Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Ali Samadi Ahadi
‹Pettson i Findus – Wielka wyprowadzka›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPettson i Findus – Wielka wyprowadzka
Data premiery14 września 2018
ReżyseriaAli Samadi Ahadi
Scenariusz
Kraj produkcjiNiemcy
Gatunekfamilijny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Mała Esensja: Za dużo grzybów w barszczu
[Ali Samadi Ahadi „Pettson i Findus – Wielka wyprowadzka” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Młodym widzom obserwującym z zainteresowaniem przygody ulubionych bohaterów raczej nie będzie bardzo przeszkadzać, że „Pettson i Findus – Wielka wyprowadzka” nie rozpieszcza nas poziomem efektów specjalnych. Mieszane odczucia mogą natomiast wzbudzić podjęte przez scenarzystę próby ulepszenia historii stworzonej przez Svena Nordqvista.

Marcin Mroziuk

Mała Esensja: Za dużo grzybów w barszczu
[Ali Samadi Ahadi „Pettson i Findus – Wielka wyprowadzka” - recenzja]

Młodym widzom obserwującym z zainteresowaniem przygody ulubionych bohaterów raczej nie będzie bardzo przeszkadzać, że „Pettson i Findus – Wielka wyprowadzka” nie rozpieszcza nas poziomem efektów specjalnych. Mieszane odczucia mogą natomiast wzbudzić podjęte przez scenarzystę próby ulepszenia historii stworzonej przez Svena Nordqvista.

Ali Samadi Ahadi
‹Pettson i Findus – Wielka wyprowadzka›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPettson i Findus – Wielka wyprowadzka
Data premiery14 września 2018
ReżyseriaAli Samadi Ahadi
Scenariusz
Kraj produkcjiNiemcy
Gatunekfamilijny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Wbrew temu, czego można by się spodziewać, film nie jest wierną adaptacją książki „Findus się wyprowadza”. Owszem, na ekranie obserwujemy, że skakanie kota na nowym łóżku – podobnie jak w literackim pierwowzorze – przeszkadza staruszkowi w spokojnym przespaniu nocy. Ponadto ultimatum Pettsona prowadzi do efektu odwrotnego od zamierzonego, bo na jego skutek niesforny Findus decyduje się na wyprowadzkę. W związku z tym będziemy też świadkami przerabiania starego wychodka na nowy domek dla kota, a także okaże się, że taka samodzielność ma też swoje minusy – szczególnie gdy nadchodzi ciemna noc.
Wygląda jednak na to, że Thomas Springer uznał, iż w książce Svena Nordqvista jest za mało materiału na pełnometrażowy film, i pełnymi garściami zaczerpnął pomysły z innych części cyklu. I tak zanim Findus trafi do swojego nowego domku, najpierw będzie chciał spać w rozbitym na podwórku namiocie – a przecież o znalezionej na strychu „kiełbasie z materiału” czytaliśmy w „Pettsonie na biwaku”. A chociaż o budowaniu alarmu odstraszającego lisy opowiada „Findus się wyprowadza”, to już perypetie Gustavssona ścigającego rudego złodzieja kur są przecież zaczerpnięte z „Polowania na lisa”.
Oczywiście dla części młodych widzów tropienie takich powiązań między książkami a filmem może być wręcz dodatkową atrakcją, ale niestety połączenie tych wątków odbiło się niekorzystnie na spójności całej historii. U Svena Nordqvista często ważna jest przecież kolejność scen o zróżnicowanym nastroju, a także jasny przekaz danej opowieści. Zaczerpnięcie z innych tomów cyklu pojedynczych scen tylko pozornie wzbogaca fabułę, bo w efekcie tracą one sporo ze swego komizmu, a na domiar złego jeszcze „rozwadniają” główny ciąg wydarzeń.
Podobnie nie do końca sprawdza się rozbudowanie roli sąsiadki staruszka – Bedy Andersson, gdyż na przykład wizyta, jaką niespodziewanie składa jej Pettson, niepotrzebnie rozbija opowieść o przygotowanym w sekrecie przez Findusa przyjęciu. Z kolei już tylko kwestią gustu jest to, czy komuś spodoba się dodanie zupełnie nowego wątku o muklach, które szukają miejsca, gdzie mogłyby się odbywać próby ich zespołu.
Jeżeli do tego dodamy, że „Pettson i Findus – Wielka wyprowadzka” od strony realizacyjnej też nie rzuca na kolana (scenografia i efekty specjalne są niekiedy na poziomie godnym Domisiów a nie filmu kinowego), aktorzy w swej grze czasem zaś po prostu niepotrzebnie szarżują, to w efekcie otrzymujemy dzieło, które może wprawdzie spodobać się przedszkolakom, ale raczej nie zachwyci zagorzałych fanów książek Svena Nordqvista.
koniec
29 stycznia 2021

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Pięciokąt miłosny
Sebastian Chosiński

19 V 2024

Kiedy na ekrany trafiają melodramaty, najczęściej mamy do czynienia z historiami, które zajmują się miłosnymi trójkątami. Tymczasem w uzbeckim dramacie „Wybacz mi” jego scenarzystka i reżyserka Durdona Tulaganowa pokazała… pięciokąt miłosny. Składają się na niego dwie pary małżeńskie oraz samotna kobieta, która stara się owinąć sobie wokół palca młodych mężów.

więcej »

Co nam w kinie gra: Monster
Kamil Witek

17 V 2024

„Czy przeszczepiając człowiekowi mózg świni, będzie on jeszcze człowiekiem czy już świnią?” – zdanie wypowiedziane przez jednego z nastoletnich bohaterów „Monstera” spokojnie mogłoby posłużyć za oś scenariusza w filmie Davida Cronenberga.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Co tam dolary, gdy można zarabiać ruble!
Sebastian Chosiński

15 V 2024

Przyznaję, że filmowymi ekranizacjami powieści Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” zająłem się nie „po bożemu”, bo od końca. Najpierw przedstawiłem pięcioodcinkowy miniserial z 1978 roku, a dopiero teraz zabieram się za nakręconą dwie dekady wcześniej dwuczęściową kinową epopeję autorstwa Rafaiła Perelsztejna.

więcej »

Polecamy

Nurkujący kopytny

Z filmu wyjęte:

Nurkujący kopytny
— Jarosław Loretz

Latająca rybka
— Jarosław Loretz

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.