Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Bennett Miller
‹Foxcatcher›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFoxcatcher
Dystrybutor UIP
Data premiery9 stycznia 2015
ReżyseriaBennett Miller
ZdjęciaGreig Fraser
Scenariusz
ObsadaSteve Carell, Mark Ruffalo, Channing Tatum
Rok produkcji2014
Czas trwania130 min
WWW
Gatunekdramat, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Cannes 2014: Propozycja nie do odrzucenia
[Bennett Miller „Foxcatcher” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Opowiadanie historii mających zaczepienie w rzeczywistości stało się już specjalnością Bennetta Millera. Na faktach oparte były zarówno jego poprzednie, doskonale przyjęte filmy, „Capote” i „Moneyball”, jak i tegoroczny „Foxcatcher”. Dobrze jednak, że w przypadku tego ostatniego tytułu informuje się o tym widzów już na samym początku. W przeciwnym razie nikt chyba by w to nie uwierzył.

Marta Bałaga

Cannes 2014: Propozycja nie do odrzucenia
[Bennett Miller „Foxcatcher” - recenzja]

Opowiadanie historii mających zaczepienie w rzeczywistości stało się już specjalnością Bennetta Millera. Na faktach oparte były zarówno jego poprzednie, doskonale przyjęte filmy, „Capote” i „Moneyball”, jak i tegoroczny „Foxcatcher”. Dobrze jednak, że w przypadku tego ostatniego tytułu informuje się o tym widzów już na samym początku. W przeciwnym razie nikt chyba by w to nie uwierzył.

Bennett Miller
‹Foxcatcher›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFoxcatcher
Dystrybutor UIP
Data premiery9 stycznia 2015
ReżyseriaBennett Miller
ZdjęciaGreig Fraser
Scenariusz
ObsadaSteve Carell, Mark Ruffalo, Channing Tatum
Rok produkcji2014
Czas trwania130 min
WWW
Gatunekdramat, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Zdobywca złotego medalu olimpijskiego Mark Schultz (Channing Tatum) odbiera pewnego dnia zaskakujący telefon; tajemniczy miliarder John du Pont (Steve Carell) pragnie się z nim spotkać. Od razu stawia sprawę jasno – Mark ma się wprowadzić do luksusowej rezydencji Foxcatcher Farm, gdzie niczego mu nie zabraknie i w spokoju będzie mógł przygotować się do kolejnych igrzysk w Seulu. Skuszony wielkimi pieniędzmi i możliwością wyjścia z cienia słynnego brata Dave’a (Mark Ruffallo) Schultz przystaje na korzystną propozycję. Przyjdzie mu jednak zapłacić za to wielką cenę.
O braciach Schultz Miller po raz pierwszy dowiedział się w 2006 roku podczas spotkania z fanami w Nowym Jorku. Gdy podpisywał płyty DVD ze swoim dokumentem „The Cruising” podszedł do niego nieznany mężczyzna z teczką wypchaną dokumentacją poświęconej tej sprawie. Był to producent Tom Heller.
Niezwykła historia od razu wywarła na nim wielkie wrażenie: „Okoliczności tych wydarzeń wydawały się komiczne i absurdalne, ale ich konsekwencje były jak najbardziej prawdziwe i przerażające – powiedział Miller. „Dziwne rzeczy, które wydarzyły się w tamtym miejscu nie przypominały niczego, o czym wcześniej słyszałem ani czego sam doświadczyłem.” Psychologiczne gry, które du Pont prowadził z braćmi, jego obsesja na ich punkcie doprowadziła do tragedii, ale Miller zdecydował się ukazać wszystko „na zimno”, bez fajerwerków i w oszczędny sposób. Może dlatego film tak poraża.
Reżyser poświęcił przygotowaniom wiele lat, szukając materiałów i przeprowadzając wywiady, ale nie chodziło mu tylko o dokumentowanie faktów: „Kilka miesięcy po premierze „Capote” otrzymałem list od Harper Lee, która napisała, że mój film stanowi przykład wykorzystania fikcji jako środka prowadzącego do prawdy. Zauważyła, że wiele scen zostało zmyślonych, ale jednocześnie udało się opowiedzieć prawdę o Trumanie. Ten sam efekt próbowałem osiągnąć w „Foxcatcher”.”
To, że udało mu się zrealizować swoje zamierzenie jest w dużej mierze zasługą aktorów, bo o „Foxcatcher” naprawdę nie da się wspomnieć nie koncentrując się na tym, co robią tu Channing Tatum i Steve Carell. Ucharakteryzowani nie do poznania zupełnie odchodzą od wizerunków, które przyniosły im popularność. O tym, że Channing jest najlepszy wiadomo już dzięki Jimmy’emu Kimmelowi. Jednak pomimo tego, że jako zagubiony Schultz jest naprawdę doskonały, większość pochwał przypadnie zapewne Carellowi. Jego transformacja jest tak zaskakująca, że oglądając go można nabawić się sporej traumy.
John du Pont to dziedzic wielkiej fortuny, filantrop, filatelista, ornitolog o pseudonimie „Złoty Orzeł” i… zupełny psychopata. Zostaje trenerem najlepszych zapaśników w kraju, bo każdemu jest w stanie złożyć ofertę, której ten nie będzie w stanie odrzucić. Carell tworzy postać potwora, nie popadając przy tym jednak w przesadę. Pod wrażeniem jego talentu był też sam reżyser: „W tej roli nie mogłem obsadzić znanego z podobnych kreacji aktora, bo najważniejszą cechą du Ponta była jego nieprzewidywalność. Nikt nie wierzył, do czego był zdolny. Gdy po raz pierwszy zobaczyłem Steve’a w akcji, przeszedł mnie dreszcz. Godzinami oglądałem materiały z du Pontem, byłem więc dobrze zaznajomiony z tym, kim był, jak brzmiał i jak się poruszał. Umiejętność Steve’a do uchwycenia tych fizycznych cech była niezwykła i przyprawiała wszystkich o gęsią skórkę.”
„Foxcatcher” ma spore szanse na to, by zdobyć w tym roku najważniejsze nagrody. To trudny, nieprzyjemny, przerażająco smutny film. Ale też bliski wielkości.
koniec
24 maja 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Pięciokąt miłosny
Sebastian Chosiński

19 V 2024

Kiedy na ekrany trafiają melodramaty, najczęściej mamy do czynienia z historiami, które zajmują się miłosnymi trójkątami. Tymczasem w uzbeckim dramacie „Wybacz mi” jego scenarzystka i reżyserka Durdona Tulaganowa pokazała… pięciokąt miłosny. Składają się na niego dwie pary małżeńskie oraz samotna kobieta, która stara się owinąć sobie wokół palca młodych mężów.

więcej »

Co nam w kinie gra: Monster
Kamil Witek

17 V 2024

„Czy przeszczepiając człowiekowi mózg świni, będzie on jeszcze człowiekiem czy już świnią?” – zdanie wypowiedziane przez jednego z nastoletnich bohaterów „Monstera” spokojnie mogłoby posłużyć za oś scenariusza w filmie Davida Cronenberga.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Co tam dolary, gdy można zarabiać ruble!
Sebastian Chosiński

15 V 2024

Przyznaję, że filmowymi ekranizacjami powieści Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” zająłem się nie „po bożemu”, bo od końca. Najpierw przedstawiłem pięcioodcinkowy miniserial z 1978 roku, a dopiero teraz zabieram się za nakręconą dwie dekady wcześniej dwuczęściową kinową epopeję autorstwa Rafaiła Perelsztejna.

więcej »

Polecamy

Nurkujący kopytny

Z filmu wyjęte:

Nurkujący kopytny
— Jarosław Loretz

Latająca rybka
— Jarosław Loretz

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Styczeń 2015 (1)
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Tomasz Kujawski, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Co nam w kinie gra: Foxcatcher
— Marta Bałaga

Co nam w kinie gra: Foxcatcher
— Kamil Witek

5. American Film Festival: relacja
— Kamil Witek

Z tego cyklu

Duże dzieci z artretyzmem
— Marta Bałaga

Rysunek kontrolowany
— Marta Bałaga

Opowieść o przyjaźni
— Marta Bałaga

Dokumentalna fikcja
— Marta Bałaga

Nie jestem strategiem
— Alice Rohrwacher

Innego razu w Anatolii
— Marta Bałaga

Wszystko o Marii
— Marta Bałaga

Dwa dni w Belgii
— Marta Bałaga

Najdroższa mamusia
— Marta Bałaga

To nie jest kraj dla kobiet
— Marta Bałaga

Tegoż twórcy

Just enjoy the show…
— Kamil Witek

W kręgu chłodu
— Urszula Lipińska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.