Latem 1969 roku zmieniło się oblicze muzyki rockowej w zachodnich Niemczech. Światło dzienne ujrzał bowiem oficjalny debiut płytowy kwintetu Can – „Monster Movie”. Niebawem opisując go w prasie brytyjskiej, zaczęto używać pod jego adresem określenia „krautrock”. Zatem: nastąpił poród, dziecko okazało się zdrowe i mocno wierzgało rączkami i nóżkami.
więcej »Muzyczna archeologia? Jak najbardziej. Ale w pełni uzasadniona. W myśl Horacjańskiej sentencji: „Nie wszystek umrę” chcemy w naszym cyklu przypominać Wam godne ocalenia płyty sprzed lat. Albumy, które dawno już pokrył kurz, a ich autorów pamięć ludzka nierzadko wymazała ze swoich zasobów. Dzisiaj jedna z pierwszych docenionych w świecie jazzowych rejestracji czechosłowackiej Orkiestry Gustava Broma.
więcej »Jeszcze zanim do sklepów płytowych w Republice Federalnej Niemiec trafił debiutancki longplay zespołu Can, jego basista Holger Czukay doczekał się płyty solowej. Zarejestrował ją do spółki z producentem i inżynierem dźwięku Rolfem Dammersem pod szyldem Technical Space Composer’s Crew, a nosiła ona tytuł „Canaxis 5”. To wydawnictwo, które powinno zainteresować przede wszystkim wielbicieli muzyki konkretnej i elektronicznej awangardy.
więcej »Non omnis moriar: Fusion w wersji nordic
– Sebastian Chosiński
(Moose Loose „Live at Kongsberg Jazzfestival 1973”)
9 III 2024
Nie taki krautrock straszny: Miłosne perypetie Niemców w Indiach
– Sebastian Chosiński
(Irmin Schmidt, The Inner Space „Kamasutra: Vollendung der Liebe”)
4 III 2024
Non omnis moriar: Van Gogh, słoneczniki i dyskotekowy funk
– Sebastian Chosiński
(Mahagon „Hektolitr laský”, Mahagon „Slunečnice pro Vincenta Van Gogha”)
2 III 2024
40 najgorszych okładek płyt 2023 roku
– Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
28 II 2024
Nie taki krautrock straszny: W cieniu studenckiej rewolty
– Sebastian Chosiński
(Can „Prehistoric Future”)
26 II 2024
Non omnis moriar: Surrealizm podlany rockiem, bluesem i jazzem
– Sebastian Chosiński
(Jan Spálený, Mahagon „Signál času”)
24 II 2024
10 największych rozczarowań muzycznych 2023 roku
– Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
21 II 2024
Nie taki krautrock straszny: Apokalipsa, na którą warto było czekać
– Sebastian Chosiński
(The Inner Space „Agilok & Blubbo”)
19 II 2024
Non omnis moriar: W cieniu tragedii
– Sebastian Chosiński
(Mahagon „Mahagon”)
17 II 2024
Nie taki krautrock straszny: Panowie na zamku
– Sebastian Chosiński
(The Inner Space „Agilok & Blubbo”, Can „»Delay« 1968”)
12 II 2024
Non omnis moriar: Piosenkowe początki
– Sebastian Chosiński
(Mahagon „Půlnoční bál”, Mahagon „Ve svĕtle petrolejky”)
10 II 2024
30 najlepszych płyt 2023 roku
– Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
9 II 2024
Nie taki krautrock straszny: W cieniu Arminiusza. Od Virus – poprzez Weed – po Skyline
– Sebastian Chosiński
5 II 2024
Non omnis moriar: Od nonetu do tria
– Sebastian Chosiński
(Horký Dech Jany Koubkové „Horký Dech Jany Koubkové”)
3 II 2024
Nie taki krautrock straszny: Hinduski bohater i chilijski dyktator. Od Murphy Blend – poprzez Hanumana – po Lied des Teufels
– Sebastian Chosiński
29 I 2024
Non omnis moriar: Różne oblicza Jany
– Sebastian Chosiński
(Jazz Half Sextet „Mini Jazz Klub 16”, Horký Dech Jany Koubkové „Mini Jazz Klub 23”, Jana Koubková, Jazz Q „Mini Jazz Klub 38”)
27 I 2024
Nie taki krautrock straszny: Wzlot i upadek Remigiusa D. Opowieść o zapomnianej legendzie krautrocka
– Sebastian Chosiński
22 I 2024
Non omnis moriar: Zapomniany rozdział historii polskiej psychodelii
– Sebastian Chosiński
(Antykwa „Nasze pokolenia. Nagrania archiwalne z 1970 roku”)
20 I 2024
Nie taki krautrock straszny: Zespół rodem z Atlantydy. Krótka historia formacji Dzyan
– Sebastian Chosiński
15 I 2024
Non omnis moriar: Jezioro, góry i jazz
– Sebastian Chosiński
(Krzysztof Komeda Quintet „Live in Bled 1965”)
13 I 2024
Nie taki krautrock straszny: „Spotkałem się z kolegą, bo kolega jest od tego…”. Od The Subjects – przez Subject Esq. – po Saharę
– Sebastian Chosiński
8 I 2024
Non omnis moriar: Na spontanie!
– Sebastian Chosiński
(Krzysztof Komeda Quintet „Live in Praha 1964”)
6 I 2024
Nie taki krautrock straszny: Jak „modny róż” stał się „burzą mózgów”. Od Fashion Pink do Brainstorm
– Sebastian Chosiński
1 I 2024
Non omnis moriar: Jazz na śniadanie
– Sebastian Chosiński
(The New Jazz Orchestra „Le Déjeuner sur l’Herbe”)
30 XII 2023
Nie taki krautrock straszny: Novalis – patron odchodzących w niepamięć. Symfoniczne oblicze krautrocka
– Sebastian Chosiński
25 XII 2023
Non omnis moriar: Orkiestry dęte mają w sobie moc!
– Sebastian Chosiński
(The New Jazz Orchestra „Western Reunion London 1965”)
23 XII 2023
Nie taki krautrock straszny: Ponury żniwiarz na tropie yeti. Zagmatwane losy Amon Düül i Amon Düül II
– Sebastian Chosiński
18 XII 2023
Eleven Phrases. Live in CSK
– Bartłomiej Oleś Quartet
Classicism – A Point of View
– Michael Arbenz
Conversation #11 & #12: On!
– Florian Arbenz
Live at Kongsberg Jazzfestival 1973
– Moose Loose
[90%]
Testament
– Fire!
[90%]
Monster Movie
– Can
[80%]
Conversation #11 & #12: On!
– Florian Arbenz
[80%]
Canaxis 5
– Technical Space Composer’s Crew
[80%]
Tu miejsce na labirynt…: Już nie tacy „young”, ale z większym „powerem”
– Sebastian Chosiński
Promocja: Audiobook „Szatan z Siódmej Klasy”, czyli szkolna lektura w wersji do słuchania
Promocja: 5 kluczowych elementów męskiej garderoby na każdą porę roku
Promocja: Do jakich urządzeń warto dodać większą kartę pamięci?
40 najgorszych okładek płyt 2023 roku
– Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Lift
– Last Ark Out
What’s Left
– David Miilmann Group
Testament
– Fire!
Royalty for Real
– Susanne Alt
The Way Back from Here
– Andy Watts