Konkurs na dramatZapraszamy do wzięcia udziału w konkursie na dramat inspirowany życiem, myślą, twórczością Jana Pawła II, organizowanym przez Centrum Myśli Jana Pawła II w Warszawie.
Konkurs na dramatZapraszamy do wzięcia udziału w konkursie na dramat inspirowany życiem, myślą, twórczością Jana Pawła II, organizowanym przez Centrum Myśli Jana Pawła II w Warszawie. „Poprzez ostatnie lata i dziesięciolecia społeczeństwo zmagało się o swą suwerenną podmiotowość. Od niedawna walka ta zdaje się być zakończona. I oto wszyscy czujemy, po długim okresie podmiotowości ograniczonej poprzez system totalitarny, że ta suwerenna podmiotowość jest nie tylko osiągnięciem, ale jest także nowym wyzwaniem. Wyzwaniem do określenia siebie, do urzeczywistnienia siebie, do bycia sobą. Jako człowiek – osoba i jako naród – wspólnota.” Jan Paweł II, homilia w czasie Mszy św. beatyfikacyjnej o. Rafała Chylińskiego, Warszawa 1991 Idea konkursu na dramat zrodziła się z przekonania o potrzebie podjęcia myśli Jana Pawła II także w sferze działań artystycznych. Poznanie, zgłębienie, popularyzacja i wreszcie twórcze rozwinięcie tej spuścizny to główne cele działalności Centrum Myśli Jana Pawła II. Dramat, łączący dwie ważne dziedziny kultury: literatury i teatru, i dziś rości sobie ambicje nie tylko do opisywania rzeczywistości, ale i do jej diagnozowania czy oceniania. Także do wyszukiwania nierozwiązywalnych sprzeczności, paradoksów, tragicznych węzłów ludzkiej egzystencji. Życie i działalność Papieża-Polaka miały bezpośredni wpływ na dzieje świata, Europy i Polski, a także na losy pojedynczych ludzi. Jesteśmy szczególnie ciekawi, jak ludzie kultury patrzą na samą postać Jana Pawła II, na stosunek Polaków do jego nauczania, czy dostrzegają zmiany społeczne, mentalne, obyczajowe, religijne i kulturowe, jakie dokonały się za sprawą jego pontyfikatu. Stąd nasza chęć sprowokowania ludzi pióra do refleksji nad życiem, myślą i działalnością Jana Pawła II. Od portretu postaci ciekawsza będzie dla nas szeroka panorama społeczna, ciekawsze będą obserwacje natury historycznej, społecznej, obyczajowej i mentalnej niż typowa hagiografia. Oczekujemy pogłębionej refleksji na temat możliwego wpływu Papieża-Polaka na codzienne życie Polaków, ich postawę obywatelską, rodzinną i osobistą. A może ten wpływ bywa przeceniany, może jest powierzchowny, może sięga głębiej niż może to uchwycić kilkuletnia obserwacja? W każdym razie mamy do czynienia z pewnym fenomenem społecznym, socjologicznym i religijnym, który wręcz domaga się, by stać się wielkim tematem literatury i teatru. Temat konkursu i jego problematyka nie powinna też przesłonić myślenia o strukturze i języku dramatu. Ciekawa i wartka akcja, sprawnie napisane dialogi, oryginalna anegdota to dopiero punkt wyjścia. Celem jest nowatorska budowa tekstu, ciekawa i oryginalna polszczyzna, bliższa współczesnej poezji niż potocznemu językowi. Słowem: eksperyment – tak, ale językowy, prowokacja- tak, ale w odniesieniu do tradycyjnej struktury dramatu. Równocześnie pragniemy poddać praktycznej próbie dyskusję na temat kondycji współczesnego teatru (i współczesnej literatury) w Polsce. Po okresie narzekań na brak przejawów istnienia nowoczesnej dramaturgii w języku polskim ujawniła się ogromna ilość nowych tekstów scenicznych. Także dyrektorzy teatrów coraz odważniej wprowadzają na afisze dramaty polskich pisarzy. Dziwić może jedynie brak w tych tekstach szerszej perspektywy spojrzenia na fenomen ludzkiego życia niż jednostkowa, prywatna, często patologiczna i wykrzywiona wizja człowieka. Ta perspektywa, która obok prywatnego, intymnego życia człowieka, obejmuje także jego relacje z innymi ludźmi, stosunek do natury, do Boga (bogów), do podstawowych wymiarów życia (jak praca, cierpienie, miłość, twórczość), towarzyszy całej myśli Jana Pawła II. To chyba dobry moment na zweryfikowanie jakości tego zjawiska. Regulamin:
Jury konkursu: dr hab. Dariusz Kosiński – pracownik naukowy UJ (Katedra Dramatu Wydziału Polonistyki), autor monografii o aktorstwie XIX w. napisanej na podstawie piśmiennictwa tego okresu, także autor wielu artykułów i książek o charakterze popularyzatorskim (“Słownik Teatru”, “Słownik postaci dramatycznych”), regularnie publikuje w „Didaskaliach”, „Dialogu” i „Notatniku Teatralnym”. dr Tomasz Kubikowski – absolwent wiedzy o teatrze (AT) i filozofii (UJ), wykładowca Akademii Teatralnej, zastępca dyrektora artystycznego i kierownik literacki Teatru Narodowego. Autor wielu publikacji z dziedziny teorii teatru w ujęciu fenomenologicznym oraz o teatrze performatywnym, eseista, recenzent, redaktor pism teatralnych („Dialog”, „Teatr”), tłumacz, autor dramatu “Nauka o barwach” (prapremiera Teatr TV, 2001), wydawca pism Zbigniewa Raszewskiego. prof. Maria Prussak – pracownik naukowy Instytutu Badań Literackich PAN oraz UKSW (kierownik Katedry Badań nad Teatrem i Filmem), jej specjalnością jest historia teatru i dramatu polskiego. Autorka wielu artykułów i książek o polskich romantykach i modernistach oraz ich związkach z teatrem („Po ogniu szum wiatru cichego”: “Wyspiański i mesjanizm”), współpracuje z „Teatrem” i „Didaskaliami”. Wojciech Tomczyk – absolwent wiedzy o teatrze (AT) i Studium Scenariuszowego PWSFTiTv w Łodzi. Scenarzysta, producent filmowy i telewizyjny. Jest autorem scenariuszy fabularnych, dokumentalnych oraz seriali (m.in. “Czarne słońca”, “Bank nie z tej ziemi”, “Spona”, “Zaginiona”). Jako dramatopisarz związany ostatnio ze Studium Dramatu Teatru Narodowego w Warszawie, autor dramatów “Wampir” (prapremiera: Teatr Nowy Zabrze, 2003 ), “Norymberga” (prapremiera: Teatr Narodowy, 2006 ). o. prof. Jacek Salij OP – dominikanin, teolog, pracownik naukowy UKSW, kierownik Katedry Teologii Dogmatycznej, konsultor Sekcji Nauk Teologicznych w Komisji Nauki Wiary Konferencji Episkopatu Polski. Autor wielu książek z dziedziny filozofii, teologii i nauki Kościoła. Członek polskiego PEN Clubu, stale współpracuje z miesięcznikiem „W drodze”. Michał Mizera (sekretarz jury) – absolwent teatrologii (UJ), doktorant w Instytucie Europeistyki UJ; organizator konferencji teatrologicznych, animator programów edukacyjnych dla młodzieży, współpracownik Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci oraz Stowarzyszenia Międzynarodowe Sezony Teatralne i Baletowe w Krakowie. Jego zainteresowania badawcze sytuują się na przecięciu kultury antycznej i współczesnego teatru. 15 lipca 2006 Centrum Mysli Jana Pawła II ul. Foksal 11 00 – 372 Warszawa tel. + 48 22 826 42 21 e-mail: centrum@centrumjp2.pl e-mail konkursowy: dramat@centrumjp2.pl |
Zasady konkursu w skrócie: na konkurs należy przesłać 5 utworów poetyckich o dowolnej tematyce; wiersze nie mogą być wcześniej publikowane ani nagradzane w innych konkursach; prace wydrukowane w 3 egzemplarzach należy przesyłać pocztą.
więcej »Centrum Kultury i Sportu w Karczewie zaprasza wszystkie zainteresowane osoby, zrzeszone i niezrzeszone w związkach twórczych. poetów z kraju i zagranicy, mające ukończone 18 lat do udziału w konkursie poetyckim.
więcej »Zielonogórski Klub Fantastyki Ad Astra ogłasza XI edycję otwartego konkursu literackiego Fantazje Zielonogórskie na opowiadanie fantastyczne inspirowane przeszłością, teraźniejszością lub przyszłością Zielonej Góry. Prace powinny być osadzone w konwencji szeroko pojmowanej fantastyki (sci-fi, fantasy, horror, legendy miejskie, realizm magiczny, itp.) splecionej z wątkami zielonogórskiej historii lub codzienności. Najlepsze konkursowe opowiadania zebrane zostaną w postaci antologii.
więcej »...ze szkicownika, cz. 9
— Jacek Rosiak
...ze szkicownika, cz. 8
— Jacek Rosiak
...ze szkicownika, cz. 7
— Jacek Rosiak
...ze szkicownika, cz. 6
— Jacek Rosiak
...ze szkicownika, cz. 5
— Jacek Rosiak
Za kulisami autoportretu, cz. 3
— Jacek Rosiak
...ze szkicownika, cz. 4
— Jacek Rosiak
...ze szkicownika, cz. 3
— Jacek Rosiak
...ze szkicownika, cz. 2
— Jacek Rosiak
...ze szkicownika, cz. 1
— Jacek Rosiak