Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Guy Ritchie
‹Gra fortuny›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGra fortuny
Tytuł oryginalnyOperation Fortune
Dystrybutor Monolith
Data premiery13 stycznia 2023
ReżyseriaGuy Ritchie
ZdjęciaAlan Stewart
Scenariusz
ObsadaJason Statham, Aubrey Plaza, Cary Elwes, Hugh Grant, Josh Hartnett, Bugzy Malone, Eddie Marsan, Tim Seyfi
MuzykaChristopher Benstead
Rok produkcji2023
Kraj produkcjiChiny, USA
Czas trwania114 min
Gatunekakcja, komedia, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Pościgi, wybuchy, cięte dialogi
[Guy Ritchie „Gra fortuny” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Guy Ritchie powraca z kolejnym obrazem sensacyjnym, tym razem nieskomplikowanym kinem akcji o nieco zawiłej intrydze, która i tak nie ma większego znaczenia.

Konrad Wągrowski

Pościgi, wybuchy, cięte dialogi
[Guy Ritchie „Gra fortuny” - recenzja]

Guy Ritchie powraca z kolejnym obrazem sensacyjnym, tym razem nieskomplikowanym kinem akcji o nieco zawiłej intrydze, która i tak nie ma większego znaczenia.

Guy Ritchie
‹Gra fortuny›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGra fortuny
Tytuł oryginalnyOperation Fortune
Dystrybutor Monolith
Data premiery13 stycznia 2023
ReżyseriaGuy Ritchie
ZdjęciaAlan Stewart
Scenariusz
ObsadaJason Statham, Aubrey Plaza, Cary Elwes, Hugh Grant, Josh Hartnett, Bugzy Malone, Eddie Marsan, Tim Seyfi
MuzykaChristopher Benstead
Rok produkcji2023
Kraj produkcjiChiny, USA
Czas trwania114 min
Gatunekakcja, komedia, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Tajemnicza walizka wpada w ręce ukraińskiej mafii. Nikt za bardzo nie wie, co jest w tej walizeczce, ale zważywszy na fakt, że są ludzie, którzy są gotowi zapłacić za nią ogromne pieniądze, zaczyna to mocno interesować wywiady, w szczególności brytyjski. W tym celu superagent Orson Fortune (Jason Statham) zostaje ściągnięty z zasłużonego urlopu, na którym próbował leczyć się ze swych licznych fobii. Przedstawiciel rządu Nathan Jasmine (Cary Elves, znany z roli tego Robin Hooda, który mówił z brytyjskim akcentem) uzupełnia zespół atrakcyjną agentką i analityczką Sarah Fiedel (Aubrey Plaza, niedawno brylująca w „Białym Lotosie”) i snajperem J.J. Daviesem (raper Bugzy Malone).
Jak jednak trafić na moment przekazania walizki? Wywiad dowiaduje się, że pośrednikiem ma być miliarder i handlarz bronią Greg Simmonds (Hugh Grant). Mieszka on we Włoszech w ściśle strzeżonej przez prywatną armię willi, ale ma jedną słabość – uwielbia hollywoodzkiego gwiazdora Danny’ego Francesco (Josh Hartnett). Brytyjska ekipa wpada więc na plan, aby zrekrutować do akcji aktora i razem z nim przemycić w jego otoczenie nasz zespół. Czy aktor zgodzi się pracować dla MI5? Nie trzeba się tym kłopotać, wywiad ma wystarczające haki na Francesco, by ten nie miał innego wyjścia niż wcielić się w swą nową rolę. I w ten sposób na Canneńskiej imprezie Simmondsa, na ekskluzywnym jachcie pojawia się cała nasza ekipa: Francesco, Fiedel, udająca jego dziewczynę oraz Fortune w charakterze menadżera gwiazdora. Nie wiedzą jednak, że nie są jedynym zespołem szukającą walizki, że konkurencyjny oddział po dowództwem niejakiego Mike’a (prywatnie głównego nemezis Fortune’a), spróbuje wykonać tę samą misję, choć jednak dużo mniej finezyjnymi metodami.
Skomplikowane? Nieco. Trzeba się tym wszystkim przejmować i wszystko ogarniać podczas seansu? Absolutnie nie. „Gra Fortuny” to obraz czysto rozrywkowy, w którym tak naprawdę liczą się pościgi, wybuchy, cięte dialogi i charyzma aktorów odtwarzających główne role. Guy Ritchie nie ma już specjalnej ambicji, by wyróżniać się z grupy reżyserów kina sensacyjnego (jak miało to miejsce w przypadku dawnych „Przekrętu” i „Porachunków”) i kręci po prostu dynamiczny obraz przygodowy, w którym scena goni scenę, pościgi przeplatane są strzelaninami, a lekką ręką nakreśleni bohaterowie mają czas by przerzucać się bon-motami. Nie ma czasu na spokojne wprowadzenie, widz ma prawo w pierwszej fazie filmu poczuć się zagubiony, przynajmniej aż do momentu, w którym orientuje się, że podążanie za fabułą i rozumienie jej niuansów wcale nie jest konieczne, by się dobrze bawić.
Jason Statham gra u Ritchiego już po raz piąty i sprawia wrażenie, jakby zupełnie nie zmienił się w ciągu minionych dwudziestu lat. Jego postać niby ma jakieś tło (wspomina się właśnie o fobiach), ale wygląda na to, że już w trakcie filmu twórcy uznają to za mało istotne i w dalszej części Statham jest taki jak zawsze – dynamiczny, wygadany, człowiek, który działa, a nie zastanawia się co robić. Towarzyszy mu Aubrey Plaza w roli agentki o wielu kompetencjach: może być uwodzicielska, może ostrzeliwać wrogów z jadącego samochodu, a przy tym jest ekspertką od komputerów. A po drugiej stronie Hugh Grant, który po raz kolejny gra identyczną rolę, jaką zaczął grać mniej więcej w połowie swej kariery, gdy wyczerpała się już formuła roztargnionych romantyków – po raz kolejny jest więc urokliwym łajdakiem i wydaje się doskonale bawić swoja rolą. Swoją rolą, nic nowatorskiego, nic oryginalnego, każdy obsadzony zgodnie ze swym najpopularniejszym wizerunkiem.
Zwrotów akcji kilku doświadczymy, mamy tu też kilka ciekawszych pomysłów montażowych (gwałtowne ucięcia jakiejś sceny, by później dopowiedzieć, co dokładnie się wydarzyło), nie brakuje humoru, tempa i efektów pirotechnicznych. W sumie przyzwoite kino rozrywkowe, które można obejrzeć z przyjemnością i zapomnieć pół godziny po seansie.
koniec
14 stycznia 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Pięciokąt miłosny
Sebastian Chosiński

19 V 2024

Kiedy na ekrany trafiają melodramaty, najczęściej mamy do czynienia z historiami, które zajmują się miłosnymi trójkątami. Tymczasem w uzbeckim dramacie „Wybacz mi” jego scenarzystka i reżyserka Durdona Tulaganowa pokazała… pięciokąt miłosny. Składają się na niego dwie pary małżeńskie oraz samotna kobieta, która stara się owinąć sobie wokół palca młodych mężów.

więcej »

Co nam w kinie gra: Monster
Kamil Witek

17 V 2024

„Czy przeszczepiając człowiekowi mózg świni, będzie on jeszcze człowiekiem czy już świnią?” – zdanie wypowiedziane przez jednego z nastoletnich bohaterów „Monstera” spokojnie mogłoby posłużyć za oś scenariusza w filmie Davida Cronenberga.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Co tam dolary, gdy można zarabiać ruble!
Sebastian Chosiński

15 V 2024

Przyznaję, że filmowymi ekranizacjami powieści Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” zająłem się nie „po bożemu”, bo od końca. Najpierw przedstawiłem pięcioodcinkowy miniserial z 1978 roku, a dopiero teraz zabieram się za nakręconą dwie dekady wcześniej dwuczęściową kinową epopeję autorstwa Rafaiła Perelsztejna.

więcej »

Polecamy

Nurkujący kopytny

Z filmu wyjęte:

Nurkujący kopytny
— Jarosław Loretz

Latająca rybka
— Jarosław Loretz

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Co cechuje dżentelmena?
— Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Czerwiec 2017 (3)
— Kamil Witek

Szpiedzy, szpiedzy wszędzie
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

W poślubną podróż z Sherlockiem
— Agata Malinowska

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (12)
— Jakub Gałka

Rozpieprzmy pół Londynu, drogi Watsonie…
— Marcin T.P. Łuczyński

Genialny socjopata w Londynie
— Konrad Wągrowski

Gra, której reguły pojmiesz. Jeśli zechcesz.
— Urszula Lipińska

Łajdacy mniejsi i więksi
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Kac Vegas w Zakopanem
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.