Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Bryan Singer
‹X-Men›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułX-Men
Dystrybutor Syrena
Data premiery13 października 2000
ReżyseriaBryan Singer
ZdjęciaNewton Thomas Sigel
Scenariusz
ObsadaHugh Jackman, Patrick Stewart, Ian McKellen, Famke Janssen, James Marsden, Halle Berry, Anna Paquin, Tyler Mane, Ray Park, Rebecca Romijn, Bruce Davison
MuzykaJames Seymour Brett, Michael Kamen, Jeremy Sweet
Rok produkcji2000
Kraj produkcjiUSA
CyklX-Men
Czas trwania104 min
WWW
Gatunekakcja, SF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Mutanci są wśród nas
[Bryan Singer „X-Men” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Usiadłem więc w fotelu i zacząłem oglądać, czując się przy tym... nieswojo. Ludzie, którzy ze sobą rozmawiają. Nic nie wali mi się na głowę, błyski lasera nie przecinają czerni niebios, nikt nie strzela ani nie wyje silnikiem na maksymalnych obrotach. Ku mojemu zaskoczeniu, ktoś w końcu zrobił film zaczynając od pomysłu.

Eryk Remiezowicz

Mutanci są wśród nas
[Bryan Singer „X-Men” - recenzja]

Usiadłem więc w fotelu i zacząłem oglądać, czując się przy tym... nieswojo. Ludzie, którzy ze sobą rozmawiają. Nic nie wali mi się na głowę, błyski lasera nie przecinają czerni niebios, nikt nie strzela ani nie wyje silnikiem na maksymalnych obrotach. Ku mojemu zaskoczeniu, ktoś w końcu zrobił film zaczynając od pomysłu.

Bryan Singer
‹X-Men›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułX-Men
Dystrybutor Syrena
Data premiery13 października 2000
ReżyseriaBryan Singer
ZdjęciaNewton Thomas Sigel
Scenariusz
ObsadaHugh Jackman, Patrick Stewart, Ian McKellen, Famke Janssen, James Marsden, Halle Berry, Anna Paquin, Tyler Mane, Ray Park, Rebecca Romijn, Bruce Davison
MuzykaJames Seymour Brett, Michael Kamen, Jeremy Sweet
Rok produkcji2000
Kraj produkcjiUSA
CyklX-Men
Czas trwania104 min
WWW
Gatunekakcja, SF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Poszedłem na ten film przypadkiem. Nie jestem specjalnym fanem kina, a większość produkcji sf ostatnich czasów koncentruje się raczej na oślepianiu i ogłuszaniu widza. Ale bycie miłośnikiem fantastyki to nie tylko przyjemność, lecz również obowiązek. Usiadłem więc w fotelu i zacząłem oglądać, czując się przy tym... nieswojo. Ludzie, którzy ze sobą rozmawiają. Nic nie wali mi się na głowę, błyski lasera nie przecinają czerni niebios, nikt nie strzela ani nie wyje silnikiem na maksymalnych obrotach. Ku mojemu zaskoczeniu, ktoś w końcu zrobił film zaczynając od pomysłu.
Nie chcę przez to powiedzieć, że w "X-Men" nie ma żadnych efektów specjalnych. Wręcz przeciwnie, są, i to niezłe. Ale umieszczone są tam, gdzie być powinny. Wszystkie sceny akcji, gdzie główni bohaterowie prezentują swoje nadprzyrodzone zdolności wynikają z logicznego i przemyślanego przebiegu fabuły, która, co więcej, oparta jest na problemie, z którym być może przyjdzie nam się zmierzyć.
Nie da się bowiem zaprzeczyć, że ludzkość się zmienia. Czy to cieleśnie, czy to psychicznie, efekt jest ten sam. Zawsze pojawia się grupa tych "innych". Dotychczasowe zachowanie ludzkości w takich eksperymentach nie zasługuje na pochwały i nie jest przypadkiem, że film zaczyna się sceną z Oświęcimia. Sytuacja, z jaką mamy do czynienia w "X-Men", jest jednak diametralnie różna - ci drudzy, nowo powstali mutanci, są silniejsi. To oni muszą dokonać wyboru pomiędzy koegzystencją z ludźmi a walką na śmierć i życie, której rezultat, pomimo liczebnej przewagi ′zwykłych′, wcale nie jest taki łatwy do przewidzenia. Cyclops i Magneto flankowani przez Wolverine′a z Sabretoothem (tak, wiem, że ci dwaj się nie znoszą :-)) ze Storm w straży tylnej i Rogue w odwodach byliby chyba w stanie zdemolować średniej wielkości armię.
Mamy więc założenia, znamy wrogów i przyjaciół (mniej więcej, tu też sytuacja się wikła) i tak oto zaczyna rozwijać się akcja. Dwie grupy mutantów reprezentujące dwie różne wizje przyszłości starają się uporządkować świat po swojemu. Jedni mają Plan, a drudzy starają się go pokrzyżować. Najpierw myślą, starając się rozgryźć przeciwnika i przeniknąć jego zamiary, a dopiero potem wkraczają do akcji. A jeżeli w okolicy znajduje się jeszcze grupka mutantów strony przeciwnej, to zaczynają się fajerwerki. Błyski, eksplozje, walące się budynki oraz wolna amerykanka na Statui Wolności, czyli dobrze dobrany i dopasowany zestaw efektów specjalnych, mogący zadowolić każdego.
Bardzo polecam ten film jako dobrą i co ważniejsze, przemyślaną rozrywkę. Nie jest to zwalający z nóg materiał do refleksji i wzruszeń, ale nie jest to również bezsensowna rypanka typu "mamy efekty, zróbmy film".
PS: Po filmie wszyscy przerzucali się pomysłami na własną mutację. Możnaby z tego zrobić test psychologiczny. :-)
koniec
1 listopada 2000

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Pięciokąt miłosny
Sebastian Chosiński

19 V 2024

Kiedy na ekrany trafiają melodramaty, najczęściej mamy do czynienia z historiami, które zajmują się miłosnymi trójkątami. Tymczasem w uzbeckim dramacie „Wybacz mi” jego scenarzystka i reżyserka Durdona Tulaganowa pokazała… pięciokąt miłosny. Składają się na niego dwie pary małżeńskie oraz samotna kobieta, która stara się owinąć sobie wokół palca młodych mężów.

więcej »

Co nam w kinie gra: Monster
Kamil Witek

17 V 2024

„Czy przeszczepiając człowiekowi mózg świni, będzie on jeszcze człowiekiem czy już świnią?” – zdanie wypowiedziane przez jednego z nastoletnich bohaterów „Monstera” spokojnie mogłoby posłużyć za oś scenariusza w filmie Davida Cronenberga.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Co tam dolary, gdy można zarabiać ruble!
Sebastian Chosiński

15 V 2024

Przyznaję, że filmowymi ekranizacjami powieści Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” zająłem się nie „po bożemu”, bo od końca. Najpierw przedstawiłem pięcioodcinkowy miniserial z 1978 roku, a dopiero teraz zabieram się za nakręconą dwie dekady wcześniej dwuczęściową kinową epopeję autorstwa Rafaiła Perelsztejna.

więcej »

Polecamy

Nurkujący kopytny

Z filmu wyjęte:

Nurkujący kopytny
— Jarosław Loretz

Latająca rybka
— Jarosław Loretz

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Freddie i jego koty
— Sebastian Chosiński

Killer Queen
— Piotr Nyga

Remanent filmowy 2016
— Sebastian Chosiński, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Powszedniość końca świata
— Jarosław Robak

Esensja ogląda: Czerwiec 2014 (1)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz, Agnieszka Szady

O mutancie, który skakał przez czas
— Konrad Wągrowski

Jednooki, jednoręki
— Marcin T. P. Łuczyński

Mutanci kwitną
— Eryk Remiezowicz

Tegoż autora

Najstarsza magia
— Eryk Remiezowicz

Kronika śmierci niezauważonej
— Eryk Remiezowicz

Zamknąć Królikarnię!
— Eryk Remiezowicz

Książka, która nie dotarła do nieba
— Eryk Remiezowicz

Historia żywa
— Eryk Remiezowicz

Na siłę
— Eryk Remiezowicz

Wpadnij do wikingów
— Eryk Remiezowicz

Gdzie korekta to skarb
— Eryk Remiezowicz

Anielski kryminał
— Eryk Remiezowicz

I po co ten pośpiech?
— Eryk Remiezowicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.