Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Robert Zemeckis
‹Lot›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLot
Tytuł oryginalnyFlight
Dystrybutor UIP
Data premiery22 lutego 2013
ReżyseriaRobert Zemeckis
ZdjęciaDon Burgess
Scenariusz
ObsadaNadine Velazquez, Denzel Washington, Carter Cabassa, Adam C. Edwards, Tamara Tunie, Brian Geraghty, Kelly Reilly, Conor O'Neill, Charlie E. Schmidt
MuzykaAlan Silvestri
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania138 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Kac Atlanta
[Robert Zemeckis „Lot” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Lot” Roberta Zemeckisa to film, który ukazuje się u nas w niemiłej, mglisto-brzozowej atmosferze. A przecież tak naprawdę nie jest to film o katastrofie lotniczej – tylko o katastrofie osobistej.

Michał Kubalski

Kac Atlanta
[Robert Zemeckis „Lot” - recenzja]

„Lot” Roberta Zemeckisa to film, który ukazuje się u nas w niemiłej, mglisto-brzozowej atmosferze. A przecież tak naprawdę nie jest to film o katastrofie lotniczej – tylko o katastrofie osobistej.

Robert Zemeckis
‹Lot›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLot
Tytuł oryginalnyFlight
Dystrybutor UIP
Data premiery22 lutego 2013
ReżyseriaRobert Zemeckis
ZdjęciaDon Burgess
Scenariusz
ObsadaNadine Velazquez, Denzel Washington, Carter Cabassa, Adam C. Edwards, Tamara Tunie, Brian Geraghty, Kelly Reilly, Conor O'Neill, Charlie E. Schmidt
MuzykaAlan Silvestri
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania138 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Rutynowy lot z Atlanty do Orlando zmienia się w przerażającą tragedię, gdy zablokowane przyrządy kierują samolot dziobem ku ziemi. Dzięki niestandardowemu manewrowi pilotowi, Whipowi Whitakerowi (Denzel Washington), udaje się wylądować i uratować większość z dwóch setek pasażerów i załogi. Jednak dochodzenie po wypadku doprowadza do niepokojących ustaleń: we krwi Whitakera znajdowały się alkohol i kokaina. Skutkiem tego bohaterski lotnik może wylądować w więzieniu na długie lata.
„Lot” (a przynajmniej maszyna marketingowa wokół niego) jest niewątpliwie odpowiedzią na zainteresowanie publiki, wywołane w Ameryce cudownym wodowaniem airbusa na rzece Hudson w 2009 r. W Polsce to zainteresowanie związane być może tak z katastrofą smoleńską, jak i lądowaniem boeinga bez podwozia na warszawskim Okęciu w 2011 r. Jednak w pewnym sensie plakaty i trailery „Lotu” wprowadzają w błąd: widzowie mogą oczekiwać katastroficznych ujęć, żmudnego dochodzenia do przyczyn katastrofy, śledztwa i rekonstrukcji zdarzeń, traumy ocalałych i konfrontacji z rodzinami ofiar, a także walki prawników i profesjonalisty o oczyszczenie z niesłusznych zarzutów. Z drugiej strony to wszystko w tym filmie jest. Ale już pierwsze minuty projekcji dają do zrozumienia, że sytuacja jest zupełnie inna – zarzuty są słuszne, a podstawowym zadaniem dzielnego pilota Whitakera będzie pozostanie trzeźwym na tyle długo, by się z nich wyłgać.
To właśnie kwestia alkoholizmu, nałogów oraz budowanej wokół nich otoczki kłamstw jest prawdziwym tematem „Lotu”. Alkoholik Whip oraz narkomanka Nicole (Kelly Reilly), poznana przez niego w szpitalu, podejmą odmienne kroki wobec nałogu po bliskim zetknięciu ze śmiercią. To właśnie tym zmaganiom będziemy towarzyszyć przez większość filmu, zaś śledztwo powypadkowe i zacieśniająca się wokół Whipa sieć podejrzeń będzie jedynie kontekstem, zewnętrznym odpowiednikiem wewnętrznej negacji i wyparcia, które coraz trudniej pogodzić z kreowanym na użytek innych i samego siebie obrazem przyzwoitego człowieka i bohaterskiego pilota. Paradoksalnie Whip aby wygrać, musi przegrać – jedyne, co może wybrać, to sfera, w której dozna porażki: publiczna czy psychiczna.
Bardzo dobre kreacje stworzyli aktorzy drugoplanowi: Kelly Reilly, Don Cheadle, Bruce Greenwood i przede wszystkim John Goodman, w kreacji kumpla-dilera łączący szaleństwo Waltera Sobchaka („Big Lebowski”) z kombinatorstwem Wielkiego Dana Teague’a („Bracie, gdzie jesteś?”). Kreacja Greenwooda i jego relacja z Whitakerem z kolei przywodzi na myśl Wilsona i House’a, których toksyczna przyjaźń także miała związek z nałogiem.
Skąd zatem umiarkowana ocena tego obrazu? Film jest zrobiony solidnie, aktorzy grają dobrze, świetnie dobrano muzykę… Jednak niektóre wybory Whitakera mogą wydać się niewiarygodne, niektóre sceny niepotrzebnie wzmocnione spowolnionymi ujęciami (choćby scena z alkoholową „małpką” w hotelu), a końcówka filmu skażona nadmiernym patosem. To nie dyskwalifikuje filmu – nadal warto „Lot” obejrzeć, jednak obniża nieco jego ocenę.
koniec
22 lutego 2013

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Pięciokąt miłosny
Sebastian Chosiński

19 V 2024

Kiedy na ekrany trafiają melodramaty, najczęściej mamy do czynienia z historiami, które zajmują się miłosnymi trójkątami. Tymczasem w uzbeckim dramacie „Wybacz mi” jego scenarzystka i reżyserka Durdona Tulaganowa pokazała… pięciokąt miłosny. Składają się na niego dwie pary małżeńskie oraz samotna kobieta, która stara się owinąć sobie wokół palca młodych mężów.

więcej »

Co nam w kinie gra: Monster
Kamil Witek

17 V 2024

„Czy przeszczepiając człowiekowi mózg świni, będzie on jeszcze człowiekiem czy już świnią?” – zdanie wypowiedziane przez jednego z nastoletnich bohaterów „Monstera” spokojnie mogłoby posłużyć za oś scenariusza w filmie Davida Cronenberga.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Co tam dolary, gdy można zarabiać ruble!
Sebastian Chosiński

15 V 2024

Przyznaję, że filmowymi ekranizacjami powieści Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” zająłem się nie „po bożemu”, bo od końca. Najpierw przedstawiłem pięcioodcinkowy miniserial z 1978 roku, a dopiero teraz zabieram się za nakręconą dwie dekady wcześniej dwuczęściową kinową epopeję autorstwa Rafaiła Perelsztejna.

więcej »

Polecamy

Nurkujący kopytny

Z filmu wyjęte:

Nurkujący kopytny
— Jarosław Loretz

Latająca rybka
— Jarosław Loretz

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Uwaga, gleba
— Jakub Gałka

Esensja ogląda: Luty 2013 (Kino)
— Miłosz Cybowski, Gabriel Krawczyk, Alicja Kuciel, Konrad Wągrowski

Tegoż twórcy

Za wysoko
— Jarosław Robak

Gdzie są sutki Angeliny Jolie?
— Agnieszka Szady

Bezludna wyspa w centrum Hollywood
— Michał Chaciński

Tegoż autora

To nie jest straszne
— Michał Kubalski

W krzywym zwierciadle: Europejskie wakacje Pająka
— Michał Kubalski

Film, który poszedł naprzód
— Michał Kubalski

Good comic gone bad, czyli space opera rom-com
— Michał Kubalski

Więcej wszystkiego co błyszczy, buczy i wybucha?
— Miłosz Cybowski, Jakub Gałka, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Nie taki dobry dinozaur
— Michał Kubalski

O tych, co z kosmosu
— Paweł Ciołkiewicz, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Po rozum do głowy
— Michał Kubalski

Poszerzenie pola walki
— Michał Kubalski

Czego oczy nie widziały
— Michał Kubalski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.