Lech, Czech i Rus
World Orchestra, Grzech Piotrowski
‹Lech, Czech i Rus›
Utwory | |
CD1 | |
1) Taja I - Szumnica | 05:01 |
2) Taja II - Na pole moje | 01:57 |
3) Taja III - Wieki średnie | 02:50 |
4) Taja IV - Slawia | 03:42 |
5) Taja V - Dziedziniec | 09:45 |
6) Taja VI - Podróż | 04:42 |
7) Taja VII - Santa Maria | 05:42 |
8) Taja VIII - Lechia | 02:38 |
9) Taja IX - Baja | 02:12 |
10) Taja X - Fatum | 05:11 |
11) Taja XI - Drzemnica | 01:48 |
12) Taja XII - Zegnomy Was z Bogiem | 04:26 |
13) Taja XIII - Wieki średnie - Coda | 02:23 |
World Orchestra, Grzech Piotrowski
Opis
Prezentowana Symfonia „LECH, CZECH i RUS” jest zapisem premierowego koncertu, który odbył się 9 lipca 2016 roku w Sali Filharmonii NOSPR w Katowicach z okazji 1050-lecia Chrztu Polski. Kompozytorem jest Grzech Piotrowski, orkiestrę poprowadził dyrygent Alexander Humala.
Symfonię wykonali: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia (NOSPR), Narodowa Orkiestra Instrumentów Ludowych z Kijowa, Chór Pro Forma, Chór Ars Brunensis (Brno) oraz WORLD ORCHESTRA Concertino: Tora Augestad – classical vocal Ruth Wilhelmine Meyer – vocal Apolonia Nowak – folk vocal, Rasm Al-Mashan – vocal, Ghostman – vocal, Marcin Wasilewski – piano, Azat Bikchurin – kuraj, Krzysztof Lenczowski – celllo, Grzech Piotrowski – saxophone, Lars Andreas Haug – tuba, Terje Isungset – percussionist (wood, stones), Sebastian Wypych – dbasz, Mateusz Smoczyński – violin,, Robert Luty – drums, Espen Leite – accordion, Adeb Chamoun – darabuka, Mateusz Szemraj – guitar
Nazwę Symfonii Grzech Piotrowski czerpie ze słynnej legendy o „Lechu, Czechu i Rusie” braciach, którzy założyli trzy słowiańskie narody: Czechów, Lechitów/Polaków oraz Rusów (Ruś Kijowska). Jest to hasło wywoławcze do powstania dzieła sięgającego naszych najstarszych korzeni.
Symfonia zawiera pięć warstw inspiracji, które autor wykorzystuje równolegle a są nimi: muzyka, improwizacja, instrumenty dawne, przyroda i instrumenty zbudowane specjalnie na potrzeby Symfonii „Lech, Czech i Rus”.
Za inspiracje muzyczne Grzech Piotrowski bierze muzykę pogan – Słowian i muzykę kościelną. Stara się tym samym oddać charakter czasów kiedy to Polska przyjęła chrzest w 966 roku. Ważnym elementem brzmienia Symfonii jest użycie instrumentów ludowych takich jak: kurai, klekotki, dzwony, okaryny, flety pasterskie i cymbały. Do Symfonii autor zaprosił solistów z Narodowej Orkiestry Instrumentów Ludowych z Kijowa, pośród których usłyszymy m.in. bandury, gadułki, bałałajki, cymbały, kobzy.Aby oddać ducha zamierzchłych czasów Grzech Piotrowski postanowił wzbogacić dzieło brzmieniem instrumentów wykonanych z drewna, metali, kamieni, skór i piasku, na których zagrał Terje Isungset. Wykorzystuje również oddechy i głosy ludzkie do imitowania dźwięków przyrody.
World Orchestrę Grzech Piotrowski założył w 2009 roku, ale prace nad jej powstaniem sięgają aż 1992 roku. Skupia wybitnych solistów ze świata jazzu, klasyki, etno, folk, otwartej improwizacji. W jej skład wchodzą artyści z Europy, Azji, Afryki i obu Ameryk. Ciężko znaleźć jedno pasujące określenie, czy przyłożyć któryś z przyjętych szablonów do powstałej muzyki bowiem łączy ona wiele źródeł, sięga najstarszych korzeni a każdy koncert World Orchestry to wyjątkowa podróż. Sam autor swoją muzykę określa mianem filmowej – improwizowanej.