Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Werner Herzog, Spike Lee, Aki Kaurismäki, Kaige Chen, Víctor Erice, Jim Jarmusch, Wim Wenders
‹10 minut później: Trąbka›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Tytuł10 minut później: Trąbka
Tytuł oryginalnyTen Minutes Older: The Trumpet
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery19 września 2003
ReżyseriaWerner Herzog, Spike Lee, Aki Kaurismäki, Kaige Chen, Víctor Erice, Jim Jarmusch, Wim Wenders
ZdjęciaFrederick Elmes, Phedon Papamichael, Timo Salminen, Ángel Luis Fernández, Chris Norr, Vicente Ríos, Olli Varja, Shu Yang
Scenariusz
ObsadaChloë Sevigny, Markku Peltola, Feng Feng
MuzykaPaul Englishby
Rok produkcji2002
Kraj produkcjiChiny, Finlandia, Hiszpania, Holandia, Niemcy, Wielka Brytania
Czas trwania92 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Siedmiu wspaniałych
[Werner Herzog, Spike Lee, Aki Kaurismäki, Kaige Chen, Víctor Erice, Jim Jarmusch, Wim Wenders „10 minut później: Trąbka” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Wszystkie historie to swoisty rozrachunek z czasem, z jego upływem i wpływem na bohaterów i otaczającą rzeczywistość. Za każdym razem mamy do czynienia z momentem przełomowym i znaczącym w życiu postaci, po którym nic nie jest już takie, jak dawniej, a zbanalizowane stwierdzenie: "czas zmienia wszystko" nabiera tu nowego, zaskakującego znaczenia.

Joanna Bartmańska

Siedmiu wspaniałych
[Werner Herzog, Spike Lee, Aki Kaurismäki, Kaige Chen, Víctor Erice, Jim Jarmusch, Wim Wenders „10 minut później: Trąbka” - recenzja]

Wszystkie historie to swoisty rozrachunek z czasem, z jego upływem i wpływem na bohaterów i otaczającą rzeczywistość. Za każdym razem mamy do czynienia z momentem przełomowym i znaczącym w życiu postaci, po którym nic nie jest już takie, jak dawniej, a zbanalizowane stwierdzenie: "czas zmienia wszystko" nabiera tu nowego, zaskakującego znaczenia.

Werner Herzog, Spike Lee, Aki Kaurismäki, Kaige Chen, Víctor Erice, Jim Jarmusch, Wim Wenders
‹10 minut później: Trąbka›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Tytuł10 minut później: Trąbka
Tytuł oryginalnyTen Minutes Older: The Trumpet
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery19 września 2003
ReżyseriaWerner Herzog, Spike Lee, Aki Kaurismäki, Kaige Chen, Víctor Erice, Jim Jarmusch, Wim Wenders
ZdjęciaFrederick Elmes, Phedon Papamichael, Timo Salminen, Ángel Luis Fernández, Chris Norr, Vicente Ríos, Olli Varja, Shu Yang
Scenariusz
ObsadaChloë Sevigny, Markku Peltola, Feng Feng
MuzykaPaul Englishby
Rok produkcji2002
Kraj produkcjiChiny, Finlandia, Hiszpania, Holandia, Niemcy, Wielka Brytania
Czas trwania92 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Siedem niezwykłych opowieści, łagodna melodia trąbki i delikatny odgłos wody - tak chyba można w maksymalnym skrócie określić film "10 minut późnej: trąbka", który na firmamencie filmowym ostatnich lat jest zjawiskiem co najmniej oryginalnym.
Siedmiu twórców postanowiło stworzyć autorską, a co za tym idzie, bardzo osobistą interpretację czasu. Każdy z reżyserów nakręcił nowelę w odrębnej poetyce, która podpisana jest rozpoznawalnym charakterem pisma. Aki Kaurismaki opowiada o swoim bohaterze w wyciszonym, spokojnym, nieco zdystansowanym stylu, Victor Erice dramat swoich postaci ujawnia w głębokich, nasyconych czernią i bielą kadrach, Werner Herzog tragedię zanikającego plemienia Indian w Brazylii pokazuje z właściwym sobie zaangażowaniem i empatią, Jim Jarmusch w pozornie banalnej codzienności swojej bohaterki odnajduje tajemnicę i niezwykłość, Wim Wenders wyścig z czasem filmuje w halucynacyjnej i transowej poetyce, Spike Lee - w telewizyjnej i dokumentalnej stylistyce, a Chen Kaige w brawurowy sposób pokazuje potęgę i magię wyobraźni.
Wszystkie historie to swoisty rozrachunek z czasem, z jego upływem i wpływem na bohaterów i otaczającą rzeczywistość. Za każdym razem mamy do czynienia z momentem przełomowym i znaczącym w życiu postaci, po którym nic nie jest już takie, jak dawniej, a zbanalizowane stwierdzenie: "czas zmienia wszystko" nabiera tu nowego, zaskakującego znaczenia. Film jest również przejmującym obrazem teraźniejszości, która bezlitośnie i niebezpiecznie balansuje między tym, co już było i już się nie powtórzy, a tym, co jeszcze nie zostało wyartykułowane i co jest tylko zuchwałą hipotezą. Czasem niewiele trzeba, by znaleźć się po drugiej stronie, gdzie wszystko traci sens: miłość, tożsamość, praca, bezpieczeństwo, spokój, a nawet życie - zdają się mówić twórcy.
Film dowodzi, że jego autorzy nie ulegają gotowym tendencjom, nie uprawiają retoryki, a o czasie i sprawach ludzkich opowiadają bez patosu i rezonerstwa. Chwała im za wyjątkową subtelność, mądrość, ironię, umiejętność kondensacji znaczeń i zdarzeń, smutną zadumę i bezkompromisowość. To rzadkie w dzisiejszym kinie.
koniec
1 października 2003

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Pięciokąt miłosny
Sebastian Chosiński

19 V 2024

Kiedy na ekrany trafiają melodramaty, najczęściej mamy do czynienia z historiami, które zajmują się miłosnymi trójkątami. Tymczasem w uzbeckim dramacie „Wybacz mi” jego scenarzystka i reżyserka Durdona Tulaganowa pokazała… pięciokąt miłosny. Składają się na niego dwie pary małżeńskie oraz samotna kobieta, która stara się owinąć sobie wokół palca młodych mężów.

więcej »

Co nam w kinie gra: Monster
Kamil Witek

17 V 2024

„Czy przeszczepiając człowiekowi mózg świni, będzie on jeszcze człowiekiem czy już świnią?” – zdanie wypowiedziane przez jednego z nastoletnich bohaterów „Monstera” spokojnie mogłoby posłużyć za oś scenariusza w filmie Davida Cronenberga.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Co tam dolary, gdy można zarabiać ruble!
Sebastian Chosiński

15 V 2024

Przyznaję, że filmowymi ekranizacjami powieści Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” zająłem się nie „po bożemu”, bo od końca. Najpierw przedstawiłem pięcioodcinkowy miniserial z 1978 roku, a dopiero teraz zabieram się za nakręconą dwie dekady wcześniej dwuczęściową kinową epopeję autorstwa Rafaiła Perelsztejna.

więcej »

Polecamy

Nurkujący kopytny

Z filmu wyjęte:

Nurkujący kopytny
— Jarosław Loretz

Latająca rybka
— Jarosław Loretz

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Miłość obnażona
— Joanna Bartmańska

M jak Wong Kar-Wai
— Joanna Bartmańska

Jeszcze słychać śpiew Lolity
— Joanna Bartmańska

Kłamiesz, znikasz!
— Joanna Bartmańska

Apokalipsa spełniona
— Joanna Bartmańska

Odrażający, brudni, źli
— Joanna Bartmańska

Mokra historia
— Joanna Bartmańska

Nic takiego
— Joanna Bartmańska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.