Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXVI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Sergio Toppi
‹Toppi. Kolekcja #6: Japonia›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułToppi. Kolekcja #6: Japonia
Scenariusz
Data wydania23 marca 2024
RysunkiSergio Toppi
PrzekładMarta Duda-Gryc
Wydawca Lost In Time
CyklToppi. Kolekcja
ISBN9788367270694
Format144s. 240x320 mm
Cena100,00
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Włoski Kurosawa
[Sergio Toppi „Toppi. Kolekcja #6: Japonia” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W latach 90. tryumfy święciły seriale anime z włoskim dubbingiem prezentowane w stacji Polonia 1. Jednak połączenie kultur ojczyzny sushi oraz ojczyzny pizzy nie zawsze musi wypadać tak kuriozalnie, czego dowodzi szósty tom antologii „Toppi. Kolekcja” pod tytułem „Japonia”.

Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Włoski Kurosawa
[Sergio Toppi „Toppi. Kolekcja #6: Japonia” - recenzja]

W latach 90. tryumfy święciły seriale anime z włoskim dubbingiem prezentowane w stacji Polonia 1. Jednak połączenie kultur ojczyzny sushi oraz ojczyzny pizzy nie zawsze musi wypadać tak kuriozalnie, czego dowodzi szósty tom antologii „Toppi. Kolekcja” pod tytułem „Japonia”.

Sergio Toppi
‹Toppi. Kolekcja #6: Japonia›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułToppi. Kolekcja #6: Japonia
Scenariusz
Data wydania23 marca 2024
RysunkiSergio Toppi
PrzekładMarta Duda-Gryc
Wydawca Lost In Time
CyklToppi. Kolekcja
ISBN9788367270694
Format144s. 240x320 mm
Cena100,00
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Dzięki „Kolekcji” wydawanej przez Lost in Time Sergio Toppi zaczął zyskiwać coraz większe uznanie w naszym raju. Ten genialny Włoch był samoukiem, który stworzył swój własny sposób operowania językiem komiksu. Zarówno jeśli chodzi o niepodrabialną warstwę graficzną, jak i inteligentne scenariusze, odwołujące się do wierzeń z całego świata. Do tej pory mogliśmy zobaczyć, jak interpretuje mity europejskie, obu Ameryk, Afryki, a nawet Australii i Oceanii. Teraz przyszła kolej na daleki wschód. I to bardzo, albowiem, zgodnie z tytułem, omawiany album w całości poświęcony jest Japonii.
Składa się na niego sześć opowieści. Głównie opublikowanych w pierwszej połowie lat 80., aczkolwiek najstarsza z nich pochodzi z 1976 r., a najmłodsza z roku 1988. Ich temat nawiązuje do japońskich mitów i tradycji, ale został przefiltrowany przez europejskie spojrzenie Toppiego. W jego kręgu zainteresowania, bardziej niż dworskie intrygi i szlachetni samurajowie, pozostają zwykli ludzie, często żyjący na marginesie społeczności.
W „Powrocie Ishiego” spotykamy małżeństwo starszych rolników, których jedyny syn musi iść na wojnę, a oni pozostają sami z uprawą pól. „Sato” to historia mężczyzny trzymającego się na uboczu, który wykona każdą pracę w wiosce za miskę ryżu. „Ogari 1650” opowiada o przepędzonym z wioski roninie, mszcząc się tym samym za wszystkie krzywdy, których doznali od panów feudalnych. Natomiast „Momotaro” to alegoryczna, utrzymana w baśniowym klimacie historia podróży chłopca i lisa.
Nieco inny punkt wyjścia towarzyszy historiom „Tanka” i „Kimura”. Pierwsza z nich dotyczy księżniczki, która przyrzekła, że nigdy nie otworzy oczu. Scenariusz ten został zainspirowany jedynym wierszem księżniczki Shikibo, o której nic więcej nie wiadomo (choć tłumacz łączy jej postać z pisarką, poetką i damą dworu Murasaki Shikibu, żyjącą na przełomie X i XI wieku). „Kimura” to z kolei opowieść o genialnym płatnerzu zmuszonym przez rządzącego księstwem tyrana do zrobienia dla siebie najlepszego miecza. Te dwa rozdziały są chyba najlepszymi fragmentami zbioru. Ale uczciwie trzeba przyznać, że szósty tom „Kolekcji” prezentuje bardzo wyrównany poziom i praktycznie każdy z epizodów zasługuje na uwagę. Co najwyżej „Momotaro”, ze względu na brak jednego, wyraźnego wątku, wypada nieco słabiej.
Oczywiście w przypadku Toppiego scenariusze to jedno, a warstwa graficzna to coś całkiem innego, choć oba elementy świetnie się uzupełniają. Zwłaszcza w omawianym tomie, ponieważ styl rysowania Włocha doskonale wpasowuje się w japońskie klimaty. Dotyczy to zarówno portretowania twarzy, o wyraźnych, szlachetnych rysach, jak również szczegółowo oddanych, tradycyjnych strojów. Natomiast, nielicznie wprawdzie, sekwencje walki na miecze są majestatyczne, odwołując się do archetypicznego wyobrażenia samurajów.
„Japonia” to bardzo spójny i wciągający album, który z jednej strony chce się połknąć na raz, będąc zauroczonym jego klimatem, a z drugiej istnieje wewnętrzna potrzeba jego kontemplowania długimi godzinami. Bez dwóch zdań jest to jeden z kandydatów na miano komiksu roku.
koniec
30 kwietnia 2024

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Żywot łajdaka
Marcin Knyszyński

29 V 2024

Konwencja noir, zwłaszcza ta klasyczna z akcją osadzoną w pierwszej połowie dwudziestego wieku, ma szczególny popkulturowy potencjał. Twórcy uwielbiają do niej nawiązywać lub się nią inspirować. „Dieter Lumpen” wydany przez Lost in Time robi to wzorcowo, dostarczając jednocześnie sporo nowej, bardzo charakterystycznej, jakości.

więcej »

Kto tu jest potworem?
Paweł Ciołkiewicz

28 V 2024

Była posępna noc czerwcowa 1816 roku. Niebo przecinały błyskawice, a gwałtowny deszcz bębnił w okna. Wnętrze salonu Willi Diodati pozostawało jednak ciepłe i przytulne. Ogień trzaskał w kominku, a na stole pomiędzy talerzami pełnymi wykwintnych potraw stały butelki z winem. Za chwilę miał nastąpić finał zabawy zainicjowanej przez gospodarza. Lord Byron zaproponował mianowicie, by każdy z jego gości stworzył opowieść grozy. Przestronne wnętrza willi niebawem wypełniły opowieści o potworach, (...)

więcej »

Avengers kontra wampiry
Andrzej Goryl

27 V 2024

Seria „Avengers” pisana przez Jasona Aarona („Skalp”, „Bękarty z południa”) nie rozpoczęła się zbyt dobrze, jednak drugi album kierował cykl na właściwy tor i sugerował, że kolejne mogą być lepsze. Teraz dostaliśmy odsłonę trzecią tego komiksu – „Wojnę wampirów”. Zobaczmy, jak wypada.

więcej »

Polecamy

Ambasadorka pokoju

Niekoniecznie jasno pisane:

Ambasadorka pokoju
— Marcin Knyszyński

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

My i Oni
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Dom niespokojnej starości
— Sebastian Chosiński

Kolekcja z Kolekcjonerem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Poszukiwacze zaginionego celu
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ameryka oczami Mistrza
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Przełamując kadry
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Klękajcie, narody!
— Paweł Sasko

Tegoż autora

Niech żyje król!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Sześćdziesiąt lat minęło…
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Napoleon i jego cień
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Maska kryjąca twarz mroku
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Palec z artretyzmem na cynglu
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Idź do krateru wulkanu Snæfellsjökull…
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

I ty możesz być Kubą Rozpruwaczem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

My i Oni
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Wielki mały finał
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Piołun w sercu a w słowach brak miodu, czyli 10 utworów do tekstów Ernesta Brylla
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.