Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

George Miller
‹Mad Max: Na drodze gniewu›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
60,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMad Max: Na drodze gniewu
Tytuł oryginalnyMad Max: Fury Road
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery22 maja 2015
ReżyseriaGeorge Miller
ZdjęciaJohn Seale
Scenariusz
ObsadaTom Hardy, Charlize Theron, Zoë Kravitz, Nicholas Hoult, Rosie Huntington-Whiteley, Riley Keough, Nathan Jones, Megan Gale
MuzykaJunkie XL
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiAustralia, USA
CyklMad Max
Gatunekakcja, przygodowy, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Czas post-apokalipsy
[George Miller „Mad Max: Na drodze gniewu” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Po 20 latach przerwy George Miller powraca do bohatera, któremu zawdzięcza karierę a piosenka „We Don’t Need Another Hero” – nieśmiertelność. Pamiętając o tym, jak wyglądała choćby zrobiona po latach czwarta część przygód Indiany Jonesa, to nie miało prawa się udać. A jednak.

Marta Bałaga

Czas post-apokalipsy
[George Miller „Mad Max: Na drodze gniewu” - recenzja]

Po 20 latach przerwy George Miller powraca do bohatera, któremu zawdzięcza karierę a piosenka „We Don’t Need Another Hero” – nieśmiertelność. Pamiętając o tym, jak wyglądała choćby zrobiona po latach czwarta część przygód Indiany Jonesa, to nie miało prawa się udać. A jednak.

George Miller
‹Mad Max: Na drodze gniewu›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
60,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMad Max: Na drodze gniewu
Tytuł oryginalnyMad Max: Fury Road
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery22 maja 2015
ReżyseriaGeorge Miller
ZdjęciaJohn Seale
Scenariusz
ObsadaTom Hardy, Charlize Theron, Zoë Kravitz, Nicholas Hoult, Rosie Huntington-Whiteley, Riley Keough, Nathan Jones, Megan Gale
MuzykaJunkie XL
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiAustralia, USA
CyklMad Max
Gatunekakcja, przygodowy, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Max Rockatansky (Tom Hardy), wciąż nawiedzany przez demony z przeszłości, nigdzie nie zagrzewa na dłużej miejsca. Bo też nie ma właściwie gdzie – pustynny, niegościnny świat jest w stanie wiecznej wojny, a ludzie w każdej minucie życia muszą walczyć o przetrwanie. Gdy zostaje uwięziony w Cytadeli, którą trzęsie Immortan Joe (znany z pierwszego filmu serii Hugh Keays-Byrne) wydaje się, że jego droga wreszcie dobiegła końca. Do czasu – Imperator Furiosa (Charlize Theron) kradnie najcenniejszy skarb Joe i wszyscy ruszają w pościg za zdrajczynią. Max też.
Nie ma co się bawić w długie podchody; „Mad Max: The Fury Road” to najlepszy film akcji ostatnich lat. „Szybcy i wściekli 7” może i mieli Dwayne’a Johnsona rozbijającego gips siłą napiętych mięśni i samochody symulujące atak na WTC, ale w porównaniu do widowiska Millera to zaledwie lekka rozgrzewka. Każdą brawurową sekwencję nagradzano na festiwalu w Cannes gromkimi brawami i łatwo zrozumieć dlaczego; akcja zwalnia w nim tylko po to, żeby po chwili wrzucić wyższy bieg.
„Mad Max: The Fury Road” to 2 godziny wypełnione pościgami i przemocą w starym, niepoprawnym politycznie stylu – zostaje tu przejechanych chyba więcej ludzi niż w Grand Theft Auto. Miller, choć zdecydowanie podkręcił tempo, pozostaje wierny temu, co stworzył przed laty – po pustyni wciąż jeżdżą pojazdy rodem z „Samochodów, które zjadły Paryż”, a postępująca zagłada planety odbija się w spierzchniętych ustach jej mieszkańców. Nie brak tu też humoru; gdy armia Immortan Joe wchodzi na piaszczystą wojenną ścieżkę, do walki zagrzewa ich… niezmordowany gitarzysta przywiązany do jednego z wozów. To wciąż ten sam, rozpoznawalny na pierwszy rzut oka świat.
Wiele napisano już o tym, że w filmie nie pojawia się Mel Gibson. Mimo jego kontrowersyjnych wypowiedzi (które prawdopodobnie przypłaci karierą) pomysł, by zrobić bez niego kolejnego „Mad Maxa” wydawał się czymś absurdalnym – w końcu nawet katastrofalne „Królestwo Kryształowej Czaszki” uratował udział Harrisona Forda. Brytyjczyk Tom Hardy nie ma wprawdzie błękitnych oczu Gibsona, ale zupełnie nieźle sobie radzi. Sęk w tym, że to nie jego film. To film Charlize Theron.
Jednoręka, wymalowana w barwy wojenne Furiosa to nie kolejna „twarda dziewczyna”, którymi po „Igrzyskach śmierci” i „Krainie lodu” nagle zapełniły się kina. Choć film Millera ma więcej kobiecych bohaterek niż większość podobnych widowisk razem wzięta, jej płeć tak naprawdę nie gra tu roli – to po prostu interesująca, wielowymiarowa postać, która spokojnie mogłaby doczekać się własnej serii.
Dobrze, że Miller ostatecznie zmienił swoje plany na przyszłość i nie został lekarzem – historia kina byłaby przez to znacznie uboższa. Jego najnowsze dzieło jest tak dobre, że nawet tradycyjnie drewniana Rosie Huntington-Whiteley wypada w nim całkiem nieźle. Chyba rzeczywiście nie potrzebujemy innego bohatera.
koniec
15 maja 2015

Komentarze

« 1 2
10 VI 2015   14:19:08

Zwlaszcza kiedy tych efektow w tym filmie jest tlye co kot naplakal. Lol.

11 VI 2015   15:08:48

Jesteś ślepy.

11 VI 2015   15:09:58

Cóż za naturalna burza piaskowa. Codziennie taką widzę przez okno...

« 1 2

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Pięciokąt miłosny
Sebastian Chosiński

19 V 2024

Kiedy na ekrany trafiają melodramaty, najczęściej mamy do czynienia z historiami, które zajmują się miłosnymi trójkątami. Tymczasem w uzbeckim dramacie „Wybacz mi” jego scenarzystka i reżyserka Durdona Tulaganowa pokazała… pięciokąt miłosny. Składają się na niego dwie pary małżeńskie oraz samotna kobieta, która stara się owinąć sobie wokół palca młodych mężów.

więcej »

Co nam w kinie gra: Monster
Kamil Witek

17 V 2024

„Czy przeszczepiając człowiekowi mózg świni, będzie on jeszcze człowiekiem czy już świnią?” – zdanie wypowiedziane przez jednego z nastoletnich bohaterów „Monstera” spokojnie mogłoby posłużyć za oś scenariusza w filmie Davida Cronenberga.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Co tam dolary, gdy można zarabiać ruble!
Sebastian Chosiński

15 V 2024

Przyznaję, że filmowymi ekranizacjami powieści Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” zająłem się nie „po bożemu”, bo od końca. Najpierw przedstawiłem pięcioodcinkowy miniserial z 1978 roku, a dopiero teraz zabieram się za nakręconą dwie dekady wcześniej dwuczęściową kinową epopeję autorstwa Rafaiła Perelsztejna.

więcej »

Polecamy

Nurkujący kopytny

Z filmu wyjęte:

Nurkujący kopytny
— Jarosław Loretz

Latająca rybka
— Jarosław Loretz

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Czerwiec 2015
— Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak

Tegoż autora

Momentów nie było
— Marta Bałaga

Czarny węgiel, kruchy lód
— Marta Bałaga, Sebastian Chosiński

Uważam się za szczęściarza
— Marta Bałaga

Proces twórczy to dość tajemnicza sprawa
— Marta Bałaga

Miasto kobiet
— Marta Bałaga

Noc na Ziemi
— Marta Bałaga

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.