Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Lubelszczyzna jak malowanie

Dziesięć obrazków – w większości olejnych – przedstawiających uroki lata na Wyżynie Lubelskiej.

Agnieszka ‘Achika’ Szady

Lubelszczyzna jak malowanie

Dziesięć obrazków – w większości olejnych – przedstawiających uroki lata na Wyżynie Lubelskiej.
„Wąwóz”, olej na kartonie, format A4
„Wąwóz”, olej na kartonie, format A4
Będąc na plenerze w Kazimierzu Dolnym nie mogłam nie namalować słynnego lessowego wąwozu zwanego Korzeniowym ze względu na odsłonięte przez erozję korzenie drzew. Jest on wielką atrakcją turystyczną okolicy; z Kazimierza jeździ tam nawet specjalna kolejka elektryczna. Jako temat malarski zafascynowała mnie gra świateł i cieni na lessowych ścianach – szczególnie ciepły, złocisty poblask na zboczu przeciwnym do nasłonecznionego.

„Wejście do lasu”, olej na kartonie, format A4
„Wejście do lasu”, olej na kartonie, format A4
Tu również widać lessowe zbocza, charakterystyczne nie tylko dla okolic Kazimierza, ale i większości Lubelszczyzny. Namalowanie rozświetlonej zieleni tak, aby uniknąć wściekłych „sałatowych” odcieni było dużym wyzwaniem…

„Chmury w południe”, olej na kartonie, format niestandardowy
„Chmury w południe”, olej na kartonie, format niestandardowy
Można pomyśleć, że białe, kłębiaste obłoki na tle intensywnego błękitu są łatwe do namalowania. Nic bardziej mylnego… Po uważnym przyjrzeniu się zaczynają ujawniać całą gamę odcieni i świateł odbitych, a także malutkich strzępków chmur unoszących się między efektownie wyrzeźbionymi cumulusami. Do tego dochodzi różnica w wyglądzie chmur nad naszą głową i tych bardziej oddalonych w stronę horyzontu.

„Chmury przed zachodem”, olej na kartonie, format niestandardowy
„Chmury przed zachodem”, olej na kartonie, format niestandardowy
Drugie podejście do tematu chmur, tym razem na dodatek różnie oświetlonych zależnie od pułapu. Wiechy traw na pierwszym planie mają za zadanie dodać perspektywie głębi.

„Ulica Plażowa”, olej na kartonie, format A3
„Ulica Plażowa”, olej na kartonie, format A3
Gdyby nie tabliczka z nazwą, nie wpadłabym na to, że wcinające się głęboko między przydomowe ogródki zejście nad odnogę Wisły w Józefowie ma rangę ulicy. Betonowe obmurowania skarpy wraz z gęstwiną drzew tworzą tunel, którego wylot w południe wygląda niczym świetlista brama. A w Józefowie byłam na dwutygodniowym plenerze zorganizowanym przez TPSP w Lublinie.

„Pastwisko”, olej na kartonie, format A3
„Pastwisko”, olej na kartonie, format A3
Kolejna próba namalowania prześwietlonych letnim słońcem liści i traw tak, aby uniknąć jaskrawych odcieni zielonego koloru, które występują w rzeczywistości, lecz na obrazie wyglądają dość kiczowato. Zastosowanie rozbielonej lub rozżółconej zieleni, a nawet odrobiny pomarańczu pozwala uzyskać taki sam słoneczny efekt.

„Wiślane łachy”, Pastel na zielonym kartonie, format A3
„Wiślane łachy”, Pastel na zielonym kartonie, format A3
I znów kłaniają się zielenie – tym razem problemem było zróżnicowanie odcieni tak, aby wyraźnie odróżnić srebrzyste wierzby od soczyście zielonych jaworów i innych drzew. Malując farbami łatwiej uzyskałabym pożądany efekt, jednak wybrałam pastele jako technikę szybszą, co miało duże znaczenie przy rysowaniu w prażącym słońcu, w chmarach komarów. A na brzeg zeszłam uwiecznioną już ulicą Plażową.

„U wodopoju”, Pastel na czarnym kartonie, format A3
„U wodopoju”, Pastel na czarnym kartonie, format A3
Obrazek namalowany z wyobraźni zainspirowany położonym na granicy Józefowa rozległym pastwiskiem (gdzie przebywały tylko dwie bardzo znudzone krowy), a konkretnie znajdującym się na jego granicy malutkim oczkiem wodnym, którego woda z pewnej odległości wydawała się niemal zupełnie czarna, z bliska zaś – brunatnozielona od mułu i odbić wysokich drzew oddzielających pastwisko od nadwiślańskich zarośli.

„Seledynowa łąka”, olej na płótnie
„Seledynowa łąka”, olej na płótnie
Tu już czysta wyobraźnia, bowiem takiej łąki nie widziałam nigdy w życiu (ani maków w różowym kolorze… o ile to są maki). Na pierwszym planie jedna z moich ulubionych wczesnoletnich roślin – nazywam ją dziką marchwią, choć równie dobrze może to być kminek lub blekot.

„Maki”, olej na kartonie, format A3
„Maki”, olej na kartonie, format A3
Maki to jeden z moich ulubionych tematów – rysowałam je pastelami, malowałam na szkle, wreszcie wzięłam się za olej. Ta technika, podobnie jak pastel użyty na ciemnym kartonie, pozwala bez większego trudu oddać cieńsze od bibułki płatki, które oglądane pod słońce wydają się niemal świecić własnym światłem.
koniec
7 sierpnia 2011

Komentarze

07 VIII 2011   11:43:03

Niektóre trochę w stylu Ociepki, ale jest to kicz uroczy i serdeczny. Podobają mi się, Achiko!

07 VIII 2011   13:09:48

Mnie się podobają "Chmury w południe" i "Chmury przed zachodem"

07 VIII 2011   20:27:40

Piękne światło na "Ulicy Plażowej".

07 VIII 2011   21:00:45

bardzo ładnie oddana atmosfera lubelskich i okolicznych krajobrazów! wiem, bo tu mieszkam :)

11 VIII 2011   09:48:10

"Chmury.." podobają mi się najbardziej. ale ja nieobiektywny jestem :D

Pzdr!

11 VIII 2011   10:02:01

Jesteś meteorologiem? :-)

(no, po inicjałach sądziłabym raczej, że elektronikiem, ale czy to jeden Włodek J. chodzi po świecie?...)

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Jacek Rosiak, 2023, Sztuka latania - Korzenie

Sztuka latania, cz. 3
Jacek Rosiak

28 IV 2024

Cykl powstał w 2018 roku. „Sztuka latania” jest następstwem cyklu „INSECTA” prezentowanego na łamach Esensji.

więcej »
Mirosław Sojnowski, Zimorodek; pastel; 40×30

Nie tylko technika: Skrzydlate
Mirosław Sojnowski

21 IV 2024

więcej »

Polecamy

...ze szkicownika, cz. 9

...ze szkicownika:

...ze szkicownika, cz. 9
— Jacek Rosiak

...ze szkicownika, cz. 8
— Jacek Rosiak

...ze szkicownika, cz. 7
— Jacek Rosiak

...ze szkicownika, cz. 6
— Jacek Rosiak

...ze szkicownika, cz. 5
— Jacek Rosiak

Za kulisami autoportretu, cz. 3
— Jacek Rosiak

...ze szkicownika, cz. 4
— Jacek Rosiak

...ze szkicownika, cz. 3
— Jacek Rosiak

...ze szkicownika, cz. 2
— Jacek Rosiak

...ze szkicownika, cz. 1
— Jacek Rosiak

Zobacz też

Tegoż autora

Śródziemnomorsko
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Chodząc po górach
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Miedzą pól złoconych
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Po prostu Lublin
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

W polu i w stepie
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Kosmiczne inspiracje
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zapach lata
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Pejzaże abstrakcyjne
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Z jawy i ze snu
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Góry i chmury
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.