Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 czerwca 2024
w Esensji w Esensjopedii

Jon Favreau
‹Star Wars: The Mandalorian›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułStar Wars: The Mandalorian
Dystrybutor Disney+
TwórcaJon Favreau
ReżyseriaDave Filoni, Rick Famuyiwa, Deborah Chow, Bryce Dallas Howard, Taika Waititi
Scenariusz
ObsadaPedro Pascal, Werner Herzog, Nick Nolte, Taika Waititi
MuzykaLudwig Göransson
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiUSA
SerialThe Mandalorian, Sezon 1
Liczba odcinków8
Czas trwania odcinkaok. 40 min
Gatunekakcja, SF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Mandalorian. Odcinek 7: Człowiek honoru
[Jon Favreau „Star Wars: The Mandalorian” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Najwidoczniej nie tylko w mistycznej Mocy, ale też w ekranowej jakości produktów z logiem „Gwiezdne wojny” musi być zachowana równowaga. Debiutujący w tygodniu premiery jednej ze słabszych części filmowej Sagi, siódmy odcinek „Mandalorian”, jest jak dotychczas zdecydowanie najlepszym w serii.

Kamil Witek

Mandalorian. Odcinek 7: Człowiek honoru
[Jon Favreau „Star Wars: The Mandalorian” - recenzja]

Najwidoczniej nie tylko w mistycznej Mocy, ale też w ekranowej jakości produktów z logiem „Gwiezdne wojny” musi być zachowana równowaga. Debiutujący w tygodniu premiery jednej ze słabszych części filmowej Sagi, siódmy odcinek „Mandalorian”, jest jak dotychczas zdecydowanie najlepszym w serii.

Jon Favreau
‹Star Wars: The Mandalorian›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułStar Wars: The Mandalorian
Dystrybutor Disney+
TwórcaJon Favreau
ReżyseriaDave Filoni, Rick Famuyiwa, Deborah Chow, Bryce Dallas Howard, Taika Waititi
Scenariusz
ObsadaPedro Pascal, Werner Herzog, Nick Nolte, Taika Waititi
MuzykaLudwig Göransson
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiUSA
SerialThe Mandalorian, Sezon 1
Liczba odcinków8
Czas trwania odcinkaok. 40 min
Gatunekakcja, SF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Jon Faverau długo kazał czekać na coś, co z czystym sumieniem można pokazywać jako promocyjną wizytówkę całego serialu. „Mandalorian Greatest Hits”, bo tak powinien nazywać się ten odcinek, stanowi ni mniej, ni więcej niż połączenie w jedną całość wszystkich elementów, które do tej pory zapisały się w serialu inplus. Czego tu nie ma! Strzelaniny, dramatyczne wstrząsy, czy emocjonujące cliffhangery szczelnie wypełniają gros kadrów. Podkręcone tempo to jednakże tylko jeden z solidnych filarów podtrzymujących dość oklepaną fabułę. Solą są tu przede wszystkim znani nam już bohaterowie: Mando, aby wykonać kolejne zadanie, musi bowiem zebrać ekipę starych dobrych znajomych.
Łowca otrzymuje propozycję teoretycznie z kategorii win-win. Jeśli pozbędzie się imperialnego Klienta, który zlecił polowanie na Baby Yodę, lider Gildii – Greef Karga – oczyści jego imię i odwoła ciągnący się za Mandalorianinem pościg. Mando i Gildii jest w tej sprawie dziwnie po drodze. Łowca w końcu odetchnąłby z ulgą i ściągnął z siebie cel polowań najemników. Gildia pozbyłaby się z Navarro niewygodnego sąsiada, bo bliska obecność żołnierzy przegranej strony to dla nich nic innego, jak automatycznie poważne straty w zyskach.
Oczywiście Mando swoje już przeżył w Galaktyce i ma świadomość, że przyjęcie zlecenia to prawdopodobnie wejście w zawoalowaną pułapkę. Potrzebuje zatem więcej par oczu, które będa strzegły go nie tylko z frontowej strony hełmu. Zbieranie zaufanej ekipy oznacza podróż po lokacjach z serialowym rodowodem. Wrócimy po Carę Dune, posępnego Kuiila o głosie Nicka Nolte, a także nowe wcielenie IG-11.
Deborah Chow, odpowiedzialna do tej pory za trzeci odcinek, ma oko do charakterologicznych niuansów. Zbieranina przypadkowych bohaterów nie jest co prawda zbyt często na kursie kolizyjnym, lecz nie oznacza to, że między nimi nie pojawiają się gdzieniegdzie iskry. Co ciekawe, nawet jeśli ich docieraniu nie towarzyszą co rusz wybuchające konflikty, czuć między nimi wzmacniającą więź, nie tylko ze względu na chęć szybkiego wzbogacenia. Na obszarze kilku uzupełniających się sprawnie kontrastów buduje się coś na kształt kosmicznej rodziny: opiekuńczego mędrca Kuiila, zawiedzioną światem shock-trooperki i nawróconego rewolwerowca, spajanych sprytnie postacią Baby Yody. Wciąż nieodgadnionego dzieciaka, lecz mającego moc podprogowego przyciągania.
W tym odcinku zresztą co najmniej kilka razy przekonamy się, dlaczego jest on tak pożądaną zdobyczą w Galaktyce, oraz wreszcie poznamy prawdziwego mocodawcę polowania na zielonego słodziaka. Jeszcze przed premierą serialu, w materiałach promocyjnych często przewijała się postać imperialnego Moffa Gideona, lecz oczekujących na jego pojawienie się spotykał spory zawód. Do tej pory z Imperium mieliśmy do czynienia w namacalnej formie tylko przy okazji kilku szturmowców w mocno sfatygowanych zbrojach. Teraz raz, że jest ich znacznie więcej niż czterech, to na dodatek wśród imperialnych zastępów możemy dostrzec i kojarzonych z „Powrotu Jedi” scout trooperów a także – uwaga – pokrytych czarną zbroją death trooperów(wcześniej widocznych jedynie w „Łotrze Jeden” w roli osobistej gwardii dyrektora Krennica). Co prawda eastereggowskie wtręty to za mało by zmienić opinię co do skromnie w „The Mandalorian” portretowanego tła akcji, lecz imperialny watażka z krwi i kości niesie nadzieję, że w rychłym finale sezonu horyzont całej historii ulegnie znacznemu poszerzeniu.
Siódma część to z pewnością najbardziej wystawny i elektryzujący segment sezonu. Chow dociera nieco głębiej pod skórę zebranych bohaterów, rozumie lepiej od poprzedników ich motywacje, umie wrzucić w odpowiednio dramatyczne konteksty. Szczególnie sporo frajdy sprawia tu obserwacja opowieści o wymęczonych długoletnią walką żołnierzy, dla których jednak brak codziennej dawki adrenaliny, mglistej idei czy perspektywy życia krótszej niż kilka chwil, są trudne do zniesienia. Wobec takiego składu odcinka werdykt na jego temat może być tylko jeden: Deborah Chow serwuje nam wyborne preludium do finału sezonu i choć trzeba było na nie sporo czekać, nie mogło przyjść w lepszym momencie.
koniec
24 grudnia 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Co ta wojna z nami zrobiła!
Sebastian Chosiński

29 V 2024

Weterani wojny afgańskiej, choć oficjalnie otaczani szacunkiem władz, tak naprawdę pozostawiani byli sami sobie. Niechciani bohaterowie nikomu tak naprawdę niepotrzebnego konfliktu. Wielu z nich schodziło na złą drogę; inni, bsliscy upadku psychicznego, starali się mimo wszystko ratować honor żołnierza. O takich ludziach opowiada Jurij Sabitow w uzbeckim dramacie kryminalnym „Spaleni słońcem Kandaharu”.

więcej »

East Side Story: Na końcu czai się Śmierć
Sebastian Chosiński

26 V 2024

O mocy „Siły charakteru” Raszyda Malikowa decydują dwie kreacje cenionych uzbeckich aktorów – Karima Mirchadijewa oraz Sejdułły Mołdachanowa. Ten pierwszy wciela się w weterana wojny afgańskiej, który dowiadując się o nadchodzącej śmierci, postanawia zakończyć sprawy od lat nie dające mu spokoju. Ten drugi, przyjaciel z armii, jest jego największym wyrzutem sumienia.

więcej »

Co nam w kinie gra: Bulion i inne namiętności
Kamil Witek

23 V 2024

Filmowa uczta. Palce lizać. Przystawka, danie główne i deser w jednym. Jakiekolwiek kulinarne odniesienia w przypadku filmu Tran Anh Hunga są bardziej niż na miejscu.

więcej »

Polecamy

Zimny doping

Z filmu wyjęte:

Zimny doping
— Jarosław Loretz

Ryba z wkładką
— Jarosław Loretz

Nurkujący kopytny
— Jarosław Loretz

Latająca rybka
— Jarosław Loretz

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.