Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 lutego 2024
w Esensji w Esensjopedii

Promocja: Jod - kiedy go stosować i na co?

Esensja.pl
Esensja.pl
Witaminy i składniki mineralne stanowią niezastąpione wsparcie dla naszego organizmu. Niektóre z Nich powstają w ludzkim organizmie, ale wiele z nich warto, a niekiedy nawet trzeba uzupełniać wraz z dietą lub/i suplementacją. Takim składnikiem mineralnym jest jod - pierwiastek śladowy w organizmie, lecz niezwykle cenny i bardzo potrzebny przy procesach w nim zachodzących. Czy wiesz, skąd czerpać i kiedy stosować jod? Przeczytaj w artykule!

Promocja: Jod - kiedy go stosować i na co?

Witaminy i składniki mineralne stanowią niezastąpione wsparcie dla naszego organizmu. Niektóre z Nich powstają w ludzkim organizmie, ale wiele z nich warto, a niekiedy nawet trzeba uzupełniać wraz z dietą lub/i suplementacją. Takim składnikiem mineralnym jest jod - pierwiastek śladowy w organizmie, lecz niezwykle cenny i bardzo potrzebny przy procesach w nim zachodzących. Czy wiesz, skąd czerpać i kiedy stosować jod? Przeczytaj w artykule!

Na co pomaga jod?

Jod jest pierwiastkiem, który bierze udział w wielu procesach zachodzących w naszym organizmie, a także wspiera działanie narządów. Jest niezbędny w prawidłowej pracy tarczycy i produkcji jej hormonów, wspiera procesy metaboliczne oraz układ nerwowy i kostny1). Ten cenny minerał, reguluje także wzrost i syntezę komórek. Jod jest niezwykle istotny dla kobiet będących w ciąży i tych karmiących2). Zapotrzebowanie na niego u kobiet w ciąży znacznie się zwiększa, dlatego zaleca się jego suplementację w tym okresie, a nawet wcześniej – już w czasie planowania ciąży3).

Co to jest jodek potasu?

O ile jod jest naturalnym składnikiem mineralnym, który można znaleźć w produktach morskich, mięsie i niektórych warzywach i owocach, o tyle jodek potasu jest związkiem, którego używa się między innymi to wzbogacania żywności w ten pierwiastek. Jod w tabletkach również przyjmuje się pod postacią jodku potasu.
Jodek potasu pomaga regulować pracę tarczycy, której prawidłowe funkcjonowanie jest niezbędne do zachowania homeostazy naszego organizmu. Jeśli nie jesteśmy pewni, czy potrzebujemy wesprzeć się suplementacją, warto skonsultować przyjmowanie preparatów z lekarzem lub farmaceutą. Zarówno niedobór jak i nadmiar jodu może być szkodliwy4).
Jodek potasu wykorzystywany jest też w celu nasycenia soli kuchennej jodem, stąd na co dzień możemy spotkać go w każdym albo prawie każdym domu5). Bywają jednak przypadki, że ze względów zdrowotnych należy ograniczać spożywanie soli kuchennej. Wtedy, pod okiem specjalisty, możemy sięgnąć właśnie po jodek potasu w tabletkach, który pomoże uzupełnić jod w organizmie.

Kiedy przyjmować jodek potasu?

Poziom jodu w organizmie można sprawdzić wykonując odpowiednie badania zlecone przez lekarza. Stężenie jodu w moczu (UIC) jest metodą najczęściej stosowaną do oceny spożycia jodu w diecie6).

Skąd jednak wiedzieć, że spożywamy zbyt mało jodu? Jak to rozpoznać?

Oprócz tego, że jod działa wewnętrznie na wiele narządów, to jego zbyt małe lub zbyt duże spożycie można stwierdzić obserwując pewne objawy zewnętrzne. Zbyt małe spożycie jodu może nieść za sobą uczucie zmęczenia, braku energii, jak również uczucie zimna przez większość czasu. Można również zaobserwować zmiany skórne, suchość i wypadanie włosów.
Jest także jeden poważny objaw, który może o tym świadczyć, tzn. opuchnięta okolica szyi i powiększona tarczyca7). Jeśli obserwujemy u siebie któryś z objawów lub kilka na raz, najlepiej jak najszybciej sprawdzić je u lekarza. Może się okazać, że jest to wynik właśnie obniżonego poziomu jodu i powinniśmy regularnie przyjmować preparaty z jodkiem potasu, aby go uzupełnić.

Tabletki z jodkiem potasu – czy warto przyjmować jod w tabletkach?

Przyjmowanie jodku potasu konsultujemy z lekarzem, który dobierze odpowiednią dawkę. Zarówno nieodpowiednie, jak i nadmierne spożycie jodku potasu może mieć swoje konsekwencje. Gdy przyjmowanie suplementu jest uzasadnione i z łatwością dostaniemy jod w tabletkach bez recepty. Warto jedynie sprawdzać skład suplementów z jodkiem potasu i wybierać te, które w składzie mają naturalne składniki. Tabletki z jodem polecane są na co dzień jako wsparcie tarczycy u osób będących na diecie bez soli, dla wegan i wegetarian, których dieta może być niewystarczająco bogata w ten minerał oraz kobietom w ciąży i karmiącym8).
Artykuł we współpracy z Naturell.
koniec
30 listopada 2023
1) https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/iodine/
2) Hatch-McChesney, Adrienne i H. R. Lieberman. „Iodine and Iodine Deficiency: A Comprehensive Review of a Re-Emerging Issue.” Nutrients vol. 14,17 3474. 24 Aug. 2022, doi:10.3390/nu14173474
3) Zimmer M, Sieroszewski P, Oszukowski P, Huras H, Fuchs T, Pawłosek A.: Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników dotyczące suplementacji u kobiet ciężarnych. Gin. Perinat. Prakt. 2020; 5(4): 170-181.
4) Wiesner, A., & Paśko, P. (2021). Stosowanie suplementów u kobiet ciężarnych w świetle najnowszych rekomendacji Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników. Farmacja Polska, 77(1), 40–47. https://doi.org/10.32383/farmpol/133610
5) Szybiński Z. Polish Council for Control of Iodine Deficiency Disorders. Work of the Polish Council for Control of Iodine Deficiency Disorders, and the model of iodine prophylaxis in Poland. Endokrynol Pol. 2012; 63(2): 156–160, indexed in Pubmed: 22538756
6) Rodriguez-Diaz E, Pearce EN. Iodine status and supplementation before, during, and after pregnancy. Best Pract Res Clin Endocrinol Metab. 2020;34(4):101430. doi:10.1016/j.beem.2020.101430
7) Eastman CJ, Zimmermann MB. The Iodine Deficiency Disorders. [Updated 2018 Feb 6]. In: Feingold KR, Anawalt B, Blackman MR, et al., editors. Endotext [Internet]. South Dartmouth (MA): MDText.com, Inc.; 2000-. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK285556/
8) Rogerson D. Vegan diets: practical advice for athletes and exercisers. J Int Soc Sports Nutr. 2017;14:36. Published 2017 Sep 13. doi:10.1186/s12970-017-0192-9

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Promocja: 5 kluczowych elementów męskiej garderoby na każdą porę roku

23 II 2024

Funkcjonalna garderoba zawiera uniwersalne ubrania, z których bez trudu skomponujesz stylizacje na różne okazje. Oto 5 elementów, bez których trudno wyobrazić sobie męską szafę, bez względu na to, jaki styl życia prowadzisz.

więcej »

Promocja: Ładowarki samochodowe dla wygody i bezpieczeństwa

8 II 2024

Mobilność stała się jednym z najważniejszych elementów w życiu współczesnego społeczeństwa, a smartfony i inne urządzenia mobilne są nieodłącznymi gadżetami, które towarzyszą nam dosłownie wszędzie. Ładowarki samochodowe doskonale wpisują się w ten trend, umożliwiając ładowanie smartfonów, a także innych smart urządzeń w trakcie podróży służbowej, wakacyjnego wyjazdu czy też codziennych dojazdów do pracy. Dla osób, którym zależy na nieprzerwanym dostępie do wszystkich możliwości urządzeń (...)

więcej »

Ciepłe koce z mikrofibry. Zobacz, dlaczego musisz taki mieć!

19 I 2024

Lekka i wytrzymała, dobrze chłonąca wodę, szybkoschnąca a przy tym ciepła tkanina nadająca się na koc. Czy cokolwiek jest w stanie spełnić tak wyśrubowane warunki? Oczywiście! Koce z mikrofibry są dokładnie tym, czego szukasz!

więcej »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.