Mroczny Rycerz: Batman w EsensjiW dniu dzisiejszym rozpoczynamy obszerny cykl poświęcony Człowiekowi-Nietoperzowi. W najbliższym czasie dowiecie się wszystkiego co tylko chcielibyście wiedzieć o Mrocznym Rycerzu i jego świecie, a także zobaczycie galerię wizerunków Batmana autorstwa rodzimych rysowników. Na początek jednak przypomnijcie sobie, co do tej pory o najsłynniejszym mieszkańcu Gotham City pisaliśmy w „Esensji”. A są to zbiory bogate.
Esensja KomiksMroczny Rycerz: Batman w EsensjiW dniu dzisiejszym rozpoczynamy obszerny cykl poświęcony Człowiekowi-Nietoperzowi. W najbliższym czasie dowiecie się wszystkiego co tylko chcielibyście wiedzieć o Mrocznym Rycerzu i jego świecie, a także zobaczycie galerię wizerunków Batmana autorstwa rodzimych rysowników. Na początek jednak przypomnijcie sobie, co do tej pory o najsłynniejszym mieszkańcu Gotham City pisaliśmy w „Esensji”. A są to zbiory bogate. FILM:
Wyszukaj / Kup „Batman na nowy wiek, wiek terroryzmu i społeczeństwa strachu. Przyziemny, realistyczny, choć nie pozbawiony tej odrobiny komiksowego patosu, wynikającego z poczucia obowiązku etosu bohatera. Dobrze pomarzyć, że w mroku tego brzydkiego świata czeka ktoś, kto przyjdzie nam z pomocą. I dobrze zobaczyć naprawdę udaną ekranizację komiksu.” Przeczytaj, dlaczego Michał R. Wiśniewski dał pierwszemu filmowi o nietoperzu Nolana 100% ekstraktu. „Kino superbohaterskie, „Batman – początek” i diabli wiedzą co jeszcze”, czyli rozmowa trzech panów nie tylko o Batmanie i nie tylko o kinie. „Ci wspaniali mężczyźni w swych latających strojach Batmana”, czyli obszerny rys historyczny o wizytach Nietoperza na szklanym ekranie. „Czas zakładać czerwone slipy na niebieskie pończochy!”, czyli Good-man (w cywilu Dobry) i Człowiek-Wągier (na co dzień Niebrzydki) o kinie superbohaterskim. „Halo, chciałbym nawiązać dialog: „Batman – początek””, czyli Piotr Dobry i Bartosz Sztybor rozkładają na czynniki pierwsze film Nolana. KOMIKS:
Wyszukaj / Kup „Frank Miller, scenarzysta „Batman: The Dark Knight Returns”, wprowadził tym komiksem nową jakość”, czyli Tomasza Sidorkiewicza obszerna recenzja-analiza bodaj najsłynniejszego komiksu o Batmanie w historii. „W styczniu 2002 roku pojawił się w Stanach pierwszy tom „The Dark Knight Strikes Again” (Mroczny Rycerz kontratakuje). Był objętościowo większy od wszystkich innych cyklicznych publikacji komiksowych. Miał 80 stron i jeszcze przed ukazaniem się zdążył zarobić sobie na miano „gorącego” komiksu. Wielu fanów z niecierpliwością oczekiwało dalszego ciągu. No i ciąg dalszy nadszedł. Ale był inny niż tego oczekiwano…”, czyli krytyczne spojrzenie Tomasza Sidorkiewicza na kontynuację „Powrotu Mrocznego Rycerza”. „Fani na całym świecie czekali ponad 15 lat na ciąg dalszy kultowego komiksu Franka Millera „Powrót Mrocznego Rycerza”. W końcu się doczekali… Tylko czy było warto czekać?, czyli ciąg dalszy nieudanej kontynuacji. Wyszukaj / Kup „Batman: Rok Pierwszy to Frank Miller jakiego wszyscy dobrze znamy. Jest to po prostu dobrze napisany i narysowany komiks, który czyta się z niekłamaną przyjemnością”, czyli dlaczego rys psychologiczny i mrok przeważające nad akcją i zabawą są dla Huberta Brychczyńskiego zaletą komiksu o Nietoperzu. „Komiks Todda McFarlane’a i Franka Millera to smutny przykład na to jak kończą wielcy mistrzowie”, czyli dlaczego Łukaszowi Chmielewskiemu nie spodobało się spotkanie dwóch mrocznych bohaterów. „Rysunkowo trzyma się nawet przyzwoicie, ale fabuła jest słabiutka”, czyli Daniel Gizicki wyjaśnia, jak ego komiksiarza przesłoniło rozterki bohatera. Wyszukaj / Kup „Biorąc się za lekturę Batmana w czerni i bieli śmiało możecie zapomnieć o dystyngowanym milionerze, zamaskowanym mścicielu, filantropie, itd. Scenarzyści w białych rękawiczkach rozprawili się z żyjącą legendą popkultury”, czyli Piotr Niemkiewicz rozwiewa wątpliwości, czy zabawa ikoną była dobrym pomysłem. „Nie sposób opisać wszystkich komiksów wchodzących w skład tego zbioru. Niektóre z nich po prostu trzeba przeczytać. Najważniejsze, że choć czasem Batman w ogóle nie pojawia się w tych komiksach, czasem jest bohaterem drugoplanowym, to mimo wszystko zawsze pozostaje sednem sprawy. Choć narysowany różnymi rękoma, w różnych stylach – wciąż pozostaje Batmanem”, czyli jak Marcin Lorek widzi zabawę konwencją. Wyszukaj / Kup „Komiks jest skierowany przede wszystkim do miłośników mrocznych, „lovecraftowskich” historii opowiedzianych na nowo. Tyle że z innymi bohaterami i na tle innych, wydanych w Polsce Batmanów (Ego, Black & White) – świeci jasnym światłem”, czyli dlaczego dosłowne potraktowanie przez Mike’a Mignolę określenia człowiek-nietoperz spodobało się Tomaszowi Kontnemu. „Sama fabuła ma lekki odcień historii detektywistycznej, raczej nieskomplikowanej, hermetycznej, ale będącej przyzwoitym materiałem do narysowania i całkiem przyjemnej do czytania. Bez zarzutu jest właśnie plastyczna warstwa komiksu.”, czyli jak „Hush” ani nie zachwycił, ani nie zniechęcił Piotra Dobrego. „Z jednej strony jest to klimatyczna, klasyczna w duchu opowieść o Batmanie rozwiązującym kryminalną zagadkę i równocześnie stawiającym pierwsze kroki jako lokalny pogromca zbrodni. Z drugiej banalna i mało skomplikowana, pozostawiająca duży niedosyt historyjka jakich wiele”, czyli Tomasza Kontnego dylematy związane z powrotem Batmana do źródła – historii czysto kryminalnych.
Wyszukaj / Kup „Do najlepszych opowieści o Człowieku-Nietoperzu „Rozbitemu miastu” trochę wprawdzie jeszcze brakuje, ale stawiając ów tom na półce, nikt nie będzie się musiał tego wstydzić ani tłumaczyć przed innymi”, czyli jak Sebastian Chosiński widzi Batmana w klimacie noir i dlaczego nie pasuje mu tam Joker. Wreszcie garść publicystyki: „Inne światy”, czyli o tym jak Batman spotykał Drakulę, Kubę Rozpruwacza i Edgara Allan Poego. „Batnet, czyli nietoperz w sieci” – najciekawsze i najdziwniejsze strony internetowe (nie zawsze serio) poświęcone Mrocznemu Rycerzowi. „Znajomi z rysowanego świata”, czyli o miejscu Batmana wśród najważniejszych komiksów w historii, tworzących podwaliny współczesnej popkultury. „Franek Młynarz”, czyli sylwetka Franka Millera, jednego z najważniejszych twórców w historii Batmana. „Sztuka występów gościnnych”, czyli co ma wspólnego Neil Gaiman i jego „Sandman” z uniwersum Nietoperza. • • • W ESENSJOPEDII (wraz z opiniami filmowych tetryków i komiksowych zbójcerzy): Filmy: „Batman ” Wyszukaj / Kup Komiksy: 4 sierpnia 2008 |
Na rok przed śmiercią reżyser Andrzej Jerzy Piotrowski zasmakował w kryminałach. Nakręcił jeden z odcinków serialu „07 zgłoś się” („Rozkład jazdy”) oraz zrealizował dla telewizyjnego teatru sztukę „Sobota wieczorem – niedziela rano” autorstwa Michała Komara (ukrywającego się pod pseudonimem Zdzisław Klonowski). W upartego porucznika MO wcielił się w niej zmarły przed rokiem Leonard Pietraszak.
więcej »Walka jak walka, jednak widzowie są nieco… zimnokrwiści.
więcej »Połowa lat 80. ubiegłego wieku była, co zastanawiające, nadzwyczaj dobrym okresem dla telewizyjnego Teatru Sensacji (choć nie zawsze spektakle poprzedzane były czołówką z „Kobrą”). Trzyczęściowa mafijna „Selekcja”, klasycznie brytyjski „Człowiek, który wiedział, jak to się robi” i wreszcie francuski dreszczowiec według powieści Pierre’a Boileau i Thomasa Narcejaca „Okno na morze” w reżyserii Jana Bratkowskiego – to niekwestionowane majstersztyki.
więcej »Zimny doping
— Jarosław Loretz
Ryba z wkładką
— Jarosław Loretz
Nurkujący kopytny
— Jarosław Loretz
Latająca rybka
— Jarosław Loretz
Android starszej daty
— Jarosław Loretz
Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz
Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz
Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz
Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz
Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz
15 najlepszych filmów superbohaterskich XXI wieku
— Esensja
100 najlepszych filmów XXI wieku. Druga setka
— Esensja
Ostatnie takie wariatkowo
— Sebastian Chosiński
50 najlepszych filmów superbohaterskich
— Esensja
Monumentalność, epickość, wielkie zagrożenie, wielkie sceny akcji... i Bruce Wayne?
— Miłosz Cybowski, Jakub Gałka, Alicja Kuciel, Konrad Wągrowski
Mroczny Rycerz w Esensji
— Esensja
Weekendowa Bezsensja: 10 jeszcze bardziej twardzielskich wcieleń Liama Neesona
— Jakub Gałka
Mroczny Rycerz: Saga o Mrocznym Rycerzu
— Przemysław Pieniążek
„Bóg nie zwykł płakać nad Gotham…”
— Sebastian Chosiński
Dobry i Niebrzydki: Czas zakładać czerwone slipy na niebieskie pończochy!
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski
Jestem legendą
— Piotr Dobry
Inne światy
— Jakub Gałka
Co się zdarzyło Lois Lane?
— Piotr Dobry
A ty?
— Michał R. Wiśniewski
Mroczny Rycerz i jego Mroczek, czyli Batman po polsku
— Konrad Wągrowski
Poradnik: Jak wygryźć Batmana
— Paweł Sasko
Wampiry grasują w Gotham
— Piotr Dobry
Czarno na czarnym
— Urszula Lipińska
Nietoperze, które nie ujrzały światła dziennego
— Konrad Wągrowski
Bywają takie dni, że po prostu nie możesz pozbyć się bomby!
— Konrad Wągrowski
Palec z artretyzmem na cynglu
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Wiktoriańskie strachy
— Marcin Knyszyński
Złote dziecko komiksu i jego mutanci
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Tort i świeczki dla Batmana
— Maciej Jasiński
Lono żyje!
— Andrzej Goryl
To nadchodzi…
— Marcin Knyszyński
Jak odłamki granatu
— Maciej Jasiński
Za dużo bohaterów
— Marcin Knyszyński
Ten cwany rysownik!
— Dagmara Trembicka-Brzozowska
Krótko i porządnie
— Dagmara Trembicka-Brzozowska
Najlepsze komiksy 2023 roku według czytelników Esensji
— Esensja Komiks
Antologia poświęcona Tadeuszowi Baranowskiemu - konkurs
— Esensja Komiks
KOMIKSoTEKA podczas Komiksowej Warszawy
— Esensja Komiks
Najlepsze komiksy 2022 roku
— Esensja Komiks
Komiks Roku 2022 – nominacje
— Esensja Komiks
Prezenty świąteczne 2022: Prezenty komiksowe
— Esensja Komiks
Spotkania autorskie podczas „Niech żyje komiks!”
— Esensja Komiks
Najlepsze komiksy 2021 roku
— Esensja Komiks
Najlepsze komiksy 2021 – nominacje
— Esensja Komiks
Prezenty świąteczne 2021: Komiksy
— Esensja Komiks