Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

John Woo
‹Szyfry wojny›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSzyfry wojny
Tytuł oryginalnyWindtalkers
Dystrybutor Imperial, Syrena
Data premiery23 sierpnia 2002
ReżyseriaJohn Woo
ZdjęciaJeffrey L. Kimball
Scenariusz
ObsadaMark Ruffalo, Christian Slater, Peter Stormare, Jason Isaacs, Brian Van Holt, Nicolas Cage, Adam Beach
MuzykaJames Horner
Rok produkcji2001
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania135 min
Parametrydźwięk: Dolby Digital 5.1; format: 2.40:1
WWW
Gatunekwojenny
EAN5903570102653
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

DVD: Szyfry wojny
[John Woo „Szyfry wojny” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Film opowiada o walkach amerykańsko - japońskich na wyspie Saipan, w 1944 roku i, według słów twórców, ma być hołdem złożonym wkładowi Indian w drugą wojnę światową. Niestety, owych Indian całkowicie przytłacza cierpiętnicza twarz fatalnie obsadzonego Nicholasa Cage′a, u którego wyraz bólu pojawia się już w pierwszym ujęciu i nie znika do końca filmu.

Konrad Wągrowski

DVD: Szyfry wojny
[John Woo „Szyfry wojny” - recenzja]

Film opowiada o walkach amerykańsko - japońskich na wyspie Saipan, w 1944 roku i, według słów twórców, ma być hołdem złożonym wkładowi Indian w drugą wojnę światową. Niestety, owych Indian całkowicie przytłacza cierpiętnicza twarz fatalnie obsadzonego Nicholasa Cage′a, u którego wyraz bólu pojawia się już w pierwszym ujęciu i nie znika do końca filmu.

John Woo
‹Szyfry wojny›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSzyfry wojny
Tytuł oryginalnyWindtalkers
Dystrybutor Imperial, Syrena
Data premiery23 sierpnia 2002
ReżyseriaJohn Woo
ZdjęciaJeffrey L. Kimball
Scenariusz
ObsadaMark Ruffalo, Christian Slater, Peter Stormare, Jason Isaacs, Brian Van Holt, Nicolas Cage, Adam Beach
MuzykaJames Horner
Rok produkcji2001
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania135 min
Parametrydźwięk: Dolby Digital 5.1; format: 2.40:1
WWW
Gatunekwojenny
EAN5903570102653
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Kogo winić? Chyba Stevena Spielberga, który "Szeregowcem Ryanem" udowodnił, ze film wojenny nie jest martwym gatunkiem, że można w nim pokazać coś zupełnie nowego, przyciągnąć do kin rzesze widzów, zebrać pochwały krytyków i zasłużyć na prestiżowe filmowe nagrody. Dla producentów oczywiście najistotniejsze były te rzesze widzów, które z zapartym tchem oglądały masakrę amerykańskich żołnierzy na plaży Omaha, pokazywaną w sposób do tej pory w kinie nie znany. Nic więc dziwnego, że wkrótce mogliśmy śledzić renesans gatunku. Nie w formie popularnych przygodowych obrazów opowiadających o akcjach komandosów, lecz filmów wysokobudżetowych, z kręconymi z rozmachem scenami batalistycznymi, wojnę ukazując w sposób bardzo naturalistyczny. Europa, Wietnam, Somalia - wszędzie gdzie ginęli amerykańscy żołnierze. Niestety, przesłanie, widoczne u Spielberga, zaczęło zanikać, pozostawiając samą militarną część, coraz bardziej głośną i krwawą, ale coraz mniej zmuszającą do myślenia i coraz mniej mająca wspólnego z realiami. "Szyfry wojny", wyjątkowo nieudany film Johna Woo, wydają się być smutnym podsumowaniem tej tendencji.
O fabule nie można zbyt wiele powiedzieć. Pomysł filmu opiera się na wykorzystaniu autentycznej historii szyfrantów z indiańskiego plemienia Navaho. Opowiada on o walkach amerykańsko - japońskich na wyspie Saipan, w 1944 roku i, według słów twórców, ma być hołdem złożonym wkładowi Indian w drugą wojnę światową. Niestety, owych Indian całkowicie przytłacza cierpiętnicza twarz fatalnie obsadzonego Nicholasa Cage′a, u którego wyraz bólu pojawia się już w pierwszym ujęciu i nie znika do końca filmu. Reszta filmu to pseudofilozoficzne, niebywale nudne, banalne i płaskie rozważania o okrucieństwie wojny i dużo batalistyki. Niestety, nawet najbardziej wytrwali miłośnicy kina wojennego zostają wystawieni na ciężką próbę - sceny militarne nie dorównują osiągnięciom Spielberga czy Ridleya Scotta i w żadnym stopniu nie są w stanie zrekompensować licznych błędów logicznych filmu.
Miejmy jedynie nadzieję, że "Szyfry wojny" są ostatnim podejściem Johna Woo i Nicholasa Cage′a do tematyki wojennej. Po raz kolejny okazuje się, że wysoki budżet, rzesze statystów i sprawni pirotechnicy nie wystarczą, aby stworzyć film choćby przyzwoity.
Materiały dodatkowe (60%):
Płyta zawiera niemało materiałów, ale raczej o przeciętnej wartości merytorycznej. Oprócz tradycyjnego reportażu z planu i galerii fotosów, można wysłuchać pogadanki na temat filmu między Nicholasem Cage′m i Christianem Slaterem lub komentarza konsultantów Navaho. Dodatkiem jest reportaż z "obozu wojskowego", w którym przygotowywali się aktorzy do scen militarnych. Można tam obejrzeć Johna Woo maszerującego niczym generał między rzędami "żołnierzy" przewyższających go wzrostem przynajmniej o 30 cm...
koniec
1 sierpnia 2003

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Niedożywiony szkielet
Jarosław Loretz

27 V 2023

Sądząc ze „Zjadacza kości”, twórcy z początku XXI wieku uważali, że sensowne pomysły na horrory już się wyczerpały i trzeba kleić fabułę z wiórków kokosowych i szklanych paciorków.

więcej »

Młodzi w łodzi (gwiezdnej)
Jarosław Loretz

28 II 2023

A gdyby tak przenieść młodzieżową dystopię w kosmos…? Tak oto powstał film „Voyagers”.

więcej »

Bohater na przekór
Sebastian Chosiński

2 VI 2022

„Cudak” – drugi z trzech obrazów powstałych w ramach projektu „Kto ratuje jedno życie, ten ratuje cały świat” – wyreżyserowała Anna Kazejak. To jej pierwsze dzieło, które opowiada o wojennej przeszłości Polski. Jeśli ktoś obawiał się, że autorka specjalizująca się w filmach i serialach o współczesności nie poradzi sobie z tematyką Zagłady, może odetchnąć z ulgą!

więcej »

Polecamy

Nurkujący kopytny

Z filmu wyjęte:

Nurkujący kopytny
— Jarosław Loretz

Latająca rybka
— Jarosław Loretz

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Zaginiony w akcji
— Michał Chaciński

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Kac Vegas w Zakopanem
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.