Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 czerwca 2024
w Esensji w Esensjopedii

Sarah Haywood
‹Kaktus›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKaktus
Tytuł oryginalnyThe Cactus
Data wydania11 sierpnia 2021
Autor
PrzekładAnna Dobrzańska
Wydawca Albatros
SeriaMała Czarna
ISBN978-83-8215-445-0
Format416s. 125×195mm
Cena38,99
Gatunekobyczajowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Co nas nie zabije, to nas wzmocni
[Sarah Haywood „Kaktus” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Susan Green, główna bohaterka „Kaktusa”, nie daje się lubić. Ale i ją dotykają problemy, jak każdego z nas. Jaki będzie wynik jej konfrontacji z tym, co przynosi życie?

Joanna Kapica-Curzytek

Co nas nie zabije, to nas wzmocni
[Sarah Haywood „Kaktus” - recenzja]

Susan Green, główna bohaterka „Kaktusa”, nie daje się lubić. Ale i ją dotykają problemy, jak każdego z nas. Jaki będzie wynik jej konfrontacji z tym, co przynosi życie?

Sarah Haywood
‹Kaktus›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKaktus
Tytuł oryginalnyThe Cactus
Data wydania11 sierpnia 2021
Autor
PrzekładAnna Dobrzańska
Wydawca Albatros
SeriaMała Czarna
ISBN978-83-8215-445-0
Format416s. 125×195mm
Cena38,99
Gatunekobyczajowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Susan już nie jest najmłodsza, ale nadal jest singielką. Okazyjnie spotyka się z Richardem, choć oboje raczej nie wspominają o zobowiązaniach ani jakiejś wspólnej dalszej przyszłości. Dobrze jest, jak jest, więc może nie warto się starać, ani czegokolwiek zmieniać.
Tymczasem, jak się okazuje, nasza bohaterka musi (niespodziewanie dla siebie samej) dojrzeć do zmian i zrewidować swoje plany dotyczące przyszłości. Co więcej, musi także spojrzeć wstecz i zmierzyć się z tym, co miało miejsce w przeszłości. Umiera jej mama. Susan powraca wspomnieniami do okresu swojego dzieciństwa i młodości. Musi też uporządkować sprawy dotyczące spadku i dogadać się z wyjątkowo trudnym w kontaktach bratem-nieudacznikiem.
„Kaktus” jest określany przez wydawców brytyjskich i polskich jako „komedia romantyczna”. W tle wspomniane są nawiązania do kpiącego humoru, jaki znajdziemy w „Dumie i uprzedzeniu” Jane Austen czy „Dzienniku Bridget Jones” Helen Fielding. Być może te akcenty są łatwiejsze do wychwycenia dla angielskojęzycznego czytelnika, będącego bliżej tej tradycji. Mam jednak wrażenie, że wersji polskiej humor tego rodzaju nie wybrzmiewa. Susan, owszem, jest kostyczna i zdystansowana wobec innych, ale ewentualne komediowe „smaczki” związane z jej postacią nie za bardzo się przebijają. Wyjątkiem jest świetnie nakreślona sylwetka ciotki Sylvii, choć jak dla mnie jest to raczej postać tragikomiczna.
Komedia romantyczna kojarzy mi się bardziej z pogodną książką lżejszego kalibru, z humorem sytuacyjnym i dowcipnymi dialogami. Dlatego zaliczenie „Kaktusa” do tego gatunku wydaje mi się trochę krzywdzące. Bo powieść ta ma swój ciężar, i to spory, jako że zupełnie poważnie i bardzo wnikliwie mierzy się z trudnymi życiowymi problemami i wyborami: śmiercią bliskiej osoby, alkoholizmem w rodzinie i jego następstwami dla dzieci w dorosłym życiu, rujnującymi rodzinne relacje sporami w postępowaniach spadkowych. Szczególnie dramatyczny jest wątek alkoholowy, dzięki któremu możemy dostrzec, jak nałóg ten niszczy rodzinne relacje i bezpowrotnie zabija poczucie życiowej stabilizacji.
Wątkiem, który wysuwa się tu na pierwszy plan jest natomiast macierzyństwo. Autorka bardzo pięknie pokazała jego blaski i cienie. Jak się okazuje, relacje między matką i córką mogą mieć różne odmiany. Bycie matką w pełnej rodzinie to co innego niż wychowywać dzieci samotnie. Wiele głębi dodają tej powieści refleksje dotyczące gotowości do macierzyństwa i nawiązania do dylematów związanych z ewentualną adopcją. Jest takie powiedzenie, że „co nas nie zabije, to wzmocni” – ale czy będzie to prawdą w przypadku bohaterki tej książki i otaczających ją innych kobiet?
Sarah Haywood napisała solidną i bez wątpienia dobrą powieść obyczajową, w której poruszone są istotne problemy. Choć główna bohaterka Susan Green nie zabiega o naszą sympatię, my podczas lektury mocno trzymamy za nią kciuki, by wszystko się u niej ułożyło. Życie oczywiście w żadnym wypadku nie jest bajką, ale jak pokazuje nam „Kaktus” – może to być piękna, wzruszająca i dobrze się czytająca opowieść.
koniec
20 września 2021

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Mała Esensja: Wspaniałe czasy, które warto lepiej poznać
Marcin Mroziuk

1 VI 2024

W „Od morza do morza” autorzy przedstawiają młodym czytelnikom najważniejsze wydarzenia i osiągnięcia epoki Jagiellonów. Co istotne, większość opowiadań jest na jeszcze wyższym poziomie literackim niż w pierwszym tomie cyklu „Zdarzyło się w Polsce”.

więcej »

PRL w kryminale: Geniusz prowokacji
Sebastian Chosiński

31 V 2024

Skoro nowelę „Cień” Aleksandra Ścibora-Rylskiego postanowił sfilmować Jerzy Kawalerowicz, mający już wówczas znaczącą pozycję w peerelowskiej kinematografii dzięki ekranizacji „Pamiątki z Celulozy” Igora Newerlego, musiało być w niej coś intrygującego. I rzeczywiście: ta historia, rozpięta pomiędzy wydarzeniami czasu okupacji i współczesnością (w kontekście połowy lat 50. XX wieku), zaskakuje dramatyzmem i czyhającą za każdym załomem zagadką.

więcej »

Ten okrutny XX wiek: Polityka masowych mordów
Miłosz Cybowski

29 V 2024

„Imperium zniszczenia” Alexa J. Kaya ukazuje ogromną skalę nazistowskiej masowej zagłady, a jednocześnie pokazuje szeroki kontekst morderczej polityki.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

Alchemia
— Joanna Kapica-Curzytek

Odtrutka na szkolną traumę
— Joanna Kapica-Curzytek

Fakty i wyobraźnia
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
— Joanna Kapica-Curzytek

Studium utraty
— Joanna Kapica-Curzytek

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
— Joanna Kapica-Curzytek

Superwizja
— Joanna Kapica-Curzytek

Destrukcyjne układy
— Joanna Kapica-Curzytek

Jeszcze jeden dzień bliżej naszego zwycięstwa
— Joanna Kapica-Curzytek

Wspierać rozwój
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.