Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 czerwca 2024
w Esensji w Esensjopedii

Richard Ayoade
‹Moja łódź podwodna›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMoja łódź podwodna
Tytuł oryginalnySubmarine
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery27 stycznia 2012
ReżyseriaRichard Ayoade
ZdjęciaErik Wilson
Scenariusz
ObsadaSally Hawkins, Paddy Considine, Noah Taylor
MuzykaAndrew Hewitt
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiUSA, Wielka Brytania
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Co nam w kinie gra: Moja łódź podwodna
[Richard Ayoade „Moja łódź podwodna” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Dziś premiera debiutanckiego filmu Richarda Aoyade „Moja łódź podwodna”. Przypomnijmy sobie, jak o nim pisaliśmy przy okazji relacji z festiwalu Era Nowe Horyzonty 2011.

Ewa Drab, Karol Kućmierz

Co nam w kinie gra: Moja łódź podwodna
[Richard Ayoade „Moja łódź podwodna” - recenzja]

Dziś premiera debiutanckiego filmu Richarda Aoyade „Moja łódź podwodna”. Przypomnijmy sobie, jak o nim pisaliśmy przy okazji relacji z festiwalu Era Nowe Horyzonty 2011.

Richard Ayoade
‹Moja łódź podwodna›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMoja łódź podwodna
Tytuł oryginalnySubmarine
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery27 stycznia 2012
ReżyseriaRichard Ayoade
ZdjęciaErik Wilson
Scenariusz
ObsadaSally Hawkins, Paddy Considine, Noah Taylor
MuzykaAndrew Hewitt
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiUSA, Wielka Brytania
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Słodko-gorzki kinowy debiut Richarda Aoyade stanowi przykład wybuchowej mieszanki stylistycznej, w której łączą się komedia, dramat, kino obyczajowe, absurd, ironia i język metafilmowy. Wszystkie wydarzenia reżyser przefiltrowuje przez percepcję głównego bohatera, nastoletniego Olivera Tate’a, dlatego to, co pojawia się na ekranie zostaje zniekształcone przez podejście bohatera do rzeczywistości. Prosta historia o dorastaniu przyjmuje zabawną formę filmowego pamiętnika opatrzonego osobistym komentarzem narratora-protagonisty. Oliver musi mierzyć się z zauroczeniem, jakie przytrafia mu się po raz pierwszy, a także prowadzić śledztwo w sprawie kryzysu małżeńskiego swoich rodziców. W obu przypadkach chłopiec jest nieporadny i zagubiony, ale mimo trudności stawianych mu przez los, nie traci zapału do rozwiązywania problemów ani gorzkiego poczucia humoru. Właśnie dzięki humorowi Aoyade unika dydaktyzmu i protekcjonalizmu w opisie perypetii swojego bohatera. W obserwacjach poczynań Olivera zachowuje za to ciepły, serdeczny ton opowieści o wkraczaniu w świat dorosłych.
Ewa Drab [80%]
• • •
Pierwszy pełnometrażowy film Richarda Aoyade’a (wcześniej pracował w telewizji, robił teledyski oraz występował jako Moss w „The IT Crowd”) to jeden z tych debiutów, które od razu ujawniają świadomego, pewnego siebie reżysera, który wie, co robi. Choć filmów o młodzieńcach wchodzących w dorosłość było na pęczki, Aoyade dokłada swoją cegiełkę, jednocześnie pożyczając od poprzedników i dodając sporo od siebie. Tematyka, scenografia i wizualny blichtr przywołują na myśl „Rushmore” Wesa Andersona, frenetyczny montaż – Edgara Wrighta, a rozwiązania kolorystyczne – Nicolasa Roega i jego „Nie oglądaj się teraz”. „Moja łódź podwodna” jest może nieco zbyt wystylizowana, żeby emocjonalnie poruszyć, ale nadrabia to rewelacyjnym, cynicznym humorem, obecnym w warstwie narracji, dialogów i co najważniejsze – obrazów. Świetnie odnajdują się w tej komediowej hiperrzeczywistości młodzi aktorzy. Craig Roberts i Yasmin Paige wypadają wiarygodnie zarówno w momentach nagiej szczerości, jak i w otchłani wyobraźni głównego bohatera. Nostalgiczno-gitarowy soundtrack Alexa Turnera dopełnia dzieła.
Karol Kućmierz [80%]
koniec
27 stycznia 2012

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Hagiografia „biznesmena”
Sebastian Chosiński

2 VI 2024

To wydaje się wręcz nieprawdopodobne. Powiązany z uznawanym za sektę moskiewskim Instytutem Norbekowa tadżycki „biznesmen” Saidmurod Dawłatow postanowił, że powinien zostać nakręcony na jego temat film, w którym on sam zaistnieje jako współczesny „święty biznesu”. Wynajął ekipę (w tym reżysera Muhiddina Muzaffara), zapłacił aktorom (w tym Azizowi Bejszenalijewowi) – i tak narodził się biograficzny „Jeden na milion”.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Co ta wojna z nami zrobiła!
Sebastian Chosiński

29 V 2024

Weterani wojny afgańskiej, choć oficjalnie otaczani szacunkiem władz, tak naprawdę pozostawiani byli sami sobie. Niechciani bohaterowie nikomu tak naprawdę niepotrzebnego konfliktu. Wielu z nich schodziło na złą drogę; inni, bsliscy upadku psychicznego, starali się mimo wszystko ratować honor żołnierza. O takich ludziach opowiada Jurij Sabitow w uzbeckim dramacie kryminalnym „Spaleni słońcem Kandaharu”.

więcej »

East Side Story: Na końcu czai się Śmierć
Sebastian Chosiński

26 V 2024

O mocy „Siły charakteru” Raszyda Malikowa decydują dwie kreacje cenionych uzbeckich aktorów – Karima Mirchadijewa oraz Sejdułły Mołdachanowa. Ten pierwszy wciela się w weterana wojny afgańskiej, który dowiadując się o nadchodzącej śmierci, postanawia zakończyć sprawy od lat nie dające mu spokoju. Ten drugi, przyjaciel z armii, jest jego największym wyrzutem sumienia.

więcej »

Polecamy

Zimny doping

Z filmu wyjęte:

Zimny doping
— Jarosław Loretz

Ryba z wkładką
— Jarosław Loretz

Nurkujący kopytny
— Jarosław Loretz

Latająca rybka
— Jarosław Loretz

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Życiowe kino, kinowe życie…
— Gabriel Krawczyk

Filmy Nowych Horyzontów 2011 (2/3)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Z tego cyklu

Bulion i inne namiętności
— Kamil Witek

Monster
— Kamil Witek

Perfect Days
— Kamil Witek

Czasem myślę o umieraniu
— Kamil Witek

Poprzednie życie
— Kamil Witek

Ślepowidzenie
— Sebastian Chosiński

Umrika
— Sebastian Chosiński

„Tajemnice Bridgend” i „Czarodziejska góra”
— Sebastian Chosiński, Konrad Wągrowski

Jesteśmy waszymi przyjaciółmi
— Sebastian Chosiński

Slow West
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Porażki i sukcesy 2015
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna, Krystian Fred, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Szybciej. Głośniej. Więcej zębów
— Ewa Drab

Samochody (nie) latają
— Ewa Drab

Kreacja automatyczna
— Ewa Drab

Prezenty świąteczne 2014: Gry wideo pod choinkę
— Ewa Drab

Dym/nie-dym i polarne niedźwiedzie na tropikalnej wyspie
— Konrad Wągrowski, Jędrzej Burszta, Marcin T.P. Łuczyński, Karol Kućmierz

PR rządzi światem
— Ewa Drab

(I)grać i (wy)grać z czasem
— Ewa Drab

17. Cropp Kultowe: Dzień 10. Apokalipsa i koniec
— Ewa Drab

17. Cropp Kultowe: Dzień 9. Popołudnie żywych trupów
— Ewa Drab

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.