Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Obywatel Kane (Citizen Kane)

Orson Welles
‹Obywatel Kane›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułObywatel Kane
Tytuł oryginalnyCitizen Kane
Dystrybutor Vivarto
Data premiery17 września 2010
ReżyseriaOrson Welles
ZdjęciaGregg Toland
Scenariusz
ObsadaOrson Welles, Joseph Cotten, Dorothy Comingore, Agnes Moorehead, Nat ‘King’ Cole, Herman J. Mankiewicz
MuzykaBernard Herrmann
Rok produkcji1941
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania119 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Opis dystrybutora
Kiedy 76-letni Charles Foster Kane, magnat prasowy, na łożu śmierci wypowiada jedno, jedyne słowo „różyczka”, wszyscy zgromadzeni popadają w konsternację. Nawet, przeprowadzona przez grupę dziennikarzy, wnikliwa analiza kronik filmowych nie daje odpowiedzi na pytanie, co oznacza owa enigmatyczna „różyczka”. Ani w życiu publicznym Kane’a, ani jego życiu towarzyskim i zawodowym, nie można znaleźć rozwiązania dręczącej wszystkich zagadki.
Inne wydania





Teksty w Esensji
Filmy – Recenzje      

Filmy – Publicystyka      





Tetrycy o filmie [9.20]

DA – Darek Arest [10]
Kane nie potrzebuje taryfy ulgowej, nie musi być oceniany w kategorii „klasyki”, „platyny”, czy „kamieni milowych”. Genialne, współczesne kino i tyle.

PD – Piotr Dobry [9]
Film, który dorównuje swej reputacji, co rzadko się zdarza. Jako aperitif polecam „Obywatela Wellesa” Benjamina Rossa – kulisy powstania „Johna Q.” (nie, nic nie pomyliłem, po prostu szpanuję wiedzą na temat pierwotnego tytułu „Kane’a”) są nie mniej fascynujące niż samo dzieło.

MO – Michał Oleszczyk [10]
Siedemdziesiątka na karku, a Welles wciąż o kilka długości przed współczesnym kinem…

PP – Piotr Pluciński [10]
To niesamowite, ale blisko 70 lat po premierze, „…Kane” wciąż imponuje. Z bezstylowej formuły hollywoodzkiego kina tego okresu wyłamuje się już od pierwszych minut; nawet laikowi trudno ten fakt zignorować. Achronologiczna konstrukcja fabularna, ujęcia z niskiego kąta, niekonwencjonalne wykorzystanie miniatur, innowacje dźwiękowe i charakteryzatorskie, nieznana obsada – wszystko to w obrębie jednego filmu. Nic dziwnego, że włodarze studia RKO na widok gotowego filmu wpadli w panikę. Kto w roku 1941, u progu triumfów hollywoodzkiego konserwatyzmu, ledwie dwa lata po gargantuicznych sukcesach „Przeminęło z wiatrem”, „Czarnoksiężnika z Oz”, „Wichrowych wzgórz”, chciałby owe fanaberie oglądać?

KW – Konrad Wągrowski [7]
Doceniam doskonałość formalną, szanuję za nowatorstwo, klękam przed wpływem na kino – ale – choć zapewne to wstyd przyznać – „Obywatel Kane” do mojego kanonu nie należy.

Oceń lub dodaj do Koszyka w

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Copyright © 2000-2024 – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.