Kadr, który…: Kadry odnalezione #2Kiedy dawno temu jeździłem na kolonie, zwróciły moją uwagę koszulki noszone przez niektórych kolegów z innych miejscowości. Były na nich nadrukowane (na koszulkach, nie na kolegach) fragmenty gazety. Najbardziej zainteresował mnie fakt, że wśród tych fragmentów były komiksy.
Marcin OsuchKadr, który…: Kadry odnalezione #2Kiedy dawno temu jeździłem na kolonie, zwróciły moją uwagę koszulki noszone przez niektórych kolegów z innych miejscowości. Były na nich nadrukowane (na koszulkach, nie na kolegach) fragmenty gazety. Najbardziej zainteresował mnie fakt, że wśród tych fragmentów były komiksy. Tytułów komiksów nie kojarzyłem (zresztą nie miałem na to szans, o czym za chwilę), ale wiedziałem, że to Kajko i Kokosz znani mi ze Świata Młodych. Jeszcze do niedawna byłem przekonany, że ta koszulka to produkt związany z Wieczorem Wybrzeża, jednak okazało się, że nie. Dopiero inicjatywa blogu Na plasterki wyprowadziła mnie z błędu, koszulki były pomysłem reklamowym łódzkiego „Expressu Ilustrowanego”. Według kolegów z blogu były dwa wzory t-shirtów – z 1975 i z 1977 roku. Dzisiejszy kadr pochodzi z tej drugiej, i jak widać nie są to Kajko i Kokosz, a ich marynarscy protoplaści – Kajtek i Koko1). O istnieniu tych ostatnich dowiedziałem się kilka lat później, gdy w moje ręce wpadło unikatowe wydanie „Kajtka i Koka w kosmosie” (okrojona wersja z roku 1974). Z tą dokładnością, że kadr z koszulki pochodził z kompilacji materiałów wydanych pod tytułem „Robot BX-27” przez „Express Ilustrowany” (szczegóły na ten temat znajdziecie tutaj). No i najważniejsze – sam kadr. Pochodzi on z najdłuższego polskiego komiksu, „Kajtek i Koko w kosmosie”. W wydaniu (ponoć pełnym) Egmontu z 2012 roku kadr znajduje się na stronie 123, na początku rozdziału „Kosmiczni piraci”. Główni bohaterowie wraz z poznanymi Orionidami uciekli właśnie ze zniszczonej twierdzy Zarzura, uwolniwszy od niewolniczej pracy miejscowy lud Aradów. To właśnie dwóch z nich z ukrycia obserwują Kajtek i Koko. Tubylcy akurat są w trakcie wędkowania i chyba zgodnie z komentarzami naszych bohaterów rozmawiają o wielkości dzisiejszych połowów. Trudno ten kadr uznać w jakikolwiek sposób za istotny z perspektywy całości przygód Kajtka i Koka w kosmosie i można spokojnie założyć, że na koszulce znalazł się zupełnie przypadkowo. Zdjęcia koszulek mogę zaprezentować dzięki uprzejmości blogu Na plasterki za co serdecznie dziękuję. 10 stycznia 2019 1) – jak się okazuje ostatecznie, na koszulkach były zarówno kadry z „Kajka i Kokosza” jak i z „Kajtka i Koka” |
W jubileuszowym 25 zestawieniu najlepiej sprzedających się komiksów, opracowanym we współpracy z księgarnią Centrum Komiksu, król mógł być tylko jeden! I kompletnie zdeklasował konkurencję.
więcej »Sporo już pisałem o Batmanie i Supermanie, przyszła więc w końcu pora wspomnieć o „tej trzeciej”. Księżniczka Diana, alias Wonder Woman, to najważniejsza kobieca postać w DC Comics, z tradycją sięgającą aż do roku 1941 – trzy lata po Kryptończyku i dwa lata po mrocznym rycerzu pojawia się ona, wojowniczka z Rajskiej Wyspy i jej ambasadorka w świecie ludzi. Sześćdziesiąt trzy lata po debiucie bohaterki, niejaki Greg Rucka rozpoczął jeden z najlepszych okresów w jej komiksowym życiu – całość jego (...)
więcej »Końcówka maja to oczywiście Komiksowa Warszawa i to wydarzenie widać bardzo dobrze w zapowiedziach premier wydawców. Premier szykuje się bardzo dużo, poniżej zwracamy uwagę na część z nich.
więcej »Ambasadorka pokoju
— Marcin Knyszyński
Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński
Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński
Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński
Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński
Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński
„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński
Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński
Nowe status quo
— Marcin Knyszyński
Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński
Piątka na piątek: Podróż w Nieznane
— Esensja
Najlepsze komiksy roku 2012
— Esensja
Wybieramy komiks roku 2012 – nominacje
— Esensja
Komiksy pod choinkę
— Esensja
Komiks monumentalny
— Marcin Osuch
Po komiks marsz: Czerwiec 2012
— Esensja
Głowa astronauty czy ufoludka?
— Wojciech Gołąbowski
W świetle i bez niego
— Wojciech Gołąbowski
Właściwy człowiek na właściwym grzbiecie
— Konrad Wągrowski
Trójwymiarowość
— Wojciech Gołąbowski
Sakai i Andreas
— Wojciech Gołąbowski
Pośród cieni
— Wojciech Gołąbowski
Co to to, kto to tak pcha
— Marcin Mroziuk
Ho, ho… kurde bele… ho!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
No wiesz ty co…?
— Wojciech Gołąbowski
Kto wrobił G.H. Fretwella?
— Paweł Ciołkiewicz
Komiksowe pożegnanie
— Marcin Osuch
Kajko i Kokosz dla zaawansowanych i nie tylko
— Marcin Osuch
Jak to z tym Relaxem było
— Marcin Osuch
Finał najdłuższej przygody w historii polskiego komiksu
— Maciej Jasiński
Materiał na film
— Marcin Osuch
Czysta przyjemność
— Marcin Osuch
Znacie? Tak się Wam tylko wydaje
— Marcin Osuch
Prawie jak w Mirmiłowie
— Maciej Jasiński
Czas wrócić do domu
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Baśń dla dużych i małych
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Góra, czyli punkt kulminacyjny
— Marcin Osuch
Film animowany w gratisie
— Marcin Osuch
Po komiks marsz: Maj 2024
— Paweł Ciołkiewicz, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady
Kraina bez gwiazd
— Marcin Osuch
Niedzielny krytyk komiksów: Śrubełek? Głowadzik?
— Marcin Osuch
Uczmy się języków!
— Marcin Osuch
Po komiks marsz: Kwiecień 2024
— Paweł Ciołkiewicz, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch
„Szalony Kojot” przez dwie chmury?
— Marcin Osuch
Aparat, góry, człowiek
— Marcin Osuch
Niech prezydent się tym zajmie
— Marcin Osuch