Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 5 czerwca 2024
w Esensji w Esensjopedii

Christopher Nolan
‹Mroczny Rycerz powstaje›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
80,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMroczny Rycerz powstaje
Tytuł oryginalnyThe Dark Knight Rises
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery27 lipca 2012
ReżyseriaChristopher Nolan
ZdjęciaWally Pfister
Scenariusz
ObsadaChristian Bale, Anne Hathaway, Joseph Gordon-Levitt, Gary Oldman, Marion Cotillard
MuzykaHans Zimmer
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiUSA
CyklMroczny Rycerz
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

#occupygotham
[Christopher Nolan „Mroczny Rycerz powstaje” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Christopher Nolan wrócił do korzeni. „Mroczny Rycerz”, choć był bezpośrednią kontynuacją filmu „Batman: Początek”, różnił się od niego stylistycznie i fabularnie. „Mroczny Rycerz Powstaje” jest zaś wariacją na ta temat pierwszej części sagi, jej wersją z drugiej strony lustra.

Michał R. Wiśniewski

#occupygotham
[Christopher Nolan „Mroczny Rycerz powstaje” - recenzja]

Christopher Nolan wrócił do korzeni. „Mroczny Rycerz”, choć był bezpośrednią kontynuacją filmu „Batman: Początek”, różnił się od niego stylistycznie i fabularnie. „Mroczny Rycerz Powstaje” jest zaś wariacją na ta temat pierwszej części sagi, jej wersją z drugiej strony lustra.

Christopher Nolan
‹Mroczny Rycerz powstaje›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
80,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMroczny Rycerz powstaje
Tytuł oryginalnyThe Dark Knight Rises
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery27 lipca 2012
ReżyseriaChristopher Nolan
ZdjęciaWally Pfister
Scenariusz
ObsadaChristian Bale, Anne Hathaway, Joseph Gordon-Levitt, Gary Oldman, Marion Cotillard
MuzykaHans Zimmer
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiUSA
CyklMroczny Rycerz
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Na miejscu Batmana-młodzieńca zjawia się tu – starszy o osiem lat, jakie upłynęły od wydarzeń z drugiej części cyklu – stary Batman, podpierający się laską zniszczony fizycznie i psychicznie człowiek. Może nie tak posunięty w czasie i pomarszczony jak starzec z „Powrotu Mrocznego Rycerza” Franka Millera, ale i tak widać po nim efekty intensywnego życia. Tak jak strata rodziców pchnęła go do działania, tak wydarzenia z „Mrocznego Rycerza” miały skutek odwrotny; mimo wszystko będzie musiał zdjąć z wieszaka pelerynę, bo nad Gotham zbierają się czarne chmury nadciągającej burzy.
Burzy, na której froncie przybywa Bane. Starsi czytelnicy pamiętają – lub nie – karykaturalną interpretację tej postaci z arcycampowego filmu „Batman i Robin”. I wersję oryginalną, z komiksu „Knightfall” (kolejnej inspiracji stojącej za MRP). Tu – przerobiony na modłę nolanowskiego realizmu superbohaterskiego, pozbawiony więc maski zapaśnika (zastąpionej aparatem oddechowym) i postury przepakowanego łotra z komiksowo ekstremalnych lat 90; chociaż trzeba przyznać, że Tom Hardy robi wrażenie rzeźbą, udało mu się też zagrać wyższego niż w rzeczywistości. Bane jest Batmanem z tej drugiej strony lustra; przeciwieństwem, ale nie na sposób Jokera, agenta chaosu. To człowiek metodyczny, planujący posunięcia na kilka kroków do przodu. Szachista – zupełnie jak Batman. Nawet ich maski są przeciwieństwami – Batman ma zasłoniętą całą twarz, oprócz ust; które u Bane’a zasłania budzący grozę aparat. Także charczący głos Nietoperza przeciwstawiono jowialnemu tonowi głosu psychopatycznego Bane’a.
Pewne zdziwienie (wśród widzów znających postać Kobiety Kota tylko z filmu „Powrót Batmana” Tima Burtona) wzbudziła wiadomość o obsadzeniu w roli Seliny Kyle znakomitej aktorki Anne Hathaway. Dla miłośników komiksów mam dobrą wiadomość – był to strzał w dziesiątkę. To nie jest kocica-zombie zbudowana z fantazji i fetyszy Burtona, ale doskonale uchwycona postać z oryginalnego komiksu, gdy jeszcze działała pod pseudonimem „The Cat”. Wystarczyło trzydzieści sekund, by ją zdefiniować: fascynująca femme fatale, inteligentna i błyskotliwa, która potrafi przechytrzyć Bruce’a Wayne’a i Batmana. Ścigane przez własne i cudze demony (widać pewne niedopowiedziane nawiązania do wydarzeń z „Batman Rok Pierwszy”, który zdefiniował współczesną wersję Kobiety Kota); dwuznaczna moralnie, krocząca swoją drogą, ale ze słabością do Nietoperza.
Do stałej ekipy wychwalanej w poprzednich recenzjach (odnotuję tylko wyjątkowo wzruszającą rolę Michaela Caina) dołączył Joseph Gordon-Levitt w znakomitej roli młodego zafascynowanego Batmanem policjanta oraz Marion Cotillard jako wspólniczka biznesowa Wayne’a. W drobnej rólce (inspirowanej „Batmanem: Rok Pierwszy”) błyszczy Juno Temple. Cieszy też cameo jednej z postaci przewijających się w poprzednich odcinkach. Tradycyjnie doskonała jest warstwa techniczna, montaż i efekty specjalne, zwłaszcza nowa zabawka Batmana i epickie sceny epickie.
Po szybkiej akcji otwierającej tempo nieco zwalnia, co pozwala na zamknięcie wątków poprzedniej części; gorzki smak zwycięstwa nad mafią, zbudowanego na kłamstwie, stracie i cierpieniu. Panuje spokój, ale jest spokój pozorny; słońce nie świeci równo dla bogatych i biednych, którzy z desperacji schodzą pod ziemię. Superbohaterowie nie mają dla nich odpowiedzi, więc na to miejsce zjawiają się superłotrzy. „Mroczny Rycerz powstaje” to film (podobnie jak niedawny „Wyścig z czasem”) czasu kryzysu i niepokojów społecznych; myślałem, że oglądanie cierpienia bogaczy przyniesie mi więcej satysfakcji. Ale ta zemsta wcale nie smakowała, nie potrafiłem im kibicować. I nie dlatego, że Batman to fajny koleś, który nigdy się nie myli; wręcz przeciwnie, dlatego, że myli się tak bardzo. Jak każdy superbohater. Podobało mi się, że w przeciwieństwie do cyrkowych i kolorowych „Avengersów” w „Mrocznym Rycerzu…” występowali zwykli ludzie – i dawali sobie radę również bez pomocy zamaskowanego mściciela.
Pierwszy film opowiadał o strachu. Drugi – o chaosie. Tematem trzeciej części był ból, ale także nadzieja. Jej ułuda. I jej siła. Doskonałe zwieńczenie serii. Doskonałe zamknięcie cyklu.
koniec
27 lipca 2012

Komentarze

« 1 2
13 XI 2016   23:20:34

Absurdalna ocena. Jakby na film wybrał się gimnazjalny miłośnik komiksów, dla którego jest to pierwsza wizyta w kinie.

A nazwisko "Caine" odmienia się "Caine'a".

« 1 2

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Hagiografia „biznesmena”
Sebastian Chosiński

2 VI 2024

To wydaje się wręcz nieprawdopodobne. Powiązany z uznawanym za sektę moskiewskim Instytutem Norbekowa tadżycki „biznesmen” Saidmurod Dawłatow postanowił, że powinien zostać nakręcony na jego temat film, w którym on sam zaistnieje jako współczesny „święty biznesu”. Wynajął ekipę (w tym reżysera Muhiddina Muzaffara), zapłacił aktorom (w tym Azizowi Bejszenalijewowi) – i tak narodził się biograficzny „Jeden na milion”.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Co ta wojna z nami zrobiła!
Sebastian Chosiński

29 V 2024

Weterani wojny afgańskiej, choć oficjalnie otaczani szacunkiem władz, tak naprawdę pozostawiani byli sami sobie. Niechciani bohaterowie nikomu tak naprawdę niepotrzebnego konfliktu. Wielu z nich schodziło na złą drogę; inni, bsliscy upadku psychicznego, starali się mimo wszystko ratować honor żołnierza. O takich ludziach opowiada Jurij Sabitow w uzbeckim dramacie kryminalnym „Spaleni słońcem Kandaharu”.

więcej »

East Side Story: Na końcu czai się Śmierć
Sebastian Chosiński

26 V 2024

O mocy „Siły charakteru” Raszyda Malikowa decydują dwie kreacje cenionych uzbeckich aktorów – Karima Mirchadijewa oraz Sejdułły Mołdachanowa. Ten pierwszy wciela się w weterana wojny afgańskiej, który dowiadując się o nadchodzącej śmierci, postanawia zakończyć sprawy od lat nie dające mu spokoju. Ten drugi, przyjaciel z armii, jest jego największym wyrzutem sumienia.

więcej »

Polecamy

Jaki budżet, taka kwatera główna

Z filmu wyjęte:

Jaki budżet, taka kwatera główna
— Jarosław Loretz

Zimny doping
— Jarosław Loretz

Ryba z wkładką
— Jarosław Loretz

Nurkujący kopytny
— Jarosław Loretz

Latająca rybka
— Jarosław Loretz

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Listopad 2012 (DVD i Blu-Ray)
— Sebastian Chosiński, Krystian Fred, Jakub Gałka, Jarosław Loretz, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Sierpień 2012 (kino)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Anna Kańtoch, Alicja Kuciel, Małgorzata Steciak, Konrad Wągrowski

Bruce Wayne odchodzi
— Jakub Gałka

Esensja ogląda: Lipiec 2012
— Sebastian Chosiński, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna, Alicja Kuciel, Małgorzata Steciak, Konrad Wągrowski

Mroczny Rycerz upada
— Miłosz Cybowski

Z tego cyklu

Nolana przerósł rozmiar przedsięwzięcia
— Esensja

Bruce Wayne odchodzi
— Jakub Gałka

Burtmany, czyli Batmany Burtona
— Jakub Gałka, Agnieszka Hałas, Alicja Kuciel, Beatrycze Nowicka, Konrad Wągrowski

Batman - głupie podpisy

Mroczny Rycerz upada
— Miłosz Cybowski

Monumentalność, epickość, wielkie zagrożenie, wielkie sceny akcji... i Bruce Wayne?
— Miłosz Cybowski, Jakub Gałka, Alicja Kuciel, Konrad Wągrowski

Mroczny Rycerz w Esensji
— Esensja

Tegoż twórcy

Remanent filmowy 2017
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Grzegorz Fortuna, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Esensja ogląda: Grudzień 2017 (4)
— Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Lipiec 2017 (3)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz

Esensja ogląda: Listopad 2014 (2)
— Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Gdzie twój dom, Ziemianinie?
— Konrad Wągrowski

Wygrać z podświadomością
— Ewa Drab

Czas Nietoperza
— Konrad Wągrowski

Mroczny Rycerz: A ty?
— Michał R. Wiśniewski

Mroczny Rycerz: Czarno na czarnym
— Urszula Lipińska

Mroczny Rycerz: Mrok nad Gotham
— Jakub Gałka

Tegoż autora

Dlaczego robisz mi to, Polsko
— Michał R. Wiśniewski

W domach z betonu nie ma wolnej miłości
— Michał R. Wiśniewski

Galeria Tytusa: Tytus
— Michał R. Wiśniewski

Terminator: Serce cyborga
— Michał R. Wiśniewski

Superheros patrzy na człowieka, widzi robaka, ale po chwili przygląda się uważniej
— Michał R. Wiśniewski

007: Strawberry Fields Forever
— Michał R. Wiśniewski

Powieść środka
— Michał R. Wiśniewski

Mroczny Rycerz: A ty?
— Michał R. Wiśniewski

Galeria Batmana: Who watches the Batman
— Michał R. Wiśniewski

Galeria Batmana: La Jokeconda
— Michał R. Wiśniewski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.