Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Mark Mori
‹Bettie Page Reveals All›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBettie Page Reveals All
ReżyseriaMark Mori
ZdjęciaGrant Barbeito, Angel Barroeta, Doug Miller, Jay Miracle
Scenariusz
ObsadaBettie Page, Dita Von Teese, Hugh M. Hefner, Rebecca Romijn, Tempest Storm, Bunny Yeager, Paula Klaw, Irving Klaw
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania101 min
Gatunekdokument
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

DocPoint 2014: American Beauty
[Mark Mori „Bettie Page Reveals All”, „DocPoint - Helsinki Documentary Film Festival” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Rozpoznawalnych na pierwszy rzut oka ikon popkultury jest stosunkowo niewiele, ale Bettie Page z całą pewnością do nich należy. Najsłynniejsza pin-up girl wszech czasów pojawiła się w „Simpsonach”, do jej charakterystycznego wyglądu nawiązała między innymi Beyoncé w teledysku „Why Don’t You Love Me” i Dave Stevens w komiksie „The Rocketeer”. Katy Perry zawdzięcza jej smoliście czarną grzywkę, a artystka burleski Dita Von Teese – karierę. Kim jednak była i co właściwie się z nią stało? Dlaczego u szczytu kariery nagle zniknęła? W „Bettie Page Reveals All” nominowany do Oscara reżyser Mark Mori ujawnia wszystko.

Marta Bałaga

DocPoint 2014: American Beauty
[Mark Mori „Bettie Page Reveals All”, „DocPoint - Helsinki Documentary Film Festival” - recenzja]

Rozpoznawalnych na pierwszy rzut oka ikon popkultury jest stosunkowo niewiele, ale Bettie Page z całą pewnością do nich należy. Najsłynniejsza pin-up girl wszech czasów pojawiła się w „Simpsonach”, do jej charakterystycznego wyglądu nawiązała między innymi Beyoncé w teledysku „Why Don’t You Love Me” i Dave Stevens w komiksie „The Rocketeer”. Katy Perry zawdzięcza jej smoliście czarną grzywkę, a artystka burleski Dita Von Teese – karierę. Kim jednak była i co właściwie się z nią stało? Dlaczego u szczytu kariery nagle zniknęła? W „Bettie Page Reveals All” nominowany do Oscara reżyser Mark Mori ujawnia wszystko.

Mark Mori
‹Bettie Page Reveals All›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBettie Page Reveals All
ReżyseriaMark Mori
ZdjęciaGrant Barbeito, Angel Barroeta, Doug Miller, Jay Miracle
Scenariusz
ObsadaBettie Page, Dita Von Teese, Hugh M. Hefner, Rebecca Romijn, Tempest Storm, Bunny Yeager, Paula Klaw, Irving Klaw
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania101 min
Gatunekdokument
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Bettie Mae Page nie miała łatwego dzieciństwa; matka całą uwagę poświęcała synom, brutalny ojciec molestował ją i jej siostry. Lepiej nie było też w sierocińcu, do którego ostatecznie trafiła, a zawarte zbyt wcześnie małżeństwo nauczyło ją tylko tańca i seksu.
W agencji modelek od razu usłyszała, że jest za niska i zbyt przysadzista, ale na ulicy zaczepił ją Jerry Tibbs, policjant i fotograf-amator. Namówił Bettie na fryzurę z grzywką, której pozostała wierna przez całe życie i pomógł w rozpoczęciu kariery pin-up girl, w której krągłości i niewinny wygląd dziewczyny z sąsiedztwa bynajmniej nie przeszkadzały.
Na początku zarabiała na życie pozując amatorom takim jak Tibbs, przełomem okazała się dopiero współpraca z Irvingiem Klawem. Powstające na specjalne zamówienie zdjęcia i filmiki z jej udziałem zawierały ryzykowne jak na tamte czasy elementy BDSM. Bettie realizowała wstydliwe fantazje klientów - była kneblowana, wiązana, dawała klapsy innym modelkom lub przechadzała się na niebotycznie wysokich obcasach wymachując biczem. Wcielała się zarówno w ofiarę, jak i bezlitosną dominę, znajdując radość w każdej z tych ról. To okazało się dla amerykańskiego społeczeństwa zupełnie nie do przyjęcia.
Oskarżana o niemoralność i propagowanie pornografii wyjechała z Nowego Jorku w 1957 roku i słuch po niej zaginał. Przez długie lata nawet najbliżsi przyjaciele i współpracownicy nie mogli nawiązać z nią kontaktu.
Niezwykłe losy „zmysłowej syreny z Południa” już wcześniej zainteresowały filmowców; w 2005 roku Mary Harron nakręciła biograficzny film fabularny „The Notorious Bettie Page” z Gretchen Mol w roli tytułowej, na jej temat powstało też wiele dokumentów, w tym „Bettie Page: Pin-up Queen”. Teraz do grupy wyznawców dołączył Mark Mori.
To, co wyróżnia jego dokument na tle innych to fakt, że udało mu się namówić obsesyjnie chroniącą swoją prywatność Bettie na wzięcie udziału w projekcie. Wierna pragnieniu, żeby zapamiętano ją taką, jak na zdjęciach, nie pozwoliła się sfilmować. Mori nagrał z nią prawie sześciogodzinny wywiad i oprócz opinii ekspertów, fanów i znajomych to właśnie jej głos słyszymy przez cały film. Bettie Page, nie przebierając w słowach, wreszcie o sobie opowiada.

‹DocPoint - Helsinki Documentary Film Festival›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
MiejsceHelsinki, Finlandia
Od28 stycznia 2014
Do2 lutego 2014
WWW
„Bettie Page Reveals All” przypomina kolaż; Mori ilustruje wypowiedzi Bettie fragmentami starych filmów, animacji i wreszcie materiałami poświęconymi samej modelce. To ciekawe podejście, bo tak jak Marilyn Monroe czy James Dean, Bettie egzystuje w wielu wymiarach. Reżyser prezentuje zatem właściwie dwie historie – dokumentuje zmiany w jej życiu oraz w wizerunku, który po latach zaczął być zupełnie inaczej odbierany.
Gdyby nie ten zabieg stylistyczny film Moriego okazałby się dość zachowawczy. Narracja Bettie dodaje mu energii, ale nie brakuje typowych ujęć przedstawiających „gadające głowy”. Co więcej, reżyserowi zdarza się często zbaczać z tematu; wiele niepotrzebnie rozbudowanych wątków, zwykle dotyczące jej byłych partnerów, nie wnosi w historię niczego wartościowego. Film ożywa, gdy uwaga skupia się na Bettie, a nie na kochanku, który był znanym projektantem, czy na pokazach bielizny Victoria′s Secret.
Mimo, że kariera Bettie Page tak naprawdę trwała zaledwie siedem lat, jej wpływ na popkulturę wciąż przybiera na sile. Symbol seksualnego wyzwolenia kobiet i króliczek Hefnera, chrześcijanka i gorszycielka, domina i bezwolna ofiara, niechciana córka i żona, którą z mężem łączyły tylko „filmy, seks i hamburgery” - oparty na przeciwieństwach wizerunek sprawia, że Page wciąż budzi emocje. Film Moriego stanowi tego najlepszy dowód i choć nie dorównuje charyzmą swojej bohaterce z pewnością przysporzy jej nowych fanów.
koniec
6 lutego 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Co nam w kinie gra: Monster
Kamil Witek

17 V 2024

„Czy przeszczepiając człowiekowi mózg świni, będzie on jeszcze człowiekiem czy już świnią?” – zdanie wypowiedziane przez jednego z nastoletnich bohaterów „Monstera” spokojnie mogłoby posłużyć za oś scenariusza w filmie Davida Cronenberga.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Co tam dolary, gdy można zarabiać ruble!
Sebastian Chosiński

15 V 2024

Przyznaję, że filmowymi ekranizacjami powieści Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” zająłem się nie „po bożemu”, bo od końca. Najpierw przedstawiłem pięcioodcinkowy miniserial z 1978 roku, a dopiero teraz zabieram się za nakręconą dwie dekady wcześniej dwuczęściową kinową epopeję autorstwa Rafaiła Perelsztejna.

więcej »

Fallout: Odc. 8. Optymizm też bywa zabójczy
Marcin Mroziuk

13 V 2024

Z zainteresowaniem obserwujemy, jak rodzeństwo MacLeanów niezależnie od siebie poznaje prawdę o Krypcie 31. A choć obecna sytuacja Lucy i Norma wygląda zupełnie inaczej, to każde z nich staje przed trudną decyzją. Kolejnych cennych wyjaśnień dotyczących działalności Vault-Tec dostarczają zaś widzom wspomnienia Coopera Howarda.

więcej »

Polecamy

Nurkujący kopytny

Z filmu wyjęte:

Nurkujący kopytny
— Jarosław Loretz

Latająca rybka
— Jarosław Loretz

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.