Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Wes Anderson
‹Asteroid City›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAsteroid City
Tytuł oryginalnyAsteroid City
Data premiery16 czerwca 2023
ReżyseriaWes Anderson
ZdjęciaRobert D. Yeoman
Scenariusz
ObsadaBryan Cranston, Edward Norton, Jason Schwartzman, Jake Ryan, Scarlett Johansson, Grace Edwards, Maya Hawke, Rupert Friend, Tom Hanks, Jeffrey Wright, Jeff Goldblum, Adrien Brody, Tilda Swinton, Matt Dillon, Willem Dafoe
MuzykaAlexandre Desplat
Rok produkcji2023
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania104 min
Gatunekdramat, komedia, romans
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Spotkanie na pustkowiu
[Wes Anderson „Asteroid City” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Dzieła Wesa Andersona często wymykają się wszelkim kryteriom. Tak jest i w przypadku „Asteroid City” – trochę to romans, trochę komedia z naleciałościami Monty Pythona, a wszystko stylizowane na film z lat 50., ze śmiesznymi dla dzisiejszego widza efektami specjalnymi. Do tego szkatułkowa kompozycja, wysmakowanie wizualne… tylko czy za tym wszystkim nadąża fabuła?

Agnieszka ‘Achika’ Szady

Krótko o filmach: Spotkanie na pustkowiu
[Wes Anderson „Asteroid City” - recenzja]

Dzieła Wesa Andersona często wymykają się wszelkim kryteriom. Tak jest i w przypadku „Asteroid City” – trochę to romans, trochę komedia z naleciałościami Monty Pythona, a wszystko stylizowane na film z lat 50., ze śmiesznymi dla dzisiejszego widza efektami specjalnymi. Do tego szkatułkowa kompozycja, wysmakowanie wizualne… tylko czy za tym wszystkim nadąża fabuła?

Wes Anderson
‹Asteroid City›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAsteroid City
Tytuł oryginalnyAsteroid City
Data premiery16 czerwca 2023
ReżyseriaWes Anderson
ZdjęciaRobert D. Yeoman
Scenariusz
ObsadaBryan Cranston, Edward Norton, Jason Schwartzman, Jake Ryan, Scarlett Johansson, Grace Edwards, Maya Hawke, Rupert Friend, Tom Hanks, Jeffrey Wright, Jeff Goldblum, Adrien Brody, Tilda Swinton, Matt Dillon, Willem Dafoe
MuzykaAlexandre Desplat
Rok produkcji2023
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania104 min
Gatunekdramat, komedia, romans
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Dzięki – zapewne – iście kosmicznemu użyciu filtrów i przeróbek, sceny kręcone w słońcu wyglądają jakby w ogóle nie miały cienia, a ich barwy są specyficzne: zarazem jaskrawe i w jakiś sposób stonowane. Momentami wygląda to jak wyblakłe slajdy na taśmie Kodaka, momentami jak niewprawnie pokolorowany film czarno-biały, zaś mnie najbardziej skojarzyło się z reklamowo-propagandowymi plakatami właśnie z lat 50., pokazującymi szczęśliwe amerykańskie rodziny zajadające płatki kukurydziane i tego typu rzeczy. Malowano je w charakterystycznym stylu, aż tak realistycznym, że nierealistycznym. Z kolei krytycy wskazują inspiracje dziełami Edwarda Hoppera i Davida Hockneya – słynnych malarzy amerykańskich z XX wieku. Rzeczywiście – w wielu scenach dekoracje wyglądają jak namalowane na płótnie tło, gdzie charakterystyczne pustynne ostańce nawet nie próbują udawać prawdziwych skał. Co zresztą dobrze zgrywa się z ujęciem fabuły w wielki, teatralny nawias: co jakiś czas jest ona przerywana czarno-białymi wstawkami, w których narrator objaśnia historię pisania i wystawiania sztuki.
Wrażenie nierealności i teatralności pogłębia sama alienacja miejsca: tytułowe „miasteczko” to tak naprawdę raptem kilka domków kempingowych oraz mała stacja benzynowa z jadłodajnią. W tle zieje wielki i bardzo „gipsowy” krater po uderzeniu asteroidy oraz stoi prowadzący donikąd fragment estakady z napisem „droga permanentnie zamknięta”. Czy ma to być jakiś symbol? Kto wie? Film rozgrywa głównie motyw utknięcia na odludziu – najpierw w osobach rodziny głównego bohatera (psuje im się samochód), a potem wszystkich postaci. Można się domyślić, że w takim „kotle” ponawiązują się jakieś relacja, może romanse, i tak się faktycznie dzieje. Tyle, że jest to pokazane w tak nijaki sposób, że trudno bohaterom kibicować. Szczególnie potencjalny związek fotografa i aktorki grzęźnie w nijakich, sennych monologach.
Za to jak starannie jest to wszystko zakomponowane wizualnie! Okna domków kempingowych służą za ramy portretów, pojawiają się kadry w kadrach (bohater wywołuje swoje zdjęcia na bieżąco), w jednej z czarno-białych wstawek wykorzystane jest odbicie w lustrze.
Humor kojarzył mi się trochę z „Latającym Cyrkiem Monty Pythona”, szczególnie moment, kiedy narrator pojawia się nie w swojej scenie i chyłkiem wycofuje. Bohater przewozi prochy swojej żony w pojemniku z plastikową przykrywką, w jakich gospodarne panie domu chowają w lodówce resztki z obiadu, generał wygłasza dziwaczną przemowę, a wspomniane już „sztuczne” dekoracje kojarzą się z montypythonowskimi kolażami.
Fabuła nie jest może porywająca, jednak ma swoje zalety dzięki grupce genialnych nastolatków i ich wynalazkom. Nie będę zdradzać zbyt dużo, ale ten pomysł z budką telefoniczną to było coś.
koniec
24 czerwca 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Co nam w kinie gra: Bulion i inne namiętności
Kamil Witek

23 V 2024

Filmowa uczta. Palce lizać. Przystawka, danie główne i deser w jednym. Jakiekolwiek kulinarne odniesienia w przypadku filmu Tran Anh Hunga są bardziej niż na miejscu.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Kobieta czy praca? – dylemat komunisty
Sebastian Chosiński

22 V 2024

Dla tych, którym znudziły się już analizy kolejnych adaptacji powieści Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę”, mam dobrą wiadomość: dzisiejszy tekst jest ostatnim w tym temacie. Druga część kinowej wersji autorstwa Rafaiła Perelsztejna zamyka wątek. Przyznam, że i dla mnie jest to ulga.

więcej »

East Side Story: Pięciokąt miłosny
Sebastian Chosiński

19 V 2024

Kiedy na ekrany trafiają melodramaty, najczęściej mamy do czynienia z historiami, które zajmują się miłosnymi trójkątami. Tymczasem w uzbeckim dramacie „Wybacz mi” jego scenarzystka i reżyserka Durdona Tulaganowa pokazała… pięciokąt miłosny. Składają się na niego dwie pary małżeńskie oraz samotna kobieta, która stara się owinąć sobie wokół palca młodych mężów.

więcej »

Polecamy

Ryba z wkładką

Z filmu wyjęte:

Ryba z wkładką
— Jarosław Loretz

Nurkujący kopytny
— Jarosław Loretz

Latająca rybka
— Jarosław Loretz

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Walka Thora z podwodnym Sauronem
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Jak ogień z wodą
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Grzebanie w czasie na nic ci zda się
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Porozmawiajmy z innym mną
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Thor to imię czy stanowisko?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Znałem twoją babcię
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Dolina Baztán: Inguma
— Sebastian Chosiński

Dolina Baztán: Tarttalo
— Sebastian Chosiński

Dolina Baztán: Basajaun
— Sebastian Chosiński

Kieślowszczyzna w pelerynce
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Sierpień 2014 (1)
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Jarosław Robak

Wspomnienie miłości, czyli „Grand Budapest Hotel”
— Karolina Rochnowska

Esensja ogląda: Kwiecień 2014 (2)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Jarosław Loretz, Agnieszka Szady

Co nam w kinie gra: Grand Budapest Hotel
— Marta Bałaga

Berlinale 2014: Ludzie w hotelu
— Marta Bałaga

Esensja ogląda: Maj 2013 (3)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Jakub Gałka, Kamil Witek

Esensja ogląda: Grudzień 2012 (Kino)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Jakub Gałka, Jarosław Loretz, Marcin T.P. Łuczyński, Daniel Markiewicz, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski

3. American Film Festival: Dzień pierwszy
— Kamil Witek

Wszystkie lisy nasze są
— Karol Kućmierz

Podwodny świat Zissou
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Po komiks marsz: Maj 2024
— Paweł Ciołkiewicz, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Po komiks marsz: Marzec 2024
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Po komiks marsz: Luty 2024
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Weekendowa Bezsensja: Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o… Esensji (31)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

I gwiazdka z nieba nie pomoże, kiedy brak natchnienia
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Tajemnica beczki z solą
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Serializacja MCU
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Od Lukrecji Borgii do bitew kosmicznych
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Półelfi łotrzyk w kanale burzowym
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zwariowane studentki znów atakują
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.