Subiektywny Przegląd Premier (1), czyli co nam jesienią w kinach zagraZapraszamy do nowego cyklu, luźno powiązanego z naszym standardowym „Do kina marsz”. Luźno – bo choć tematyka podobna (czyli co czeka nas w kinie), to forma swobodna, bardziej autorska i osobista. Co więc nas czeka ciekawego w kinach na jesieni?
Jakub GałkaSubiektywny Przegląd Premier (1), czyli co nam jesienią w kinach zagraZapraszamy do nowego cyklu, luźno powiązanego z naszym standardowym „Do kina marsz”. Luźno – bo choć tematyka podobna (czyli co czeka nas w kinie), to forma swobodna, bardziej autorska i osobista. Co więc nas czeka ciekawego w kinach na jesieni? WRZESIEŃ Gigante Masturbacyjna orgia dla wychudzonych miłośników kina wysokiego, artystycznego, problematycznego i raj dla wszystkich, którzy czują się lepsi od zwykłych popcornożerców. Jednym słowem statyczny, kameralny melokomediodramat psychologiczny o trudnej miłości. Ale ponoć dobry, a na pewno nagradzany – najlepszy debiut i Srebrny Niedźwiedź w Berlinie. Janosik. Prawdziwa historia Moda na remaki nie ominęła nawet polskiego kina. Niby ten nowy „Janosik” ma opowiadać jakąś „prawdziwą historię”, ale każdy wie, że gdyby nie serial i film Passendorfera mit o tym zbójniku nie byłby wcale taki popularny. Nie dziwota więc, że z film Agnieszki Holland będzie porównywany ze swoim wcześniejszym o kilkadziesiąt lat wcieleniem. Różnicę widać już na pierwszy rzut oka i nie napawa ona optymizmem – wątły i gładolicy nowy Janosik nadaje się tak na zbójnika jak Orlando Bloom na kulturystę i generalnie na tle nieodżałowanego Marka Perepeczki wygląda, hmm, no po prostu skromnie. Trailer też nie napawa wielkim optymizmem, bo niesie od niego dłużyznami. Ale mimo tego filmowi kibicuję i zachęcam do zobaczenia – każda próba podniesienia poziomu polskiego kina rozrywkowego zasługuje na pochwałę. Byle tylko się nie cofać. Bękarty wojny Z trailerów wychyla nosa tarantinizm w najczystszej postaci: przerysowane role gwiazd i gwiazdek, dialogi o niczym, szalona fabuła i mnóstwo przemocy. Boję się, że trochę za dużo tu będzie ironii, nawiasów, puszczania oka i innych takich. Boję się, że drugie „Pulp fiction” nie wyjdzie, a brakuje mi trochę filmu na serio, który humor czerpał by raczej z konwencji, a nie z głupkowato gadającego Brada Pitta. No ale dla tarantinowców pozycja obowiązkowa. 9 Timur Bekmambietow versus Tim Burton. Obsesyjna potrzeba bycia bardziej holyłódzkim od Hollywoodu z tonami wybuchających TNT kontra wysmakowany wizualny artyzm. A może wszystko to zrównoważy, albo zepchnie w cień charyzma debiutującego Seana Ackera? W końcu to on wie najlepiej co chce osiągnąć, to on stworzył bardzo dobrze przyjęty krótkometrażowy filmik, który teraz tylko rozwija w pełny metraż. Tak czy siak zapowiada się smakowicie, a atmosferę podgrzewają dobre zwiastuny i plakaty. Strach tylko, że „9” okaże się czymś zupełnie innym niż się spodziewaliśmy, na przykład dziecinną bajeczką, albo sztampową rozwałką, tyle, że animowaną… Surogaci Nie do końca ufam Jonathanowi Mostowowi, ale wierzę w Bruce′a Willisa. Jeb, bęc, trach i wszystkie roboty tudzież inne klony leżą i kwiczą, a John… tfu! Bruce, ma co najwyżej zabrudzony podkoszulek. A poważniej: właśnie to sugeruje trailer – potężną dawkę akcji w futurystycznej otoczce. Chociaż kto wie, może film sprawi miłą niespodziankę, podobnie jak poruszający się w podobnym obszarze „Ja, robot”. Zwłaszcza, ze plakaty prezentują, hmmm, trochę inny klimat – no i Bruce′a na nich nie ma. Galerianki Czym się różni zwykła nastolatka od nastoletniej dupodajki? No właśnie w tym problem, że na pierwszy rzut oka niczym – seks w toaletach galerii handlowych w zamian za prezenty z drogich sklepów uprawiają zwykłe na pozór dziewczyny. Ważkie obserwacje kondycji (upadku?) współczesnej młodzieży opowiedziane ponoć w ciekawy, paradokumentalny sposób. |
Na rok przed śmiercią reżyser Andrzej Jerzy Piotrowski zasmakował w kryminałach. Nakręcił jeden z odcinków serialu „07 zgłoś się” („Rozkład jazdy”) oraz zrealizował dla telewizyjnego teatru sztukę „Sobota wieczorem – niedziela rano” autorstwa Michała Komara (ukrywającego się pod pseudonimem Zdzisław Klonowski). W upartego porucznika MO wcielił się w niej zmarły przed rokiem Leonard Pietraszak.
więcej »Walka jak walka, jednak widzowie są nieco… zimnokrwiści.
więcej »Połowa lat 80. ubiegłego wieku była, co zastanawiające, nadzwyczaj dobrym okresem dla telewizyjnego Teatru Sensacji (choć nie zawsze spektakle poprzedzane były czołówką z „Kobrą”). Trzyczęściowa mafijna „Selekcja”, klasycznie brytyjski „Człowiek, który wiedział, jak to się robi” i wreszcie francuski dreszczowiec według powieści Pierre’a Boileau i Thomasa Narcejaca „Okno na morze” w reżyserii Jana Bratkowskiego – to niekwestionowane majstersztyki.
więcej »Zimny doping
— Jarosław Loretz
Ryba z wkładką
— Jarosław Loretz
Nurkujący kopytny
— Jarosław Loretz
Latająca rybka
— Jarosław Loretz
Android starszej daty
— Jarosław Loretz
Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz
Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz
Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz
Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz
Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz
50 najlepszych filmów o żywych trupach według czytelników Esensji
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Wakacyjny leksykon filmów o żywych trupach. Część 4
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
20 najlepszych filmów animowanych XXI wieku
— Esensja
10 najlepszych filmów wojennych XXI wieku
— Esensja
100 najlepszych filmów XXI wieku. Druga setka
— Esensja
100 najlepszych filmów XXI wieku
— Esensja
100 najlepszych filmów animowanych wszech czasów
— Esensja
Piątka na piątek: Cztery nogi dobrze?
— Esensja
Krótko o filmach: Indianiątko Jonesiątko
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
W kraju zbożem i mlekiem płynącym
— Sebastian Chosiński
Krótko o filmach: Patriota bije Godzillę!
— Sebastian Chosiński
Przebudzony potwór kontratakuje!
— Konrad Wągrowski
Szalone lata 60.
— Piotr Nyga
Kto ty jesteś? Symbiont mały!
— Sebastian Chosiński
Wielkość i małość rodu Laurentów
— Sebastian Chosiński
Krótko o filmach: Białe oczka i uśmiechnięta paszcza
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Bez dobrej nowiny
— Adrian Jankowski
Esensja ogląda: Grudzień 2016 (2)
— Jarosław Loretz
Więcej wszystkiego co błyszczy, buczy i wybucha?
— Miłosz Cybowski, Jakub Gałka, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski
Nieprawdziwi detektywi
— Jakub Gałka
O tych, co z kosmosu
— Paweł Ciołkiewicz, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski
Wszyscy za jednego
— Jakub Gałka
Pacjent zmarł, po czym wstał jako zombie
— Adam Kordaś, Michał Kubalski, Jakub Gałka, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Jarosław Robak, Beatrycze Nowicka, Łukasz Bodurka
Przygody drugoplanowe
— Jakub Gałka
Ranking, który spadł na Ziemię
— Sebastian Chosiński, Artur Chruściel, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Michał Kubalski, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski, Kamil Witek
Ludzie jak krewetki
— Jakub Gałka
Katana zamiast pazurów
— Jakub Gałka
Trzy siostry Thorgala
— Jakub Gałka