Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Joel Crawford, Januel Mercado
‹Kot w Butach: Ostatnie Życzenie›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKot w Butach: Ostatnie Życzenie
Tytuł oryginalnyPuss in Boots: The Last Wish
Dystrybutor UIP
Data premiery6 stycznia 2023
ReżyseriaJoel Crawford, Januel Mercado
Scenariusz
ObsadaAntonio Banderas, Salma Hayek, Harvey Guillén, Florence Pugh, Olivia Colman, Ray Winstone, Samson Kayo, John Mulaney
MuzykaHeitor Pereira
Rok produkcji2022
Kraj produkcjiUSA
CyklKot w Butach
Czas trwania102 min
Gatunekanimacja, komedia, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Żyje się tylko dziewięć razy
[Joel Crawford, Januel Mercado „Kot w Butach: Ostatnie Życzenie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Niesamowite jest to, że sequel spin-offu do drugiego sequela „Shreka” jest być może najlepszym filmem w całym cyklu, łączącym w sobie piękną animację, wyraziste postacie, humor, świetne tempo wydarzeń z całkiem poważnymi przemyśleniami na istotne dorosłe tematy.

Konrad Wągrowski

Żyje się tylko dziewięć razy
[Joel Crawford, Januel Mercado „Kot w Butach: Ostatnie Życzenie” - recenzja]

Niesamowite jest to, że sequel spin-offu do drugiego sequela „Shreka” jest być może najlepszym filmem w całym cyklu, łączącym w sobie piękną animację, wyraziste postacie, humor, świetne tempo wydarzeń z całkiem poważnymi przemyśleniami na istotne dorosłe tematy.

Joel Crawford, Januel Mercado
‹Kot w Butach: Ostatnie Życzenie›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKot w Butach: Ostatnie Życzenie
Tytuł oryginalnyPuss in Boots: The Last Wish
Dystrybutor UIP
Data premiery6 stycznia 2023
ReżyseriaJoel Crawford, Januel Mercado
Scenariusz
ObsadaAntonio Banderas, Salma Hayek, Harvey Guillén, Florence Pugh, Olivia Colman, Ray Winstone, Samson Kayo, John Mulaney
MuzykaHeitor Pereira
Rok produkcji2022
Kraj produkcjiUSA
CyklKot w Butach
Czas trwania102 min
Gatunekanimacja, komedia, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Znamy tę historię. Najpierw, w 2001 roku, pojawił się kultowy dziś już bez dwóch zdań „Shrek”, który oparty na motywach ze znanych baśni, sprytnie wywracał do góry nogami utarte schematy i łączył postmodernistyczną zabawę cytatami z nieoczywistym spojrzeniem na kwestie relacji między pięknem i dobrem. Sukces filmu zaowocował sequelem (2004), w którym obok sprawdzonej pary bohaterów (ogra i osła) pojawiła się nowa postać – wzorowany na Zorro bajkowy śmiałek Kot w Butach. Bohater na tyle spodobał się widzom, że w 2011 otrzymał samodzielny film. Obraz nie wzbudził zbyt wielkich emocji ani zachwytów, nasz Puszek więc przez długi czas nie wracał do kin. Aż do teraz…
Kot w Butach jest, jak zresztą sam o sobie śpiewa, prawdziwym idolem. Bohaterem ludu, zawadiaką, amantem, gwiazdą, celebrytą. Żyje na krawędzi, śmiało patrzy w oczy śmierci i śmieje się jej prosto w twarz. Przychodzi mu to o tyle łatwo, bo, jak powszechnie wiadomo, jako kot ma dziewięć żyć. Ale jednak dziewięć to skończona liczba i wbrew pozorom wcale nie taka wielka. Po kolejnej szalonej akcji traci kolejny żywot, a lokalny doktor uświadamia mu, że to już ósmy… Zostało zaledwie jedno życie, czas więc chyba się nieco ustatkować i trochę o ów żywot zatroszczyć. Doktor poleca na emeryturę przytułek Mamy Luny, wielbicielki kotów, u której te urocze stworzenia wiodą żywot spokojny i dostatni. Ale jakże to tak, nasz bohater miałby stać się kotem poduszkowym! Niedoczekanie! Puszek jeszcze raz wyrusza na drogę przygody, ale już pierwszym miejscu, w jakim się zatrzymuje – opustoszałej tawernie – spotyka tajemniczego mrocznego wilka, nazywającego się Łowcą. Dochodzi do pojedynku, z którego kot ledwo uchodzi z życiem i ogarnięty przerażeniem uchodzi w kierunku rekomendowanego azylu. Tam decyduje się porzucić swą zawadiacką pozę i poddać się upokarzającym rytuałom codziennego życia domowego kota. Ach, gdyby tak jednak mieć znów cały pakiet dziewięciu żyć!
I oto pojawia się szansa! Gang Złotowłosej (czyli ona sama plus trzy misie) chce wynająć Kota, by ten, jako doświadczony włamywacz, zdobył dla nich pewną mapę. Kot nie decyduje się na współpracę, ale mapa wydaje się być bardzo interesującym pomysłem – ma ona bowiem prowadzić do miejsca upadku Gwiazdki z Nieba. A Gwiazdka, jak to Gwiazdka – spełnia życzenia. Zapewne też takie, które by mówiło o „resecie” pakietu kocich żyć. Dla naszego Puszka to niezła gratka, rusza więc by zdobyć mapę , przechowywaną przez główny czarny charakter filmu, paskudnego Jacka Placka (w oryginale Jack Horner, bohater popularnej dziecięcej rymowanki1)), kolekcjonującego bajkowe przedmioty i wykorzystującego je bez zawahania w złych celach. Okaże się jednak, że mapa ma też innych amatorów – w tym dawną ukochaną naszego bohatera, znaną z poprzedniego filmu złodziejkę Kitty Kociłapkę…
Tak jak pierwsza część „Kota w butach” była po trochę opowieścią łotrzykowską, po trochę „heist movie”, tak część druga jest bardziej kinem drogi i swego rodzaju westernem, wzorowanym na „Dobrym, złym i brzydkim” Sergio Leone (zwłaszcza w kwestii finałowego pojedynku). A jeśli mówimy o kinie drogi, to wiemy przecież, że w nim podróż jest w gruncie rzeczy parabolą życiowej przemiany bohatera. I taka przemiana czeka prawie wszystkich bohaterów, którzy wyruszają po mapę.
I tu zaczyna się tak najciekawsza dla dorosłego widza warstwa filmu. Bowiem każdy z bohaterów ma oczywiście swoje osobiste życzenie, a ono wiąże się z największym problemem trapiącym naszą postać. Dla Kota będzie to strach przed końcem życia takiego, jakie prowadzi. I ten koniec może być rozumiany dwojako – dosłownie, jako strach przed śmiercią (fascynująco symbolizowaną przez jednego z bohaterów), ale też jako strach przed dojrzewaniem, strach przed porzuceniem dotychczasowych uciech, strach przed koniecznością ustatkowania. Dla Złotowłosej, jak to w bajce było, największym problemem jest nieustanne poszukiwanie rzeczy i rozwiązań idealnych („kaszka zbyt ciepła, kaszka zbyt zimna, kaszka w sam raz”). Jest to oczywiście symbol toksycznego perfekcjonizmu. Znajdzie się też miejsce dla nowego bardzo ciekawego bohatera filmu – bezdomnego psiaka, który, mimo traumatycznej przeszłości, jest nieustanie pozytywnie nastawiony do świata i wciąż potrafi przypominać wszystkim o tym, co naprawdę w życiu jest ważne – jak przyjaźń czy umiejętność zatrzymania się i cieszenia chwilą.
Brzmi to może strasznie poważnie, ale jest naprawdę bardzo umiejętnie podane w zabawnej i przygodowej fabule na wzór innych filmów cyklu. Nie zabraknie oczywiście postmodernistycznych nawiązań do różnych klasycznych baśni i bajek, których wyłapywanie jest może stanowić dodatkową frajdę podczas seansu, ale absolutnie nie jest wymagane. Nie zabraknie akcji, widowiskowo animowanych pojedynków (walka Kota z Łowcą w opuszczonej karczmie jest przepięknie mroczna) i oczywiście humoru. W ogóle sama animacja wchodzi na dużo wyższy poziom niż we wcześniejszych filmach – typowo komputerowa grafika jest przeplatana bardziej tradycyjnie rysowanymi scenami, wyraźnie inspirowanymi znakomitym „Spider-Man Uniwersum”. Wydaje się, że ktoś tu naprawdę dobrze przepracował 11 lat, jakie minęło od poprzedniej części – „Kot w Butach: Ostatnie życzenie” to naprawdę znakomity przykład produkcji familijnej, na której dzieci będą się dobrze bawić, a dorośli odkryją zaskakująco dojrzałe przesłanie.
koniec
21 stycznia 2023
1) „Jacek Placek” to nie jest może dokładne oddanie charakteru bohatera z angielskiej rymowanki, ale pasuje zaskakująco dobrze – Jacek Placek (nie mylić z dwoma takimi, co ukradli), pochodzi również z rymowanki, a sam placek jest bardzo istotnym elementem wizerunku bohatera.

Komentarze

24 I 2023   09:52:18

Stwierdzenie, że film jest lepszy od dwóch pierwszych "Shreków" jest odważne, ale rzeczywiście "Ostatnie życzenie" jest całkiem udane.

24 I 2023   23:35:43

Nie wierzyłem, że Konrad nie przyznał „Shrekowi” więcej, i oto: https://esensja.pl/film/recenzje/tekst.html?id=9688. Ale wtedy byłeś jeszcze w średnim wieku...

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Pięciokąt miłosny
Sebastian Chosiński

19 V 2024

Kiedy na ekrany trafiają melodramaty, najczęściej mamy do czynienia z historiami, które zajmują się miłosnymi trójkątami. Tymczasem w uzbeckim dramacie „Wybacz mi” jego scenarzystka i reżyserka Durdona Tulaganowa pokazała… pięciokąt miłosny. Składają się na niego dwie pary małżeńskie oraz samotna kobieta, która stara się owinąć sobie wokół palca młodych mężów.

więcej »

Co nam w kinie gra: Monster
Kamil Witek

17 V 2024

„Czy przeszczepiając człowiekowi mózg świni, będzie on jeszcze człowiekiem czy już świnią?” – zdanie wypowiedziane przez jednego z nastoletnich bohaterów „Monstera” spokojnie mogłoby posłużyć za oś scenariusza w filmie Davida Cronenberga.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Co tam dolary, gdy można zarabiać ruble!
Sebastian Chosiński

15 V 2024

Przyznaję, że filmowymi ekranizacjami powieści Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” zająłem się nie „po bożemu”, bo od końca. Najpierw przedstawiłem pięcioodcinkowy miniserial z 1978 roku, a dopiero teraz zabieram się za nakręconą dwie dekady wcześniej dwuczęściową kinową epopeję autorstwa Rafaiła Perelsztejna.

więcej »

Polecamy

Nurkujący kopytny

Z filmu wyjęte:

Nurkujący kopytny
— Jarosław Loretz

Latająca rybka
— Jarosław Loretz

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Kac Vegas w Zakopanem
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.