Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 9 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Pożegnania (Okuribito)

Yôjirô Takita
‹Pożegnania›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPożegnania
Tytuł oryginalnyOkuribito
Dystrybutor Vivarto
Data premiery22 stycznia 2010
ReżyseriaYôjirô Takita
ZdjęciaTakeshi Hamada
Scenariusz
ObsadaMasahiro Motoki, Tsutomu Yamazaki, Ryoko Hirosue
MuzykaJoe Hisaishi
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiJaponia
Czas trwania130 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Opis dystrybutora
Zdolny wiolonczelista Daigo Kobayashi traci pracę, gdy rozwiązuje się jego orkiestra. Postanawia wraz z żoną powrócić do rodzinnego miasteczka i tam poszukać dla siebie nowej pracy i nowego życia. Odpowiada na ogłoszenie zatytułowane "Okuribito" w nadziei na pracę w agencji turystycznej. Kiedy się jednak okazuje, że jest to praca w domu pogrzebowym, Daigo zostaje tzw. "nokanshi" (osobą, która składa ciało zmarłego do trumny).
Teksty w Esensji
Filmy – Recenzje      
Konrad Wągrowski ‹Jaki piękny pogrzeb›

Filmy – Publicystyka      

Filmy – Wieści      


Tetrycy o filmie [6.60]

PD – Piotr Dobry [5]
Casus „Władcy Pierścieni: Powrotu Króla” – nagrodzony Oscarem film z milusińskimi bohaterami, piękną muzyką i zdecydowanie przeciągniętym zakończeniem. A poważnie – egzotyczna konfekcja, miła dla oka i ucha, obojętna dla ducha.

UL – Urszula Lipińska [5]
Istny emocjonalny szantaż. Wszyscy bohaterowie są bez skazy – spokojni, pokorni, dobroduszni, potrafiący wybaczać. Nie lubić tych dobrotliwców, grających na wiolonczeli w środku pola unosząc rozmarzone oczęta ku niebu, to jak otwarcie przyznać się do cynizmu i braku wrażliwości. Ale jak tu inaczej, kiedy fabułę o mądrości przeciętnej powieści Paulo Coehlo reżyser opowiada z uniesieniem poezji z najwyższej półki? I jak coś tak przewidywalnego emocjonalnie, fabularnie i formalnie wygrało w oscarowym wyścigu z „Revanche”, „Baader-Meinhof” i „Walcem z Baszirem”? Nie dość, że w Akademii muszą siedzieć sami konserwatywni emeryci, to na dodatek wszyscy ślepi.

MO – Michał Oleszczyk [6]
Sentymentalizm przeplata się z wariackim poczuciem humoru (odkrycie penisa na kobiecych zwłokach, zażeranie się kurczakiem, instruktażowe wideo dla grabarzy, etc.). Równowaga nigdy nie zostaje osiągnięta, film jest za długi i chwilami ogląda się go jak zlepek kulminacji z telewizyjnego (i znacznie lepszego) „Sześć stóp pod ziemią” na ten sam temat. Niemniej jakiś dziwny talent w tym wszystkim jest; oglądałem z zaciekawieniem, nawet jeśli często towarzyszyła mu irytacja.

KW – Konrad Wągrowski [7]
Coehlizm? Być może, ale jednak bardzo ładnie ujęty i wcale nie taki błahy, jak by to się mogło wydawać. Ogromną siłą „Pożegnań” są liczne sekwencje pogrzebów. Sceny ubierania zwłok, nakładania makijażu, nadawania twarzy wyrazu piękna i spokoju są po prostu śliczne, poruszające i wcale nie takie oczywiste. Bardzo ciekawie pokazywane są owe ceremonie przez Takitę – niezwykle pięknie od strony wizualnej, ale też nie bez elementów czarnego humoru czy – z drugiej strony – szczerego wzruszenia. W efekcie udaje się dotrzeć do widza, który po prostu musi sam sobie zadać pytanie o własny stosunek do śmierci.

BZ – Beata Zatońska [10]
Japońska elegancja i powściągliwość w słodko-gorzkiej opowieści o muzyku, który zostaje mistrzem ceremonii pogrzebowych. Środki stylistyczne współgrają z tonem filmu. Jak mówi jeden z bohaterów filmu: „to takie dobre, że aż siebie nienawidzę”.

Oceń lub dodaj do Koszyka w

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Copyright © 2000-2024 – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.