Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 czerwca 2024
w Esensji w Esensjopedii
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup

11 najlepszych polskich filmów 2013 roku

Esensja.pl
Esensja.pl
Lubię w kinie czuć emocje bohaterów, lubię uwierzyć twórcom w opowiadaną przez nich historię. Wybieram jedenaście najlepszych filmów zgodnie z kluczem „chcę to zobaczyć jeszcze raz”, „chcę się tym filmem dzielić z innymi”. Nie będę silił się na oryginalność, podejdę do tego zestawienia uczciwie.

Krzysztof Spór

11 najlepszych polskich filmów 2013 roku

Lubię w kinie czuć emocje bohaterów, lubię uwierzyć twórcom w opowiadaną przez nich historię. Wybieram jedenaście najlepszych filmów zgodnie z kluczem „chcę to zobaczyć jeszcze raz”, „chcę się tym filmem dzielić z innymi”. Nie będę silił się na oryginalność, podejdę do tego zestawienia uczciwie.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Kolejność filmów jest alfabetyczna (i bez koprodukcji) i niech na razie tak zostanie:
  • Być jak Kazimierz Deyna, reż. Anna Wieczur-Bluszcz
  • Chce się żyć, reż. Maciej Pieprzyca
  • Dziewczyna z szafy, reż. Bodo Kox
  • Drogówka, reż. Wojciech Smarzowski
  • Ida, reż. Paweł Pawlikowski
  • Imagine, reż. Andrzej Jakimowski
  • Miłość, reż. Sławomir Fabicki
  • Papusza, reż. Joanna Kos-Krauze, Krzysztof Krauze
  • Płynące wieżowce, reż. Tomasz Wasilewski
  • W imię…, reż. Małgorzata Szumowska
  • Wałęsa. Człowiek z nadziei, reż. Andrzej Wajda
    WASZ EKSTRAKT:
    0,0 % 
    Zaloguj, aby ocenić
    Wyszukaj / Kup
    Mimo że polskich premier w kinach było około 40, wcale nie było łatwo wybrać 11 najlepszych polskich filmów 2013 roku. Nie jest więc chyba tak różowo, jakby sobie tego życzono w środowisku rodzimych twórców. W polskim kinie mijającego roku przeważał przeciętny poziom, ktoś próbuje nas bawić, ktoś inny poruszyć. Wygrała przede wszystkim szczerość i emocje wypływające z ekranu. Ciągle nie umieją nasi twórcy robić filmów gatunkowych, ciągle wolą poruszać bolące ich tematy, ciężką ręką skrojone nie wiadomo dla kogo. Łatwiej byłoby więc ponarzekać, ale przecież to lista najlepszych.
    A co z niej wynika? Na pewno nie jest mi do śmiechu. Jedyny przedstawiciel polskiego kina, który autentycznie mnie rozbawił to „Być jak Kazimierz Deyna”. Gdzieniegdzie jeszcze humor jest zauważalny, ale zdecydowanie nie dominuje nad filmem. To co najlepsze w polskim kinie przydarza się ludziom cierpiącym, chorym, nieprzystosowanym, niezdecydowanym, wyobcowanym lub historycznie ukształtowanym. Wiele tutaj szczerych wypowiedzi i emocji, odważnych sądów i kontrowersyjnych tematów. Składa się więc polskie kino z cierpienia, walki, samotności, brudów w polskiej rzeczywistości historycznej i współczesnej. Zapalam świecę i szukam: nadziei, ciepła, pozytywnej energii, chęci zmiany świata i otaczającej rzeczywistości. Odetchnąłem z ulgą – to wszystko też tutaj jest.
    WASZ EKSTRAKT:
    0,0 % 
    Zaloguj, aby ocenić
    Wyszukaj / Kup
    Bo… Lubię gdy niepełnosprawni bohaterowie opowiadają fascynująco o swoim świecie, choć nikt ich nie słyszy. Nie mam nic przeciwko temu, by obejrzeć polskich policjantów działających na granicy prawa, bo lubię twardzieli w kinie. Bawi mnie humor wpleciony w historię polskiej piłki nożnej. Wzrusza i wstrząsa mną los młodej zakonnicy odkrywającej swoje żydowskie korzenie, bo choć to ascetyczna do bólu opowieść, to nie pozwala o sobie zapomnieć nawet po wielu miesiącach od seansu. Śledzę z zainteresowaniem losy niewidomych bohaterów gdzieś w słonecznej Portugalii i młodego małżeństwa z małego miasteczka, któremu wiele spraw wymyka się spod kontroli, czuję tutaj bowiem autentyczne emocje bohaterów. Cenię film o Cyganach żyjących na marginesie naszego społeczeństwa, świetnie też odbieram skróconą lekcję historii najnowszej. Nie bolą mnie w kinie odważne tematy, bo są przedstawione bardzo umiejętnie, szczerze i nie nachalnie. Takie polskie kino z roku 2013 będę pamiętał najbardziej.
    WASZ EKSTRAKT:
    0,0 % 
    Zaloguj, aby ocenić
    Wyszukaj / Kup
    Jest jeszcze wiele innych pozytywnych aspektów polskiej kinematografii. Nie podlega dyskusji fakt, że mamy w Polsce genialne grono aktorek i aktorów. Tych młodych i tych z większym doświadczeniem. Ciężko jest zdecydować się kto wypadł lepiej: Andrzej Chyra, Dawid Ogrodnik czy Robert Więckiewicz. Ja bardzo lubię Wojtka Mecwaldowskiego w „Dziewczynie z szafy”, świetnie wypadła młodzież w „Płynących wieżowcach” i wszyscy w „Drogówce”. Z pań najlepszą była bezsprzecznie Agata Kulesza, ale przecież są jeszcze Jowita Budnik, Agnieszka Grochowska, Julia Kijowska i całe grono młodszych aktorek. Świetny mamy drugi plan, z Przemysławem Bluszczem, Antonim Pawlickim, Arkadiuszem Jakubikiem… Mógłbym tak jeszcze długo.
    WASZ EKSTRAKT:
    0,0 % 
    Zaloguj, aby ocenić
    Wyszukaj / Kup
    Nie można odmówić polskim twórcom wiedzy oraz sprawności technicznej. Mamy przede wszystkim kapitalnych operatorów i kompozytorów. Świetnie zaprezentowali się młodzi reżyserzy. Problem nie leży więc w umiejętnościach, ale ciągle w scenariuszach i pomysłach. Tych udanych i godnych zapamiętania jest niewiele. Większość to jednak ciągle próby przeciętne. Ten środek wypełniają m.in. „Układ zamknięty”, „Ostatnie piętro”, „Dzień kobiet”, „Nieulotne”, a po każdym z tych seansów poczułem spory niedosyt. Nie przekonały mnie „Bejbi blues”, „W ukryciu”, „Sekret” (szkoda, że Wojcieszek staje się twórcą eksperymentującym, ja w kinie eksperymentów nie trawię), „Żywie Biełaruś!” bo nie uwierzyłem twórcom w to, o czym opowiadają na ekranie.
    WASZ EKSTRAKT:
    0,0 % 
    Zaloguj, aby ocenić
    Wyszukaj / Kup
    I, chcąc nie chcąc ponownie wracam do narzekania. Słabo wypadła w tym roku polska komedia i co roku mnie to boli, bo przecież lubimy się śmiać. Podzieliła publiczność „AmbaSSada” Machulskiego (a mnie odrzuca od tego filmu, bo miało być zabawnie i inteligentnie, a wyszło topornie i mało sensownie), mało kogo śmieszyły wyczyny bohaterów „Podejrzani zakochani” i „Last Minute” (mnie w ogóle). Próbowano sił w sensacji, ale „Sęp” to raczej przeciętny film, choć nieźle nakręcony. Powrócili nasi filmowcy do II wojny światowej. Ale błagam, nie róbmy w polskim kinie historycznych filmów bez odpowiednich środków, bo wyjdzie nam kolejna „Tajemnica Westerplatte”.
    WASZ EKSTRAKT:
    0,0 % 
    Zaloguj, aby ocenić
    Wyszukaj / Kup
    Znacznie lepiej poczynają sobie polscy dokumentaliści, ale to temat na inny artykuł.
    Dobrze, że polskie kino JEST i nieustannie próbuje znaleźć swoje miejsce we współczesnej kulturze. Może nie ma co narzekać, że ciągle niewiele pojawia się u nas dzieł znaczących, bo przecież we wszystkich kinematografiach jest podobnie? Cieszą co prawda sukcesy „Idy” i kilka innych wyróżnień dla naszych filmowców, ale to za mało by mówić o tym, że jesteśmy liczącą się europejską kinematografią, albo chociaż próbujemy dążyć do takiej oceny polskiego kina. Ciągle po Oscary wysyłamy historycznych gigantów, a świat zachwycają intymne historie (i na dowód tego „Wałęsa…” wypada z oscarowego wyścigu).
    Wierzę, że w polskim kinie nie brakuje twórców utalentowanych, a tematy leżą i czekają w ich głowach na realizację. Jakby nie oceniać polskiego kina, bardzo istotnym jest by widzów nieustannie zachwycać, czarować, wzruszać, poruszać. Tego polskiemu kinu w nadchodzącym roku życzę szczególnie.
    koniec
    27 grudnia 2013

    Komentarze

    29 XII 2013   11:43:03

    Trudno mi sobie wyobrazić gorsze słowa potępienia dla stanu polskiej kinematografii niż uznanie "Wałęsy" za jeden z najlepszych jej produktów na przestrzeni całego roku.

    30 XII 2013   12:08:05

    Szczególnie, jak się obok wymienia takie filmy jak "Ida", "Imagine", "Drogówka", "Papusza". Dobry rok dla polskiego kina, choć moim zdaniem "Dziewczyna z szafy" to film straconej szansy i niezbyt udany debiut Bodo Koxa w kinie popularnym...

    03 I 2015   21:15:51

    superr

    Dodaj komentarz

    Imię:
    Treść:
    Działanie:
    Wynik:

    Dodaj komentarz FB

    Najnowsze

    „Kobra” i inne zbrodnie: Gipsowe okruchy rzeczywistości
    Sebastian Chosiński

    28 V 2024

    Na rok przed śmiercią reżyser Andrzej Jerzy Piotrowski zasmakował w kryminałach. Nakręcił jeden z odcinków serialu „07 zgłoś się” („Rozkład jazdy”) oraz zrealizował dla telewizyjnego teatru sztukę „Sobota wieczorem – niedziela rano” autorstwa Michała Komara (ukrywającego się pod pseudonimem Zdzisław Klonowski). W upartego porucznika MO wcielił się w niej zmarły przed rokiem Leonard Pietraszak.

    więcej »

    Z filmu wyjęte: Zimny doping
    Jarosław Loretz

    27 V 2024

    Walka jak walka, jednak widzowie są nieco… zimnokrwiści.

    więcej »

    „Kobra” i inne zbrodnie: Poza sezonem
    Sebastian Chosiński

    21 V 2024

    Połowa lat 80. ubiegłego wieku była, co zastanawiające, nadzwyczaj dobrym okresem dla telewizyjnego Teatru Sensacji (choć nie zawsze spektakle poprzedzane były czołówką z „Kobrą”). Trzyczęściowa mafijna „Selekcja”, klasycznie brytyjski „Człowiek, który wiedział, jak to się robi” i wreszcie francuski dreszczowiec według powieści Pierre’a Boileau i Thomasa Narcejaca „Okno na morze” w reżyserii Jana Bratkowskiego – to niekwestionowane majstersztyki.

    więcej »

    Polecamy

    Zimny doping

    Z filmu wyjęte:

    Zimny doping
    — Jarosław Loretz

    Ryba z wkładką
    — Jarosław Loretz

    Nurkujący kopytny
    — Jarosław Loretz

    Latająca rybka
    — Jarosław Loretz

    Android starszej daty
    — Jarosław Loretz

    Knajpa na szybciutko
    — Jarosław Loretz

    Bo biblioteka była zamknięta
    — Jarosław Loretz

    Wilkołaki wciąż modne
    — Jarosław Loretz

    Precyzja z dawnych wieków
    — Jarosław Loretz

    Migrujące polskie płynne złoto
    — Jarosław Loretz

    Zobacz też

    Inne recenzje

    20 najlepszych polskich filmów XXI wieku
    — Esensja

    100 najlepszych filmów XXI wieku. Druga setka
    — Esensja

    Esensja ogląda: Maj 2015 (3)
    — Jarosław Loretz, Jarosław Robak

    Oscary 2015: Rozdanie najgorsze i rozdanie ekscytujące. O nominacjach oscarowych dyskutuje Esensja
    — Piotr Dobry, Konrad Wągrowski, Kamil Witek, Jarosław Robak

    Oscary 2015: Ranking polskich nominacji Oscarowych
    — Esensja

    Oscary 2015: Ranking filmów nominowanych do Oscara w kategorii filmu nieanglojęzycznego
    — Esensja

    Oscary 2015: Esensja o „Idzie”
    — Sebastian Chosiński, Karolina Ćwiek-Rogalska, Krystian Fred, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

    Esensja ogląda: Luty 2015 (1)
    — Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz

    Prezenty świąteczne 2014: 25 filmów na Gwiazdkę
    — Esensja

    Esensja ogląda: Czerwiec 2014 (3)
    — Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski, Piotr Dobry

    Z tego cyklu

    10 największych rozczarowań muzycznych 2013 roku
    — Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

    Najbardziej seksowni 2013
    — Esensja

    50 najgorszych okładek płyt 2013 roku
    — Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

    Najlepsze książki 2013 roku
    — Esensja

    Najseksowniejsi aktorzy 2013 r.
    — Esensja

    50 najlepszych płyt 2013 roku
    — Esensja

    Najseksowniejsze aktorki 2013 r.
    — Esensja

    Porażki i sukcesy 2013, czyli filmowe podsumowanie roku
    — Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna, Jakub Gałka, Krzysztof Spór, Małgorzata Steciak, Konrad Wągrowski

    50 najlepszych filmów 2013 roku
    — Esensja

    Wybieramy komiks roku 2013 – nominacje
    — Esensja

    Tegoż twórcy

    W otchłani jazzu
    — Sebastian Chosiński

    By nie pozostał po nim nawet powidok…
    — Sebastian Chosiński

    Usłyszcie ich krzyk!
    — Sebastian Chosiński

    Człowiek z rozgoryczenia
    — Piotr Dobry

    Sztuka? Gdzieś zaginęła. Ale szlak został przetarty
    — Gabriel Krawczyk

    Miłość zimna jak rozpalone żelazo
    — Sebastian Chosiński

    W miłości jak na wojnie
    — Joanna Najbor

    Krótko o filmach: Ptaki spiewają w Kigali (DVD)
    — Sebastian Chosiński

    Krótko o filmach: Twarz
    — Grzegorz Fortuna

    Nie ten człowiek!
    — Sebastian Chosiński

    Tegoż autora

    Oscary 2019: Esensja przyznaje Oscary
    — Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

    Inne oblicze Bergmana
    — Krzysztof Spór

    Esensja ogląda: Marzec 2018 (2)
    — Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

    Oscary 2018: Ranking filmów oscarowych
    — Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

    Oscary 2018: Esensja przyznaje Oscary
    — Piotr Dobry, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

    Oscary 2018: Najlepsze filmy
    — Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

    Oscary 2018: Najlepsi aktorzy
    — Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

    Oscary 2018: Kategorie techniczne
    — Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

    Oscary 2016: Esensja typuje Oscary 2016
    — Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

    Oscary 2016: Dziennikarze, rodzice, frankowicze, kinomani
    — Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

    Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
    Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.