Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 czerwca 2024
w Esensji w Esensjopedii

Gösta Berlings Saga
‹Artefacts – Live›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułArtefacts – Live
Wykonawca / KompozytorGösta Berlings Saga
Data wydania15 maja 2020
Wydawca Inside Out Music
Nośnikcyfrowy
Czas trwania64:25
Gatunekkoncert, rock
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Rasmus Booberg, David Lundberg, Gabriel Tapper, Alexander Skepp, Gustaf Henrik Palm, Tor Sjödén, Lars Åhlund, Daniel Fagge Fagerström
Utwory
Pliki
1) Veras tema05:01
2) The Shortcomings of Efficiency07:16
3) Square 507:32
4) Artefacts06:12
5) Capercaillie Lammergeyer Cassowary & Repeat08:46
6) Brus från stan02:06
7) Fundament11:57
8) Terra Nova06:40
9) Sersophane08:54
Wyszukaj / Kup

Krótko o muzyce: Na żywo, choć jak w studiu
[Gösta Berlings Saga „Artefacts – Live” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Wielbiciele szwedzkiej progresywnej formacji Gösta Berlings Saga pandemiczny rok 2020 nie będą wspominali najgorzej. Najpierw bowiem (wiosną) ukazała się druga w dyskografii Skandynawów płyta koncertowa – „Artefacts – Live”, później natomiast (latem) – szósty krążek studyjny – „Konkret Musik”. Dzisiaj zajmiemy się tą pierwszą.

Sebastian Chosiński

Krótko o muzyce: Na żywo, choć jak w studiu
[Gösta Berlings Saga „Artefacts – Live” - recenzja]

Wielbiciele szwedzkiej progresywnej formacji Gösta Berlings Saga pandemiczny rok 2020 nie będą wspominali najgorzej. Najpierw bowiem (wiosną) ukazała się druga w dyskografii Skandynawów płyta koncertowa – „Artefacts – Live”, później natomiast (latem) – szósty krążek studyjny – „Konkret Musik”. Dzisiaj zajmiemy się tą pierwszą.

Gösta Berlings Saga
‹Artefacts – Live›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułArtefacts – Live
Wykonawca / KompozytorGösta Berlings Saga
Data wydania15 maja 2020
Wydawca Inside Out Music
Nośnikcyfrowy
Czas trwania64:25
Gatunekkoncert, rock
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Rasmus Booberg, David Lundberg, Gabriel Tapper, Alexander Skepp, Gustaf Henrik Palm, Tor Sjödén, Lars Åhlund, Daniel Fagge Fagerström
Utwory
Pliki
1) Veras tema05:01
2) The Shortcomings of Efficiency07:16
3) Square 507:32
4) Artefacts06:12
5) Capercaillie Lammergeyer Cassowary & Repeat08:46
6) Brus från stan02:06
7) Fundament11:57
8) Terra Nova06:40
9) Sersophane08:54
Wyszukaj / Kup
W 2017 roku, krótko po wydaniu czwartego studyjnego w dorobku formacji ze Sztokholmu albumu „Sersophane”, jej szeregi opuścił gitarzysta Einar Baldursson. Na jego miejsce przyjęto Rasmusa Booberga, jeszcze do niedawna udzielającego się w progresywno-spacerockowym zespole New Keepers of the Water Towers („Cosmic Child”, 2013; „Infernal Machine”, 2016), który tym samym dołączył do pianisty Davida Lundberga, basisty Gabriela Tappera (a właściwie Hermanssona) oraz perkusisty Alexandra Skeppa. W tym składzie nagrano – wydany przed dwoma laty – krążek „Et Ex”, który kwartet promował jesienną trasą koncertową. Jeden z występów odbył się 2 grudnia 2018 roku w stołecznym Södra Teatern. Pamiątką po nim jest wydawnictwo „Artefacts – Live”, które muzycy Gösta Berlings Saga udostępnili w sieci przed niespełna trzema miesiącami.
Na dziewięć kompozycji, jakie znalazły się na płycie, aż siedem pochodzi z „Et Ex”. Nie licząc numeru „Over and Out”, Szwedzi odegrali praktycznie cały album – bez przerw i w ustalonej już na studyjnym krążku kolejności. Fani mogli być usatysfakcjonowani, jednak pod warunkiem, że wcześniej zdążyli już dobrze poznać jego zawartość. Choć czasu na to nie mieli zbyt dużo, nieco ponad miesiąc, może półtora… Materiał koncertowy nie różni się zbytnio od znanego z płyty; doszło trochę smaczków, ale na rozbudowane improwizacje, znacznie zmieniające strukturę utworów, Skandynawowie nie zdecydowali się. Jeśli więc komuś spodobał się „Et Ex”, także z jego wersji live będzie usatysfakcjonowany. Jest na niej bowiem to wszystko, co być powinno: pachnący Bożym Narodzeniem „Veras tema”, dynamiczny „The Shortcomings of Efficiency” z gitarą Gustafa Henrika Palma wchodzącą w dialog z syntezatorami Lundberga, nawiązujący do muzyki klasycznej „Artefacts”, patetycznie-optymistyczny „Capercaillie Lammergeyer Cassowary & Repeat” (z gościnnym udziałem saksofonisty Larsa Åhlunda), balladowo-gitarowy przerywnik w postaci „Brus från stan” i wreszcie wieńczący tę część koncertu energetycznie psychodeliczny „Fundament”.
Odegrawszy niemal w całości „Et Ex”, Szwedzi sięgnęli po nieznaną z wcześniejszych produkcji studyjnych kompozycję „Terra Nova”. To stonowany utwór, oparty głównie na dźwiękach fortepianów elektrycznego i akustycznego, w którym pozostałe instrumenty – w tym i gitara Booberga, i sekcja rytmiczna Tappera i Skeppa odgrywają jedynie role służebne. Także wtedy, gdy cały zespół podkręca tempo. Płytę wieńczy – bo czy cały koncert, to raczej mało prawdopodobne – „Sersophane”, w którym pole do popisu dostaje dla odmiany gitarzysta. I trudno dziwić się, że po dotarciu do mety muzycy zostają nagrodzeni sążnistymi oklaskami. „Artefacts – Live” to druga po, także istniejącej tylko w wersji cyfrowej, „Kontraster – Live” (2019) płyta koncertowa Gösta Berlings Saga. Choć dzieli je tylko rok, porównać się ich nie da. Na tej poprzedniej znalazł się bowiem występ sprzed dziesięciu lat, gdy zupełnie inny był skład i znacząco odmienna muzyka.
koniec
4 sierpnia 2020
Skład:
Rasmus Booberg – gitara elektryczna, klarnet, syntezatory
David Lundberg – fortepian elektryczny, fortepian, syntezatory, mellotron
Gabriel Tapper – gitara basowa, syntezator basowy
Alexander Skepp – perkusja, instrumenty perkusyjne

gościnnie:
Gustaf Henrik Palm – gitara elektryczna
Tor Sjödén – instrumenty perkusyjne
Lars Åhlund – saksofon
Daniel Fagge Fagerström – dźwięk

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Tu miejsce na labirynt…: Poezja otwieranych drzwi percepcji
Sebastian Chosiński

30 V 2024

Na „Not a Bootleg 2” trafił koncert, jaki freejazzowy kwartet Ślina zagrał w październiku 2021 roku w krakowskim klubie RE. Dwa lata i dwa miesiące później wrocławianie wrócili na tę scenę i ponownie zaprezentowali występ, który tak bardzo im samym przypadł do gustu, że zdecydowali się go upublicznić w postaci czwartego albumu serii zawierającej „oficjalne bootlegi”.

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Podróż w nieznane
Sebastian Chosiński

28 V 2024

„Not a Bootleg” to seria „oficjalnych bootlegów” wrocławskiego kwartetu freejazzowego Ślina. Średnio ukazuje się, jak dotąd, jeden na rok. Trzecie wydawnictwo z cyklu zawiera godzinny występ, jaki zespół dał w mieszczącej się w jego rodzinnym mieście Klubokawiarni Recepcja w listopadzie 2022 roku.

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Od gitarowego brudu do morskich głębin
Sebastian Chosiński

24 V 2024

Publikując pod koniec kwietnia „FOS” i „Sekundę”, GAD Records domknął kompaktową reedycję archiwalnej serii SBB „Radio Sessions”. Do znanych już wcześniej wersji winylowych dołączyło tym samym sześć utworów bonusowych powstałych w sierpniu 1975 i marcu 1977 roku. W sumie to – na obu krążkach – pięćdziesiąt minut dodatkowej, chociaż publikowanej już przed laty, muzyki.

więcej »

Polecamy

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku

A pamiętacie…:

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku
— Wojciech Gołąbowski

Ryan Paris – słodkie życie
— Wojciech Gołąbowski

Gazebo – lubię Szopena
— Wojciech Gołąbowski

Crowded House – hejnał hejnałem, ale pogodę zabierz ze sobą
— Wojciech Gołąbowski

Pepsi & Shirlie – ból serca
— Wojciech Gołąbowski

Chesney Hawkes – jeden jedyny
— Wojciech Gołąbowski

Nik Kershaw – czyż nie byłoby dobrze (wskoczyć w twoje buty)?
— Wojciech Gołąbowski

Howard Jones – czym właściwie jest miłość?
— Wojciech Gołąbowski

The La’s – ona znowu idzie
— Wojciech Gołąbowski

T’Pau – marzenia jak porcelana w dłoniach
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.