Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 czerwca 2024
w Esensji w Esensjopedii

Adilchan Jerżanow
‹Ułbołsyn›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułUłbołsyn
Tytuł oryginalnyУлболсын
ReżyseriaAdilchan Jerżanow
ZdjęciaAzamat Dułatow
Scenariusz
ObsadaAsel Sadwakasowa, Jerbołat Ałkoża, Dinara Sagi, Berik Ajtżanow, Jerżan Żamankułow, Sapar Tołegen, Sanżar Madi, Rabija Abisz, Tałgat Sydykbekow, Murat Machan, Danijar Ałszynow, Nurbek Mukuszew, Ajagul Jerżanowa
MuzykaAlua Orentai
Rok produkcji2020
Kraj produkcjiFrancja, Kazachstan
Czas trwania71 min
Gatunekdramat, sensacja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

East Side Story: Jak dobrze mieć starszą siostrę
[Adilchan Jerżanow „Ułbołsyn” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Kiedy szesnastoletnia dziewczyna kończy szkołę, niekoniecznie powinna myśleć od razu o zamążpójściu i rodzeniu dzieci. A to właśnie ma spotkać Ażar. Przeciwko takiemu losowi młodszej siostry buntuje się Ułbołsyn – tytułowa bohaterka dramatu kazachskiego reżysera Adilchana Jerżanowa, który stanowczo staje po stronie kobiet „uwięzionych” w systemie patriarchalnym.

Sebastian Chosiński

East Side Story: Jak dobrze mieć starszą siostrę
[Adilchan Jerżanow „Ułbołsyn” - recenzja]

Kiedy szesnastoletnia dziewczyna kończy szkołę, niekoniecznie powinna myśleć od razu o zamążpójściu i rodzeniu dzieci. A to właśnie ma spotkać Ażar. Przeciwko takiemu losowi młodszej siostry buntuje się Ułbołsyn – tytułowa bohaterka dramatu kazachskiego reżysera Adilchana Jerżanowa, który stanowczo staje po stronie kobiet „uwięzionych” w systemie patriarchalnym.

Adilchan Jerżanow
‹Ułbołsyn›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułUłbołsyn
Tytuł oryginalnyУлболсын
ReżyseriaAdilchan Jerżanow
ZdjęciaAzamat Dułatow
Scenariusz
ObsadaAsel Sadwakasowa, Jerbołat Ałkoża, Dinara Sagi, Berik Ajtżanow, Jerżan Żamankułow, Sapar Tołegen, Sanżar Madi, Rabija Abisz, Tałgat Sydykbekow, Murat Machan, Danijar Ałszynow, Nurbek Mukuszew, Ajagul Jerżanowa
MuzykaAlua Orentai
Rok produkcji2020
Kraj produkcjiFrancja, Kazachstan
Czas trwania71 min
Gatunekdramat, sensacja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Dzisiejszą recenzję mógłbym zacząć dokładnie tak samo, jak zacząłem tę przed tygodniem, dotyczącą filmu „Szturm” (2021), i tę sprzed dwóch tygodni, na temat „Ciemnego, ciemnego typa” (2019) Adilchana Jerżanowa: Karatas to niewielka, niespełna czterotysięczna wieś, leżąca w obwodzie turkiestańskim Kazachstanu, tuż przy granicy z Uzbekistanem. We wszystkich trzech przypadkach reżyser umieścił bowiem akcję w tym samym miejscu na globie, choć przecież miał tyle innych, nawet w samym Kazachstanie, do wyboru. Swoją drogą naprawdę można współczuć mieszkańcom Karatasu, bo jak nie grasuje u nich mający skłonności pedofilskie seryjny zabójca bądź nie pojawiają się tajemniczy terroryści napadający na miejscową szkołę, to „czarnym charakterem” okazuje się znachor – człowiek tak bogaty i wpływowy, że trzyma w swoim ręku całą okoliczną elitę: i profesora, i prokuratora, i przedstawicieli resortów siłowych. Jest więc szarą eminencją, pociągającą w zasadzie za wszystkie sznurki.
A jednak znajduje się osoba, która postanawia przeciwko niemu wystąpić – to tytułowa Ułbołsyn (w tej roli będąca także współproducentką filmu Asel Sadwakasowa, znana między innymi z „Prezentu dla Stalina” oraz „Zerwania”), pochodząca z Karatasu, ale od wielu już lat mieszkająca i pracująca w Mieście (to mityczne Miasto, nigdy nie wymienione z nazwy, często pojawia się w obrazach Jerżanowa). Przyjeżdża w rodzinne strony, aby załatwić bardzo ważną sprawę: chce uratować przed przymusowym zamążpójściem swoją młodszą, zaledwie szesnastoletnią siostrę Ażar (gra ją debiutująca na ekranie Dinara Sagi). Nie chce, by zgodnie z wielowiekową tradycją, stała się ona praktycznie niewolnicą swojego męża. Przez lata Ułbołsyn odkładała pieniądze na „czarną godzinę”, teraz chce je wykorzystać w celu wywiezienia siostry z kraju i umożliwienia jej podjęcia studiów, dzięki którym dziewczyna usamodzielni się w przyszłości.
Gdy jednak Ułbołsyn wchodzi do budynku szkoły, aby załatwić zgodnie z prawem kwestię przeniesienia Ażar, nastolatka znika. Odjeżdża czarnym samochodem z charakterystyczną kolorową naklejką na tylnej szybie. Starsza siostra nie ma wątpliwości, że to porwanie, zgłasza więc sprawę policji, która tak naprawdę nie wykazuje żadnej inicjatywy (co nie dziwi, bo już od „Ciemnego, ciemnego typa” wiemy, jak bardzo miejscowi funkcjonariusze są skorumpowani). Ułbołsyn nie pozostaje więc innego, jak wezwać na pomoc z Miasta jednostkę specjalną, której przewodzi jej bliski znajomy (ma on twarz Sanżara Madiego, jednego z najpopularniejszych w ostatnim czasie aktorów kazachskich – patrz: „Polowanie na Ducha”, „Obrońcy”, „Biznesmeni” i wiele innych). Osiągają tyle, że wdzierają się do willi, w której umieszczono Ażar, ale krótko potem muszą salwować się ucieczką przed rozwścieczonym tłumem.
To dom Urgena (debiutujący, chociaż już nie taki młody, Jerbołat Ałkoża) – znachora i szamana w jednym, który dzięki swoim nadzwyczajnym zdolnościom (skoro to film Adilchana Jerżanowa, jakiś element niesamowitości musi się przecież pojawić) potrafi wpływać na ludzi, skłaniać ich do wykonywania poleceń, podporządkowywać sobie. Tym sposobem sprawia, że jest człowiekiem praktycznie bezkarnym. To on właśnie ma zostać mężem Ażar, choć równie dobrze mógłby być jej ojcem. W takiej sytuacji wydaje się, że Ułbołsyn skazana jest w swoich staraniach na porażkę. Ale to twarda kobieta, która się tak łatwo nie poddaje. Lata spędzone w Mieście sprawiły, że nie tylko ma mnóstwo znajomych z bardzo różnych środowisk, ale że w okolicznościach, zdawałoby się, bez wyjścia potrafi zacisnąć zęby i dopiąć swego. Możemy być więc pewni, że o młodszą siostrę będzie walczyła jak lwica – na przekór rodzinie, całemu światu, a nawet, jeśli zajdzie taka potrzeba, samej Ażar.
W filmach Jerżanowa często pojawiają się „mocne kobiety”, które stanowczością, motywacją, siłą wewnętrzną przewyższają mężczyzn, stając się nierzadko „mieczem sprawiedliwości”. Takie były dziennikarka Ariana w „Ciemnym, ciemnym typie” i walcząca o życie swojego synka Lena w „Szturmie”; taka jest również nieustępliwa Ułbołsyn, wypowiadająca wojnę utrwalonemu od czasów średniowiecza systemowi patriarchalnemu, który sprowadza kobiety do roli całkowicie ubezwłasnowolnionych niewolnic i nałożnic. Który pełnię władzy oddaje w ręce mężczyzn. Który sankcjonuje przemoc fizyczną i psychiczną. W tym kontekście można stwierdzić, że Jerżanow po raz kolejny powiela westernowy schemat, w którym osamotniony sprawiedliwy bohater występuje przeciwko wszystkim innym – skorumpowanym i zastraszonym.
Jak wiele obrazów Adilchana Jerżanowa (w tym przypadku jest on nie tylko reżyserem, ale i scenarzystą), „Ułbołsyn” pokazana została na wielu światowych festiwalach: w Katalonii, Turcji, Szwajcarii, Hongkongu, Francji, Czechach, Rosji, nawet Polsce (na „Nowych Horyzontach” w 2021 roku). W estońskim Tallinie nagrodzona została w kategorii najlepszego filmu azjatyckiego i otrzymała nominację do Grand Prix. Duża w tym również zasługa realistycznych, oddających piękno przyrody, ale i zgniliznę świata, zdjęć autorstwa operatora Azamata Dułatowa („Polowanie na Ducha”), jak też utrzymanej w synthpopowej stylistyce lat 80. muzyce (jej twórca / twórczyni to Alua Orentai). Charakterystyczny lejtmotyw ma w sobie nie tylko melodyjność, ale też sporo niepokoju i zadziorności. Co tu dużo mówić: idealnie wpasował się w treść „Ułbołsyn”.
koniec
15 stycznia 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Hagiografia „biznesmena”
Sebastian Chosiński

2 VI 2024

To wydaje się wręcz nieprawdopodobne. Powiązany z uznawanym za sektę moskiewskim Instytutem Norbekowa tadżycki „biznesmen” Saidmurod Dawłatow postanowił, że powinien zostać nakręcony na jego temat film, w którym on sam zaistnieje jako współczesny „święty biznesu”. Wynajął ekipę (w tym reżysera Muhiddina Muzaffara), zapłacił aktorom (w tym Azizowi Bejszenalijewowi) – i tak narodził się biograficzny „Jeden na milion”.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Co ta wojna z nami zrobiła!
Sebastian Chosiński

29 V 2024

Weterani wojny afgańskiej, choć oficjalnie otaczani szacunkiem władz, tak naprawdę pozostawiani byli sami sobie. Niechciani bohaterowie nikomu tak naprawdę niepotrzebnego konfliktu. Wielu z nich schodziło na złą drogę; inni, bsliscy upadku psychicznego, starali się mimo wszystko ratować honor żołnierza. O takich ludziach opowiada Jurij Sabitow w uzbeckim dramacie kryminalnym „Spaleni słońcem Kandaharu”.

więcej »

East Side Story: Na końcu czai się Śmierć
Sebastian Chosiński

26 V 2024

O mocy „Siły charakteru” Raszyda Malikowa decydują dwie kreacje cenionych uzbeckich aktorów – Karima Mirchadijewa oraz Sejdułły Mołdachanowa. Ten pierwszy wciela się w weterana wojny afgańskiej, który dowiadując się o nadchodzącej śmierci, postanawia zakończyć sprawy od lat nie dające mu spokoju. Ten drugi, przyjaciel z armii, jest jego największym wyrzutem sumienia.

więcej »

Polecamy

Zimny doping

Z filmu wyjęte:

Zimny doping
— Jarosław Loretz

Ryba z wkładką
— Jarosław Loretz

Nurkujący kopytny
— Jarosław Loretz

Latająca rybka
— Jarosław Loretz

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.