Marlene
Angelika Kuźniak
‹Marlene›
Angelika Kuźniak
Opis wydawcy
Szesnaście miesięcy po śmierci Marleny Dietrich do Berlina trafia 25 ton rzeczy będących wcześniej jej własnością. Są wśrod nich szmaty do podłogi, rolki papieru toaletowego i niedopałki, a także egzotyczne ptasie pióra szmuglowane przez granice, bo zakazane ze względów ekologicznych… Jest też notes. Czerwony, niewielki, siedem i pół na jedenaście i pół centymetra. Na ostatniej stronie pod napisem „Pologne, Poland” kilka polskich nazwisk. Wśród nich: Zbigniew Cybulski.
Gdy zimą 1964, a potem w 1966 roku Marlena Dietrich przyjechała z koncertami do Polski, było to dla brudnoszarego, kolejkowego PRL-u zetknięcie ze zjawiskiem tak luksusowym i egzotycznym, że nie miało znaczenia nawet to, że gwiazda jest po sześćdziesiątce, pod suknię zakłada specjalistyczny kostium wyszczuplający i pozwala się fotografować tylko z jednej strony. Przyjmowano ją entuzjastycznie jako tą, która zwróciła się przeciw faszyzmowi. Tymczasem przez dużą część Niemców traktowana była ciągle jako nikczemna zdrajczyni i dawano tej opinii publiczny wyraz.
Nie jest to biografia. To reportażowa opowieść o odwadze, cierpieniu, samotności, miłości i nienawiści. O człowieku ze wszystkimi jego słabościami.
Widzimy więc Dietrich, jak w 1943 roku na froncie poraz pierwszy śpiewa Lili Marleen. Patrzymy na nią, gdy skazuje się na samotność w paryskim apartamencie. Kiedy notuje w dzienniku, że nie ma siły obciąć sobie paznokci u nóg, tęskni za córką, dzwoni do sekreatrki tylko po to, żeby dowiedzieć się, jak dziś jest dzień. A także wtedy, kiedy na małej karteczce kilka dni przed śmiercią notuje: „Tego dnia w maju poczułam śmierć…”.
Angelika Kuźniak pisze historię żywą, bogatą i w całym tego słowa znaczeniu zakulisową. Daje czytelnikowi do rąk kalejdoskop, w którym wrażenia fotografów i konferansjerów, wspomnienia przyjaciół, wpisy z ostatnich, nigdy niepublikowanych dzienników Dietrich, zapiski o pogodzie i kursach walut oraz artykuły prasowe układają się w coraz ciekawsze i barwniejsze obrazy, dla których ważnym tłem jest powojenna historia Europy. Dzięki temu dostajemy narysowany z pasją dokumentalisty portret niezwykłej kobiety i niezwykłego czasu.
Inne wydania
Teksty w Esensji
Książki – Publicystyka
Utwory powiązane