Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Jerzy Kawalerowicz. Kolekcja

Jerzy Kawalerowicz
‹Jerzy Kawalerowicz. Kolekcja›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułJerzy Kawalerowicz. Kolekcja
Dystrybutor Kino Polska
Data premiery8 listopada 2012
ReżyseriaJerzy Kawalerowicz
ObsadaLeon Niemczyk, Jerzy Zelnik, Franciszek Pieczka
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiPolska
Gatunekdramat, historyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Opis dystrybutora
Kolejną kolekcją z serii „Arcydzieła Polskiego Kina”, którą Wydawnictwo Telewizji Kino Polska oddaje do rąk swoich widzów, jest box filmów wyreżyserowanych przez Jerzego Kawalerowicza i poddanych cyfrowej rekonstrukcji. Pociąg, Matka Joanna od aniołów, Faraon i Austeria są uważane za najwspanialsze osiągnięcia reżysera i mimo, że tak różne, stanowią reprezentatywną część jego bogatej twórczości, naznaczonej nieprzeciętną wrażliwością plastyczną, fascynacją epiką i rekonstrukcją nieistniejących już światów i przebrzmiałej rzeczywistości. Jak zauważyła Barbara Hollender „(…) Kawalerowicz nie szedł za modami, jego twórczości nie daje się przypisać do szkoły polskiej czy jakiegokolwiek innego gatunku. W kinie interesowały go: miłość, wiara i polityka.” Mimo różnorodności poruszanych przez niego tematów daje się zauważyć łączący wszystkie jego obrazy stały i zasadniczy dla jego wizji artystycznej motyw: głęboka powściągliwość oraz instynktowna opozycja wobec rozszalałej emocjonalności indywidualnej i zbiorowej. To z powodu takiego oglądu świata w twórczości reżysera nie znajdziemy filmów należących do nurtu martyrologiczno-mesjanistycznego, tak podskórnie charakterystycznego dla polskiej kultury. Jak pisała Maria Kornatowska: „(…) należał do tych, którzy ponad „uczucie i wiarę” przedkładają „mędrca szkiełko i oko”. Jerzy Kawalerowicz nazywany był przez krytyków „najlepszym rzemieślnikiem polskiego kina” i jakkolwiek umniejszające wydaje się to określenie, paradoksalnie jego konsekwencją stała się ponadczasowość i uniwersalność jego filmów, które, choć często niesłychanie zniuansowane psychologicznie i poetyckie, nie stroniły od prozy, stając się – na skutek tej, rzadkiej w polskim kinie równowagi – imponującym przykładem kina rozumianego, odczuwanego i podziwianego na całym świecie.
Teksty w Esensji
Filmy – DVD i Blu-Ray      
Sebastian Chosiński, Krystian Fred, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski ‹Esensja ogląda: Grudzień 2012 (DVD i BR)›

Utwory powiązane
Filmy      



Oceń lub dodaj do Koszyka w

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Copyright © 2000-2024 – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.