Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

María Dueñas
‹Sira›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSira
Tytuł oryginalnySira
Data wydania22 marca 2023
Autor
PrzekładBarbara Bardadyn
Wydawca Sonia Draga
CyklSira Quiroga
ISBN978-83-8230-528-9
Format552s. 150×230mm
Cena54,90
Gatunekhistoryczna, obyczajowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Palestyna – Wielka Brytania – Hiszpania - Maroko
[María Dueñas „Sira” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Sira” to powieść historyczna, przedstawiająca losy świata po drugiej wojnie światowej. Pojawia się tu wątek szpiegowski – z kobietą w roli głównej.

Joanna Kapica-Curzytek

Palestyna – Wielka Brytania – Hiszpania - Maroko
[María Dueñas „Sira” - recenzja]

„Sira” to powieść historyczna, przedstawiająca losy świata po drugiej wojnie światowej. Pojawia się tu wątek szpiegowski – z kobietą w roli głównej.

María Dueñas
‹Sira›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSira
Tytuł oryginalnySira
Data wydania22 marca 2023
Autor
PrzekładBarbara Bardadyn
Wydawca Sonia Draga
CyklSira Quiroga
ISBN978-83-8230-528-9
Format552s. 150×230mm
Cena54,90
Gatunekhistoryczna, obyczajowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Książka stanowi kontynuację „Krawcowej z Madrytu”, która ukazała się u nas kilka lat temu. Ceniona hiszpańska pisarka Maria Dueñas (ur. w 1964 roku) postanowiła wrócić do postaci ze swojej debiutanckiej powieści. Aby lepiej zrozumieć, co rozgrywa się w „Sirze”, warto być na bieżąco z poprzednią książką, choć nie jest to bezwzględna konieczność.
Zatem ponownie spotykamy się z Hiszpanką Sirą. Kończy się druga wojna światowa. Młoda kobieta porzuca zawód krawcowej i za mężem-Brytyjczykiem wyjeżdża do Jerozolimy (ówcześnie był to Mandat Palestyny). Ta część, zarysowująca stosunkowo mało u nas znane realia terytorium znajdującego się pod brytyjską administracją, jest szczególnie ciekawa.
Za sprawą wyjątkowo dramatycznych zbiegów okoliczności Sira musi po jakimś czasie pilnie wyjechać – decyduje się na Wielką Brytanię. Nadal ma kontakty z brytyjskim wywiadem, z którym współpracowała. Tym razem zmuszona jest także do uporządkowania swoich prywatnych spraw. Sporo tu zawiłości, tym bardziej skomplikowanych, że Sira jest matką syna, który ma prawa do dziedziczenia rodzinnego spadku.
Sprawy zawodowe wzywają ją po jakimś czasie do powrotu do Hiszpanii. Wraca do Madrytu, swojego rodzinnego miasta, gdzie nadal mieszka jej ojciec. To już dla niej prawie obcy świat: Hiszpania po wojnie i za sprawą dyktatury Franco bardzo się zmieniła. Ale też i Sira jest już inną kobietą. Ostatnim jej celem podróży jest Tanger w Maroku, gdzie jakiś czas temu mieszkała z matką.
Daje się dostrzec w tej powieści sporo pracy, którą Maria Dueñas włożyła, aby możliwie jak najbardziej wiernie odtworzyć realia historyczne pierwszych lat po wojnie w kilku miejscach świata. Będą one szczególnie ciekawe raczej dla czytelników hiszpańskich, którzy mogą zapoznać się na przykład z losami hiszpańskich wygnańców w Londynie czy też realiami życia w Madrycie w późnych latach 40. XX wieku. Jest także akcent związany z terytoriami Maroka, znajdującymi się przez jakiś czas pod protektoratem Hiszpanii. Ale i dla polskich czytelników jest to dosyć interesujące ujęcie ówczesnego obrazu świata. Być może najciekawszym dla nas wątkiem będzie historia podróży do Europy Evy Perón, powszechnie uwielbianej żony argentyńskiego dyktatora. Jej popularność bez wątpienia ocieplała wizerunek Argentyny i pozwalała uniknąć międzynarodowej izolacji tego kraju.
W „Sirze” znajdziemy przede wszystkim motywy szpiegowskie. Główna bohaterka wraca do zajęcia, którym parała się jeszcze w czasie wojny, w Madrycie. Zawód krawcowej dawał jej spore możliwości pracy „pod przykrywką”. Tym razem Sira ma ambicje, aby zmienić się w dziennikarkę radiową. Nawiązuje kontakty z radiem BBC (co dla autorki jest też pretekstem, aby pokazać ciekawą i cenioną działalność międzynarodowych rozgłośni docierających do większości miejsc na świecie).
Niestety, warstwa fabularna to stosunkowo najsłabsza strona „Siry”. Wątkom szpiegowskim brakuje przede wszystkim odpowiedniego tempa i wyrazistości. Jest sporo scen, które są rozwlekłe, a przy tym dosyć naiwne. Trudno na przykład sobie wyobrazić, aby kobieta „znikąd”, jaką dla Argentyńczyków była Sira, dostała się w tak krótkim czasie do otoczenia Evity… Historia pewnego zagubionego odznaczenia służy też głównej bohaterce, aby rozliczyć się z mężczyznami ze swojej przeszłości. Podnosi to nieznacznie temperaturę narracji, ale nic poza tym. Nijakość fabuły jeszcze bardziej rzuca się w oczy, jeśli weźmiemy pod uwagę, że warstwa historyczna i faktograficzna jest w „Sirze” naprawdę świetnie ujęta, wręcz w wybitny sposób.
I właśnie to ostatnie jest głównym powodem, dla którego warto sięgnąć po tę powieść. Naprawdę satysfakcjonujące podczas lektury będzie spojrzenie na nią „z lotu ptaka” i doszukanie się w niej wielu ciekawych faktów dotyczących czasów, o których pisze autorka.
koniec
1 maja 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

UWAGA, MILICJA!: Jak własowiec, to musi być bydlę
Sebastian Chosiński

20 V 2024

Milicyjna kariera Władysława Kostienki zaczęła się w 1963 roku od powieści „Trzech z wydziału śledczego”. W swoim debiucie pojawił się on jako oficer w stopniu majora, będący podwładnym pułkownika Sadczikowa. Julian Siemionow postawił przed nimi arcytrudne zadanie: mają dopaść i unieszkodliwić grasującą po Moskwie bandę, która napada, kradnie, a nawet zabija. I oczywiście planuje kolejne „skoki”.

więcej »

Perły ze skazą: Los bezprizornego człowieka
Sebastian Chosiński

18 V 2024

Choć kilka książek Władimira Maksimowa ukazało się w Polsce (także Ludowej), nie jest on nad Wisłą postacią szczególnie znaną. Co zrozumiałe o tyle, że od początku lat 70. istniał na niego w ZSRR zapis cenzorski. Wczesna nowela „A człowiek żyje…”, w dużej mierze eksplorująca osobiste przeżycia pisarza, to jeden z najbardziej wstrząsających opisów losu człowieka „bezprizornego”.

więcej »

PRL w kryminale: Pecunia non olet
Sebastian Chosiński

17 V 2024

Za najohydniejsze dzieło w dorobku Romana Bratnego uznaje się opublikowany po wprowadzeniu w Polsce stanu wojennego „Rok w trumnie”. Siedem lat wcześniej autor „Kolumbów” wydał jednak inną książkę. W kontekście tego, czym inspirował się pisarz, być może nawet ohydniejszą. To „Na bezdomne psy”, w której, aby zdyskredytować postać okrutnie zamordowanego Jana Gerharda, Bratny posłużył się kostiumem „powieści milicyjnej”.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Pod podszewką historii
— Joanna Kapica-Curzytek

Powieść jak wino
— Joanna Kapica-Curzytek

Hiszpanka w Ameryce
— Joanna Kapica-Curzytek

Tegoż autora

Alchemia
— Joanna Kapica-Curzytek

Odtrutka na szkolną traumę
— Joanna Kapica-Curzytek

Fakty i wyobraźnia
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
— Joanna Kapica-Curzytek

Studium utraty
— Joanna Kapica-Curzytek

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
— Joanna Kapica-Curzytek

Superwizja
— Joanna Kapica-Curzytek

Destrukcyjne układy
— Joanna Kapica-Curzytek

Jeszcze jeden dzień bliżej naszego zwycięstwa
— Joanna Kapica-Curzytek

Wspierać rozwój
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.