Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 czerwca 2024
w Esensji w Esensjopedii

Athina Rachel Tsangari
‹Chevalier›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułChevalier
Dystrybutor Aurora Films
Data premiery22 lipca 2016
ReżyseriaAthina Rachel Tsangari
ZdjęciaChristos Karamanis
Scenariusz
ObsadaGiannis Drakopoulos, Kostas Filippoglou, Yiorgos Kendros, Panos Koronis, Vangelis Mourikis, Nikos Orphanos, Efthymis Papadimitriou, Yorgos Pirpassopoulos
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiGrecja
Czas trwania105 min
Gatunekkomedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Nie tylko grecka tragedia, czyli kto ma większego
[Athina Rachel Tsangari „Chevalier” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Wyprawa na ryby sama w sobie mogłaby służyć za metaforę odwiecznej męskiej rywalizacji. Ale w „Chevalierze” grupowe zdjęcie wędkarzy dumnie pozujących ze swoimi zdobyczami stanowi dopiero punkt wyjścia dla błyskotliwej farsy o zwarciu samców.

Piotr Dobry

Nie tylko grecka tragedia, czyli kto ma większego
[Athina Rachel Tsangari „Chevalier” - recenzja]

Wyprawa na ryby sama w sobie mogłaby służyć za metaforę odwiecznej męskiej rywalizacji. Ale w „Chevalierze” grupowe zdjęcie wędkarzy dumnie pozujących ze swoimi zdobyczami stanowi dopiero punkt wyjścia dla błyskotliwej farsy o zwarciu samców.

Athina Rachel Tsangari
‹Chevalier›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułChevalier
Dystrybutor Aurora Films
Data premiery22 lipca 2016
ReżyseriaAthina Rachel Tsangari
ZdjęciaChristos Karamanis
Scenariusz
ObsadaGiannis Drakopoulos, Kostas Filippoglou, Yiorgos Kendros, Panos Koronis, Vangelis Mourikis, Nikos Orphanos, Efthymis Papadimitriou, Yorgos Pirpassopoulos
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiGrecja
Czas trwania105 min
Gatunekkomedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Film Athiny Rachel Tsangari jest kolejną w tym roku, po znakomitym „Lobsterze” Giorgosa Lanthimosa, ofertą greckiej nowej fali na naszych ekranach. Tsangari, stała współpracowniczka Lanthimosa i producentka jego filmów, dzieli z autorem „Kła” podobną wrażliwość i abstrakcyjne poczucie humoru – choć raczej te z dialogów niż ze scen niespodziewanie ekstremalnej przemocy.
Po ekscentrycznej analizie kobiecej alienacji w „Attenberg”, tym razem reżyserka wraz ze współscenarzystą Efthymisem Filippou (który również podpisał „Lobstera”) bierze na celownik mężczyzn. Obecność kobiet w „Chevalierze” ogranicza się do jednego ujęcia damskiego języka wypełniającego ekran laptopa w scenie wirtualnego seksu przez Skype’a.
Na pierwszym planie rozpycha się sześciu facetów spędzających wakacje na luksusowym jachcie zacumowanym u wybrzeży Morza Egejskiego. Wyłącznie męska jest także załoga – sternik, kucharz i lokaj – komentująca przebieg wydarzeń na wzór chóru greckiego.
Głównych bohaterów łączy sieć biznesowo-rodzinnych powiązań – sytuacja trochę jak w „Testosteronie” Saramonowicza, z tą różnicą, że tutaj mamy do czynienia z kinem prawdziwie dowcipnym i inteligentnym. Za patriarchę eskapady robi dystyngowany lekarz w słusznym wieku, a na pokładzie są jeszcze jego narcystyczny protegowany i zarazem były zięć Kristos, obły agent ubezpieczeniowy i zięć obecny Jannis, brat Jannisa – misiowaty i niewydarzony Dimitris (bez mała duchowy i fizyczny klon Zacha Galifianakisa z „Kac Vegas”), maczystowski przyjaciel doktora Josef i jego równie emanujący maskulinizmem partner w interesie Jorgos.
Dla zabicia czasu ta ekipa bardziej skazanych na siebie niż faktycznie lubiących się wczasowiczów zaczyna rywalizować w grze mającej na celu wyłonić „najlepszego we wszystkim”. Uzbrojeni w notesy panowie prześcigają się zatem w ocenianiu oponentów pod totalnie każdym kątem, począwszy od najbardziej błahych codziennych czynności. Ile razy kto myje zęby, jak wysoko nosi bieliznę, w jakiej pozycji śpi – i czy chrapie, czy pali, czy ma wysoki cholesterol, jak szybko potrafi złożyć kostkę Rubika, a jak – regał z Ikei. No i oczywiście – literalnie – kto ma większego.
Ogląda się tą zgoła infantylną olimpiadę spod znaku „boys will be boys” z rosnącym rozbawieniem, a zarazem uznaniem dla reżyserki, jak wiele ciekawych obserwacji potrafi wyciągnąć ze spiętrzenia kilku absurdów na ograniczonej przestrzeni. Tsangari nie interesuje, rzecz jasna, kto finalnie okaże się tym najlepszym. Skupia się na samych konkurencjach obnażających słabości postaci, na antagonistycznych interakcjach, na homoerotycznym napięciu między rywalami. Traktuje bohaterów – podobnie jak Lanthimos w swoich filmach – z chłodnym dystansem badacza, choć nie bez zrozumienia dla ludzkiej/męskiej niedoskonałości. Empatia widza będzie z kolei zależeć od stopnia utożsamienia się z danym bohaterem (tudzież stereotypem) – samcem alfa, nerdem, metroseksualnym wymoczkiem etc.
Odbiór filmu podobnie nie musi być jednoznaczny. Można tu zobaczyć kąśliwy komentarz do niezmiennie zmaskulinizowanej kultury Południowców. Można – satyrę na specyficznie greckie sowizdrzalstwo i oderwanie od rzeczywistości, które poniekąd doprowadziło do wiadomego kryzysu. Przede wszystkim jednak jest w „Chevalierze” uniwersalna – nawet jeśli niespecjalnie odkrywcza – prawda o męskim gatunku, od zarania mierzącym swe osiągnięcia dosłowną lub metaforyczną długością prącia. Akcja rozgrywa się akurat na wypasionym jachcie, ale równie dobrze mogłaby w szatni piłkarskiej lub polskim Sejmie.
koniec
22 lipca 2016

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Hagiografia „biznesmena”
Sebastian Chosiński

2 VI 2024

To wydaje się wręcz nieprawdopodobne. Powiązany z uznawanym za sektę moskiewskim Instytutem Norbekowa tadżycki „biznesmen” Saidmurod Dawłatow postanowił, że powinien zostać nakręcony na jego temat film, w którym on sam zaistnieje jako współczesny „święty biznesu”. Wynajął ekipę (w tym reżysera Muhiddina Muzaffara), zapłacił aktorom (w tym Azizowi Bejszenalijewowi) – i tak narodził się biograficzny „Jeden na milion”.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Co ta wojna z nami zrobiła!
Sebastian Chosiński

29 V 2024

Weterani wojny afgańskiej, choć oficjalnie otaczani szacunkiem władz, tak naprawdę pozostawiani byli sami sobie. Niechciani bohaterowie nikomu tak naprawdę niepotrzebnego konfliktu. Wielu z nich schodziło na złą drogę; inni, bsliscy upadku psychicznego, starali się mimo wszystko ratować honor żołnierza. O takich ludziach opowiada Jurij Sabitow w uzbeckim dramacie kryminalnym „Spaleni słońcem Kandaharu”.

więcej »

East Side Story: Na końcu czai się Śmierć
Sebastian Chosiński

26 V 2024

O mocy „Siły charakteru” Raszyda Malikowa decydują dwie kreacje cenionych uzbeckich aktorów – Karima Mirchadijewa oraz Sejdułły Mołdachanowa. Ten pierwszy wciela się w weterana wojny afgańskiej, który dowiadując się o nadchodzącej śmierci, postanawia zakończyć sprawy od lat nie dające mu spokoju. Ten drugi, przyjaciel z armii, jest jego największym wyrzutem sumienia.

więcej »

Polecamy

Zimny doping

Z filmu wyjęte:

Zimny doping
— Jarosław Loretz

Ryba z wkładką
— Jarosław Loretz

Nurkujący kopytny
— Jarosław Loretz

Latająca rybka
— Jarosław Loretz

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.