Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 1 czerwca 2024
w Esensji w Esensjopedii

James McBride
‹Diakon kontra King Kong›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDiakon kontra King Kong
Tytuł oryginalnyDeacon King Kong
Data wydania31 maja 2023
Autor
PrzekładTomasz S. Gałązka
Wydawca Echa
ISBN978-83-8252-231-0
Format448s. 135×215mm; oprawa twarda
Cena49,99
Gatunekkryminał / sensacja / thriller, obyczajowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Mając w zasięgu wzroku Statuę Wolności
[James McBride „Diakon kontra King Kong” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Diakon kontra King Kong” to powieść, w której dostrzegamy całe zło, dobro i romantyzm południowego Brooklynu, wraz z jego zwyczajnymi – niezwyczajnymi mieszkańcami.

Joanna Kapica-Curzytek

Mając w zasięgu wzroku Statuę Wolności
[James McBride „Diakon kontra King Kong” - recenzja]

„Diakon kontra King Kong” to powieść, w której dostrzegamy całe zło, dobro i romantyzm południowego Brooklynu, wraz z jego zwyczajnymi – niezwyczajnymi mieszkańcami.

James McBride
‹Diakon kontra King Kong›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDiakon kontra King Kong
Tytuł oryginalnyDeacon King Kong
Data wydania31 maja 2023
Autor
PrzekładTomasz S. Gałązka
Wydawca Echa
ISBN978-83-8252-231-0
Format448s. 135×215mm; oprawa twarda
Cena49,99
Gatunekkryminał / sensacja / thriller, obyczajowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
James McBride jest czołowym amerykańskim pisarzem, wyróżnionym w 2013 roku nagrodą National Book Award za powieść „Ptak dobrego Boga” (Wydawnictwo Czarne, 2016). Polscy czytelnicy znają jeszcze wydaną u nas historię o muzyku Jamesie Brownie „Załatw publikę i spadaj” (Czarne, 2018). Dorobek autora jest jednak znacznie bogatszy, już w przyszłym miesiącu zapowiadana jest jego ósma publikacja. Mc Bride ma na swoim koncie między innymi książkę autobiograficzną „The Color of Water” [Kolor wody], w której wspomina swoją matkę – żydowską imigrantkę z Polski oraz przedwcześnie zmarłego ojca – Afroamerykanina.
„Diakon kontra King Kong” ma również autobiograficzne elementy, jak na przykład miejsce akcji. To blokowisko Cause na południowym Brooklynie, bardzo podobne do Red Hook, dzielnicy komunalnych mieszkań, w której wychował się autor. Wszyscy znają się tu ze wszystkimi: Portorykanie, Afroamerykanie, potomkowie Irlandczyków i Włochów. Wśród nich – 71-letni Cuffy Lambkin zwany Kurtałką, diakon kościoła baptystów Pięć Końców. Główny bohater to „spokojny chłop”, jak czytamy, nie miał wrogów. Dlaczego więc strzelał do 19-letniego dilera narkotyków? Tą sensacyjną sprawą zaczyna żyć całe osiedle. Jest rok 1969.
Taki oto jest początek powieści Jamesa McBride′a, będąca po części historią kryminalną, ale przede wszystkim rozbudowanym socjologicznym portretem wielokulturowej społeczności, tworzącej skomplikowany mikrokosmos. Pokazany jest tutaj cały jej koloryt: legalne i nielegalne biznesy, niebezpieczne zakamarki, bandyckie porachunki oraz więzienne wyroki. I są przede wszystkim ludzie: ci bezwzględni, gotowi zabić za parę groszy, ale i tacy „z sercem na dłoni”, niosący innym bezinteresowną pomoc. Autor snuje opowieść, od której trudno się oderwać, bo skupia się w niej cały mroczny romantyzm Brooklynu z jego głęboką religijnością, magią rytuałów, przemocą i marzeniami o lepszym życiu, jakie towarzyszyły kolejnym pokoleniom imigrantów przyjeżdżającym z różnych stron świata. Co z nich zostało? Pokazuje to symboliczny rozdział „Marsz Mrówek”.
Książkę naprawdę trudno odłożyć! To zasługa stylu autora, jego znakomitej frazy, a przede wszystkim specyficznego poczucia humoru. Wszystko to czyni powieść jedyną w swoim rodzaju. Całość ma świetnie uchwycony ton miejskiej ballady, śpiewanej „na pełnej petardzie”, chropowato, czasami być może nieczysto, ale jak najbardziej autentycznej, żywej i pełnej emocji. Muzyczne ucho Jamesa McBride′a dziwić nie powinno – jest on także muzykiem jazzowym, grającym na saksofonie. Trzeba szczególnie podkreślić i docenić znakomitą pracę tłumacza Tomasza S. Gałązki, dzięki któremu ten unikalny idiolekt "z dzielni" brzmi po prostu perfekcyjnie. Zwracam uwagę na jego językową inwencję, na przykład w tłumaczeniu ksywek. Poza Kurtałką najbardziej podoba mi się przydomek Pierna Kiełbacha (w oryginale Hot Sausage). Wielkie brawa za genialne wręcz uwspółcześnienie tego zapomnianego staropolskiego słowa (obecnego jeszcze regionalnie), ponieważ „pierny” oznaczało: pieprzny, ostry. Tutaj brzmi zadziornie i jakże soczyście.
Czarny, absurdalny i sarkastyczny dowcip stanowi najmocniejszą stronę tej powieści. To kreacja, a może nawet maska, bo w kulturze afroamerykańskiej humor pomagał przetrwać w nieludzkiej rzeczywistości. Nietrudno u McBride′a dostrzec cały dramat ludzi z osiedli takich, jak blokowisko Cause. Nie dla nich spełnienie snów o lepszym życiu, nawet jeśli mieszkają w dzielnicy miasta, gdzie tych marzeń podobno jest najwięcej na świecie. Króluje tu przemoc, konflikty z prawem, narkomania i alkoholizm (do czego nawiązuje tytuł powieści). Trudno więc o prostą odpowiedź na pytanie, jak mają żyć ci, którzy - jak widzi to jedna z bohaterek książki - są „okruchami, kropelkami, pyłkami cukru pudru na ciastku, niewidzialnymi kropkami rozrzuconymi z rzadka na siatce szans, pojawiającymi się od czasu do czasu na scenach Broadway czy w drużynach koszykarskich pod hasłem: «Musicie uwierzyć w siebie», choć tak naprawdę wierzyć można tylko w to, że jednego kolorowego na sali da się znieść, dwóch to już dwudziestu, a trzech znaczy, że zamykamy sklepik i wszyscy idą do domu… i wszyscy żyli tym nowojorskim snem na osiedlu Cause, mając w zasięgu wzroku Statuę Wolności, miedzianego kolosa przypominającego im, że to miasto to potężna kruszarka, co marzenia biedaków przemiele drobniej niż jakakolwiek odziarniarka bawełny czy pole trzciny cukrowej tam na Południu”.
W podobnym przewrotnym tonie, pełnym dowcipnego sarkazmu, o fiasku „amerykańskiego snu” i głębokich problemach rasowych i społecznych pisał też Paul Beatty, w wyróżnionej nagrodą The Booker Prize powieści „The Sellout” (wyd. polskie „Sprzedawczyk”, Sonia Draga, 2018). O innej nowojorskiej dzielnicy opowiadał także Colson Whitehead w „Rytmie Harlemu”. Tu również znajdziemy świetnie zarysowany socjologiczny portret mieszkańców przedmieść, ludzi skazanych na egzystencję bez perspektyw.
A jednak „Diakon kontra King Kong” jest na swój sposób czymś mocno pokrzepiającym. Bardzo dobrze pokazane są więzi między ludźmi – przyjaźnie, relacje rodzinne, duch religijnej wspólnoty, respekt i szacunek – łączący Kurtałkę i panią Cztery Ciasta. I jest oczywiście miłość, widoczna najpiękniej wtedy, gdy główny bohater rozmawia ze swoją żoną Hettie albo gdy siostra Gee spotyka pewnego policjanta. James McBride pokazuje nam całkiem zwyczajnych ludzi, otoczonych przez „kiepski świat, w którym przyszło im żyć wyjątkowo kiepsko”, jak możemy przeczytać. Są niedoskonali i pełni słabości. A mimo to mają w sobie pokłady dobra i poczucie sprawiedliwości, co jeśli w ich życiu przeważnie przegrywa, nie zawsze jest ich winą. Nawet gdy mają w zasięgu wzroku Statuę Wolności.
koniec
23 lipca 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Mała Esensja: Wspaniałe czasy, które warto lepiej poznać
Marcin Mroziuk

1 VI 2024

W „Od morza do morza” autorzy przedstawiają młodym czytelnikom najważniejsze wydarzenia i osiągnięcia epoki Jagiellonów. Co istotne, większość opowiadań jest na jeszcze wyższym poziomie literackim niż w pierwszym tomie cyklu „Zdarzyło się w Polsce”.

więcej »

PRL w kryminale: Geniusz prowokacji
Sebastian Chosiński

31 V 2024

Skoro nowelę „Cień” Aleksandra Ścibora-Rylskiego postanowił sfilmować Jerzy Kawalerowicz, mający już wówczas znaczącą pozycję w peerelowskiej kinematografii dzięki ekranizacji „Pamiątki z Celulozy” Igora Newerlego, musiało być w niej coś intrygującego. I rzeczywiście: ta historia, rozpięta pomiędzy wydarzeniami czasu okupacji i współczesnością (w kontekście połowy lat 50. XX wieku), zaskakuje dramatyzmem i czyhającą za każdym załomem zagadką.

więcej »

Ten okrutny XX wiek: Polityka masowych mordów
Miłosz Cybowski

29 V 2024

„Imperium zniszczenia” Alexa J. Kaya ukazuje ogromną skalę nazistowskiej masowej zagłady, a jednocześnie pokazuje szeroki kontekst morderczej polityki.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

Alchemia
— Joanna Kapica-Curzytek

Odtrutka na szkolną traumę
— Joanna Kapica-Curzytek

Fakty i wyobraźnia
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
— Joanna Kapica-Curzytek

Studium utraty
— Joanna Kapica-Curzytek

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
— Joanna Kapica-Curzytek

Superwizja
— Joanna Kapica-Curzytek

Destrukcyjne układy
— Joanna Kapica-Curzytek

Jeszcze jeden dzień bliżej naszego zwycięstwa
— Joanna Kapica-Curzytek

Wspierać rozwój
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.