Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Christopher McQuarrie
‹Mission: Impossible Dead Reckoning›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMission: Impossible Dead Reckoning
Data premiery14 lipca 2023
ReżyseriaChristopher McQuarrie
Scenariusz
ObsadaTom Cruise, Hayley Atwell, Ving Rhames, Simon Pegg
Rok produkcji2023
Kraj produkcjiUSA
CyklMission: Impossible
Czas trwania2 godz. 43 min
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Pościg z drągiem za pociągiem
[Christopher McQuarrie „Mission: Impossible Dead Reckoning” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
No dobrze, drąg pojawił się w zupełnie innej scenie, ale kończą mi się pomysły na tytuły recenzji filmów sensacyjnych. „Zabili go i uciekł” wykorzystałam już dawno temu. A pościg za pociągiem w nowej odsłonie „Mission Impossible” jak najbardziej się pojawia.

Agnieszka ‘Achika’ Szady

Pościg z drągiem za pociągiem
[Christopher McQuarrie „Mission: Impossible Dead Reckoning” - recenzja]

No dobrze, drąg pojawił się w zupełnie innej scenie, ale kończą mi się pomysły na tytuły recenzji filmów sensacyjnych. „Zabili go i uciekł” wykorzystałam już dawno temu. A pościg za pociągiem w nowej odsłonie „Mission Impossible” jak najbardziej się pojawia.

Christopher McQuarrie
‹Mission: Impossible Dead Reckoning›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMission: Impossible Dead Reckoning
Data premiery14 lipca 2023
ReżyseriaChristopher McQuarrie
Scenariusz
ObsadaTom Cruise, Hayley Atwell, Ving Rhames, Simon Pegg
Rok produkcji2023
Kraj produkcjiUSA
CyklMission: Impossible
Czas trwania2 godz. 43 min
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Po wykorzystaniu rozmaitych nacji i organizacji (prawdziwych lub fikcyjnych) w siódmej części cyklu „Mission Impossible” wrogiem Ethana i spółki jest sztuczna inteligencja. Jeżeli Tom Cruise zechce kiedyś nakręcić kolejną część (nie mówię o drugim odcinku, który ukaże się za rok), to pozostaną mu już chyba tylko kosmici…
Jeśli ktoś lubi filmy szpiegowskie, w których bohaterowie dysponują niemal magicznymi technologiami, umożliwiającymi im infiltrację najpilniej strzeżonych miejsc czy wcielanie się w dowolną osobę (z głosem włącznie), a mimo to muszą nieźle nawysilać zarówno mózg, jak i mięśnie, to prawdopodobnie jest fanem cyklu o niemożliwych misjach. Równie ważna jak gadżety i znajomość sztuk walki jest tam umiejętność improwizacji, spostrzegawczość, doskonała pamięć… długo można by wyliczać. Ale to wszystko byłoby niczym bez zalet charakteru głównego bohatera. Niezłomna szlachetność Ethana Hunta sprawia, że nieraz nawet przeciwnik opowie się w końcu po jego stronie. Oczywiście nie chodzi o głównego wroga, ale o pomniejszych pomagierów lub przedstawicieli prawa.
No i jest to film, który wszystko traktuje całkowicie serio, bez wkładania w usta postaci dowcipnych komentarzy w najbardziej stresujących momentach. Nie znaczy to, że stroni od humoru, ale jest to raczej humor sytuacyjny, na przykład w scenie, gdzie Ethan i Grace znajdują czekający na nich „służbowy” samochód. Często podkreślana jest za to samotność agentów, jak i ból po stracie bliskiej osoby. W ogóle więź między członkami IMF jest jedną z najmocniejszych stron tego cyklu. Ethan, Luther, Benji i Ilsa to ludzie, którzy bez wahania wskoczą w ogień jeden za drugiego. Dzięki temu ich przygody ogląda się z zapartym tchem: bo nie wystarczy wyrafinowana fabuła, kiedy nie chce się kibicować bohaterom. Tutaj się chce, i to bardzo.
Film ma dobre tempo, choć odrobinę zmęczyło mnie częste tłumaczenie fabuły przez różne postaci. Szczególnie na początku, w scenie posiedzenia różnych Bardzo Ważnych Osób wyglądało to wręcz jak czytanie tekstu z podziałem na role. Aż miałam problem ze skupieniem uwagi.
Sporo jest w „Dead Reckoning” zabawy światłem, poczynając od sylwetek pojawiających się na jego tle, poprzez pościg w mrocznych uliczkach lub krużganku iluminowanym świecami, aż po psychodeliczną imprezę w weneckim pałacu, gdzie lasery i reflektory wywołują momentami wrażenie pewnego odrealnienia.
A co to właściwie jest „dead reckoning”? Po sprawdzeniu w Wikipedii trudno się dziwić, że dystrybutor pozostawił tytuł w oryginale. „Mission Impossible: Nawigacja zliczeniowa” brzmiałoby niezbyt zachęcająco. Cytując hasło: "ustalanie pozycji statku uzyskiwane poprzez obliczenie przebytej przez statek drogi od ostatniej pozycji obserwowanej. Obliczenia dokonuje się ustalając pozycję jednostki na podstawie kursu i szybkości (według liczby obrotów śruby lub wskazań logu)". Statek, a ściśle biorąc okręt podwodny odgrywa tutaj kluczową rolę, zaś niełatwa – obecnie właściwie już przestarzała – metoda nawigacji może nawiązywać do problemów, jakie napotykają bohaterowie. W tej części nie ma, jak na przykład w „Rogue Nation”, ciągłych wątpliwości co do lojalności poszczególnych osób, za to pojawia się przeciwnik o praktycznie nieograniczonych możliwościach. Jak walczyć ze sztuczną inteligencją, jeśli jednym z podstawowych narzędzi działania jest podpięty do sieci komputer? Film pokazuje krótką scenę, gdzie CIA i wojsko urządzają się wśród bezpiecznych, analogowych sprzętów, jednak grupa Ethana takich możliwości nie ma. Naprawdę ciekawi mnie, jak sobie poradzą; szkoda, że drugą część zobaczymy dopiero za rok.
koniec
22 lipca 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Co nam w kinie gra: Monster
Kamil Witek

17 V 2024

„Czy przeszczepiając człowiekowi mózg świni, będzie on jeszcze człowiekiem czy już świnią?” – zdanie wypowiedziane przez jednego z nastoletnich bohaterów „Monstera” spokojnie mogłoby posłużyć za oś scenariusza w filmie Davida Cronenberga.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Co tam dolary, gdy można zarabiać ruble!
Sebastian Chosiński

15 V 2024

Przyznaję, że filmowymi ekranizacjami powieści Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” zająłem się nie „po bożemu”, bo od końca. Najpierw przedstawiłem pięcioodcinkowy miniserial z 1978 roku, a dopiero teraz zabieram się za nakręconą dwie dekady wcześniej dwuczęściową kinową epopeję autorstwa Rafaiła Perelsztejna.

więcej »

Fallout: Odc. 8. Optymizm też bywa zabójczy
Marcin Mroziuk

13 V 2024

Z zainteresowaniem obserwujemy, jak rodzeństwo MacLeanów niezależnie od siebie poznaje prawdę o Krypcie 31. A choć obecna sytuacja Lucy i Norma wygląda zupełnie inaczej, to każde z nich staje przed trudną decyzją. Kolejnych cennych wyjaśnień dotyczących działalności Vault-Tec dostarczają zaś widzom wspomnienia Coopera Howarda.

więcej »

Polecamy

Nurkujący kopytny

Z filmu wyjęte:

Nurkujący kopytny
— Jarosław Loretz

Latająca rybka
— Jarosław Loretz

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Krótko o filmach: Mission: Impossible - Fallout
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zabili go, uciekł i skopał im tyłki
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Esensja ogląda: Marzec 2014 (3)
— Sebastian Chosiński, Ewa Drab, Konrad Wągrowski

Tom Niedosięgacz
— Marcin T.P. Łuczyński

Tegoż autora

I gwiazdka z nieba nie pomoże, kiedy brak natchnienia
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Tajemnica beczki z solą
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Serializacja MCU
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Od Lukrecji Borgii do bitew kosmicznych
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Półelfi łotrzyk w kanale burzowym
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zwariowane studentki znów atakują
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Transformersy w krainie kucyków?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Płomykówki i gadzinówki
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Jedyna nadzieja w lisiczce?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Ken odkrywa patriarchat, czyli bunt postaci drugoplanowych
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.