dobrą” i „złą” stronę coraz bardziej traci sens.
Autor rozwija również pomysły z drugiego tomu i mówi, że „rzeczywistość to kwestia języka”. Wszyscy (autor, czytelnicy, bohaterowie) jesteśmy ograniczeni własnym doświadczeniem, oczytaniem, wiedzą, inteligencją i – przede wszystkim – używanym aparatem pojęciowym. Wyciągamy zatem z komiksu tyle, na ile pozwalają nam nasze własne bariery. Morrison chce, abyśmy w trakcie lektury (na pewno nie pierwszej, pewnie nie drugiej, ale może już na przykład trzeciej) część tych barier pokonali – a kto wie, może dotarli tam, gdzie sam Morrison nigdy nie był (on przecież też wszechwiedzący i nieograniczony nie jest, a często powtarzał, że jego linia interpretacyjna komiksu nie jest jedyną możliwą). Przypomina to trochę założenia i estetykę „Incala” Alejandra Jodorowsky’ego – komiksu niezrozumiałego i bardzo trudnego, jeśli czytany jest bez odpowiedniego przygotowania. Szalony Szkot chciał napisać coś całkowicie własnego, nieskrępowanego wymaganiami wydawcy, chciał mieć swojego „Sandmana”, tak jak Neil Gaiman. No i osiągnął swój cel – „Niewidzialni” to jego opus magnum.
„Uważajcie na Granta Morrisona. To chodząca komiksowa apokalipsa” pisze Garth Ennis z tyłu okładki trzeciego tomu. Jak celne jest to określenie, okaże się w grudniu – wyjdzie wtedy ostatni, czwarty tom.
koniec
20 sierpnia 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Normanie, powtarzasz się
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

2 VI 2024

„Zielony Goblin powraca” to oryginalnie 850 numer „Amazing Spider-Man”. U nas wszedł w skład dziesiątego tomu serii ukazującej się w ramach linii Marvel Fresh.

więcej »

Galaktyczny syndrom sztokholmski
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

1 VI 2024

Marvel to mistrz rozmieniania się na drobne. Jeśli jakiś pomysł zaskoczył, możemy być pewni, że za chwilę powstanie milion kopiujących go komiksów. Tak właśnie stało się z Mroczną Phoenix, której potęga przez kolejne pokolenia scenarzystów jest uszczuplana. Na przykład w takich historiach jak „Avengers: Wejście Feniksa”.

więcej »

Góra, czyli punkt kulminacyjny
Marcin Osuch

31 V 2024

Makoto Fukamachi, japoński fotograf uczestniczący w wyprawach wysokogórskich, podąża śladami Habu Jojiego, jednego z najwybitniejszych himalaistów z Kraju Kwitnącej Wiśni. Spotykając się z kolejnymi osobami, które miały do czynienia z Jojim, Fukamachi odkrywa przed czytelnikami historię tego tajemniczego człowieka. Tom pierwszy „Szczytu bogów” kończy się, gdy wspinacz wchodzi na arenę międzynarodową.

więcej »

Polecamy

Ambasadorka pokoju

Niekoniecznie jasno pisane:

Ambasadorka pokoju
— Marcin Knyszyński

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Nieumarli troszkę inaczej
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Strach z przeszłości
— Sebastian Chosiński

Kim jestem? Czego chcę? Dokąd dążę?
— Sebastian Chosiński

Kto z Dłonią wojuje…
— Paweł Ciołkiewicz

Ślepa miłość
— Paweł Ciołkiewicz

Marvel: Niszczyciel Kolekcji
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Osadzony
— Paweł Ciołkiewicz

Walka o przetrwanie
— Sebastian Chosiński

Konklawe bez papieża
— Sebastian Chosiński

Gotham Central Blues
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Żywot łajdaka
— Marcin Knyszyński

Sztuka istnienia
— Marcin Knyszyński

Magią i mieczem
— Marcin Knyszyński

Rzeźnia numer dwa
— Marcin Knyszyński

Urodziny Pająka
— Marcin Knyszyński

Obrazy grozy
— Marcin Knyszyński

Wiosna, wiosna wkoło, zabłysły kły
— Marcin Knyszyński

Plateau
— Marcin Knyszyński

Beznadziejna piątka
— Marcin Knyszyński

Oto koniec znanego nam świata
— Marcin Knyszyński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.