Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Baltasar Kormákur
‹Everest›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułEverest
Dystrybutor UIP
Data premiery18 września 2015
ReżyseriaBaltasar Kormákur
ZdjęciaSalvatore Totino
Scenariusz
ObsadaJake Gyllenhaal, Keira Knightley, Robin Wright, Sam Worthington, Elizabeth Debicki, Martin Henderson, Josh Brolin, Jason Clarke
MuzykaDario Marianelli
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiIslandia, USA, Wielka Brytania
Czas trwania121 min
WWW
Gatunekdramat, przygodowy, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Wenecja 2015: Na szczytach świata
[Baltasar Kormákur „Everest” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Baltasar Kormákur wyjeżdża z rodzinnej Islandii, ale wcale nie robi mu się cieplej. Oglądając oparty na faktach „Everest”, można się zaziębić; nareszcie wiadomo, kogo należy obwiniać o marną pogodę na weneckim Lido.

Marta Bałaga

Wenecja 2015: Na szczytach świata
[Baltasar Kormákur „Everest” - recenzja]

Baltasar Kormákur wyjeżdża z rodzinnej Islandii, ale wcale nie robi mu się cieplej. Oglądając oparty na faktach „Everest”, można się zaziębić; nareszcie wiadomo, kogo należy obwiniać o marną pogodę na weneckim Lido.

Baltasar Kormákur
‹Everest›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułEverest
Dystrybutor UIP
Data premiery18 września 2015
ReżyseriaBaltasar Kormákur
ZdjęciaSalvatore Totino
Scenariusz
ObsadaJake Gyllenhaal, Keira Knightley, Robin Wright, Sam Worthington, Elizabeth Debicki, Martin Henderson, Josh Brolin, Jason Clarke
MuzykaDario Marianelli
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiIslandia, USA, Wielka Brytania
Czas trwania121 min
WWW
Gatunekdramat, przygodowy, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W 1996 roku wspinanie nie przypomina już w niczym romantycznej przygody, której doświadczyć mogli tylko nieliczni – to przynoszący ogromne zyski biznes. Na tyle popularny, że na stromych szczytach tworzą się… korki. Kierujący firmą Adventure Consultants Rob Hall (brodaty Jason Clarke) zostawia w domu ciężarną żonę (Keira Knightley) i po raz kolejny wyrusza w Himalaje, by poprowadzić grupę płacących ciężkie pieniądze klientów na sam szczyt Mount Everest. Niestety, mimo wieloletniego doświadczenia Halla i pomagającego mu Scotta Fischera (brodaty Jake Gyllenhaal, bezlitośnie okrojony w montażu) jeden błąd pociąga za sobą lawinę kolejnych.
„Pewnie, że wykorzystałem w tym filmie swoje doświadczenia – przywiozłem ze sobą islandzką pogodę” – żartował reżyser w Wenecji. „Przygotowywałem się do tego filmu każdego dnia, kiedy rano szedłem do szkoły, a wokół szalała burza śnieżna”. Po „Na głębinie”, także zresztą opartym na autentycznych wydarzeniach, już po raz drugi opowiada o ludziach walczących o życie w zderzeniu z żywiołem. Rezultat? Tak nieprzewidywalny jak górska pogoda.
„Wysoko w górach często stawia się pytania i bardzo rzadko potrafi się na nie odpowiedzieć” – powiedział kiedyś Jerzy Kukuczka. Kormákur wydaje się z nim zgadzać. O tym, dlaczego ludzie ryzykują związki, życie i wydają ostatnie pieniądze na to, żeby zdobyć najniebezpieczniejsze szczyty świata, napisano już sporo. Choć mamy w filmie w pełni demokratyczny przegląd postaci, które desperacko o tym marzą (na szczyt pragnie wejść i lekarz, i schorowany listonosz), islandzki reżyser nie stara się filozofować. Pokazuje, jak wygląda takie doświadczenie i jak może wyglądać, kiedy nagle wszystko idzie nie tak.
Wiele scen zapewne wyda się znajomych – niespokojne małżonki czekające przy telefonie, mężczyźni w średnim wieku szukający ekstremalnych przeżyć. Większość postaci jest zaledwie naszkicowana, ale paradoksalnie nie stanowi to aż tak dużej przeszkody – w końcu chodzi tu o sam Everest. A ten pokazany jest akurat bardzo realistycznie, choć spora część scen powstała… we Włoszech. Jak zauważył Josh Brolin: „My tylko odtwarzamy to doświadczenie – nikt z nas go nie przeżył. Jeśli robisz film o katastrofie samolotu, nie oznacza to, że naprawdę musisz się nim rozbić”.
Historię feralnej majowej wyprawy zapamiętają pewnie tylko krewni jej uczestników, ale „Everest” trzyma w napięciu. Nie jest to może „Czekając na Joe”, ale sprawdza się jako widowisko. „Dlaczego to robicie?” – pyta w filmie Michael Kelly grający znanego dziennikarza Jona Krakauera. „Dlaczego się wspinacie?”„Bo tam jest!” – brzmi niezbyt poważna odpowiedź. To niezłe podsumowanie filmu Kormákura. Nie ma co szukać w nim egzystencjalnych rozważań, ale jeśli ktoś chce się nabawić lęku wysokości pewnie mu się to uda. Z góry wszystko wygląda inaczej.
koniec
16 września 2015

Komentarze

19 IX 2015   04:33:27

Uhm, ciekawie sie zapowiada, mimo negatywnej recenzji na pewno obejrze, filmy o wyprawach w Himalaje mozna ogladac bez konca! A tymczasem polecam wszystkim niesamowity, odnowiony niedawno przez BFI z dodana klimatyczna muzyka The Epic of Everest. To chyba najlepszy film o wyprawie w Himalaje w hostorii kina!

19 IX 2015   13:29:41

A ta odpowiedz "bo tam jest" to, z tego co pamietam, prawdziwa odpowiedz pewnego himalaisty na pytanie, dlaczego sie wspina. Czy niezbyt powazna? Coz, mysle, ze trudno byloby wytlumaczyc komus, kto sie nie wspina, emocje towarzyszace takiej wyprawie.

25 IX 2015   07:12:59

Co do sceny z pytaniem i odpowiedzią - "bo tam jest", to oczywiście nawiązanie do Mallorego, odpowiedź żartobliwa, świetnie wpasowana do filmu, a po niej padają już bardziej prawdziwe odpowiedzi.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Pięciokąt miłosny
Sebastian Chosiński

19 V 2024

Kiedy na ekrany trafiają melodramaty, najczęściej mamy do czynienia z historiami, które zajmują się miłosnymi trójkątami. Tymczasem w uzbeckim dramacie „Wybacz mi” jego scenarzystka i reżyserka Durdona Tulaganowa pokazała… pięciokąt miłosny. Składają się na niego dwie pary małżeńskie oraz samotna kobieta, która stara się owinąć sobie wokół palca młodych mężów.

więcej »

Co nam w kinie gra: Monster
Kamil Witek

17 V 2024

„Czy przeszczepiając człowiekowi mózg świni, będzie on jeszcze człowiekiem czy już świnią?” – zdanie wypowiedziane przez jednego z nastoletnich bohaterów „Monstera” spokojnie mogłoby posłużyć za oś scenariusza w filmie Davida Cronenberga.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Co tam dolary, gdy można zarabiać ruble!
Sebastian Chosiński

15 V 2024

Przyznaję, że filmowymi ekranizacjami powieści Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” zająłem się nie „po bożemu”, bo od końca. Najpierw przedstawiłem pięcioodcinkowy miniserial z 1978 roku, a dopiero teraz zabieram się za nakręconą dwie dekady wcześniej dwuczęściową kinową epopeję autorstwa Rafaiła Perelsztejna.

więcej »

Polecamy

Nurkujący kopytny

Z filmu wyjęte:

Nurkujący kopytny
— Jarosław Loretz

Latająca rybka
— Jarosław Loretz

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Zabić Irlandczyka
— Marta Bałaga

Portret niedokończony
— Marta Bałaga

Niebezpieczny związek
— Marta Bałaga

Jednym głosem
— Marta Bałaga

Tegoż twórcy

Transatlantyk 2013: Dzień 1 i 2
— Sebastian Chosiński, Gabriel Krawczyk, Zuzanna Witulska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.