Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 czerwca 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXVI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Marvano
‹Grand Prix (wyd.II)›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGrand Prix (wyd.II)
Scenariusz
Data wydania23 maja 2019
RysunkiMarvano
PrzekładMaria Mosiewicz
Wydawca Egmont
CyklPlansze Europy
ISBN9788328142572
Format176s. 216x285m
Cena99,99
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Szybkie samochody, podstępni naziści
[Marvano „Grand Prix (wyd.II)” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Czasami komiks historyczny robi narracyjnego fikołka, pokazując znane wydarzenia z zupełnie nieznanej perspektywy. Taki zabieg wybrał autor „Grand Prix”, pokazując dojście Hitlera do władzy z poziomu toru wyścigowego.

Dagmara Trembicka-Brzozowska

Szybkie samochody, podstępni naziści
[Marvano „Grand Prix (wyd.II)” - recenzja]

Czasami komiks historyczny robi narracyjnego fikołka, pokazując znane wydarzenia z zupełnie nieznanej perspektywy. Taki zabieg wybrał autor „Grand Prix”, pokazując dojście Hitlera do władzy z poziomu toru wyścigowego.

Marvano
‹Grand Prix (wyd.II)›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGrand Prix (wyd.II)
Scenariusz
Data wydania23 maja 2019
RysunkiMarvano
PrzekładMaria Mosiewicz
Wydawca Egmont
CyklPlansze Europy
ISBN9788328142572
Format176s. 216x285m
Cena99,99
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Mark van Oppen – czyli artysta znany jako Marvano – często sięga w swoich samodzielnych albumach po motywy historyczne i technologiczne. Z jednej strony mamy rzeczy takie jak „Berlin” albo „Brygada żydowska”, gdzie zanurzamy się w realia II wojny światowej, z drugiej – „Bonneville”, gdzie w centrum wydarzeń stały niezwykłe modele superszybkich aut. W „Grand Prix” twórca połączył te dwa elementy w całkiem zgrabny sposób.
Tym razem zabiera nas do Niemiec we wczesnych latach 30., gdzie rozwijał się prężnie rynek samochodowy – oraz wyścigi coraz to szybszych aut. Właśnie powstają takie firmy jak Mercedes czy Volkswagen; kierowcy giną na torach, testując nowe rozwiązania technologiczne, a zwycięstwa w wyścigach są wykorzystywane jako jedna z dźwigni machiny propagandowej Hitlera. Marvano przeprowadza nas przez te burzliwe lata, zarysowując historię dojścia Austriaka do władzy w Niemczech, zmian społecznych w kraju, radykalizacji poglądów, aby zakończyć opowieść w roku 1939. W centrum akcji stoją jednak wyścigowcy: kierowcy, technicy i kobiety, które ich inspirowały. Do tego Marvano dorzucił nieco szpiegowskiej sensacji, by komiks nie składał się wyłącznie z suchych faktów – i oto mamy „Grand Prix”, nietypowy, przez co ciekawy komiks historyczny.
Auta rysowane przez autora są jak zwykle bezbłędne. Modele samochodów wyścigowych zmieniające się niemal z roku na rok przyciągają oko i są wierne materiałom historycznym. Wpleceni w fabułę bohaterowie historyczni – Rudolf Hasse, Rudi Caracciola, szereg innych niemieckich i włoskich kierowców oraz mechaników – również są bez problemu rozpoznawalni, nieomal przerysowani z archiwalnych zdjęć. Marvano wykorzystał ich w swojej narracji, nadając im zapewne cechy niezgodne ze znanymi z faktograficznych zapisków, jednak nie kłuje to w żaden sposób w oczy. Nieliczni fikcyjni bohaterowie są z kolei całkiem dobrze napisani. Całość składa się na przyjemny misz-masz wyobrażeń i faktów, który interesuje czytelników przyjętą nową perspektywą wydarzeń z Niemiec lat 30.
„Grand Prix” to zdecydowanie komiks dla fanów historii, II wojny i motoryzacji. Każda z tych grup znajdzie dla siebie coś, co ją tu zafascynuje. Pozostali czytelnicy mogą mieć mieszane uczucia: z jednej strony to ciekawe ujęcie tematu, z drugiej – skakanie z toru wyścigowego do nocy kryształowej i z powrotem może być nieco konsternujące. Ogółem jednak to jeden z lepszych komiksów Marvano wydanych w Polsce.
Plusy:
  • ciekawe ujęcie znanego tematu
  • wątek sensacyjny
  • dopracowane rysunki aut
  • ładne, twardookładkowe wydanie
Minusy:
  • przekrojowe, ale niezbyt detaliczne podejście do faktów
koniec
9 kwietnia 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Normanie, powtarzasz się
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

2 VI 2024

„Zielony Goblin powraca” to oryginalnie 850 numer „Amazing Spider-Man”. U nas wszedł w skład dziesiątego tomu serii ukazującej się w ramach linii Marvel Fresh.

więcej »

Galaktyczny syndrom sztokholmski
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

1 VI 2024

Marvel to mistrz rozmieniania się na drobne. Jeśli jakiś pomysł zaskoczył, możemy być pewni, że za chwilę powstanie milion kopiujących go komiksów. Tak właśnie stało się z Mroczną Phoenix, której potęga przez kolejne pokolenia scenarzystów jest uszczuplana. Na przykład w takich historiach jak „Avengers: Wejście Feniksa”.

więcej »

Góra, czyli punkt kulminacyjny
Marcin Osuch

31 V 2024

Makoto Fukamachi, japoński fotograf uczestniczący w wyprawach wysokogórskich, podąża śladami Habu Jojiego, jednego z najwybitniejszych himalaistów z Kraju Kwitnącej Wiśni. Spotykając się z kolejnymi osobami, które miały do czynienia z Jojim, Fukamachi odkrywa przed czytelnikami historię tego tajemniczego człowieka. Tom pierwszy „Szczytu bogów” kończy się, gdy wspinacz wchodzi na arenę międzynarodową.

więcej »

Polecamy

Ambasadorka pokoju

Niekoniecznie jasno pisane:

Ambasadorka pokoju
— Marcin Knyszyński

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Ku przestrodze
— Marcin Knyszyński

Tegoż twórcy

Historia mniej znana
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

MIasto w trzech odsłonach
— Marcin Osuch

Łza smutku, uśmiech wspomnień
— Marcin Osuch

Życie na sprzedaż
— Marcin Knyszyński

„Bękarty wojny” dla całej rodziny
— Marcin Knyszyński

Esensja czyta dymki: Reaktywacja
— Daniel Gizicki, Wojciech Gołąbowski, Marcin Osuch, Paweł Sasko, Konrad Wągrowski

Historia w obrazkach: Miasto murem podzielone
— Sebastian Chosiński

Ballada o żołnierzu Williamie Mandelli
— Konrad Wągrowski

Wieczna wojna, wieczna wolność, wieczny żywot
— Marcin Osuch

Krótko o komiksach: Marzec 2003, cz. 2
— Artur Długosz, Wojciech Gołąbowski, Marcin Herman, Tomasz Kontny, Marcin Osuch, Tomasz Sidorkiewicz, Konrad Wągrowski, Michał R. Wiśniewski

Tegoż autora

Klasyczny Papa Baranowski
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Wielki (nie)zły chaos
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Bestia nie taka znowu straszna
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Zupełnie jak nie trykoty
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Impreza się rozkręca
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

O barwach uprzedzeń
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Cóż za kontrowersyjne treści!
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Piękna baja!
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Coraz bardziej wybuchowo
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Diabeł tkwi na każdej stronie
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.