Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Mario Martone
‹Il giovane favoloso›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułIl giovane favoloso
ReżyseriaMario Martone
ZdjęciaRenato Berta
Scenariusz
ObsadaElio Germano, Michele Riondino, Massimo Popolizio, Anna Mouglalis, Valerio Binasco, Paolo Graziosi, Iaia Forte, Sandro Lombardi
MuzykaSascha Ring
Rok produkcji2014
Kraj produkcjiWłochy
Czas trwania137 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Wenecja 2014: Cierpienia młodego Leopardiego
[Mario Martone „Il giovane favoloso” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Giacomo Leopardi dobrze znany jest każdemu Włochowi, jego dzieła przerabia się w szkole równie intensywnie co „Boską komedię” Dantego. Mimo to, a może właśnie dlatego, nikt nie zdecydował się dotychczas poświęcić mu filmu. Wyzwanie podjął dopiero reżyser Mario Martone, autor znanego także w Polsce dramatu „Wierzyliśmy” o ruchu politycznym Młode Włochy. „Il giovane favoloso” stanowił jeden z najbardziej oczekiwanych filmów festiwalu na Lido, ale nie da się ukryć, że jest to dzieło dość hermetyczne – nieprzypadkowo włoscy widzowie przyjęli go z nieco większym entuzjazmem niż ich zagraniczni koledzy.

Marta Bałaga

Wenecja 2014: Cierpienia młodego Leopardiego
[Mario Martone „Il giovane favoloso” - recenzja]

Giacomo Leopardi dobrze znany jest każdemu Włochowi, jego dzieła przerabia się w szkole równie intensywnie co „Boską komedię” Dantego. Mimo to, a może właśnie dlatego, nikt nie zdecydował się dotychczas poświęcić mu filmu. Wyzwanie podjął dopiero reżyser Mario Martone, autor znanego także w Polsce dramatu „Wierzyliśmy” o ruchu politycznym Młode Włochy. „Il giovane favoloso” stanowił jeden z najbardziej oczekiwanych filmów festiwalu na Lido, ale nie da się ukryć, że jest to dzieło dość hermetyczne – nieprzypadkowo włoscy widzowie przyjęli go z nieco większym entuzjazmem niż ich zagraniczni koledzy.

Mario Martone
‹Il giovane favoloso›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułIl giovane favoloso
ReżyseriaMario Martone
ZdjęciaRenato Berta
Scenariusz
ObsadaElio Germano, Michele Riondino, Massimo Popolizio, Anna Mouglalis, Valerio Binasco, Paolo Graziosi, Iaia Forte, Sandro Lombardi
MuzykaSascha Ring
Rok produkcji2014
Kraj produkcjiWłochy
Czas trwania137 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Chorowity Giacomo Leopardi (Elio Germano) to cudowne dziecko wychowywane pod bacznym okiem ojca, hrabiego Monaldo (Massimo Popolizio). Rzadko opuszcza bibliotekę i życie w zupełnej izolacji zaczyna mu ciążyć - swoje przekonania, coraz bardziej odległe od tego, co wpajają mu surowi rodzice, wyraża za pośrednictwem poezji. Przełomem okazuje się korespondencja z intelektualistą Pietro Giordanim (Valerio Binasco). Pod wpływem przyjaciela Leopardi zaczyna myśleć o ucieczce, opuszczenie znienawidzonego Recanati okazuje się jednak trudniejsze, niż mogłoby się wydawać. Czy światek literacki okaże się gotowy na głoszone przez niego niepopularne poglądy?
Martone miał przed sobą trudne zadanie – nie tylko zdecydował się opowiedzieć o znanej postaci historycznej, ale na bohatera filmu wybrał człowieka powszechnie uważanego za filar włoskiej literatury i kultury w ogóle. Reżyser nie przestraszył się sławy romantycznego poety i „Il giovane favoloso” na szczęście nie jest laurką. To elegancki, dość tradycyjny film biograficzny z udziałem znanych aktorów. Nie ma sensu szukać w nim kontrowersji, no chyba, że uzna się za takową obecność prostytutki z penisem.
Rzymski aktor Elio Germano przeszedł dla dobra filmu transformację à la Robert de Niro; nauczył się wiernie odtwarzać postępujące kalectwo Leopardiego i spędza cały film w przygarbieniu. To niezła rola, która przyniesie mu pewnie sporo nagród, aktorzy drugoplanowi już jednak nie zachwycają; Michele Riondino, grający najbliższego przyjaciela Leopardiego, przechadza się w malowniczo rozchełstanej koszuli, a Anna Mouglalis, niepotrzebnie zdubbingowana i pozbawiona swojego charakterystycznego chrapliwego głosu, pojawia się na ekranie zbyt krótko by wywrzeć jakiekolwiek wrażenie.
Filmowi Montone bardzo pomaga fakt, że sam Leopardi to postać daleka od fotogenicznych poetów przeżywających namiętne romanse, w końcu uznaje się go za prekursora pesymizmu jako systemu filozoficznego. Przypominająca pewnego znanego serialowego doktora postać ironizującego kaleki nieuznającego kompromisów i uparcie głoszącego niezbyt optymistyczne poglądy ma szansę zainteresować nawet osoby, które o włoskim poecie nigdy wcześniej nie słyszały.
Martone pozwala sobie czasem na więcej swobody - zaskakuje na przykład współczesnym motywem muzycznym (za ścieżkę dźwiękową odpowiada niemiecki DJ Sasha Ring) lub interesującym cięciem montażowym. Szkoda tylko, że robi to tak rzadko. „Il giovane favoloso” jest trochę za długi i odrobinę zbyt grzeczny, ale szkoły pójdą na to masowo.
koniec
4 września 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Co nam w kinie gra: Monster
Kamil Witek

17 V 2024

„Czy przeszczepiając człowiekowi mózg świni, będzie on jeszcze człowiekiem czy już świnią?” – zdanie wypowiedziane przez jednego z nastoletnich bohaterów „Monstera” spokojnie mogłoby posłużyć za oś scenariusza w filmie Davida Cronenberga.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Co tam dolary, gdy można zarabiać ruble!
Sebastian Chosiński

15 V 2024

Przyznaję, że filmowymi ekranizacjami powieści Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” zająłem się nie „po bożemu”, bo od końca. Najpierw przedstawiłem pięcioodcinkowy miniserial z 1978 roku, a dopiero teraz zabieram się za nakręconą dwie dekady wcześniej dwuczęściową kinową epopeję autorstwa Rafaiła Perelsztejna.

więcej »

Fallout: Odc. 8. Optymizm też bywa zabójczy
Marcin Mroziuk

13 V 2024

Z zainteresowaniem obserwujemy, jak rodzeństwo MacLeanów niezależnie od siebie poznaje prawdę o Krypcie 31. A choć obecna sytuacja Lucy i Norma wygląda zupełnie inaczej, to każde z nich staje przed trudną decyzją. Kolejnych cennych wyjaśnień dotyczących działalności Vault-Tec dostarczają zaś widzom wspomnienia Coopera Howarda.

więcej »

Polecamy

Nurkujący kopytny

Z filmu wyjęte:

Nurkujący kopytny
— Jarosław Loretz

Latająca rybka
— Jarosław Loretz

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Niezdrowy styl życia
— Marta Bałaga

Sposób na kryzys
— Marta Bałaga

Skupiam się na uczuciach
— Marta Bałaga

Wielki Joe
— Marta Bałaga

Po godzinach
— Marta Bałaga

Dwaj ludzie z trumną
— Marta Bałaga

Sens życia według Roya Anderssona
— Marta Bałaga

Bo to zła kobieta była
— Marta Bałaga

Epopeja narodowa
— Marta Bałaga

Woody według Petera
— Marta Bałaga

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.