Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 14 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Jacek Bromski
‹Solid Gold›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSolid Gold
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery6 kwietnia 2020
ReżyseriaJacek Bromski
ZdjęciaArkadiusz Tomiak
Scenariusz
ObsadaJanusz Gajos, Andrzej Seweryn, Marta Nieradkiewicz, Olgierd Łukaszewicz, Danuta Stenka, Piotr Stramowski, Andrzej Konopka, Mateusz Kościukiewicz
MuzykaLudek Drizhal
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania134 min
Gatunekdramat
EAN5906190326638
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Wiele hałasu o nic, nic, nic
[Jacek Bromski „Solid Gold” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Zachęcając do obejrzenia „Solid Gold”, Jacek Bromski „ukradł” mi ponad dwie godziny życia! Kiedyś pewnie mu to wybaczę, na razie jednak łykam gorzkie łzy nad zmarnowaniem: po pierwsze – świetnego tematu (daleko w tle jest bowiem afera Amber Gold), po drugie – dobrych aktorów, których zaprosił na plan (broni się jedynie Andrzej Seweryn).

Sebastian Chosiński

Wiele hałasu o nic, nic, nic
[Jacek Bromski „Solid Gold” - recenzja]

Zachęcając do obejrzenia „Solid Gold”, Jacek Bromski „ukradł” mi ponad dwie godziny życia! Kiedyś pewnie mu to wybaczę, na razie jednak łykam gorzkie łzy nad zmarnowaniem: po pierwsze – świetnego tematu (daleko w tle jest bowiem afera Amber Gold), po drugie – dobrych aktorów, których zaprosił na plan (broni się jedynie Andrzej Seweryn).

Jacek Bromski
‹Solid Gold›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSolid Gold
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery6 kwietnia 2020
ReżyseriaJacek Bromski
ZdjęciaArkadiusz Tomiak
Scenariusz
ObsadaJanusz Gajos, Andrzej Seweryn, Marta Nieradkiewicz, Olgierd Łukaszewicz, Danuta Stenka, Piotr Stramowski, Andrzej Konopka, Mateusz Kościukiewicz
MuzykaLudek Drizhal
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania134 min
Gatunekdramat
EAN5906190326638
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Przed ubiegłorocznymi wyborami parlamentarnymi starano się wykorzystać „Solid Gold” do walki politycznej, co zaowocowało szeroko dyskutowanym skandalem podczas festiwalu gdyńskiego i – ostatecznie – przełożeniem premiery kinowej na koniec listopada. Czy było o co kruszyć kopie? Niekoniecznie. Z aferą Amber Gold, jaką przed paru laty żyła prawie cała Polska, obraz Jacka Bromskiego („Anatomia zła”) wspólne ma chyba tylko słowo „gold” w tytule. Co oczywiście nie musi być niczym złym. Wiązanie fabuły dzieła z przekrętem dokonanym przez Marcina Plichtę mogło raczej zaszkodzić, niż pomóc filmowi. Choć z drugiej strony trudno sobie wyobrazić, by Bromski był w stanie w jeszcze większym stopniu zepsuć temat…
Reżyserowi zapewne zamarzyło się być trochę jak Alan J. Pakula w „Klute” (1971) bądź Constantin Costa-Gavras w „Żądzy bankiera” (2012). Nie okazał się jednak ani jednym, ani drugim. Ba! bardzo daleko mu nawet do Eldara Saławatowa, twórcy pokrewnej tematycznie rosyjskiej „PiraMMMidy” (2011). Opowieść o próbującym otworzyć parabank gangsterze Tadeuszu Kaweckim (grający go Andrzej Seweryn jako jedyny aktor wyszedł zwycięską ręką ze starcia z Bromskim) i depczącym mu po piętach byłym wysokim oficerze CBŚ Nowickim (Janusz Gajos), który perfidnie wykorzystuje do swoich celów młodą policjantkę Kaję Miller (Marta Nieradkiewicz), miała spory potencjał. Cóż z tego, skoro został on po mistrzowsku wprost zmarnowany za sprawą ciągnących się w nieskończoność dyskusji, które w żaden sposób nie popychają akcji do przodu.
Żeby to był jednak jedyny grzech filmu! Niestety, do totalnego przegadania trzeba dorzucić jeszcze kompletny brak napięcia (w przypadku thrillera jest to niewybaczalne) i rozmycie głównego wątku intrygi poprzez dodanie kilku całkowicie zbędnych postaci (wszystkie związane z lokalem „Sommelier”), które snują się po ekranie, kompletnie nic nie wnosząc. Nie pomaga nawet fakt, że są sukcesywnie eliminowane przez Bromskiego z gry. Konstrukcja fabuły pomyślana została tak, aby – wzorem „Gorączki” (1995) – napięcie rosło aż do momentu, gdy Kawecki i Nowicki (jak Manna McCauley i porucznik Hanna u Michaela) staną naprzeciw siebie. Może uda Wam się do tej sceny nie zasnąć. Ale i tak nie obiecujcie sobie po niej zbyt wiele.
Nie ukrywam, że przez cały seans nie opuszczał mnie ogromny żal, iż Jacek Bromski nie powściągnął swych ambicji reżyserskich i nie zdecydował się na przykład na oddanie napisanego przez siebie scenariusza takiemu twórcy, jak Władysław Pasikowski. On zapewne dużo lepiej poradziłby sobie z pokazaniem, jak przecinają się interesy służb specjalnych (o rodowodzie komunistycznym), skorumpowanych gliniarzy i współczesnych gangsterów, którzy marzą o legalizacji brudnych interesów. Dawno, dawno temu udowodnił to w „Psach” (1992), a przed paroma tygodniami potwierdził w ostatniej części „psiej trylogii” – „W imię zasad” (2020)… I jeszcze drobna uwaga na marginesie. Nie pojmuję, co kierowało Bromskim, aby – obok takich tuzów aktorskich, jak Seweryn, Gajos czy Olgierd Łukaszewicz (który wcielił się w wyjątkowo „szarą eminencję”, generała Wilkosza) i Krzysztof Stroiński (zaufany człowiek Wilkosza) – zatrudnić Macieja Maleńczuka i Piotra Stramowskiego, którzy przy wcześniej wymienionych wypadają jak dzieci uprowadzone na plan filmowy ze szkolnych jasełek.
koniec
16 maja 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Niedożywiony szkielet
Jarosław Loretz

27 V 2023

Sądząc ze „Zjadacza kości”, twórcy z początku XXI wieku uważali, że sensowne pomysły na horrory już się wyczerpały i trzeba kleić fabułę z wiórków kokosowych i szklanych paciorków.

więcej »

Młodzi w łodzi (gwiezdnej)
Jarosław Loretz

28 II 2023

A gdyby tak przenieść młodzieżową dystopię w kosmos…? Tak oto powstał film „Voyagers”.

więcej »

Bohater na przekór
Sebastian Chosiński

2 VI 2022

„Cudak” – drugi z trzech obrazów powstałych w ramach projektu „Kto ratuje jedno życie, ten ratuje cały świat” – wyreżyserowała Anna Kazejak. To jej pierwsze dzieło, które opowiada o wojennej przeszłości Polski. Jeśli ktoś obawiał się, że autorka specjalizująca się w filmach i serialach o współczesności nie poradzi sobie z tematyką Zagłady, może odetchnąć z ulgą!

więcej »

Polecamy

Latająca rybka

Z filmu wyjęte:

Latająca rybka
— Jarosław Loretz

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Łotrzykowska ballada bez happy endu
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Kto nie ryzykuje, ten… w spokoju nie żyje
— Sebastian Chosiński

W starym domu nie straszy
— Sebastian Chosiński

Czas zatrzymuje się dla jazzmanów
— Sebastian Chosiński

Płynąć na chmurach
— Sebastian Chosiński

Ptaki wśród chmur
— Sebastian Chosiński

„Czemu mi smutno i czemu najsmutniej…”
— Sebastian Chosiński

Pieśni wędrujące, przydrożne i roztańczone
— Sebastian Chosiński

W kosmosie też znają jazz i hip hop
— Sebastian Chosiński

Od Bacha do Hindemitha
— Sebastian Chosiński

Z widokiem na Manhattan
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.