Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Andrzej Sapkowski

ImięAndrzej
NazwiskoSapkowski
WWW

Andrzej Sapkowski – Sonda

Esensja.pl
Esensja.pl
Przedstawiamy małą sondę na temat twórczości Andrzeja Sapkowskiego. Na nasze pytania odpowiedzieli Jacek Dukaj, Tadeusz A. Olszański, Wojciech Orliński, Romuald Pawlak, Wit Szostak i Grzegorz Szulc.

Andrzej Sapkowski – Sonda

Przedstawiamy małą sondę na temat twórczości Andrzeja Sapkowskiego. Na nasze pytania odpowiedzieli Jacek Dukaj, Tadeusz A. Olszański, Wojciech Orliński, Romuald Pawlak, Wit Szostak i Grzegorz Szulc.

Andrzej Sapkowski

ImięAndrzej
NazwiskoSapkowski
WWW
Jacek Dukaj (pisarz)
  1. Który tekst Andrzeja Sapkowskiego podoba Ci się najbardziej?
    Wczesne opowiadania wiedźmińskie i „W leju po bombie”.
  2. Co uważasz za najciekawszy element jego twórczości?
    Język. Może się tego pokrewieństwa wypierać, ale wielu czytelników dzięki Sapkowskiemu zostało „powtórnie zarażonych” Sienkiewiczem. Poza tym mnóstwo „tekstów” z Sapkowskiego wchodzi do języka pozaliterackiego – to zawsze jest oznaka siły słowa.
  3. Czy jest coś, o czym chciałbyś, żeby AS napisał?
  4. Co sądzisz o nowym cyklu Sapkowskiego?
    Z przyczyn, których nie potrafię wyjaśnić sam przed sobą, nie zabrałem się jeszcze za lekturę. Pierwszy i drugi tom stoją mi cierpliwie na półce i pewnie skończy się na tym, że przeczytam „na świeżo” całą trylogię, gdy ukaże się „Lux perpetua”.
Tadeusz A. Olszański (krytyk i publicysta)
  1. Który tekst Andrzeja Sapkowskiego podoba Ci się najbardziej?
    Najbardziej lubię pierwsze opowiadania wiedźmińskie (Sapkowski jest zdecydowanie lepszym nowelistą, niż powieściopisarzem), „Złote popołudnie” oraz „Maladie”. Ten ostatni tekst, epilog dziejów Tristana i Izoldy uważam za najlepsze dotychczas dzieło Sapkowskiego.
  2. Co uważasz za najciekawszy element jego twórczości?
    Pomysłowość fabularną i językową.
  3. Czy jest coś, o czym chciałbyś, żeby AS napisał?
    A kimże ja jestem, bym miał coś podpowiadać Mistrzowi?! A serio: uważam, że Sapkowski powinien poszukać naprawdę nowej formuły literackiej (Śląsk z „Narrenturm” jest w gruncie rzeczy wariantem Wiedźminii), bo w konwencji fantasy powiedział już wszystko, co miał do powiedzenia, a może i więcej.
  4. Co sądzisz o nowym cyklu Sapkowskiego?
    Czytałem tylko pierwszy tom. Nie podobał mi się, więc nie będę się śpieszył z drugim – może poczekam na trzeci? A nie podobał mi się po pierwsze ze względu na nadmierną schematyczność, przewidywalność fabuły, po drugie z powodu libertyńskich klimatów, bardzo odległych od mojego poglądu na świat, które w prozie historycznej drażnią znacznie bardziej niż w fantasy.
Wojciech Orliński (dziennikarz)
  1. Który tekst Andrzeja Sapkowskiego podoba Ci się najbardziej?
    Nigdy nie zapomnę „Granicy możliwości”, czytanej jeszcze w studenckich czasach z „Fantastyki” – ukradkiem, podczas jakiegoś seminarium czy wykładu. Nie twierdzę, że to najlepszy utwór Sapkowskiego, ale dla mnie miał szczególne znaczenie – do tego opowiadania nazwisko Sapkowskiego było dla mnie po prostu jednym z wielu nazwisk wielu polskich autorów, w trakcie lektury ogarnęło mnie uczucie, które da się podsumować tylko jako „Rany boskie, to geniusz”.
  2. Co uważasz za najciekawszy element jego twórczości?
    Rozbudowane dialogi. Przepraszam, ale po słynnym autowywiadzie Sapka z Sapkiem nie umiem na to inaczej odpowiedzieć.
  3. Czy jest coś, o czym chciałbyś, żeby AS napisał?
    Nie. Jestem pewien, że nawet ksiażkę kucharską napisałby równie genialnie.
  4. Co sądzisz o nowym cyklu Sapkowskiego?
    Wolałbym cały cykl podsumowywać po zakończeniu. Pierwsze tomy są całkiem, całkiem.
Romuald Pawlak (pisarz)
  1. Który tekst Andrzeja Sapkowskiego podoba Ci się najbardziej?
    Zdecydowanie „Maladie”. Ale ja mam zboczenie historyczne :)
    Z fantastycznych to opowiadanie o czarowniku w wieży, pokoju temerskim, mszczącej się dziewczynie… (od redakcji: „Mniejsze zło”)
  2. Co uważasz za najciekawszy element jego twórczości?
    1. Postacie. Buduje bardzo ciekawe i wiarygodne psychologicznie postacie, nawet w odległych planach, czyli pojawiające się na chwilę.
    2. Język. W dobie „siekanki”, czyli bardzo uproszczonego, wręcz prymitywnego języka, Sapkowski używa mowy rozbuchanej, barokowej – mnie to sprawia więcej przyjemności niż fabuła.
    Podałem dwie rzeczy, bo nie wiem, która lepsza…
  3. Czy jest coś, o czym chciałbyś, żeby AS napisał?
    Czysta, wolna od fantastyki powieść historyczna.
    Albo powieść historyczna z czasów późnego średniowiecza, pokazująca korzenie fantasy…
    Ale on tego nie zrobi, chociaż umiałby.
  4. Co sądzisz o nowym cyklu Sapkowskiego?
    Pierwszy tom był tylko pierwszym tomem… a drugiego jeszcze nie znam. Jednak ja jestem przeciwny ocenianiu fragmentów. Jak dostaniemy całość, wtedy będzie się można wiążąco wypowiedzieć. Na razie wygląda ciekawie.
Wit Szostak (pisarz)
  1. Który tekst Andrzeja Sapkowskiego podoba Ci się najbardziej?
    Jestem wielkim zwolennikiem opowiadań Sapkowskiego. To w nich osiągnął idealną wręcz harmonię wszystkich elementów, z których jest znany i dzięki którym jest ceniony. Te formy literackie – krótsze niż kolejne sagi – uzyskują kondensację wszystkich walorów prozy Sapkowskiego. A konkrety? „Mniejsze zło” i „Granica możliwości”.
  2. Co uważasz za najciekawszy element jego twórczości?
    Siła prozy Sapowskiego leży chyba nie w jakimś jednym elemencie, lecz w ich współistnieniu. Barwne postaci, cięte dialogi, niewymuszona lekkość stylu – to wszystko współgra razem tworząc udaną całość. Natomiast w Sapkowskim najbardziej cenię to (choć trudno to nazwać elementem), że będąc jednym z prekursorów polskiej fantasy postawił bardzo wysoko poprzeczkę. I jego następcy muszą mierzyć się z jego wyrafinowaniem, erudycją, wielopłaszczyznowością fabuł. Aż strach pomyśleć, jak wyglądałaby polska fantasy, gdybyśmy zamiast Sapkowskiego mieli, dajmy na to, Howarda… Mieliśmy wszyscy wielkie szczęście, że te standardy wyznaczał właśnie Sapkowski.
  3. Czy jest coś, o czym chciałbyś, żeby AS napisał?
    Dwa lata temu bardzo chciałem, by Sapkowski wreszcie wydał „Narrenturm”. Byłem trochę znużony sagą o wiedźminie, czułem, że w cyklu tym roztrwaniany jest cały kapitał świetnych opowiadań – rozcieńczony „ponad wyraźną potrzebę”. Cykl o Reynevanie przyniósł – moim zdaniem – jedynie zmianę dekoracji. Podejrzewam, że za cokolwiek Sapkowski się weźmie, będzie to przypominało jego poprzednie teksty – świat pełen cynizmu, bohaterowie pełni sarkazmu, światopogląd nie pozostawiający złudzeń. Ciekaw jestem, czy Sapkowski potrafi się wyzwolić od samego Sapkowskiego. I po taki tekst – choćby i był sagą – sięgnę z zainteresowaniem.
  4. Co sądzisz o nowym cyklu Sapkowskiego?
    Jak wyżej. Na okładkach trylogii husyckiej są fragmenty obrazów Bruegela. I między okładkami jest właśnie jak u tego malarza – setki postaci, tysiące szczegółów. Ten, kto nazwał Tolkienowski „Silmarillion” elficką książką telefoniczną, na pewno nie znał cyklu o Reinmarze z Bielawy. I jeszcze jedno: Sapkowski sam padł ofiarą wytyczonych przez siebie standardów. W polskiej fantasty chyba nie pojawił się – za wyjątkiem Pilipiukowego Jakuba Wędrowycza – bohater na miarę duetu Geralt-Jaskier. W każdym razie ich następcą na pewno nie jest nieco bezbarwny Reynevan. Choć być może młodemu czytelnikowi łatwiej się z nim utożsamić…
Grzegorz Szulc (wydawca, wydawnictwo ISA)
  1. Który tekst Andrzeja Sapkowskiego podoba Ci się najbardziej?
    „W leju po bombie” i „Bitewny pył”
  2. Co uważasz za najciekawszy element jego twórczości?
    Zabawa z konwencją.
  3. Czy jest coś, o czym chciałbyś, żeby AS napisał?
    Pełną wersję „Bitewnego Pyłu”, k…!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  4. Co sądzisz o nowym cyklu Sapkowskiego?
    Czekam na trzeci tom i dopiero wtedy przeczytam całość.
koniec
10 listopada 2004

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Okładka <i>Amazing Stories Quarterly</i> z wiosny 1929 r. to portret jednego z Małogłowych.<br/>© wikipedia

Stare wspaniałe światy: Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
Andreas „Zoltar” Boegner

11 IV 2024

Czy „Nowy wspaniały świat” Aldousa Huxleya, powieść, której tytuł wykorzystałem dla stworzenia nazwy niniejszego cyklu, oraz ikoniczna „1984” George’a Orwella bazują po części na pomysłach z „After 12.000 Years”, jednej z pierwszych amerykańskich antyutopii?

więcej »

Fantastyczne Zaodrze, czyli co nowego w niemieckiej science fiction? (24)
Andreas „Zoltar” Boegner

7 IV 2024

Kontynuując omawianie książek SF roku 2021, przedstawiam tym razem thriller wyróżniony najważniejszą nagrodą niemieckojęzycznego fandomu. Dla kontrastu przeciwstawiam mu wydawnictwo jednego z mniej doświadczonych autorów, którego pierwsza powieść pojawiła się na rynku przed zaledwie dwu laty.

więcej »

Fantastyczne Zaodrze, czyli co nowego w niemieckiej science fiction? (23)
Andreas „Zoltar” Boegner

14 III 2024

Science fiction bliskiego zasięgu to popularna odmiana gatunku, łącząca zazwyczaj fantastykę z elementami powieści sensacyjnej lub kryminalnej. W poniższych przykładach chodzi o walkę ze skutkami zmian klimatycznych oraz o demontaż demokracji poprzez manipulacje opinią publiczną – w Niemczech to ostatnio gorąco dyskutowane tematy.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.