Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Konkurs na dramat

Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie na dramat inspirowany życiem, myślą, twórczością Jana Pawła II, organizowanym przez Centrum Myśli Jana Pawła II w Warszawie.

Konkurs na dramat

Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie na dramat inspirowany życiem, myślą, twórczością Jana Pawła II, organizowanym przez Centrum Myśli Jana Pawła II w Warszawie.
„Poprzez ostatnie lata i dziesięciolecia społeczeństwo zmagało się o swą suwerenną podmiotowość. Od niedawna walka ta zdaje się być zakończona. I oto wszyscy czujemy, po długim okresie podmiotowości ograniczonej poprzez system totalitarny, że ta suwerenna podmiotowość jest nie tylko osiągnięciem, ale jest także nowym wyzwaniem. Wyzwaniem do określenia siebie, do urzeczywistnienia siebie, do bycia sobą. Jako człowiek – osoba i jako naród – wspólnota.”
Jan Paweł II, homilia w czasie Mszy św. beatyfikacyjnej o. Rafała Chylińskiego, Warszawa 1991
Idea konkursu na dramat zrodziła się z przekonania o potrzebie podjęcia myśli Jana Pawła II także w sferze działań artystycznych. Poznanie, zgłębienie, popularyzacja i wreszcie twórcze rozwinięcie tej spuścizny to główne cele działalności Centrum Myśli Jana Pawła II. Dramat, łączący dwie ważne dziedziny kultury: literatury i teatru, i dziś rości sobie ambicje nie tylko do opisywania rzeczywistości, ale i do jej diagnozowania czy oceniania. Także do wyszukiwania nierozwiązywalnych sprzeczności, paradoksów, tragicznych węzłów ludzkiej egzystencji.
Życie i działalność Papieża-Polaka miały bezpośredni wpływ na dzieje świata, Europy i Polski, a także na losy pojedynczych ludzi. Jesteśmy szczególnie ciekawi, jak ludzie kultury patrzą na samą postać Jana Pawła II, na stosunek Polaków do jego nauczania, czy dostrzegają zmiany społeczne, mentalne, obyczajowe, religijne i kulturowe, jakie dokonały się za sprawą jego pontyfikatu. Stąd nasza chęć sprowokowania ludzi pióra do refleksji nad życiem, myślą i działalnością Jana Pawła II.
Od portretu postaci ciekawsza będzie dla nas szeroka panorama społeczna, ciekawsze będą obserwacje natury historycznej, społecznej, obyczajowej i mentalnej niż typowa hagiografia. Oczekujemy pogłębionej refleksji na temat możliwego wpływu Papieża-Polaka na codzienne życie Polaków, ich postawę obywatelską, rodzinną i osobistą. A może ten wpływ bywa przeceniany, może jest powierzchowny, może sięga głębiej niż może to uchwycić kilkuletnia obserwacja? W każdym razie mamy do czynienia z pewnym fenomenem społecznym, socjologicznym i religijnym, który wręcz domaga się, by stać się wielkim tematem literatury i teatru.
Temat konkursu i jego problematyka nie powinna też przesłonić myślenia o strukturze i języku dramatu. Ciekawa i wartka akcja, sprawnie napisane dialogi, oryginalna anegdota to dopiero punkt wyjścia. Celem jest nowatorska budowa tekstu, ciekawa i oryginalna polszczyzna, bliższa współczesnej poezji niż potocznemu językowi. Słowem: eksperyment – tak, ale językowy, prowokacja- tak, ale w odniesieniu do tradycyjnej struktury dramatu.
Równocześnie pragniemy poddać praktycznej próbie dyskusję na temat kondycji współczesnego teatru (i współczesnej literatury) w Polsce. Po okresie narzekań na brak przejawów istnienia nowoczesnej dramaturgii w języku polskim ujawniła się ogromna ilość nowych tekstów scenicznych. Także dyrektorzy teatrów coraz odważniej wprowadzają na afisze dramaty polskich pisarzy. Dziwić może jedynie brak w tych tekstach szerszej perspektywy spojrzenia na fenomen ludzkiego życia niż jednostkowa, prywatna, często patologiczna i wykrzywiona wizja człowieka. Ta perspektywa, która obok prywatnego, intymnego życia człowieka, obejmuje także jego relacje z innymi ludźmi, stosunek do natury, do Boga (bogów), do podstawowych wymiarów życia (jak praca, cierpienie, miłość, twórczość), towarzyszy całej myśli Jana Pawła II. To chyba dobry moment na zweryfikowanie jakości tego zjawiska.
Regulamin:
  1. Organizatorem konkursu jest Centrum Myśli Jana Pawła II. Celem konkursu jest pozyskanie wartościowych tekstów przeznaczonych do realizacji teatralnej.
  2. Dramat nie powinien być wcześniej publikowany (także w Internecie), wystawiany (nawet we fragmentach) ani prezentowany publicznie w jakiejkolwiek innej formie. Tekst może mieć formę dowolnego gatunku dramatycznego, musi być jednak przeznaczony do realizacji teatralnej. Tekst musi być oryginalnym dziełem autora (nie przyjmujemy adaptacji i innych opracowań).
  3. Konkurs odbywa się w dwóch kategoriach:
    • konkurs otwarty, w którym pula nagród wynosi 20 000 zł (I nagroda 10 000, II nagroda 5 000, III nagroda 2 500, I wyróżnienie 1500, II wyróżnienie 1000 zł; wszystkie kwoty brutto). Termin nadsyłania prac mija 15 listopada 2006 r. (decyduje data stempla pocztowego).
    • konkurs zamknięty, w którym pula nagród wynosi 15 000 zł. Zaproszonym autorom gwarantujemy dodatkowo wynagrodzenie za przystąpienie do konkursu w wysokości 3 000 zł brutto; połowa kwoty zostanie przelana na konto autora po podpisaniu umowy, pozostała kwota po nadesłaniu tekstu. Teksty biorące udział w konkursie zamkniętym należy przysyłać do dnia 31 stycznia 2007 r. (decyduje data dostarczenia do organizatora). W razie niedotrzymania terminu autor zobowiązany jest do zwrotu zaliczki.

    Autorzy zaproszeni do części zamkniętej mogą wziąć udział w części otwartej na ogólnych zasadach.
  4. Prace konkursowe oceniać będzie jury powołane przez organizatorów. W konkursie otwartym pierwszy etap oceny ma charakter selekcyjny, za który odpowiadają organizatorzy. Etap ten nie jest recenzowany. Jury oceni teksty, które zakwalifikują się do drugiego etapu oraz (osobno) teksty z konkursu zamkniętego. Jury konkursu ma prawo do nieprzyznawania wszystkich nagród oraz do innego podziału nagród z ogólnych puli, bez prawa przenoszenia środków z części otwartej do zamkniętej i odwrotnie.
  5. Maszynopis tekstu, biorącego udział w części otwartej, oznaczony godłem należy przesłać w trzech egzemplarzach na adres:
    Centrum Myśli Jana Pawła II
    ul. Foksal 11
    00-372 Warszawa , z dopiskiem: KONKURS NA DRAMAT

    Do maszynopisu należy dołączyć dyskietkę lub płytę CD z zapisem tekstu oraz kopertę z godłem, zawierającą:
    • powtórzone godło,
    • imię i nazwisko oraz adres, telefon i mail autora,
    • podpisaną przez autora deklarację stwierdzającą, że utwór nie jest obciążony prawami osób trzecich i jest jego osobistym wkładem twórczym,
    • krótką notę biograficzną (wiek, zawód, wykształcenie, miejsce pracy, związki z teatrem).
  6. W części otwartej autor może zgłosić tylko jeden utwór. Maszynopis nie może być podpisany ani oznaczony dodatkowo w żaden inny sposób niż podany wyżej. Utwory nie będą odsyłane autorom.
  7. Autorzy prac nagrodzonych i wyróżnionych przekazują Centrum Myśli Jana Pawła II nieodpłatnie na podstawie art. 921 § 3 kodeksu cywilnego autorskie prawa majątkowe do ich pierwszej publikacji i pierwszego wystawienia (prapremiery) oraz rozpowszechniania na polach eksploatacji określonych w art. 50 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych na okres dwóch lat od dnia ogłoszenia werdyktu.
  8. Przystąpienie do konkursu oznacza pełną akceptację warunków konkursu, zasad selekcji, oceniania i nagradzania.
Jury konkursu:
dr hab. Dariusz Kosiński – pracownik naukowy UJ (Katedra Dramatu Wydziału Polonistyki), autor monografii o aktorstwie XIX w. napisanej na podstawie piśmiennictwa tego okresu, także autor wielu artykułów i książek o charakterze popularyzatorskim (“Słownik Teatru”, “Słownik postaci dramatycznych”), regularnie publikuje w „Didaskaliach”, „Dialogu” i „Notatniku Teatralnym”.
dr Tomasz Kubikowski – absolwent wiedzy o teatrze (AT) i filozofii (UJ), wykładowca Akademii Teatralnej, zastępca dyrektora artystycznego i kierownik literacki Teatru Narodowego. Autor wielu publikacji z dziedziny teorii teatru w ujęciu fenomenologicznym oraz o teatrze performatywnym, eseista, recenzent, redaktor pism teatralnych („Dialog”, „Teatr”), tłumacz, autor dramatu “Nauka o barwach” (prapremiera Teatr TV, 2001), wydawca pism Zbigniewa Raszewskiego.
prof. Maria Prussak – pracownik naukowy Instytutu Badań Literackich PAN oraz UKSW (kierownik Katedry Badań nad Teatrem i Filmem), jej specjalnością jest historia teatru i dramatu polskiego. Autorka wielu artykułów i książek o polskich romantykach i modernistach oraz ich związkach z teatrem („Po ogniu szum wiatru cichego”: “Wyspiański i mesjanizm”), współpracuje z „Teatrem” i „Didaskaliami”.
Wojciech Tomczyk – absolwent wiedzy o teatrze (AT) i Studium Scenariuszowego PWSFTiTv w Łodzi. Scenarzysta, producent filmowy i telewizyjny. Jest autorem scenariuszy fabularnych, dokumentalnych oraz seriali (m.in. “Czarne słońca”, “Bank nie z tej ziemi”, “Spona”, “Zaginiona”). Jako dramatopisarz związany ostatnio ze Studium Dramatu Teatru Narodowego w Warszawie, autor dramatów “Wampir” (prapremiera: Teatr Nowy Zabrze, 2003 ), “Norymberga” (prapremiera: Teatr Narodowy, 2006 ).
o. prof. Jacek Salij OP – dominikanin, teolog, pracownik naukowy UKSW, kierownik Katedry Teologii Dogmatycznej, konsultor Sekcji Nauk Teologicznych w Komisji Nauki Wiary Konferencji Episkopatu Polski. Autor wielu książek z dziedziny filozofii, teologii i nauki Kościoła. Członek polskiego PEN Clubu, stale współpracuje z miesięcznikiem „W drodze”.
Michał Mizera (sekretarz jury) – absolwent teatrologii (UJ), doktorant w Instytucie Europeistyki UJ; organizator konferencji teatrologicznych, animator programów edukacyjnych dla młodzieży, współpracownik Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci oraz Stowarzyszenia Międzynarodowe Sezony Teatralne i Baletowe w Krakowie. Jego zainteresowania badawcze sytuują się na przecięciu kultury antycznej i współczesnego teatru.
koniec
15 lipca 2006
Centrum Mysli Jana Pawła II
ul. Foksal 11
00 – 372 Warszawa
tel. + 48 22 826 42 21
e-mail: centrum@centrumjp2.pl
e-mail konkursowy: dramat@centrumjp2.pl

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

XXXV Ogólnopolski Konkurs Poetycki im. Jana Krzewniaka
Centrum Kultury i Sportu w Karczewie

17 II 2024

Zasady konkursu w skrócie: na konkurs należy przesłać 5 utworów poetyckich o dowolnej tematyce; wiersze nie mogą być wcześniej publikowane ani nagradzane w innych konkursach; prace wydrukowane w 3 egzemplarzach należy przesyłać pocztą.

więcej »

XXXIII Ogólnopolski Konkurs Poetycki im. Jana Krzewniaka
Karczew

19 II 2022

Centrum Kultury i Sportu w Karczewie zaprasza wszystkie zainteresowane osoby, zrzeszone i niezrzeszone w związkach twórczych. poetów z kraju i zagranicy, mające ukończone 18 lat do udziału w konkursie poetyckim.

więcej »

Nadchodzi czas Fantazji!
ZKF „Ad Astra”

25 III 2021

Zielonogórski Klub Fantastyki Ad Astra ogłasza XI edycję otwartego konkursu literackiego Fantazje Zielonogórskie na opowiadanie fantastyczne inspirowane przeszłością, teraźniejszością lub przyszłością Zielonej Góry. Prace powinny być osadzone w konwencji szeroko pojmowanej fantastyki (sci-fi, fantasy, horror, legendy miejskie, realizm magiczny, itp.) splecionej z wątkami zielonogórskiej historii lub codzienności. Najlepsze konkursowe opowiadania zebrane zostaną w postaci antologii.

więcej »

Polecamy

...ze szkicownika, cz. 9

...ze szkicownika:

...ze szkicownika, cz. 9
— Jacek Rosiak

...ze szkicownika, cz. 8
— Jacek Rosiak

...ze szkicownika, cz. 7
— Jacek Rosiak

...ze szkicownika, cz. 6
— Jacek Rosiak

...ze szkicownika, cz. 5
— Jacek Rosiak

Za kulisami autoportretu, cz. 3
— Jacek Rosiak

...ze szkicownika, cz. 4
— Jacek Rosiak

...ze szkicownika, cz. 3
— Jacek Rosiak

...ze szkicownika, cz. 2
— Jacek Rosiak

...ze szkicownika, cz. 1
— Jacek Rosiak

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.