Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Clint Eastwood
‹Przemytnik›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPrzemytnik
Tytuł oryginalnyThe Mule
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery15 marca 2019
ReżyseriaClint Eastwood
ZdjęciaYves Bélanger
Scenariusz
ObsadaBradley Cooper, Clint Eastwood, Taissa Farmiga, Andy Garcia, Michael Peña, Laurence Fishburne, Dianne Wiest, Alison Eastwood
MuzykaArturo Sandoval
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiUSA
Gatunekdramat, kryminał
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Pomysł na życie zawodowe po osiemdziesiątce
[Clint Eastwood „Przemytnik” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Przemytnik” nie zapisze się w historii kina jako jedno z wybitniejszych dzieł Clinta Eastwooda. Przyznać należy jednak, że film blisko dziewięćdziesięcioletniego reżysera, który w roli głównej obsadził siebie samego jest zupełnie przyzwoity i każdemu starszemu panu życzylibyśmy takiej emerytury.

Konrad Wągrowski

Pomysł na życie zawodowe po osiemdziesiątce
[Clint Eastwood „Przemytnik” - recenzja]

„Przemytnik” nie zapisze się w historii kina jako jedno z wybitniejszych dzieł Clinta Eastwooda. Przyznać należy jednak, że film blisko dziewięćdziesięcioletniego reżysera, który w roli głównej obsadził siebie samego jest zupełnie przyzwoity i każdemu starszemu panu życzylibyśmy takiej emerytury.

Clint Eastwood
‹Przemytnik›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPrzemytnik
Tytuł oryginalnyThe Mule
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery15 marca 2019
ReżyseriaClint Eastwood
ZdjęciaYves Bélanger
Scenariusz
ObsadaBradley Cooper, Clint Eastwood, Taissa Farmiga, Andy Garcia, Michael Peña, Laurence Fishburne, Dianne Wiest, Alison Eastwood
MuzykaArturo Sandoval
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiUSA
Gatunekdramat, kryminał
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Tym razem Clint Eastwood nie ma ambicji by opowiadać o ważnych postaciach historii, o ważnych wydarzeniach, o sprawach bardzo istotnych. Korzystając z pewnej autentycznej historii, prezentuje historię emeryta, który stał się cenionym przemytnikiem narkotyków, pracującym dla latynoamerykańskiego kartelu. Earl Stone, człowiek już grubo po osiemdziesiątce (w tej roli oczywiście sam Eastwood, nie tak może twardy jak w poprzednich rolach, pozwalający sobie na nieporadność i naiwność), jest byłym ogrodnikiem, fascynującym się uprawą ozdobnych kwiatów. Rzec można, że to całe jego życie – zawsze uwielbiał swoją pracę, znikał wciąż z domu na zloty podobnych sobie, był niepoprawnym flirciarzem i duszą towarzystwa. Ale latka lecą, urok osobisty znika, a Earl zaczyna sobie zdawać sprawę, że przez ten czas utracił coś ważnego – życie rodzinne. Próbuje naprawić błędy, ale córka i była żona nie chcą go znać, jedyną nadzieją jest wychodząca właśnie za mąż wnuczka. Starszy plan zjawia się na ślubie, ale dochodzi tam do rodzinnego spięcia. Earl pragnie naprawić swe winy, najlepszym ku temu sposobem wydaje się być finansowe wsparcie. Na uprawie kwiatów majątku się nie dorobił, pozytywnie więc podchodzi do niespodziewanej propozycji, by otrzymywać całkiem solidne zwitki banknotów za z gruntu prostą rzecz – przewożenie toreb i paczek ze stanu do stanu. Earl nie ma prawa by do tych toreb zaglądać, ale z pewnością nie jest durniem, widzi z jakimi ludźmi współpracuje i domyśla się, co przewozi. Jego spokój i umiejętność nie wzbudzania podejrzeń zapewniają mu bardzo dobrą opinię we władzach kartelu. Wkrótce już popłyną kolejne zlecenia dla staruszka, który okazuje się najskuteczniejszym dostarczycielem trefnych pakunków.
„Przemytnik” z jednej strony jest specyficzną opowieścią kryminalną. Stone prowadzi swój proceder, policja jest na tropie, pętla zaciska się, na domiar złego w samym kartelu zaczynają się osobiste porachunki. Przyznajmy jednak, że nie jest to opowieść trzymająca widza na krawędzi fotela, choć z pewnością nieoczywista, prowadząca momentami w zaskakujących kierunkach, manipulująca sympatią widza. Nie będzie jednak wielkiej kulminacji, bardzo dramatycznego finału – cóż, dziewięćdziesięcioletni bohater nie nadaje się raczej do dynamicznych pościgów i strzelanin. Co więcej, w finale Eastwood wydaje się nieco gubić – zapomina o budowanych postaciach drugoplanowych, nie domyka wszystkich wątków. Cała kryminalna historia jawi się więc raczej jako ironiczne spojrzenie na amerykański wydział antynarkotykowy, który wszystkie siły kieruje do schwytania staruszka, narkotykowych bonzów pozostawiając w spokoju.
Sam Eastwood chyba zdaje sobie również sprawę ze słabego potencjału sensacyjnego swej historii, kierując swój film w drugiej połowie ku opowieści obyczajowej. Nie odkrywa tu wielkich prawd – przypomina, że w pewnym momencie możemy dostrzec, że utraciliśmy kontakt z naszymi bliskimi, że zmarnowaliśmy życie na rzeczy nieważne, nie troszcząc o te istotne. Twierdzi, że jednak zawsze warto próbować wynagradzać krzywdy, nawet jeśli wydaje się, że jest już zdecydowanie na to za późno. Nawet jednak drobny gest może coś naprawić, choć z pewnością nie zaleczy wszystkich ran. Jeśli wybrzmiewa to szczerze i przejmująco, zasługa w tym z pewnością samego Eastwooda w głównej roli.
A tu pojawia się interesujące pytanie – czy nie wynika to czasami z emocjonalnego zaangażowania słynnego aktora i reżysera w tę rolę? Czy w swym bohaterze nie widział czasem samego siebie? Czy przypadkiem jest, że w roli córki głównego bohatera, mocno z nim skonfliktowanej obsadził… własną córkę? Bo przecież sam Clint Eastwood jest trochę takim Earlem Stonem. Starszym panem pełnym uroku osobistego, człowiekiem, który nigdy za specjalnie nie ułożył sobie życia rodzinnego, który miał kilka małżeństw, wiele romansów, siódemkę (przynajmniej) dzieci z różnymi kobietami. Który już blisko dziewiątą dekadę pozostaje aktywny. Czy nadużyciem byłoby twierdzić, że w jakimś stopniu w „Przemytniku” słynny aktor i reżyser opowiada o sobie?
koniec
1 kwietnia 2019

Komentarze

02 IV 2019   16:41:09

Powiem tak- chciałbym być równie sprawny zarówno fizycznie, jak i umysłowo, jak on, gdy będę w jego wieku.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Pięciokąt miłosny
Sebastian Chosiński

19 V 2024

Kiedy na ekrany trafiają melodramaty, najczęściej mamy do czynienia z historiami, które zajmują się miłosnymi trójkątami. Tymczasem w uzbeckim dramacie „Wybacz mi” jego scenarzystka i reżyserka Durdona Tulaganowa pokazała… pięciokąt miłosny. Składają się na niego dwie pary małżeńskie oraz samotna kobieta, która stara się owinąć sobie wokół palca młodych mężów.

więcej »

Co nam w kinie gra: Monster
Kamil Witek

17 V 2024

„Czy przeszczepiając człowiekowi mózg świni, będzie on jeszcze człowiekiem czy już świnią?” – zdanie wypowiedziane przez jednego z nastoletnich bohaterów „Monstera” spokojnie mogłoby posłużyć za oś scenariusza w filmie Davida Cronenberga.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Co tam dolary, gdy można zarabiać ruble!
Sebastian Chosiński

15 V 2024

Przyznaję, że filmowymi ekranizacjami powieści Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” zająłem się nie „po bożemu”, bo od końca. Najpierw przedstawiłem pięcioodcinkowy miniserial z 1978 roku, a dopiero teraz zabieram się za nakręconą dwie dekady wcześniej dwuczęściową kinową epopeję autorstwa Rafaiła Perelsztejna.

więcej »

Polecamy

Nurkujący kopytny

Z filmu wyjęte:

Nurkujący kopytny
— Jarosław Loretz

Latająca rybka
— Jarosław Loretz

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Kac Vegas w Zakopanem
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.